Varuskuntien lakkauttaminen

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Jaska HKI

Re: Varuskuntien lakkauttaminen

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Lähinnä tarkoitin sarkastiseksi heitoksi.Kuinka moni tietää että parhaat bussikuskit tuli aikoinaan pääkaupunkiseudulle Pohjois-Karjalasta.
lola

Viesti Kirjoittaja lola »

Kyllähän tuo on varmaan molempiin suuntiin totta, ettei metsien miehestä ole kaupunkiin sotimaan. Ja vastavuoroisesti en viitsisi perässä vetää ahkoissa kaupunkilais taistelijaa...
lola
POHJOIS-KARJALAN AvtoVAZ
Kiihtelysvaara
wileeni

Viesti Kirjoittaja wileeni »

Bussikuskien alkuperää en kyllä tiennyt. Vaan kuka muistaa mikä ja miksi oli Sipoon kirkko ?
Alkon pataljoona edelleen haussa.

Lolan toteamus maalais / kaupunkilaislähtöisistä varmaan pitelee paikkojaan. Peruskoulutuskaudella (joskus sotien jäläkeen) piti meidänkin siirtyä suksin vihollisen sivustaan. Hesalaislähtöinen kaveri ei ollut koskaan ennen hiihtänyt. Minä muiden lailla luulin, että hän filmaa. Kädet sojottivat sivuille, sukset veivät pöpelikköön ja puita päin. Alikersantti huusi ja rähisi: "woihan wanha wihtahousu ette te mikään lentokone ole, ne kepit on sitä varten, että niillä työnnetään vauhtia. Ettekö te juutas ole koskaan ennen metsässä ollut ?" Vastaus kuului: "Olen minä. Kaisaniemen puistossa." Sikäli oli alik. mies, että tajuttuaan ettei toinen pelleile, hän kahdenkesken oli pytänyt anteeksi.

Loppusodassa joukkueemme kaksi ryhmää oli alistettu keltaisille. Olin mukana tiedusteluryhmässä joka lampsi yön kähmyssä päin keltaisen vihulaisen majoitusta. Vartiossa ollut (meitin joukkueesta lainattu) hyvin ujo pienen kylän peräkammarin poika sanoi ääni vavisten: "Seis, tunnussana." Partiotamme vetänyt kersantti, joukkueen varajohtaja, tunnisti äänen ja konahti: "Ettekö te muka tunne minua ? Kuka siellä oikein töpeksii ?" Kaippari nousi ylös, teki asennon ja ilmoitti: "Vihollisen vartiomies, herra kersantti."
Pavlovits
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Onko kyseessä se Sipoon kirkko, jonka luona Hector näki Laineen Pirkon itkevän ja seisovan?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Jaska HKI

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

wileeni kirjoitti:Bussikuskien alkuperää en kyllä tiennyt. Vaan kuka muistaa mikä ja miksi oli Sipoon kirkko ?
Alkon pataljoona edelleen haussa.

Lolan toteamus maalais / kaupunkilaislähtöisistä varmaan pitelee paikkojaan. Peruskoulutuskaudella (joskus sotien jäläkeen) piti meidänkin siirtyä suksin vihollisen sivustaan. Hesalaislähtöinen kaveri ei ollut koskaan ennen hiihtänyt. Minä muiden lailla luulin, että hän filmaa. Kädet sojottivat sivuille, sukset veivät pöpelikköön ja puita päin. Alikersantti huusi ja rähisi: "kakka ette te mikään lentokone ole, ne kepit on sitä varten, että niillä työnnetään vauhtia. Ettekö te juutas ole koskaan ennen metsässä ollut ?" Vastaus kuului: "Olen minä. Kaisaniemen puistossa." Sikäli oli alik. mies, että tajuttuaan ettei toinen pelleile, hän kahdenkesken oli pytänyt anteeksi.

Loppusodassa joukkueemme kaksi ryhmää oli alistettu keltaisille. Olin mukana tiedusteluryhmässä joka lampsi yön kähmyssä päin keltaisen vihulaisen majoitusta. Vartiossa ollut (meitin joukkueesta lainattu) hyvin ujo pienen kylän peräkammarin poika sanoi ääni vavisten: "Seis, tunnussana." Partiotamme vetänyt kersantti, joukkueen varajohtaja, tunnisti äänen ja konahti: "Ettekö te muka tunne minua ? Kuka siellä oikein töpeksii ?" Kaippari nousi ylös, teki asennon ja ilmoitti: "Vihollisen vartiomies, herra kersantti."
"Sipoon Kirkko" Mannerheimintie 76,jugendrakennus jonka kulmatornin kanssa näytti kirkolta.Purettiin 1978 ja paikalle rakennettiin kerrostalo.Nimi tulee sipoolaisista rikkurityöntekijöistä joita tuotiin Sipoosta 1904 murtamaan lakkoa.Talo oli vuokratalo ja nämä rikkurit majoitettiin näihin Omnibus yhtiön taloon.Hectorin kotiosoite oli Mannerheimintie 45:ssa joten hän on kulmilla pyörinyt murrosikäisenä.
wileeni

Kohilleen osuu, molemmat. Muistaakseni Hectorin k.o. pitkäsoiton kannessa oli kuvatus oikeasta Sipon kirkosta. Siis piruntorjuntabunkkerista. Famu, joka oli Tölikan friiduja, jupisi vielä kalkkiviivoillaankin katkerana noista rikkuroinneista. Muistini mukaan käytti termiittiä: Spåra ja omnibussibuulaagi.

Alkon pataljoona oli joukko-osasto (ei siis varuskunta), joka tuotiin lepoon taisteluista suoraan taakse. (Yleensä porukat rauhoitettiin pitämällä niitä ensin pari-kolme päivää hiukka irti linjasta. Vasta sitten ihmisten ilmoille.) Sakki otti Kajaanin keskustan haltuunsa, vei kk:t joihinkin kadunkulmiin ja ryösti viinakaupan. Taittiin rytäkässä joku sotapoliisi ampuakin. Vähillä tuomioilla siitä kuitenkin mentiin. Yksi pidätetyistä kehuskeli isälleni olleensa sodan jälkeen kotonaan ennen kuin muut, joita ei oltu pidätetty.
ladanisti

Viesti Kirjoittaja ladanisti »

Ootte osittain oikeassa mutta myös väärässä. Kummasakin siis maalla ja kaupungissa pelaa samat hengissä pysymisen säännöt..! Ole näkymätön, kulje näkymättämästi , käytä luonnon/kaupungin suojat tarkkaan, pyri hallitsemaan näkymääsi..! Kaupunki tarjoaa enemmän suojaa so.taistelussa pienelle alalle , nämä nykyajan vempaimet tekevät siitä mielenkiintoista peliä. On infrapuna- liikeenhavaistevaa jne. apua vartiomiehillä yms. Jos oletetaan niin kaupunki tarjoaa paremmat mahdollisuudet sissisotaan, näitä nykyajan vempaimia vastaan..! Betoniseinä on seinä, myös infra yms. laiteille. Nääkyyyhän se näistä uutisten pätkistä, kaupunki on pommitettu tai tykitetty aivan mäsäksi, liikkumisen estämiseksi vastarinnalta. Mutta samalla se estää myös hyökkääjiän liikkumisen.
Kaupungissa jää kuitenkin erillaisia kanaaleja viemäriputkia yms. näkymättömään liikkumiseen. Maalla on vähän vaikeampaa piiloutua noita vastaan tosin siihenkin on keinot. Eikä kukaan pysäytä niitä miehiä jotka pysytyvät hiipimään ketun perstuntumaan ja käsiä läimäytämällä , säikkäytämään ketun pakoon.. ;-)
wileeni

Oikeassa ja väärässä ? Sotinut olen tosin vain verottajan kanssa, mutta:
Jos kyseessä olisi vaikkapa osallistuminen Lappeenrannan takaisinvaltaukseen, valitsisin komppaniaani Ässärykmentin kaltaista sakkia. Jos taas tulisi työntyä Kärjessä esimerkiksi Alakurttiin, saisivat Stadin kundit jäädä himaan; heinäkenkhä rulettais.
ladanisti

Viesti Kirjoittaja ladanisti »

Kukaan ei ole merimies enenkuin on merillä..? Kyse on sopeutumisesta vallitseviin olosuhteisiin..! Se joka sopeutuu yleensä voittaa..! Tähän myös pyritään kaikissa armeijoissa ja etenkin sissiliikkeissä..! Kyllä niin stadin kundin kuin heinäkengänkin,on oltava sopeutuva jos ei ole nouto tulee..! Maasto, aseet , moraali, jne merkitsee paljon nykyaikaisessa sodankäynnissä, jollei haluta muuttaa hiekaksi koko paikkaa, kaukana nappia painamalla...;-)
Ei ole raunioista paljon apua , eikä poltetusta maastosta..
Vastaa Viestiin