rottarauta kirjoitti:Mitäköhän ne konttorilla sanoo sivu putkesta?? pitäs viiä lata enne inttii lähtöä leimalle
Lakilainaus jäljempänä, mutta tulkinta taisi olla ainakin jollakin konttorilla sellainen, että pään on oltava vasemmalla ovien takapuolella ja suunnattu alas tai taakse.
FINLEX kirjoitti:
42 §
Pakoputkisto
1. Pakoputken on oltava siten sijoitettu, ettei sen mikään kohta olevaarallisen lähellä polttoainesäiliötä tai -putkea. Jos pakosarjan tai -putken yläpuolella on polttoainejärjestelmän laitteita tai polttoaineputkien liitoksia siten sijoitettuina, että mahdollisen vuodon sattuessa polttoainetta voi tippua tai valua pakosarjalle tai -putkistolle, tai jos polttoaineen syttymisvaara muutoin on ilmeinen, on pakosarja tai -putkisto varustettava tarkoituksenmukaisella suojuksella.
2. Pakoputkiston pään tulee olla siten sijoitettu ja suunnattu, ettei pakokaasuista ole tarpeettomasti haittaa auton matkustajille, jalankulkijoille tai muille tien käyttäjille. Pakoputken pään tulee olla suunnattutaaksepäin tai vasemmalle. Jos pakoputki vasemmalla sivulla tai takana vasemmalla puolella on suunnattu enemmän kuin 45° vasemmalle, on sen pää lisäksi käännettävä siten, että pakokaasut suuntautuvat vähintään 45°:een kulmalla vaakatasosta alaspäin. N2- ja N3-luokan autossa pakoputki saa olla suunnattu ylöspäin, jolloin sentulee ulottua ainakin ohjaamon ylimmän kohdan tasolle. Pakoputken ulkohalkaisija saa olla enintään 120 mm, tai jos siihen on erityistä syytä, enintään 150 mm.
3. Pakoputken pään ympärillä, 50 mm:n matkalla sen päästä mitattuna, on oltava vähintään 50 mm vapaata tilaa.
Sometimes is never quite enough 11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Samara 1500i '95 taas leimattu. Pitkästä aikaa jokin auto meni ensimmäisellä näytöllä läpi. Moottorin/vaihteiston öljyisyydestä tuli korjauskehoitus, eli juhannukseen mennessä pitää vaihtaa paksummat öljyt moottoriin (;
Vuoden -87 nappis saatu katsastettua 2 vuoden tauon jälkeen (ei ole ollut käyttöä). Katsastuslinja Riihimäki 50€ ja jälkitarkastus 22€. Takajarrut ekalla yrityksellä epätasaiset.
111 katsatettu taas kerran puhtain paperein (suullinen huomautus toisesta palamattomasta peruutusvalosta). Tällä kertaa etanolisotkut tankissa, ei vaikutusta päästötestiin.
Ennen leimalle menoa jumpattu jarrupaineensäädin.
Sometimes is never quite enough 11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Se, että enää ei jaeta leimoja, vaikka kyseinen termi vielä katsastuksesta puhuttaessa elääkin.
Joskus niihin aikoihin kun tämä muuttui, oli selittämistä liettulaiselle rajavartialle että ei tarvitse mitään leimoja olla paperissa. Tosin siellä oli selittämistä Liettuan EU-jäsenyyden jälkeenkin kun vihreää korttia ei ollut matkassa. Siihen aikaan asiaa Liettuan lähtystöstä kysyessäni sanottiin että joku vakuutuspaperi olisi hyvä olla mukana. Pidin sitten vakuutuskirjaa mukana hanskalokerossa ja jos kysyttiin "griin gard jest" löin yhdeksän sivua Pohjolan suomenkielistä pikkupränttiä kouraan rajavartijalle, aina kelpasi.
Sometimes is never quite enough 11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Tiedän ettei enää tule leimoja, tarkoitinkin lähinnä viestiketjujen eroja. Molempiin kun kuitenkin ropisee edelleen viestejä...
Jännä juttu muuten tuo Liettua
Kun katsastuskonttorilla on tietojärjestelmässä häiriöitä/katkos, niin annetaan vielä perinteinen leima. Sitten myöhemmin saa uuden otteen postinkautta kotiin. Joillakin sattuu katsastus kun on häiriöitä niin silloin saavat leiman ja kirjoittavat siihen osioon...
Tänään tuli uusi ote nappikseen. jonkin verran oli peltitöitä, jarrujen laittoa yms. pientä, mutta aikaa vievää puuhaa ennenkuin kehtasi mennä konttorille.
Kiitos Pöyhöinkuusalt osista ja jta neuvoista.
Linkin takaa löytyy muutama kuva. Kovin paljoa en viitsinyt paskakourilla kameraa käsitellä. https://picasaweb.google.com/uusitap/12 ... directlink