2101 1977 KRIINI

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Eihän täst tuu sit kuulusaa Lasta eikä ... Aikuista.

Yrittelin kasata oikeaa takajarrua. Eihän tuossa mitään ongelmaa pitäisi olla, kuten ei aiemminkaan pitänyt. Mutta kun ei saada millään uutta kerran kiinni ollutta jarruputkenpäätä pitämään sylinterissä. Tihkuu ja tiputtaa. 3kertaa koittelin ja tiirasin että varmasti menee jengoille. Ei ainakaan putkenpäänliittimestä jengat menneet. Mutta ei kestä nestettä vaikkei piirissä ole edes painetta.

Sylinteri irti ja kas!!! Siellähän on ihan repaleiset jengat. Liitin on pehmeämpää metallia kuin sylinterin kierre eli ka se liitin pitäisi ennemmin pyöristyä.

Ja saa olla viimeinen kerta kun ostan mitään FENOX -osia! Joskushan näiden perään kyselin Teknisissä. En näitä ole suosinut muutenkaan, mutta nyt pitkän kauppareissun aikana en kyylännyt hommaa tarpeeksi tarkkaan.

Viedään ihan vhithuillessaan kama takaisin kauppaa. Eiväthän nuo paljon maksa, mutta viskataan romu takaisin.

Että jaksaa olla hankalaa kohtuullisen yksinkertaisen asian kanssa.

Juttelin puhelimessa Ripan kanssa. Niskalaa terveisii. Häneltä sain hyvät ohjeet käsi- ja automaattisäätöisten takajarrujen kombinaatioin kasaamis- ja työjärjestyksestä. Ei tarvi enää arpoa.

Hänen mukaansa kannattaa käyttää käsisäätöepäkeskoja vaikka on automattisylinterit. Epäkesko tukee myös automaattisylinterin toimintaa, kun jarrut uusitaan.

Eli:

1. Katsotaan että käsisäätöepäkesko on kokonaan poissa pelistä. Käsijarruvaijeri voidaan irrottaa kokonaan.

2. Kasataan jarrut ja laitetaan rummut paikoilleen.

3. Säädetään jarrukengät huulille eli niin että takajarrurumpu pyörii laahaamatta, mutta kengät ovat hyvin lähellä rumpua.

4. Epäkeskoa on liikutettava juuri oikeaan suuntaan eli jarrua edestä katsottaessa jarrukilven takana olevaa säätömutteria käännetään taka-akseliinpäin siis oikeanpuoleista vastapäivään ja vasemmanpuoleista myötäpäivään.

5. Tämän jälkeen voidaan aloittaa jarrujen ilmaus.

6. Kiinnitetään käsijarruvaijeri ja säädetään käsijarru.

Itselläni taisi silloin viime syksynä mennä tuo epäkeskojen kääntäminen väärään suuntaan. No, kun voi tehdä väärin niin se menee väärin, vaikka asiaa olisi kyylännyt korjausoppaastakin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Se jarrusylinteri ei tiivistä kierteistä vain pohjan kartiosta, johon jarruputken kartio vastaa. Eli perinteinen hydrauliikkaliitos.

Jos sylinterin kartiossa on pahoja koneistusskraiduja, voi olla että liitos ei ole pitävä. Noita löytyy joskus ihan kohtuu laadukkainakin pidetyistä osista enkä nyt puhu edes Ladan osista.

Myös uusia jarruputkia teettäessä kannattaa katsoa että jarruputken tekijä osaa käyttää sitä konetta, eikä tee esim. kieroja, epäkeskoja tai päästä repaleisia kartioita. Kaikki onnistuu helposti jos ei ole kiinnostusta asiaan.

Olen täysin eri mieltä tosta palikoiden sotkemisesta. Molemmat takajarrutyypit pelaa hyvin kun niihin viitsii hieman paneutua. (Sylinteri)automaattisäätöinen on tosin kaikkein vaivattomin ja yksinkertaisin vaikka onkin automaailmassa hyvin vähän käytetty ratkaisu.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
keikkakuski

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja keikkakuski »

Kyllähän niitä ongelmia on kaikkien mallien kanssa jos on vanhat kuluneet osat paikallaan,epäkeskot päästää,automaattisäätö ei toimi,mutta kun on kunnolliset osat ei mullakaan niiden kanssa ongelmia ole ollut. Viimeaikoina on tuota automaattisäätöö ollu ja hyvin sen kans pärjää ja on tosiaankin vaivaton.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

En ole luullutkaan että kierre pitää mitään. Tottakai putkenpää ja sylinterin pohja tekevät se pitävän liitoksen.

Tuossa yrittelemässäni sylinterissä oli kai valmiina hauraat ja röpelöiset kierteet. Kiristysyrityksen jälkeen kierteistä puuttui paloja ja niissä oli selkeitä aukkoja sekä naarmuja. Liekö sitten itseaiheutettua.

Ja kun kierre oli tuossa kunnossa putkenpäätä ei saatu pohjaamaan ja näin tiivistymään.

Ja mitä osiin tulee niin putket, sylinterit ja kaikki muutkin hilppeet ovat uusia. Kilvet ovat vanhat. No, taitavat ne kenkien kiinnitystapit, jouset ja jousenpäiden lautaset olla jonkun vuoden vanhoja.

Saa nähdä mitä seuraavaksi käy. Ostin uudet sylinterit. Pitää vielä tarkastaa putken pään kunto ennen kuin alkaa laitella leluja taas kasaan.

Ja kyllä näissä hommissa virheitä voi tulla ja muita vaikeuksia. Ehkä ne häviävät kun on tehnyt useita kertoja saman ja tietää mitä kaikkia virheitä voi tehdä.

Leikkimistä tämä on muutenkin tällaisen LeluAuton kanssa räplääminen.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
keikkakuski

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja keikkakuski »

saattahan niitä valmistevikoja osissa olla ja kuka siitä kärsii? Se joka niitä yrittää asentaa,välillä todellakin hieman meinaa hermoo koitella ku niitten kans taistelee.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Siellä tuo oikea takajarru nyt on kasattuna. Näyttäisi putkiliitoskin pitävän.

Säätöepäkeskot ovat kokonaan poissa pelistä. Ja silti on todella nahkeaa rummun pyöriminen. Kyllä se nyt käsin pyörii, mutta mitenkähän ilmaamisen jälkeen?

Pitääkö ottaa ja hioa kunnolla kirkkaaki kitkapinta rummun sisältä?

On tämä olevinaan hankalaa tai miksi ei suoraan myönnettäisi että on hemmetin ihmeellistä touhua. Ei noita nyt voi kovin monella tavalla kasata. Eli jos olisiva väärin kasatut niin sitten tuon nahkeuden voisi jotenkin ymmärtää.

Kun eivät nämä nyt aivan ensimmäiset jarrut kuitenkaan ole tai siis TakaPotkun takajarrut. Sietää taas vähän antaa asian olla ja ihmetellään.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
keikkakuski

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja keikkakuski »

onhan käsijarru löysällä myös? Kunhan tässä yritän mukana miettiä mikä mättää,eihän niiden ahdistaa pitäis jos oikeet osat ja säädöt löysällä.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Käsijarruvaijeri on kokonaain irti. Tai siis Taaempi vaijeri on irti etummaisesta. Eli käsijarru on niin löysällä kuin sen saa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
keikkakuski

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja keikkakuski »

aika outoo,ellei sit ole joku mittaero uusien ja vanhojen kenkien välillä.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Pöyhöin! Kokeileppa sellaista, että viilaat hieman jarrukenkien nokkaa, siis tätä kohtaa kengästä joka tulee siihen sylinterin hahloon. Voi nimittäin olla niin että siinä on liikaa tavaraa. Tälllöin kengät ainakaan ei levity ensin liikaa ulospäin. Jos ja kun automaattisäätö toimii, niin se kyllä asettaa kengät sitten kohdilleen. Viilaat sitä nokkaa niin paljon että rumpu pyörii vapaasti eikä kinnaa mistään.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kiitos vinkistä.

Näyttää nimittäin että juuri jarrukengän kitkapinnan ylin kohta on se, joka kanittaa liikaa.

Tähän ongelmaanhan tuo nokan viilaus toimisi.

Pakko tuossa jotain on kokeilla. Jumittavia nuo tuollaisenaan ovat.

En ole viitsinyt edestää asiaa mitenkään kun ei ole oikein ollut ideaa, mutta sieltähän se Vanja-Enolta tuli.

Yhtenä vaihtoehtona mietin jo käytettyjen kenkin viskaamista kiinni.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Siellä ne nyt propleemajarrut ovat kasattuna ja ilmattuna.

En oikein edelleenkään käsitä mikä siellä kanitti. Vaihdoin tosin kenkiä alareunasta puristavan jousen toisin päin eli sen pään vasemmalle joka aiemmin oli oikealla. Liekö tästä jousesta johtunut kanitus. Mitään muuta en keksi.

Nyt olkoon taas tuossa katoksessa pukeilla kunnes tulee inspiraatio ja kiinnostus alkaa suunnitella rekisteröintiä.

Voisihan nuo etujarrutkin ilmata. Tosin eivät ne ole irti olleet eikä säiliö ole ollut tyhjillään joten liekö täysin turha operaatio.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
keikkakuski

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja keikkakuski »

mahtaako toi turhaa olla,pelkät takajarrut mäkin vaihdoin mutta samalla pumppalin joka pyörästä läpi niin kauan että vanhat nesteet tuli ulos. Eipähän sit huonojen nesteitten takia ainakaan tuu ongelmia,talvella varsinkaan.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tuli tuo nesteenvaihtopumppailu tehtyä jo viime loppukestä kun sain muka tämän paketin rekisteröintikuntoon.

Ja eipä tällaisen leluauton jarrut talvella vaivaile kun ei niitä kukaan silloin poljeksi. Tai ei ainakaan minun aikanani. Saattaahan se olla että menee pikaisesti myyntiinkin, kun saadaan homma kuntoon.

Pitänee tänään ottaa alas pukeilta kunhan nyt ensin katsoo miten takapyörät käyttäytyvät kun rinkulat on paikallaan. Jostain lueskelin että pultit saattavat ottaa jarruhiluihin kiinni noilla aluvanteilla. Saattaa tosin olla että olen nähnyt unta.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: 2101 1977 KRIINI

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:
Pitänee tänään ottaa alas pukeilta kunhan nyt ensin katsoo miten takapyörät käyttäytyvät kun rinkulat on paikallaan. Jostain lueskelin että pultit saattavat ottaa jarruhiluihin kiinni noilla aluvanteilla. Saattaa tosin olla että olen nähnyt unta.
Silloinhan se sitten kanittaa molemmilta puolilta takana 8)
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Vastaa Viestiin