VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tässä tuota rohinaa ja vesipumppua pähkäillessä tulikin mieleen mahdollinen syy-seuraussuhde.

Mitä todennäköisimmin laturin ja vesipumpun moniurahihnapyörät ovat kuluneet renkaan roiskuttaessa kuraa hihnaan ja pyörille. No, tämän ei vielä pitäisi tehdä sitä, että uusi laturi-vesipumppuhihna luistelee lähes heti. Mutta kun tähän lisätään lähellä loppuaan oleva vesipumpunlaakeri niin tästähän saataisiin ymmärrettävä paketti syineen ja seurauksineen.

No, miksei vaihdettaisi vesipumppua nyt ja heti? No kun en viitsi itse alkaa värkkäämään. Mikseikö vietäisi korjaamoon? Kun ollaan niin ffakkiutuneita siihen samaan pajaan jossa olen lähes kaikki remontit teettänyt.

Josko nyt sitten vaan annetaan asia herran haltuun ja soitellaan pajalle heinäkuun puolessa välissä. Ei sieltä tietysti heti aikoja saa, mutta saattaahan olla että vesipumppu leviää jo ennen sitä ja korjaamaan joudutaan kuitenkin jossain muualla.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Vannottelujen vastaisesti nostelin sitten eilen PIIKAa keulilta ylös ja päätin sitten itse alkaa tuon vesipumpun kimppuun. Ihme touhua kun välillä on näitä räpellyspakkoja. Ehkä tuossa jonkun satasen säästää kun itse räpeltää. Ilman KRIINIähän tähän ei olisi alettu.

Korjausopasta tavastin ja tutkiskelin. Siinähän tuo homma kuvataan melkoisen helpoksi ja havaintovalokuvissa kaikki näyttää jopa naurettavan helpolta. Mutta siinä onkin se ISO mutta...

Havaintokuvissa on kaikki mahdollinen purettu kohteen edestä pois. Tätä ei kuitenkaan kerrota korjausohjeessa vaan siinä ilmoitetaan kyllä selkeästi työjärjestys, muttei esim. sitä, että tässä moniurahihnamallissa on lähes pakollista purkaa edestä pois laturi ja sen asetelmakin.

Korjausopas on hyvä, mutta kun se sisältää samoissa kappaleissa monen erilaisen moottorin ohjeet niin siinä sitä on sitten jouduttu yksinkertaistamaan. Ja usein se kaikkein yksinkertaisin rakenne on yleisohjeena kaikille. On tuossa kyllä sitten näitten monimutkaisempiin vekottimiin kerrottu ne pakolliset muistettavat asiat.

No, ehkä tästä jotain laajemmin myöhemmin. Nyt on kuitenkin lelut irrotettu ja osia lähdetään ostamaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Tämä nyt näin jälkikäteen:

http://www.golf3.de/werkstatt/81807-hil ... hseln.html

En tiedä olisiko tästä ollut apua, enkä lähettänyt linkkiä aiemmin, kun oli juttua, että homma tehdään liikkeessä.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kiitokset linkistä. En ehtinyt perehtyä kun ruuvasin lelua kasaan.

Osat siis vaihdettu ja paketti lähes kasassa. Ei tuo mahdoton homma ole, joten kannatti tehdä itse kun oli aikaa.

Ei ole vielä kokeiltu miten remmit pitävät. Jäänee huomiseen.

Tosin vaurioilta ei vältytty ja yksi osa tämän takia jäi pois paketista.

Kyllähän sieltä kaikkea ihmeteltävää löytyi. Täytynee tarinoida kun on enemmän aikaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tällaiset hommathan ovat yksinkertaisia sen jälkeen kun rakenteet ovat selvillä. Enpä jaksanut seikkailla netissä ja etsiä rakennekuvia, vaan mentiin perinteisesti. Tavasin tarkkaan korjausoppaan, mutta siinä ei juuri rakennekuvia näistä kohteista ole.

Tällaisessa hommassa on ymmärrettävä Ohjaustehostimen ja sen asetelman, Laturin ja sen asetelman rakenne sekä nämä samat asiat vesipumpusta ja termostaattikotelosta. Nytpähän tuli tutustuttua.

Vaikeuksia lopulta aiheutti laturin kiristeinjousen sektorisäätimen pultin katkeaminen alumiinisen asetelman kierteeseen. Olisi pitänyt liuottaa, mutta jäi tekemättä. Ja lisäongelmia kun en ensin yrittänyt saada jämäpulttia irti vaikkapa lukkopihdeillä. Poraaminen osottautui minun vekottimillani jyrsimiseksi, koska pora haukkaa mieluummin alumiinia kuin rautaa, vaikka teki pistepuikolla millaisen alun tahansa. Tähän meinasi kaatua koko homma. Lopulta sain asetelmaan jyrsittyä reiän pultille, mutta koska siinä ei kierteitä tietenkään enää ollut jouduttiin jäättämään automaattikiristinjousi pois, jotta saatiin mutteri lautasineen paikoilleen. Saapa nähdä saatiinko moniurahihna tarpeeksi kireälle.

Kuten epäilinkin, moniurahihna, Vesipumpun ja Laturin moniurahihnapyörät olivat aivan täynnä sontaa. Urien pohjalla oli paksu kerros saastaa ja urien välisetkin harjanteet olivat mönjän vuoraamat. Lisäksi hihnan urien pohjat olivat täynnä pieniä pallukoita, jotka lienevät olleen kiviä. Ei ihme jos hihna luistelee.

Vesipumpunlaakerissa en havainnut välijää, mutta vaihdoin pumpun. Liekö ollut jopa alkuperäinen. Ainakin tiiviste ja pumppu olivat VAG -kamaa. Eihän tosin ole harvinaista että laitellaan alkuperäisvaraosia. Voi olla että vaihto oli turha. Termaria en vaihtanut. Näytti uudelta ja hyväkuntoiselta. Testasin sen kiehauttamalla ja mittaamalla lämpötilan. En tosin luota yleismittarin lämpömittaukseen kun näytti vajaa 90 veden kiehuessa.

Ohjaustehosinremmin laitoin uuden. Mätänettiremmi oli selväsi pidempi kuin Bromanilat ostamani vähän laadukkaampi remmi. Tämä todettiin jo tiskillä. Vanha ei ole voinut venyä noin paljon. Ohajustehostinpumpun hihnapyörässä on vähän kalppia ja ettei vain se ollutkin ohaustehosin joka äänsi. No, se nähdään.

Nyt on sitten kokeilu edessä ja sen jälkeen asentelen "MoottorinalusPahvin". Ostin sellaisen käytettynä muutamalla eurolla. Romukamaa, mutta kokeillaan käykö se. Venäjältähän niitä panssareita pitäisi tuoda, mutta en ole jaksanut etsiä toimittjaa.

Osaapa nyt tämänkin ja voi olla että joutuu purkamaan jos moniuraremmi ei pysy tiukalla. Sitten on hommattava jostain Laturinasetelma ja laiteltava kiristinjousisysteemi toimimaan. Kyllä se pulteillakin paikallaan pysyy, mutta saaneeko sitä yksin tarpeeksi kireälle. Jääpä nähtäväksi.

Noita Vorkkaliosia en ainakaan enää Mätänetistä hae. Lähes joka kerta on ollut ongelmia. Pakoputkien ja vaikka minkä kanssa. Tuskin tuossa vesipumpussakaan paljon olisi säästänyt, jos olisi halpiksen hakenut.

Olen kyllä yllättynyt että sain tämän näinkin hyvässä järjestyksessä tehtyä ja vain yksi (iso)vaurio saatiin aikaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Olihan tässä sellainenkin yksityiskohta että korjausoppaan (VAG -konsernin) mukaan Vesipumpputermostaattikotelo -yhdistelmä olisi pitänyt kiinnittää lohkoon UUSILLA pulteilla! No, niitä olisi voinut käydä tilailemassa Laakkoselta. Varaosamyyjäkin oli melko hoona tästä ohjeesta. Mentiin vanhoilla, mutta kiristettiin oikeaan momenttiin 20 ja sen jälkeen ohjeen mukaan vielä 90astetta.

Oikea etujarru oli silloin totaalijumissa kun ostin tämän ja jarruttelin kunnolla. Remontin jälkeen ei ole juminut. Mutta jarrulevyn jäähdytysrihlasto ja aukot olivat ruostuneet lähes umpeen. Tulipa rassattua ne auki. Pitänee tehdä sama vasempaan etujarruun tässä samalla.

Kyllä tuota näpistämistä vaan kertyy kun alkaa jonkun paikan kimppuun. Ei kun toivottavasti ajoon huomenna.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kasasin eilen homman valmiiksi. Vähän ongelmia tuotti moniurahihnan kiristys yksinään kun automaattikiristysjousi oli sen pultin katkeamisen ja uuden läpipultinlaiton takia pois, mutta sain senkin hoidettua. Kavereille soittelin, mutta kukaan ei sattunut olemaan lähimaillakaan.

Jäähdytysnestetäytössä tapahtui virhe. Lämppärihellanappulasäädin jäi kylmälle. Koeajolla vilkutteli sitten varoitusvaloa. Käänsin nappulan kuumalle, laitoin läppäristä kuumaa jota tulikin ja kotiin.

Liikaa vingutti hihna. Kun käynnisti pukilla niin lopulta ei vinkunut, mutta ajossa taas toisinaan ja varsinkin kun laturia tarvittiin puhaltimeen niin kaamea kitinä.

Venton moottorinpohjamuovi istuu hyvin. Vähän tarvittiin harsimista pienillä nippareilla. Ongelmia tuottivat reunoilla olevat "kierretapit" kun niihin ei sovi mikään mutteri. Sain lukkomuttereilla huijattua sinne auttavan kiinnityksen. Unohtui kunnon kiristys oikealta sivulta.

Päätin sitten kuitenkin tänään nostaa keulan taas ylös ja tarkastaa hihnakireyden sekä moottoripohjamuovin kiinnityksen.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Moottorinpohjamuovien kiinnitys sivulta tarvitsee sellaisen metallisen "reikäkeksin" siis pyöreän ohuen kiekon, joka tulee niihin tappeihin painamalla. Tapeissa ei ole kierteitä vaan peräkkäsiä harjanteita. Näillä samoilla keksirinkuloilla ovat kiinni myös pakoputkenlämpöeristesuojat auton alla. Luulisi noita saatavan varaosakaupoista. Nykyäänhän muovilla vuorataan koko auton alusta ja alle jää vain kevyesti pohjamaalattu ja yksi ohut kerros kotelosuojaa. Viimeisin Moottori -lehtihän tästä kertoikin pitkät paminat. No, samalla tulee käytyä läpi lämpösuojien kiinnitys.

Moniuraremmi ei pidä. Ei voi pitää kun sen kiristysvara laturista on täysin käytetty. Taisinkin tuonne kirjoitella että pajalla viime syksynä kirottiin noita Mätänettiremmejä ja kerrottiin niiden uutenakin olevan liian pitkiä joihinkin vekottimiin. Ei remmi voi olla kulunut tai venynyt reilun puolen vuoden käytön aikana noin paljon että jää löysähköksi vaikka kaikki kiristysvara käytetään. Pitänee ottaa taas tuo sohlo remmi malliksi ja kysellä astetta lyhempää.

Saamari kun sitten holahti liikaa jäähdytysnestettä järjestelmään. Kun ison ratin kanssa kaataa ja vaikka mennään hiljalleen niin tästä pallopaisuntasäiliöstä on hankala huomata kun se tulee täyteen. Paisarihan on ihan olemattoman pieni esim. TakaPotkuun tottuneille. No, saa kai sen imuroitua pois tai paisuteltua mäjelle.

Tuli sitten piruuttaa kurkittua ajankuluksi oikeaa helmaa pohjan puolelta. Kaikki ruiskutus/vedenpoistomuovitulpat olivat ihan sohlosti kiinni. Revin hemmettiin ja kyllähän siellä hiekkaa ja muuta kamaa muhii. Ettei nyt vaan aleta sitten vielä loppukesästä ruostehommiin. Paremmassa kunnossa tämä on huomattavasti kuin vasen puoli oli.

Näkeepä mitä käy.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Nyt on sitten ihan eri kuuloinen mylly PIIKAa kuljettamassa. Ei se tietysti näillä ajokilometreillä hiljainen ole, mutta huomattava on muutos.

Mikään remmi ei nyt kitise eikä mitään ole tarvinnut vetään niin tiukalle että jokin laakeri olisi liian kovilla. Älysin vielä, että kun kireys on kokeiltu painamalla niin käynnistellään ja laitetaan mahdollisimman paljon kuormaa laturille eli kaikkea mahdollista sähkölaitetta yhtäaikaa ja äkkiä peliin.

Moniurahihnapituus ei ole ihan yksinkertainen juttu. Piti lopulta käydä ihan Laakkosen "Marmoritiskillä" selvittämässä asiaa. En tietysti pelkän remmin takia olisi mennyt, mutta kun niitä korikiinnikkeitä tai mitä lie prikkareikärinkulakeksejä ne olivat ei muualta saanut niin sinne sitten. Tarvikeliikeet myivät vähän vastaavia, mutta pienempiä ja niitäkin olisi pitänyt tilata.

Hihnoja on tuohon moottorityyppiin Laakkosen -listoilla 3eri pituutta. Yksi on 120A laturille ja 2muuta tuolle 90A laturille, joka tuossa on. Kävin hakemassa hihnan AD -varaosasta ja osoittautui aivan liian lyhyeksi. Hain yhtä pykälää lyhyemmän kuin mikä tuossa oli Fixus -liikkeestä. Tämä oli Continental ja toimi hyvin. AD -remmiä en saanut lähellekään menemään rullien päälle. No, lopulta kirrausvaraa sitten jäikin ja homma toimi hyvin. Tällaisessa sitä aikaa sitten suttaantuu kun hekee oikeaa ja väärää kamaa eestaas. Onneksi AD otti sopimattoman remmin ja antoi hyvityksen rahana. Hyvää palvelua.

Mutta ne korikiinnikkeet! Jo on raudalle kilohintaa kun yksi rinkula maksoi marmoritiskillä 1e. Nämä olivat kuitenkin välttämättömiä jos haluttiin moottorinalussuoja saada jokseenkin kunnolla paikalleen. Ja sinne se saatiin. Tuli sitten laiteltua myös lämpösuojapeltejä paremmin ja saatiin kiinnitettyä muutama irrallaan lepattava kulma kunnolla.

Tein vielä pienen hätäremontin vasemmalle käsijarruvaijerille. Kuristemuovinen suojakuori oli 20cm matkalta aika huonossa hapessa. Ruiskuttelin tämän alta paljaano olevaan metalliverkkosuojaan ruosteirrotusöljyä niin paljon kuin sinne meni, pyyhin pinnan ja teippasin huolellisesti laajalta alueelta kuristemuovirepeämät umpeen. Tämä nyt lienee melkoista turhaa värkkäystä, mutta josko tuo talven kestäisi niin ei tarvitsisi varoa tuota käppärin käyttöä, kuten pajalla seppä kehotti.

Täytynee hommata niitä helmatulppia ennen loska- ja suolamössökelejä. Nythän se helma saa ihan vapaasti huuhtoutua kesäsateissa. Hiekkaa siellä toisiaan on tarpeeksi.

Ai niin, samalla kyselin Laakkosesta paljonko laturinasetelma maksaisi: 180e!!! Ei ole kovin kummoinen alumiinivalos eikä paina juuri mitään. Kallis olisi ollut se katkennut pultti, jos en olisi onnistunut siinä läpipulttivirityksessä. Ja tosiaankin vaikka mistä päin katsoo niin se pultti oli pakko saada irti, jos halusi termostaattikotelon irrottaa. Eikä termostaattia muualta irti olisi pystynyt ottamaan ja samalla koko vesipumpunvaihto olisi ollut helvetillistä näpellystä totaaliahtaassa kolossa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Venäjän pensapumput pysyvät minun tavoittamattomissa vielä noin kuukauden. Tankki oli lähes tyhjä Kuusaanreissun jälkeen.

Iskikö siis nuukuus ja hulluus vai olenko kokeilunhaluinen edelläkävijä? :shock:

Tankattiin Raatekankaalla:

10Litraa 95E + 20Litraa RE85

Hapristuuko nyt muovinen polttoainetankki puhki? Alkaako muovisista polttoainelinjoista ruiskuta pensaa pitkin auton pohjaa? Mennäänkö niin laihalla että koko moottori on vaarassa tuhoutua? Mitä tähän sanoo Jumalainen VAG -konserni? :lol:

Havaintoja (keksittyjä ja valheellisiako?):

1. Vääntö alakierroksilla selvästi parempi
- Onko tällainen edes mahdollista?

2. Tasaisempi tyhjäkäynti hieman alemmin kierroksin
- Kevyt pätkiminen kuumalla moottorilla hävisi

Joskus tuli tuonne RE85 -viestiketjuun vuodatettua jos jonkinlaista saarnaa, kun en ollut ollenkaan jyvällä mistä tätä litkua valmistetaan.

Nyt sitten tuntuu kuin olisi jälleen pitkästä aikaa pelastamassa maailmaa PahanRiistäjäÖljyTeollisuuden kynsistä. Tai sitten vaan ollaan pelastamassa omaa taloutta, kunnes jokin katastrofi iskee ja PIIKA räjähtää liekkeihin kesken leikin. Onneksi on jauhesammutin matkassa. :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tuo mielenkiintoinen polttoaineseoskokeilu on osoittanut tähän mennessä että PIIKA ei tykkää kylmällä ja viileällä moottorilämmöllä ollenkaan tuosta kurasta. Käyntilämpöisenä ja kuumana mennään sitten jo ihan hyvin.

Eli nythän tuo toimii nopeastikin kun ulkona huitelee yli 30asteen helle. Ja tämä moottori lämpiää muutenkin todella nopeasti.

Talvikelillä ei voisi kuvitellakaan käyttävän tällaisia vääriä seoksia. Kokeilun tämä on ihan kiintoisa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Jotakin Folkkari-juttua myös täällä:

http://elsaweb.spaghetticoder.org/

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Polttoaineseoskokeilu päättyi. Ja siitä oli hyötyäkin.

Tutkin polttoainelinjoja mahdollisten vaurioiden varalta ja löytyi löysä liitos. Hemmetin hyvä että ehdin ajoissa korjaamaan, koska ajossa kun tuo olisi levinnyt niin ei olisi huomannut ennen kun meno olisi hyytynyt.

Jouduin silloin hitsausoperaation yhteydessä irrottelemaan linjoja ja korvaamaan pienen pätkä alkuperäistä muoviputkea kumiletkulla. Tämä pätkä tuli polttoainesuotimen ja varsinaisen linjan väliin.

Tämä kumiletku - polttoaineputki eteen -liitos oli aivan hilkulla irrota. Miten ihmeessä olin tuon noin huonosti laittanut. Nyt laitettiin putki reippaasti kumiputken sisään ja kiristettiin maltillisesti.

Onneksi tässä kävi näin hyvin eikä vaurioita syntynyt.

En näe mitään järkeä enää kokeilla moisia seoksia. Kulutus nousee, vauriomahdollisuudet lisääntyvät ja hyöty jäänee vähäiseksi.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:
===
Tankattiin Raatekankaalla:

10Litraa 95E + 20Litraa RE85

==

Havaintoja (keksittyjä ja valheellisiako?):

1. Vääntö alakierroksilla selvästi parempi
- Onko tällainen edes mahdollista?

===
Onhan se mahdollista, jopa todennäköistä. Etanolin bensiiniä suurempi höyrystymislämpö jäähdyttää seosta, mikä parantaa sylinterin täytöstä niin, että eron voi havaita jopa takapuolidynamometrillä.
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:
===


2. Tasaisempi tyhjäkäynti hieman alemmin kierroksin
- Kevyt pätkiminen kuumalla moottorilla hävisi

==
On mahdollista. Eräänä syynä saattaa olla se, että etanolibensiiniin liuotettaneen hieman nestekaasua (butaania) kylmäkäynnistyvyyden (syttyvyyden) parantamiseksi.

Se saattaa parantaa tyhjäkäyntiä, erityisesti vanhemmissa autoissa, joiden sytytyslaitteissa on usein pientä häikkää.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Syksyä ja talvea silmällä pitäen vähän valojen tarkistelua. Jälleen oli vasemman ajovalopolttimon kiinnityspinnijousi löysällä eikä suostunut valo palamaan. Taivuttelua ja taas toimii jonkun aikaa.

Lisäjarruvalopalkki oli pimeänä. Ei tullut virtoja johtoihin. Olisi pitänyt purkaa takaluukun kulmien kumiset johtosuojat pois ja etsiä mistä on liitos irti tai johto poikki. Korjattiin poistamalla lisäjarruvalopalkki ikkunasta ja taippaamalla johdot odottelemaan mahdollisia jatkotoimimenpiteitä.

Muutenhan tämä on puksutellut normaalilla tavalla eli ihan kivasti.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin