Nissan vastaan Skoda

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Nissan vastaan Skoda

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

En tiedä kiinnostaako ketää...
Nissan primeralla ajoin neljä vuotta 165000 km(automaatti -98 mallia 2.0 bensa vehje) Ei mitään ylimääräistä ilmennyt, jarrulevyt/palat, satuloineen vaihdatin joka kulmaan, etupäähän niitä "multilinkkejä" piti uusia...
Tehokas ja nöyrä moottori, vahvaa vetoa koko kierroslukualueen, hienosti pelasi automaattivaihteistokin. Muutama tippa tippui öljyä steffasta, kuulema primeroissa yleistä. Elokuun alussa vaihdoin, silloin ajettu 320000km, ...
Skoda Oktavialla (1.6 -05), ajettu nyt suunnilleen 5000km, (kaikestaan jotakin 95000km). Jämäkämpi alusta skodassa, moottori jotenkin ohuempi vetoinen, sitkeä on kyllä, ja herkästi ottaa kierroksia. Tavaratila vielä isompi kuin nissanissa, samoin etupuolella lokeroita kiitettävästi. Kulutus Nissanilla jotakin 7.8-8.o litraa satasella, skodalla n 6.8 litraa, nuo kulutusluvut pikku sorateistä leveisiin asfalttiväyliin.
Skodan kori ja alusta sisä- ja tavaratiloineen, nissanin kone vaihteistoineen kun yhdistetään niin ihan hyvä kulkuneuvo tulisi...
warre 353w sedan,
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Nissan vastaan Skoda

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Octaviaa saa myös 2 litraisella moottorilla, jossa 150hv. Sillä veto ei ole ohutta. (Ja eräälle tiedoksi, että sytytys säätyy reaaliaikaisesti ajotilanteen ja tankissa olevan bensiinin mukaan nakutustunnistimen avulla. 8) )

Varaosat Skodaan kohtuullisen hintaisia merkkiliikkeen tiskilläkin. Mm. raitisilmasuodatin on merkkiliikkeessä halvempi kuin Motonetissä. Micraan merkkiliikkeessä öljyproppu ja tiiviste 4.50, Octaviaan muistaakseni 2.50. Octaviaan, ainakin 2 litraiseen tulee proppu aina samalla mukaan, kun ostaa tiivisteen (Tiiviste on rakennettu niin, että sitä ei saa propun kierteiden yli). Tiiviste taas on pakko vaihtaa, koska öljypohja on alumiinia, eikä kierteet siten kestä liikoja kiristelyjä.
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Nissan vastaan Skoda

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Xenon valot tuossa sokotassa, jotenkin tuntuma, enemmän valoa saisi olla, eipähän näillä sateisilla syysilmoilla riitä valot...Nissanissa oli jotkut kalliimmat polttimot, minusta paremmat valot.Ilmanvaihto on hyvä, huurteet lähtee ikkunoista ilman ilmastointiakin.
warre 353w sedan,
Evreka
Viestit: 467
Liittynyt: 24.8.2008 20:45

Re: Nissan vastaan Skoda

Viesti Kirjoittaja Evreka »

Xenonit tosiaankin heikkenee ajan myötä ja heikkeneminen tapahtuu tasaisesti niin sitä heikentynyttä tehoa ei edes huomaa kuin uuteen vertaamalla.
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Nissan vastaan Skoda

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Reilu 10000 km tullu ajettua skodalla. Viikko sitten uusin taakse jarrulevyt ja jarrupalat, trembon levyt..Puolen viikon maissa tarkistelin vakionopeussäätimen toimintaa ohjekirjasta. Mulla on näköjään ollut koko ajan valmiusasemissa tuo nappula, on asennossa, napsautin off asentoon. Eipä tuosta pahaa sanottavaaole skodasta, kulutus melko tasan 7 litraa, pitkällä matkalla näkyy menevän tankkausväli 6 litran pintaan...satasella.
warre 353w sedan,
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Nissan vastaan Skoda

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

ff8728 kirjoitti:Puolen viikon maissa tarkistelin vakionopeussäätimen toimintaa ohjekirjasta. Mulla on näköjään ollut koko ajan valmiusasemissa tuo nappula, on asennossa, napsautin off asentoon.
Ööö, niinkuin mitä haittaa siitä on jos vakkari on koko ajan valmiudessa? Mulla se on koko ajan valmiusasennossa ihan vaan siksi, että jos tarvii vakkaria, niin sen kun vaan napsauttaa viiksen päästä, ilman että tarvii taas vekslata sitä valmiusasentoon.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Nissan vastaan Skoda

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Jakopään huollossa oli skoda aamupäivän, hintaa töineen ja varaosineen 375 euroa, aikaa kului vajaa 5 tuntia.Joo, kuponkitarjous kaupungista, jakopään huolto oktaviaan 595 euroo :shock: Nissanissa ketjukäyttöinen jakopiä...Skodalla kilometrejä takana n. 111000, toimii ihan hyvin. Tuulilasin vaihtokin edessäpäin, ehkä keväällä. Jostakin sai alkunsa "railo", vaakasuoraan menee lasin alareunassa, nyt 40 senttiä pitkä.
warre 353w sedan,
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Nissan vastaan Skoda

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Tuulilasin vaihto oli lauantaina, koko kustannus 270 euroa, vuorokauden oli skoda korjaamolla. Eilen katsastin, 69 euroo koko roska, pa kokaasumittauksineen. Huomautus otteeseen jäi peilivilkusta ja valojen suuntauksesta, nuo on nyt jo hoidettu kuntoon. Päästöt kohdillaan, joku co% arvo parina aikaisempana vuonna kierroksilla 0.02, nyt 0.19 ...Kilometrejä takana 126000, toimii. Peruutustutkaakin mietin joskus, ei tuosta mitään näe taaksepäin.
Kanttiladasta voi arvioida etäisyyden takana olevaan esteeseen millilleen.
warre 353w sedan,
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Nissan vastaan Skoda

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

E.P. kirjoitti:Octaviaa saa myös 2 litraisella moottorilla, jossa 150hv. Sillä veto ei ole ohutta. (Ja eräälle tiedoksi, että sytytys säätyy reaaliaikaisesti ajotilanteen ja tankissa olevan bensiinin mukaan nakutustunnistimen avulla. 8) )

Varaosat Skodaan kohtuullisen hintaisia merkkiliikkeen tiskilläkin. Mm. raitisilmasuodatin on merkkiliikkeessä halvempi kuin Motonetissä. Micraan merkkiliikkeessä öljyproppu ja tiiviste 4.50, Octaviaan muistaakseni 2.50. Octaviaan, ainakin 2 litraiseen tulee proppu aina samalla mukaan, kun ostaa tiivisteen (Tiiviste on rakennettu niin, että sitä ei saa propun kierteiden yli). Tiiviste taas on pakko vaihtaa, koska öljypohja on alumiinia, eikä kierteet siten kestä liikoja kiristelyjä.
Ai joissakin merkeissä öljyproppukin on vaihdettava öljyn vaihdon yhteydessä.Pojalla on 500€:n Nissan micra 1989...sillä hän ajaa 24 000km/v oli veto ohutta tai ei,kulutus 5,5l/100km.
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Nissan vastaan Skoda

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Kesärenkaat ostin skodaan, kampanjatarjous godyar 195/65 320 euroo allelaitettuna. Mittarissa 135000 km, eipä ole ongelmia muistaaksen ollut...
warre 353w sedan,
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Nissan vastaan Skoda

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Tuttavalla -08 Octavia ja kilometrejä oli noin 190 000 km. Auto on toiminut tähän asti kuin unelma. Kampiakseli meni kuitenkin poikki ja toisen moottorin jo laittoivat.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Nissan vastaan Skoda

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Nostetaanpa tätäkin, skodalla jotakin 156000 ajettu, lamdba anturi syksyllä vaihdettiin, alkoi vikavalo palamaan. Samalla tutkittiin että takaa vaihdettava abs anturi, tuonkin merkkivalo paloi, ja huomasihan tuon jarruttaessakin...Nyt on pari viikkoa toiminut normaalisti(niinkun pitääkin) nuo abs laitteet. Kapeammat renkaat olisi hyvä olla talvella, usein rengas lumiliirrossa lumisilla pikkuteillä.
warre 353w sedan,
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Nissan vastaan Skoda

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Jatketaanpas tätä. Oktavia vaihtui Diisseli Fabiaan, siis Skodaan. Sedan fabia -05 ajettu jotakin 156000km. Kone 1.4 tdi, alle 5 litran menee satasella, yllättävän tehokas kone. Öljyt ja suodattimet vaihati tänään...
warre 353w sedan,
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Nissan vastaan Skoda

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Fabialla ajettu nyt n. 185000, hyvin on toiminut, öljynvaihtohuoltoja tehty. Viikon päästä katsastushuoltoa, talvea varten huoltoa samalla, suodattimia yms. Jarrupalojen merkkivalo alkoi palamaan, raidetangonpää väljä, oliskohan nuo siinä...
Kulutus keskimäärin 4.4-4.5, isolla tiellä neljän pintaan...Tyytyväinen olen diisseliskodaan ollut.
Ilmeisesti ajot nyt vähenee, myöhemmin lisää...
warre 353w sedan,
Vastaa Viestiin