Mikä tämä on?
Re: Mikä tämä on?
Vai olisiko starttausvaijeri? ikään kuin joissain mekaanisella "solenoidilla" varustetuissa traktoreissa.
Re: Mikä tämä on?
Muistelen 203:ssa olleen jalkastartin. Liian jämäkkää tekoa ja liian ptkäkin kaasuvaijeriksi. Ensi katsomalta olisin veikannut konepelliin avausvaijeriksi, mutta 203:n pelti avautui maskista, eikä tuo vaijerin pääkään oikein kävisi sellaiseksi. Ei kai Pösössä ollut sellaista pobedamaista sälekaihdinta jäähdyttimen edessä? Ei sentään Ranskassa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Mikä tämä on?
Kyllä se on starttivaijeri. Sellaista joskus tuli vedettyä 203 Pösössä, siitä se jäi mieleenkin. Ja akut oli samalla lailla kuin Transitissa molemmin puolin keulaa, siinä 2x6V.
http://www.depanoto-boutique.com/PBSCPr ... ID=9143125
http://www.depanoto-boutique.com/PBSCPr ... ID=9143125
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Mikä tämä on?
Entä tässä? Vanhoille VinkuWaunumiehille tuttua asiaa


Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Mikä tämä on?
Vanhan Kuplan "lämmityksensäätö". Muistelen, että tuolla pyörällä säädettiin niitä peltiläppiä moottorin alla.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Mikä tämä on?
Joo, tuota pyörittämällä tuli kuumaa ilmaa vähän tai hyvin vähän kaikista kuudesta aukosta. Tulevan ilman lämpötilaa ei voinut mitenkään säätää.65-mallista lähtien oli jo kaksi vipua, joilla kuumaa ja kylmää ilmaa saattoi sekoittaa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Mikä tämä on?
65-lähtien oli kyllä kaksi vipua, mutta toinen sorsille (*) ja toinen takapenkin jalkatilan venttiileille. Takajalkatilan venttiilit ovat melkein suoran putken päässä sorsasta ja sillä sai takamatkustajan kintut grillattua tehokkaasti, eli todella kuumaa sai sinne todella reilusti. Eteen sitten ei niinkään, kun ilma jäähtyi mutkitellessaan kynnyskoteloissa. Kynnyskoteloiden kanavat myös ruostuivat helposti puhki, jolloin perille asti ei ehtinyt kuin lehmän henkäys. 64-mallisessa joutui käyttämään takajalkatilan venttiilejä itse venttiiliin sijoitetusta vivusta.
Sekoitusmahdollisuutta ei näistä käsijarrukahvan vivuista ollut, myöhemmin tuli raitisilmaventtiili kyllä etuluukkuun, ja teoriassa ilmaa sai myös sekoitettua, mutta sen säätö oli kojelaudassa.
* Sorsa=lämmönvaihdin:

Kuplahan on ihan kohtuullisen lämmin auto, kunhan perusasiat ovat kunnossa.
Aihetta sivuten, mikä tämä on:

Sekoitusmahdollisuutta ei näistä käsijarrukahvan vivuista ollut, myöhemmin tuli raitisilmaventtiili kyllä etuluukkuun, ja teoriassa ilmaa sai myös sekoitettua, mutta sen säätö oli kojelaudassa.
* Sorsa=lämmönvaihdin:

Kuplahan on ihan kohtuullisen lämmin auto, kunhan perusasiat ovat kunnossa.
Aihetta sivuten, mikä tämä on:

Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Mikä tämä on?
Kuplan termarihan se on. Jos nyt oikein muistan, niin säätää sylinterien jäähdytystä ts. puhallinkotelon läppiä.
Mikähän tässä on?

Mikähän tässä on?

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Mikä tämä on?
Ensisilmäyksellä tulpanhattu, mutta olisiko käsikäyttöinen lasinpyyhkijä tai sitten Pobedan radioantenni.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Mikä tämä on?
Kyllä se on se antenni. Tuo nyt sattui olemaan Volgasta, mutta eiköhän se aika sama ollut Pobedassakin.
Tuota namiskaa katonreunassa kääntämällä sai radiosta kuulumaan Lahti tai Moskovan pitkiltä aalloilta. Ulaahan siinä ei ollut.
Pobedan radio: http://www.rw6ase.narod.ru/000/rez2/a8.html
Volgan radio: http://www.rw6ase.narod.ru/000/rez2/a12.html
Tuo toinen boksi on "vibraattorimuuntaja". Radion virrankulutus oli sen verran huomattava, että päälle laitettaessa ajovalot himmeni samalla.
Tuota namiskaa katonreunassa kääntämällä sai radiosta kuulumaan Lahti tai Moskovan pitkiltä aalloilta. Ulaahan siinä ei ollut.
Pobedan radio: http://www.rw6ase.narod.ru/000/rez2/a8.html
Volgan radio: http://www.rw6ase.narod.ru/000/rez2/a12.html
Tuo toinen boksi on "vibraattorimuuntaja". Radion virrankulutus oli sen verran huomattava, että päälle laitettaessa ajovalot himmeni samalla.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Mikä tämä on?
Tuo nuppi ei tosiaan oikein natsannut muistojeni Pobedaan, vaikka sen antennia kääntelinkin. Radiota siinä ei ollut, mutta antenni nähtävästi oli vakiovaruste. Isä-Pavelin autotallissa pyöriskeli vuosikaudet romutetun Zimin valtava putkiradio.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Mikä tämä on?

Tulppatelinehän tuo on.
1956 Saab Sonettissa oli konepellin alla varatulpat ja avain.
57 hv:n kaksitahtikone ja 500 kg omapaino antoivat ihan hyvän kyydin.
Kuulin uuden version tuon mallinimen synnystä. Prototyypin nähtyään olisi joku pomoista huudahtanut: så nätt!
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Mikä tämä on?
Kyllähän siis pobedassa putkiratio on ihan vakiovarusteena keskellä kojelautaa: http://www.google.fi/imgres?q=gaz+m20&h ... 80&bih=867 Vai oliko sittenkään?Pavlovits kirjoitti:Tuo nuppi ei tosiaan oikein natsannut muistojeni Pobedaan, vaikka sen antennia kääntelinkin. Radiota siinä ei ollut, mutta antenni nähtävästi oli vakiovaruste. Isä-Pavelin autotallissa pyöriskeli vuosikaudet romutetun Zimin valtava putkiradio.
Re: Mikä tämä on?
Saattoi ollakin jossain vuosimallissa. Niissä noin viidessä, joissa olen istunut, ei sellaista ollut.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.