Finnair-Climate Oy LtD uudeksi nimeksi Finnairille

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Klaus Silander

Finnair-Climate Oy LtD uudeksi nimeksi Finnairille

Viesti Kirjoittaja Klaus Silander »

Henkisellä opettajahenkilölläni - jota tosin en koskaan tavannut - oli 1970- ja -80 luvuilla, noin vuoteen 1982 asti, yksityislentokone, jonka eräät henkilöt ovat väittäneet olleen suihkumoottorilentokone. En ole varma, oliko se suihkumoottorilentokone vaiko potkuriturbiinilentokone.
Tämä henkisyysopettaja oli fyysikko Maharishi Mahesh Jogi, joka on edesmennyt nk. taivaan tuonilmaisiin (karjalainen ja ortodoksikristillinen käsite tarkoittaen edesmenemista taivaansuuntaan), joka kertoi jotakin myös nk. jälleensyntymiskuvioista eli reinkarnaatioista. Monet hänen oppilaansa pitävät häntä mielellään varmasti Jeesuksen jälleensyntymänä, mutta tämä on velttoa ajattelua ja totuuden välttämistä, sillä hän vaikuttaa olleen ehkä apostoli Pietarin reinkarnaatio. Näiden reinkarnaatioiden - kaikkien reinkarnaatioiden selvittely niin, että siitä toiminnasta ottaa rahaa vastaan tulee kieltää lailla - elikkä selvänäkijätoiminta 0700-puhelinlinlinjoilla kiellettäköön lakiteitse pikaisesti. Maharishi Mahesh koulutti TM-rentoutustekniikkaa eli Transkendenttista Meditaatiota, joka tutkitusta kuntouttaa mm. sauhuttelusta, liiallisesta verenpaineesta ja huonosta työskentelytyytyväisyydestä. Hän aloitti kouluttamaan sitä melko pienellä kurssihinnalla USA:ssa 1940- -50-lukujen taitteessa, mutta juuri ketään ei kuulemma tullut tuolloin kursseille, joten hän kohotti kurssihintoja ja tuolloin vasta amerikkalaisia kiinnostui laajalti TM-rentoutustekniikasta. Hänen pitämänsä keskustelupuhe Lake Arrowheadilla on kirjattu kirjaksi "Olemisen Tiede Elämisen Taito", mutta sen käännöksessä ja oikoluvussa oli joitakin virheitä: autuutta tarkoittava ananda-sana oli lipsahtanut anananda-sananksi, joka ei kai tarkoita yhtään mitään eli sellaista sanaa ei sanskriitissa liene välttämättä lainkaan. Myös sellaisen lauseen kääntämisessä, joka on käännetty "antaudun jumalan tahtoon" saattoi ehkä olla virhe tai puutteellisuus, sillä "surrender to gods will" voitanee kääntää myöskin muotoon "antautua jumalan tahtoon".
TM-rentoutustekniikkaa kannattaneen Luonnonlain Puolueen eli LLP:n ohjelmaa teoksessaan arvostellut dosentti Hannu Lauerma erehtyi vertaamaa LLP:tä Japanin sariiniterroristiryhmittymään, mutta mitään tekemistä ei TM:llä ole kyseisen ryhmittymän kanssa.
Kuitenkin osa TM-johtajista on velttoillut laajalti luopuen laajalti TM-koulutustoiminnastaan siirtyen mm. Herbalife-bisnestoimintaan, vaikka Herbalifen Suomen johtajien pääyhtiöt ovat veroparatiisisaarille - eli niistä ei tule mitään verotuloja Suomeen. Herbalife on myös edesvastuuttomasti värvännyt mm. kehitysvammaisen perheen jälkeläisen myymään Herbalifea, jossa Herbalifen toinen Suomen johtaja myönsi olleen dna-manipuloitua soijaa. Siihen aikaan, kun dna-manipuloitua soijaa Herbalifessa oli, ainakin yksi tapausselostustutkimus kertoi Herbalifen syömisen tutkimuksen perusteella aiheuttanevan syöpää maksakudokseen.
Herbalifen on väitetty liittyvän Nasan erityisravintoeväisiin, mutta mitään näyttöä tästä ei ole. Herbalife on sensijaan ottanut oppinsa Intian ayurvedasta ja ns. "chinese medisiinasta", joissa on tunnetusti mm. vaarallisia metalleja tietyissä yhdistemuodoissa.
Fyysikko Maharishi Mahesh Jogi kertoi kunnon eettiskehittyneen eko-reilunkaupan- ja villiruokatuotannon olevan kaikken tärkeintä opetuksistaan elikkä tarkkaan ottaen hän kertoi dna-manipuloidun valeravinnon kampittamisen olevan kaikkein tärkeintä hänen opetuksistaan, kouluttamistaan asioista.
Hänen rakentamansa yliopistokorkeakoulu Maharishi University of Managementin reksi Bevan Morris kertoi ilmastonmuutoksen vaaroista jo 1990-luvulla Maharishi Channel-televisiokanavalla. Finnair on kertoinut 2-3 vuotta sitten kokeilevansa jo piakkoin etenkin Kauko-idän lennoillaan biokerosiinia tavallisen lentokerosiinin korvikkeena, joten Finnair on jo maailman ekologisimpia lentokoneliikenneyrityksiäkin. Eikä sen "kiistat" ole suinkaan maailmanlaajuisti suuria. Kannustan Finnairia rakentamaan ekopolttoainekokeiluyhteyden Jyväskylän Tikkakosken lentokentältä Huippuvuorten kaupunkeihin (Svalbardissa on yliopistokorkeakoulu, jossa korkeatasoista arktista ilmastonmuutostutkimustakin), koska Jyväskylän yliopistokorkeakoulussa on maailmanlaajuisesti korkeatasoista liikunta- ja ekologiatutkimustakin. Onneksi Tikkakosken ilmailulukio on saanut jatkoluvan ainakin muutaman vuoden eteenpäin, ja jatkossa sen painotukialueiksi voidaan tarkentaa avaruustutkimus-ilmastonmuutostutkimus- ja ilmailuliikennelukio. Ilmailuliikennettä on myös esim. laskuvarjohyppytoiminta, joka rakennettakoon vapaaehtoiselta pohjalta kaikkien varuskuntiemme erääksi koulutusosa-alueeksi. Vapepa-Spr-partiokulttuurin virkaapuosastojakin tukevaa kansalaisvalmiustoimintaa kehitettäköön laskuvarjojoukkoihin ja kelluke- sekä suksilentokonekäyttöön korkealaajuisesti ja -taasoisesti tukeutuvaksi. Eli eksyneet ja vammautuneet retkeilijät saakoot tukea ilmailutekniikan kautta. Metsähakkuiden inventointitekniikka, joka nykyisin tukeutuu lentokoneisiin ja lasermittaustekniikkaan tekee käyttökelpoisten laskeutumis- ja nousukiitopaikkojen hankkimisen hyvinkin tehokkaaksi. Kotimaamme takaiset kankaat, laakeat tunturihuiput, kymmentuhantiset laakeat järvenselkämykset sekä laadukas maantiekulttuuri
tekevät hätälaskupaikkojen hankkimisen tehokkaaksi sekä kannustavat kohottamaan suksi- ja kellukekoneiden kulttuuria korkeimminarvostetuksi koko maailmassa. GPS-paikantimen ja muun tekniikan aikakaudella etenkin laakeassa kotimaassamme reittilentokoneiden lentokorkeuksia olisi mahdollista laskea paljonkin alemmaksi polttoainekustannuksien ja - kulutuksen laskemiseksi, mutta samalla tämä lisäisi vaaraa pakkolaskujen epäonnistumisesta, sillä aikaa etsiskellä kunnon pakkolaskupaikka jäisi vähemmän.
Myöskään GPS-paikannin ja GSM-matkapuhelimet eivät etenkään Pohjois-Suomessa kuulu ja toimi matalalla lennettäessä yhtä hyvin kuin korkealla lennettäessä, mutta lähiaikoina valmiiksirakennettu uusi eurooppalainen paikannussatelliittijäjestelmä kohottaa paikannustarkkuutta, -tehokkuutta ja -turvakkuutta arktisilla alueillakin eli Arktiksella. Kiinteitä maalinkkinasema radiotaajuuskommunikaatiokanavajärjestelmiä on suotta romutettu, esimerkkinä Soneran lopettamasta ARP-hätäpuhelinkanavajärjestelmästä luopuminen 1990-luvun alussa. 1987 keskustelin ARP-hätäkanavan kautta äiskäni kanssa Kilpisjärven pohjoispuolisen tunturetkeilyalueen Meekonjärven kansalaisautiokämpältä sinne rakennetun paikallistuuligeneraattorin tukemana. Puhelinkeskustelu tukeutui puhelinkeskukseen, josta puhelinkeskustelu kääntyi äiskäni ja iskäni kiinteään puhelimeen Tikkakoskelle, ja laskun maksoi vastaanottajakeskustelija. Tuuligeneraattori oli kooltaan kuorma-auton jäähdytinpotkurin luokkaa.
Kotimaamme kannattaisi aktivoida avaruustekniikkayhteistyöskentelyäkin NASAn, ESAn ja Venäjän avaruustutkimusjärjestöjen kanssa maailmanrauhanrakentamiseksi ja lentoliikenteenkin kehittämiseksi. Venäjän rakentamaa CLONAS-paikantamissatelliittipalvelua käytetään jo Intian virkaorganisaatioidenkin keskuudessa, ja Venäjä tietääkseni antoi sen käyttöoikeuden lahjaksi Intiallekin. En tosin ole varma, kuinka hyvä sen käytettävyys Intian leveysasteilla (eli ovatko CLONAS-satelliitit sijoittuneet etenkin vain melko pohjoisille leveysasteille), eli onko vaarana se, että Intiassa eräät tahot - esim. BJP - haluaisivat aloittaa sen myötä sodan entistä kiistakumppaniaan Kiinaa vastaan. Paikantamissatelliiteilla nimittäin on valitettavan helppoa myös "ohjata" epäsuoran tulen eli tykistön, kranaatinheittimistön ja esim. Hornetien ilmasta-maahan ohjusten tuli lähimmäishenkilöiden niskaan. Horneteja kannattaisi käyttää
esim. AVAC-kaukovalvontatutkien kantamiseen sensijaan, että niitä varustettaisiin lisää sellaisilla massiivihintaisilla rynnimisaseilla, joilla voidaan aloittaa sota esim. naapurimaidenne pääkaupunkeja vastaan. Myöskään viimeajalla valitettavasti eräitä poliittisia tahoja "innostaneet" risteilyohjusostot ovat eivät saa toteutua, sillÄ ne voivat viedä maailmansotaan. Ne tuhoaisivat ETY-kokousten hengen ja kotimaamme rauhanrakentajan maineen.
Fyysikko Maharishi Mahesh Jogin Himalajalta kuljettama TM-rentoutustekniikka on allekirjoittaneelle kerrotun mukaan kohottanut lentokoneliikenneturvallisuutta. Autogirolentotoiminta tulee kieltää liian vaarallisena muutoin kuin helikopterilentokulttuurin turvallisuuden kohottamiseksi: autogiron pyörivä siipi käy teknisenä mallina sellaiselle vaaratilanteelle, jossa helikopterin pyörivän siiven moottori on pysähtynyt, mutta jossa roottori pyörii vapaasti sen etuosan ollessa suunnattuna etuyläviistoon. Helikopterien taakse tai molemmille sivuille rakennettakoon työntöpotkureita (etuvetopotkurikin saattaa toimia, mutta haitannee näkyvyyttä, ellei se ole parittainen helikopterin molemmilla sivuilla), joiden käynnissä ollessa vapaasti pyörimään jäänyt roottori toimii autogiron vapaasti pyörivän siiven tavoin kantavana siipenä sen ollessa etuyläviistoon suunnattu. Tällöin pakkolaskuturvallisuus helikoptereilla kohoaa merkittävästi. Tätä kehittämään kannattaa kannustaa Ilmavoimien teknillistä koulua, jonka on kerrottu siirtyvän Tikkakoskelle. Sen kannattaisi kuitenkin jatkaa myöskin entisellä paikallaan Kuorevedellä, sillä lentokulttuurimme kohottamiseksi tarvitsemme kaksi Ilmavoimien teknillistä koulua.
Dieselkäyttöisten lentokoneiden rahti- ja matkustaja- ym- lentokoneiden kehittämistä kannattaisi kannustaa, sillä niiden tankkaus ilmassa pakkolaskutilanteissa olisi ehkä nykyistä turvallisempaa eli turvakkaampaa korkeamman paloturvallisuuden vuoksi.
Metaanikäyttöisiä Tupolev-lentokoneita oli jo n. kaksikymmentä vuotta sitten, ja ko. tekniikasta kertoi Tieteen Kuvalehti- tai Tiede 2000-tyyppinen julkaisu. Ko. artikkelin mukaan sen käyttäminen myös vedyllä oli jo tuolloin rakenteellisteknisesti melko yksinkertaista.
Metaania on sekä maa- että biokaasu, joita saadaan esim. Norjan Statoililta (maakaasu) sekä Laukaan Erkki Kalmarin biokaasutilalta.
Kalmarin biokaasujakeluasema kauppaa
lanta-alkuperäistä biokaasua, jota mm. ministeri Mauri Pekkarinen on käyttänyt biokaasu-Volvossaan - alkaen jokin aikaa ennen vuoden 2007 eduskuntavaaleja. Erkki Kalmarin metaanikaasukulkuneuvoa - tuolloin ainakin metaanikaasu-Volvo hänenkin perhekunnallaan - kuvaavassa artikkelissa (Keskisuomalainen; arkisto@keskisuomalainen.fi ?) kerrottiin kiihtyvyyden jopa hiukan kohoavan metaanikaasun kautta. Eli valmiiksi kaasumainen polttoaine yhtyykin happikaasuun tehokkaammin kuin nestemäinen bensiini, joka on myös paloturvallisuudeltaan kai huonompi, koska tahraa helposti pitkäksikin aikaa palonaran materiaalin ja samalla höyrystyy räjähdysainetyyppiseen muotoon. Kaasumaiset vety- ja metaanikaasut sensijaan palanevat räjähdyksessäkin niin nopeasti, etteivät yleensä ehtine kohottaa lämpötilaa yhtä paljon kuin bensiini, bensiinin räjähtäessä. Bensiini (lentobensiini ym.), kuten dieselkin palvat myös epäpuhtaammin kuin valmiiksi jo kaasumaiset metaani- ja vetykaasu, ilman soliidifaasipäästöjä eli hiukkaspäästöjä.
Finnairin rakentama kokeilu biokerosiinilla - jopa on pian alkamaisillaan - Finnairin Kauko-Idän lennoilla kohottaa kuitenkin myös korkeasti merkittäväsi yrityksen ekologisuutta niin, että Finnairin kannattaisi kokeilla kutsumanimenään Finnair-Climate Oy Ltd:tä.

Lentoturvallisuuskulttuurin edelleenkohottamiseksi - joka Finnairilla (Finnair-Climatella) onkin korkeatasoinen - kannattaa kannustaa
voittopuolisesti myötäpäivään (eli pohjoisella pallonpuoliskolla clockwise, eteläisellä maapallonpuoliskolla anti-clockwise) tapahtuvaan
lentokenttien ilmailuliikenteeseen, kuitenkin yksilölliset varo- ja vaaratilanteet ilmailuliikennejohdon/lennonjohdon/lentoliikennejohdon (en tiedä näiden tarkkoja nykymääritelmiä, mutta k-kirjain tekee käsitteet voimakkaammaksi, joten kannattaisi harkita lennonjohto-sanan korvaamista lentoliikennejohto-käsitteellä) käskyillä tarkaten ja kiertäen.

Tikkakoskella aiemmin järjestetyt internationaalit varjomuodostelmahypyt kiellettäköön lailla, eikä basehyppääjiä tulee enää ihailla, ja basehyppääminen kiellettäköön kansainvälisesti, mutta esim. basehyppääjä-taikuri Iiro Seppäsen (EU-parlamentaarikko Esko Seppäsen poika) basehyppykokemusta käytettäköön varalaskuvarjojen pakkauskoulutuksessa.
Myös muodostelmahyppyjen kieltäminen olisi kannatettavaa, sillä onnettomuusalttius on siinäkin kuten kupu- eli varjomuodostelmahypyissä valtavan suuri. Kannattaa harkita kaiken muunkin paremmuusvertailuottelutoiminta laskuvarjohyppäämisen ja ilmailukonealallakin.

Tikkakoskella v. 1991 onnettomuudessa menehtynyt siviililaskuvarjohyppykouluttaja Sauli ("Sale") oli ehkä maineikkaan toisen maailmansodan aikaisen taistelulentäjähenkilö Bertel Strömmerin myöhempi, elikkä seuraava reinkarnaatio. Arkkitehti Bertel Strömmer arkkitehtisuunnitteli mm. Malmin lentokenttäaseman, ja Malmin lentokenttä onkin yksi yli sadasta kotimaisesta lentokentästä. Hänen menehtymisensä olisi saattanut olla ehkäistävissä korkeampitasoisella kivennäislähdevesi- ja eko-reilunkaupan-villiruokahuollolla sekä ehkä TM-rentoutustekniikkakoulutuksella. Monet laskuvarjohyppylentokoneiden lentäjähenkilöt eivät tuolloin käyttäneet lainkaan selkäänsä kiinnitettävää pelastautumislaskuvarjoa, mikä kannustaa kehittämään hätäpelastautumislaskuvarjokulttuuria myöskin matkustajaliikennelentokoneissa. Arkkitehti Bertel Strömmer osallistui lentokoneohjaajana toiseen maailmansotaan muistaakseni noin viidenkymmenen vuoden ikäisenä ja saavutti muistaakseni noin tuolloisten ikävuosiensä lukumäärän ilmataisteluvoittoja potkurikäyttöisellä hävittäjälentokoneella. Nykyinen Hornet- lentokonemäärä ilmavoimissamme ei toivottavasti tulee kasvamaan, sillä se ei ole varsinaisesti sellainen kaartotaisteluun sovelias hävittäjälentokone, jollaisen hankkimiseksi tutkittiin Mirage, MiG 29, Jas Gripen ja
F 16 Falcon, joista F 16 Falcon valkattiin. Mutta puolue-eliittivalta ja bisnesvalta jätti sen ostamatta huolimatta vuosikausien tutkimustyöstä, eikä luvatuista vastaostoistakaan ole kuulunut eikä näkynyt tiedotusvälineiden kautta ainakaan allekirjoittaneen silmiin ja korviin yhtään mitään.

Parhaillaan Suomeen saapuneita Yhdysvaltojen sotilaita ei missään nimessä tule ihailla sen johdosta, että he ovat hypänneet laskuvarjoilla, sillä laskuvarjohyppy ei ole teknisesti vaativaa. NATO-sotilaiden päästäminen Utin laskuvarjojääkärirykmenttiin viettämään kesäpäiviänsä on häpeäksi Suomen kansalle, joka joutuu arktisessa talvessakin harjoittelemaan - ilman, että puolusvoimien varushenkilöillä on vakiovarusteena edes teräsretki- tai muita retkitermoksia kuuman veden juomiseksi. Kotimaiset laskuvarjojääkärit harjoittelevat Kilpisjärven/ Enontekiön vaativissakin talviolosuhteissa, eikä ko. alueella ole edes ilmatorjuntajoukkojamme, eikä edes Ilmavoimien tutka-asemaa, ja sen puute on myös häpeä ilmailuliikenneturvallisuudelle. Varuskuntien yllättävä lopettaminen tulee kampittaa nurin, sillä varusmieshenkilöt ovat onnettomuustilanteissa ja ilmavalvonnassakin merkittävä resurssitekiä virka-apuosastoina. Suunniteltu noin viidenkymmenen Hawk-harjoitushävittäjän täydellinen romuttaminen lienee virhepäätös: ehkä niitä kyettäisiin vielä käyttämään tiedustelu- ja ilmavalvontalentoliikenteessä. Niiden kuntoa ei tule arvioida sen perusteella, että
parista osasta maassamme väsätty - kai laittomasti - Hornet-hävittäjä tuhoutui parisen vuotta sitten Juupajoella sen kahden eri runko-osan irrottua toisistaan tahallisen vaarallisen lentomanööverin johdosta. Hawkeihin kannattaa pohdiskella, kognitioida ja kokeilla rakennettavaksi korkeampitasoiset turvakaarirakenteet koko runkojen laajuudelta ja kokeilla niitä kookkaammilla pyörillä. Jopa laskeutumis- ja noususuksien sekä -kellukkeiden kokeileminen olisi Hawkeissa kannattavaa.

Finnairin (kannatan Finnair-Climate Oy Ltd-yrityskutsumanimeä) kannattaa kääntyä kokonaan pois sinivaaleasta lentokoneväristä, sillä tehokkaammin näkyvät
runkovärit ovat edukkain keino kohottaa lentoliikenneturvakkuutta (vaalea ei näy taivasta, järviä, merta eikä lumihankea vasten), eikä haittaa vaikka niille aluksi naurettaisiin tai itkeskeltäisiin, sillä itkua käytetään kuntoutuskeinona Karjalassa, Lapissa, Burkina-Fasossa ja lukuisissa muissakin Afrikan maissa ym., joista jälkimmäistenkin tukemiseksi Finnair-Climate Oy:n kannattaisi rakentaa hyväntekeväisyyslentokulttuuriaktivismia mm. kaivojen, ekoruokakulttuurin ja kansanekorakentamisen rakentamiseksi esim. Malidoma Patrice Somen kansalaisjärjestön ja muiden kehitysapujärjestöjen kautta rakentaen lentokoneitaan kehitysapukuljetuksiinkin sekä kansalaisvalmiusensiapu- ja kansansairaalakuljetuksiinkin. Esim. Saharan lounaispuolisen Sahelin alueen laajenevan hietaerämaan olosuhteet muistuttavat
olemukseltaan paljon kotimaamme talvista luontoa, eikä kummassakaan aina toimi ne aiemmin mainitut GPS- ja GSM-yhteydet. Esim. GSM ei kuulu laajalti Kilpisjärven pohjoispuolisilla kaukaisilla tunturiylänköalueillamme ilman ko. aluetekniikan kehittämistä. Satelliittipuhelimien yhteyskanavat saattavat umpeutua yllättäen, joten maatukiasemia kannattaa kehittää ja rakentaa lisää sekä rakentaa kotimaisia satelliittiteknologiajärjestelmiäkin sensijaan.

Finnair-Climaten ruokatarjoilu kannattaa rakentaa niin, että
vihannessalaatit murkinoidaan ruoka-aterioiden lopuksi ja makeat ja rasvakkaat jälkkärit ruokailujen aluksi.

Lentokenttien läheisyyteen ei enää tule sallia teollisuus- ja bisnessalueita, mistä valitettavana "lippulaivana" on Jyväskylän Tikkakosken/Luonetjärven lentokentän
pohjoispäähän pystytetty valtavansuuri Lidlin päävarasto, joka saattaa esim. syttyessään tuleen vaarantaa lentoliikenteen ja E4-autokulkutien (kulkee aivan lentokentän vierestä) runkoturvallisuuden viikoiksikin sen valtavuuden johdosta.
Monet lentoliikennereitit kulkevat Lapin yli Pohjois-Amerikkaan ja Aasiaan sekä Huippuvuorille ja Grönlantiin sekä Barentsin merelle (tutkimus- ja sotilasliikennelennot), joten etenkään Lapin varuskuntia ei tule lopettaa, vaan ilmaliikennevalvonta- ja lentoliikennejohtorakenteita kehitettäköön Lapista käsin, etenkin myös, koska GPS- ja GSM-tekniikka eivät toimi siellä vielä läheskään täydellisesti maaston muotojen, etäisyyksien ja satelliittien eteläisen sijainnin vuoksi.

Ilmataistelukuvausten dokumentointiin kannustettakoon etenkin vielä elossa olevia ilmasotaveteraanihenkilöiden kokemuksia tuntevia
kansalaisia, koska ilmataistelukuvausten opiskelun kautta ilmailuvaaratilanteiden ratkaiseminen rakentuu tehokkaammaksi. Yksi merkittävä ilmasotakuvaus on varatuomarihenkilö Kullervo Kemppisen kirjassa Valitut Tunturitarinat, jossa hän kertoo Kilpisjärvelle Lapin sodassa käyneestä sotaretkestään Junkers-konekiväärilentokoneella, jossa hän ampui Hitlerin armeijan asemaan konekiväärillä. Adolf Hitlerin natsi-Saksan armeija tuhosi aseveljensä, kotimaamme Suomen Lapin kaupunkeja laajalti toisen maailmansodan lopussa polttaen Rovaniemen ja räjäyttäen sen teräskehikkosillan ja miinoittaen - miinoja vieläkin laajalti kotimaamme Lapissa - sen keinoja eli kulku-väyliä eli kulku-uria. Lentoliikennettä ei voida kehittää erillään muusta liikenteestä, vaan se tarvitsee etenkin Lapissamme ja koko maassamme merkittäväksi tuekseen kaikenlaista joukko- ja yksityisliikennekulttuurikehitystyötä.

Keski-Suomen ilmailumuseon henkilö- ja johtokuntahenkilökuntaa on merkittävästi ollut dokumentoimassa etenkin Lapin lentokoneen hylkyjä, mikä huomioitakoon myös opetustarkoituksissa liikennelentokulttuuriturvallisuuden kehittämiseksi.
Finnairia (ehkä piankin jo Finnair-Climate Oy Ltd) ei tule antaa brittiläis- tai muille multinationaaliyhtiöille, vaan tukea sitä kansallisistakin varoista sekä harkita äskettäin Ruotsissa konkurssiin menneiden ruotsalaislentoyhtiöiden hankkimista tulevan Finnair-Climate Oy Ltd.nkin tueksi ja osaksi ainakin kaluston osalta.

Ilmavoimien teknillinen koulujärjestelmä kehittäköön edelleen etenkin Hornetin pahamaineista lipsumisaltista nokkapyörää: ratkaisuna ehkä kookkaampi nokkapyörä, AVACS-tutka koneen asennus koneen eturunkorakenteeseen. Onko esim. rengasnastoitusta jo kokeiltu, ja kerrottakoon, että vastoin yleistä luuloa myös raskas liikenne käyttää silloin tällöin talvisin nastarenkaita esim. Norjaan kohdistuvilla luokkaretkillään linja-autokulkuneuvoissaan korkealla menestyksekkyydellä. Onko tämä käytettävissä liikennelentokoneissakin? Tikkakoskella on autokulkuneuvonastatehdaskin sekä autonnastakovapalametallia kierrättävä Tikomet Oy:kin.

Klaus Silander, arkkitehtuurin opiskelija (TTY/TTKK), lääketiedettäkin opiskellut (TTY/TTKK), kansantaiteilija, kansankuntouttaja (tukielimistökateettikorjaaja; sana kateetti tarkoittaa myöskin kehoraajaa elikkä kehojäsentä)