Entäpä EcoBooost ?

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Entäpä EcoBooost ?

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

öljyssä uivat jakohihnat :lol:
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: Entäpä EcoBooost ?

Viesti Kirjoittaja manni »

Tuollainen uusi, tehokas ja taloudellinen moottori olisi hieno jossain vanhassa ja kevyessä autossa, vaikkapa Samarassa.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Entäpä EcoBooost ?

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Fordin Ecoboost-konsepti on monessakin mielessä kovin kuvaava.

Varsinaisia uusia innovaatioita moottorissa ei ole ensimmäistäkään, sen sijaan vanhoja tuttuja asioita tuodaan esille ikään kuin suurina uutuuksina.

Suorastaan säälittävää on lukea niin ”Hopan” markkinointimiesten lehdistötiedotteita kuin erityisesti ns. auto- ja moottorialan julkaisujen tulkintoja niistä. Kaikki mikä on k-tuksen rajan selkeästi ylittävääkin, menee läpi että heilahtaa. Kuvittelisin Fordin tekniikkamiesten olevan hieman noloja, sen verran lapsellista tiedotustouhu on.

Markkinointiväen intressin ymmärrän, mutta alan lehtien ”asiantuntemus” on alle arvostelun. Hyvänä esimerkkinä on kolmisylinterisen moottorin tasapainotukseen liittyvä kuvitelma asian jonkinlaisesta uudesta ratkaisusta tai horinat valurautaisen sylinteriryhmän eduista moottorin lämpenemiseen.

Edes pientä kriittisyyttä toivoen

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: Entäpä EcoBooost ?

Viesti Kirjoittaja jonir »

En varsinaisesti tunne tarkemmin minkälaisia testimääriä uudella moottorilla ajetaan, mutta tämä pisti silmään:
Uusinta moottoria on hiottu yhteensä 720 000 kilometrin testeissä mukaanlukien 360 000 kilometrin kestävyyskokeet ja 10 000 kilometrin ympäristökokeet.
Jos tuolla on oikeasti ajettu kaikilla koekappaleilla yhteensä 720 000 kilometriä vastaava määrä, niin ei kuulosta kovin paljolta. Luulisi, että noita testimoottoreita nyt on niin labrassa kuin autoissakin käytössä vähintään kymmeniä tai satoja yksilöitä. Jos niistä yhdellä on ajettu tuo 360 000 kilometriä ja muilla sitten pienempää testiä, niin kovinpa on testaus jäämässä vähäiseksi...

Olettaen siis, että tuo tieto pitää jotenkin paikkansa, mitä kyllä epäilen.
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Entäpä EcoBooost ?

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

EcoBoost on ainakin litraisena versionaan epäilemättä hyvä ja nykyaikainen moottori. Kuvaavaa kuitenkin on, ettei esille tuoda moottorin ominaiskulutus- tai hyötysuhdelukemia. Niin luulisi tehtävän, jos polttoaineen kulutus olisi jotenkin erinomaisen alhainen.

Kulutukseen vaikuttavia isompia asioita moottorissa lienee kaksi: kolmisylinterisyys (tosin litrainen olisi kaksisylinterisenä vielä edullisempi, mutta markkinat vierastanevat kaksipyttyistä) ja polttoaineen suoraruiskutus (ainakin, jos moottoria voidaan käyttää laihaseos- tai kerrossyöttöperiaatteella).

Muut seikat - kuten yhdistetty sylinterinkansi-pakosarja, valurautainen sylinteriryhmä, tasapainotusakselien poisjättö (ja mäntähöyrykoneen alkuajoilta tiedossa olleen kampiakselitasapainotuksen hehkuttaminen) - ovat lähinnä valmistuskustannuskysymyksiä. Tietysti sinällään tärkeitä, kun autoilija nekin lopun perin maksaa.

Mielenkiintoista on seurata, kuinka lehtijutut tehdään Fordin tuottamaa materiaalia hieman muokaten, mutta tosiasiallisesti kopioiden.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Entäpä EcoBooost ?

Viesti Kirjoittaja 1500i »

mikko853 kirjoitti:öljyssä uivat jakohihnat :lol:
Mitä muuta voi odottaa voortilta :lol: jos ei vuoda niin ei oo öljyä :wink: no joo antaahan olla evvk merkkien
Avensis stw
Ex.21093 -00
Tomtom

Re: Entäpä EcoBooost ?

Viesti Kirjoittaja Tomtom »

Kuullostaa ihan trimmeriltä millä ajelelen pensaiden juuria :lol:
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: Entäpä EcoBooost ?

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Ainoa ero että Warre kierrosherkempi ja ei tyhjäkäynnillä säklätä venttiilit. 8)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Entäpä EcoBooost ?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ottamatta kantaa itse innovaatioihin, niin milloinhan Ladalta nähtäisiin mitään vastaavaa?

- Ei koskaan koska venäläiset osaavat vain kopioida valmiita ratkaisuja tai tarvitsevat ulkopuolisia, osaavampia tahoja ohjailemaan.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Tomtom

Re: Entäpä EcoBooost ?

Viesti Kirjoittaja Tomtom »

Jokari kirjoitti:Ottamatta kantaa itse innovaatioihin, niin milloinhan Ladalta nähtäisiin mitään vastaavaa?

- Ei koskaan koska venäläiset osaavat vain kopioida valmiita ratkaisuja tai tarvitsevat ulkopuolisia, osaavampia tahoja ohjailemaan.

Tuo 1.2 moottori on ladalta kautta aikojen paras ja kestävin moottori ja vie vain 20litraa sadalla.!!
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Entäpä EcoBooost ?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ota huomioon että Ladan kone EI OLE venäläisten suunnittelema alunperin.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Pekka

Re: Entäpä EcoBooost ?

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Jokari kirjoitti:Ota huomioon että Ladan kone EI OLE venäläisten suunnittelema alunperin.
Näin ohimennen kun en mistään mitään tiedä, rupesi kiinnostamaan kenen suunnittelema, tai mistä takavetoladan moottori on alunperin kopioitu? Kun eikös se ole täysin eri tyylinen moottori kuin fiat 124 oli?
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: Entäpä EcoBooost ?

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Kaikesta huolimatta tuo fordin litranen ecoboosteri säklättää ihan kuin olisi liian suuret venttiilivälykset. Ja tuo huudatus mitä tuossa aiemmassa videossa esiintyi kuulostaa siltä kuin kissaa tapettaisi. Tuo Warren kone sentään kuulosti korvaan miellyttävältä.

Mutta kaipa tuollaisellakin ajelis, jos olisi rahaa sellainen hankkia :lol: Mutta mielummin Warrella, jos tosiaan sitä rahaa ois 8)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Entäpä EcoBooost ?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Jo kivikautiset julkaisut ovat myöntäneet että Ladan kone on Fiiatin suunnittelun tulos. Myöhemmin asia on tyypilliseen tapaan painettu piiloon, unohduksiin ja vältelty puhumasta siitä. Erittäin luotettavista lähteistä on myös saatu tietoa ja varmuutta siihen että ei venäläisillä ole juuri ollut osaa eikä arpaa alkuperäisen Ladan suunnittelun kanssa. Kopiohan on se Fiat 124:sta, sen tietää jokainen.
Ei näistä valmistajien keskinäisistä systeemeistä yleensä puhuta kuin 20-30 vuotta jälkikäteen.

Myös koneen rakennetta tutkimalla selviää yhtäläisyydet mm. Fiiatin kuuluisaan SOHO(SOHC)-koneeseen mm. kannen osalta. Myös Fiatin tikkukoneen kansi on lähes identtinen. Muutenkin mm. alakerran osalta on täysin 1:1 osia Fiiatin koneiden kanssa. Uusia, Fiatin koneissa aiemmin olemattomia osia ovat vain jakopää ja venttiilikoneisto.

Pelottavaa edes ajatella minkälainen olisi ollut venäläisten itse kehittelemä moottori. Ladan koneen kohtuu järkevät ja toimivat perusratkaisut syntyivät italialaisesta insinöörityöstä. Samaa toiminnallisuutta ja yksinkertaisuutta näkyy myös monessa vastaavassa konsernin aikalaisessa moottorissa. Siihen ei venäläiset pysty.

Jokainen kovin pussihousuladailijakin ajaa siis FIATIN moottorilla. :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Evreka
Viestit: 467
Liittynyt: 24.8.2008 20:45

Re: Entäpä EcoBooost ?

Viesti Kirjoittaja Evreka »

http://www.talouselama.fi/uutiset/tuuli ... n/a2135703

" Maantieajossa se kulutti vertailussa tasan yhtä paljon kuin 1,8-litrainen Honda Civic, joka on vieläpä Ecoboostia tehokkaampi ja kiihtyvämpi. Kaupungissakin Ecoboost säästi Civiciin verrattuna vain kaksi desilitraa satasella, eli ei siis käytännössä mitään"

Eipä se niin ihmeellinen ollutkaan.
Vastaa Viestiin