Pikkuvikoja vai ei?

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Janne93

Re: Pikkuvikoja vai ei?

Viesti Kirjoittaja Janne93 »

Nyt on uudet suunnitelmat menossa..

Eli combi löysi uuden omistajan ja tilalle hommasin 1300, tarkemmin 2103. Auto on vuosimallia 79. Leimalle yritin käyttää mutta seuraavat viat pitäisi korjata:

Parkkivalot: Etu umpioissa vain oikean puoleisessa valossa on parkkivalon paikka(luullakseni). Muut umpiot on pelkkiä ajovaloja. Lamppujen alla on nuo erilliset valot mitkä on muutettu jostain syystä vilkuiksi.. Eli onko helpompaa vaihtaa edestä ne vilkut parkeiksi ja laittaa eteen irtonaiset vilkut, vai niin että ne pysyy vilkkuina mutta sitten vasemman reunimmaisen valon vaihdan sellaiseen missä on parkkivalon paikka? Yritin äsken katsoa niiden vilkkujen johtoja mutta en saanut alavilkkuja toimimaan muuta kuin hätävilkuilla ja silloinkin vain kuskin puoleiset vilkut(sivu ja edessä ala). Osaako joku sanoa minkä värinen johto menee minnekkin, itsellä tuo johtojen seuraaminen tuolla johtoviidakossa on aika vaikeaa?`Voi tietysti tulla myös tampereen alueella katsomaan jos haluaa auttaa :lol:

Kuskin puolella reikä helmassa pitäisi hitsata, nyppiä nastat tai ostaa kesärenkaat, laittaa paisunta ja pissapojan säiliö, vakaaja kiinni, niin siinä on kaikki mitä leimalle vaatii. Tietysti myös sytytyksen säätö, päästöjen kanssa leikkiminen ja varmaan muutakin säätöä on.

Seuraaviin kysymyksiin vastaukset:

Miksi autossa haisee bensa? Se haisee oli auto käynnissä tai ei. Bensa tankki tai pumppu ei näytä vuotavan mistään, mutta silti autossa leijuu todella pistävä bensan tuoksu.. Bensa pumppu on kontin pohjassa kiinni, tarkemmin iskarikoteloiden välissä akun kanssa. Kun pistää virrat päälle niin bensa pumppu surisee ja puhkuu kokoajan?!

miten kaasupolkimen pystyy kiristämään? Nykyisessä säädössään siinä ei ole mitään tuntoa, eli menee pohjaan vaikka pikkurillillä hieman painamalla. Eli kiristäminen jne jne

Jarrutuksessa ja töyssyissä/montuissa kuuluu todella terävää kolinaa/kilinää. Koviten tuntuu kuuluvan vaihdelaatikon jälkeen, nokkaan päin mentäessä. Mikä siellä voisi kolista?

Onko hattuhylly kuinka kantava rakenne? Voiko siittä leikata ne tukirimat irti?


Siinä taitaa olla kaikki kysymykset ja asiat mitä tällä hetkellä päässä pyörii. Autoja suomessa ei pitäisi olla kuin 3 vai 4kpl 8)
Janne93

Re: Pikkuvikoja vai ei?

Viesti Kirjoittaja Janne93 »

Tietääkö joku tuohon kolinaan mitään syytä? Mikä siellä menee rikki jos asialle ei tee mitään?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Pikkuvikoja vai ei?

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Mikälainen Polttoainejärjestelmä tässä on? Sähköinen polttoainepumppu Takakontin pohjassa???

Onko akkukin auton alla paljaana ilman mitään suojusta?

Kolinaa Vaihdelaatikon jälkeen Nokkaan (kai sentään keulaan) päin mentäessä. Miten tämä äänilähde on paikallistettu? Eikös siellä ole seuraavana Kytkin ja sitten Moottori?

Joskos kertoisit tästä värkistä vähän tarkemmin niin ehkä joku voisi saada selvää, millainen systeemi siellä on. Eli mikä auto ja millaisilla viritelmillä?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Janne93

Re: Pikkuvikoja vai ei?

Viesti Kirjoittaja Janne93 »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Mikälainen Polttoainejärjestelmä tässä on? Sähköinen polttoainepumppu Takakontin pohjassa???

Onko akkukin auton alla paljaana ilman mitään suojusta?

Kolinaa Vaihdelaatikon jälkeen Nokkaan (kai sentään keulaan) päin mentäessä. Miten tämä äänilähde on paikallistettu? Eikös siellä ole seuraavana Kytkin ja sitten Moottori?

Joskos kertoisit tästä värkistä vähän tarkemmin niin ehkä joku voisi saada selvää, millainen systeemi siellä on. Eli mikä auto ja millaisilla viritelmillä?
Joo pumppu on siellä kontissa, siinä iskareiden välissä. Samoin akku omassa telineessään. Tuo kolina/kilinä ilmenee jarrutuksessa ja töyssyissä. Äänen paikallistaminen on hieman hankalaa mutta se kuuluu jostain vaihdelaatikon kohdalla, kenties. Ääni on todella kovaa kilinää/kolinaa. Tuntuu tulevan suoraan polkimien alta tai sieltä suunnalta, kuuluu vähän joka puolella kun kuuluu. Nyt lopetti vilkutkin toimimasta...

Eli auto on 79 vuoden ja mallia 2103, edellinen omistaja on tehnyt hieman sitä ja tätä.

- Keula maskin aukkoa suurennettu isompaa jäähdytintä varten.
- Edessä alusta vaihdettu? Katsastusmiestä lainaten: "Ihan hieno alusta täällä on, mutta ei tää kyllä tänne kuulu"
- Vaihdelaatikon paikkaa muokattu. Ollut ennen fiatin vaihdelaatikko ja volvon kone.
- Sähköt tehty taas kerran ihan ihmeellisesti, johtoja siellä täällä. Jotkut on kiinni jotkut ei :?
- Eteen laitettu erilliset vilkut ja oikean puoleinen umpio vaihdettu parkkivalolliseen.
- uus kaasari
- uudet jarrut
- uudet jouset ja iskarit edessä.
- moottori laakeroitu ja kunnostettu
- laakeroitu apusimpukka

Asiat mitkä pitäisi tehdä tässä ennen perjantaita-lauantaita on:

- Eteen vilkut
- Eteen parkit
- Hitsata pieni reikä
- Laittaa lasinpesunesteen ja paisuntasäiliön säiliöt ja letkut kiinni


Eniten vaivaa tuottaa nuo toimimattomat/hitaat vilkut. Johtoja siellä täällä ja mikään ei näytä tulevan vilkun viikseltä, tai sitten tulee mutta vaihtaa väriä/paikkaa joten hukkaan sen. Missä on vilkkujen rele ja samoin mitä nuo kaikki helvetinmoiset metalliset "releet" on?

Kuvia voin laittaa ympäri ämpäri autoa, jos joku näkee niistä paremmin. Joitakin kuvia ja lisää tulee myöhemmin: http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/th ... album=1203


Kivoja tälläset rojektit.. :shock:
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Pikkuvikoja vai ei?

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Siis sähköinen polttoainepumppu ja kaasutin? Mikä kaasutin?

Pysty- vai Laakatankki?

Jos kerran pensa haisee niin jostainhan se vuotaa tai sitten jos on Ruiskun tankki niin paluuta ei ole asennettu oikein.

Jos se alusta sieltä edestä on modifioitu, niin sieltä kai se kolina jostain kuuluu. Montuissa ja jarrutuksessahan se reagoi ja jos kolisee niin väärin.

Ihan hurjalta kuulostaa ja niin täynnä viritelmiä, että varmaan on aika hakala keksiä vikakohteita näkemättä tapausta.

Projektia riittänee siellä päin.

Mitäs jos laittaisit ihan oman viestiketjun tälle ja kertoisit aina tarkasti mitä kohdetta puuhastat, miltä siellä näyttää ja mitkä ovat kysymykset. Voisi saada jonkun kiinnostumaan aiheesta paremmin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Janne93

Re: Pikkuvikoja vai ei?

Viesti Kirjoittaja Janne93 »

Auto oli seissyt noin viikon ajamatta. Se oli pienessä ylämäessä käsijarrulla ja vaihde ykkösellä. Nyt on sellainen ongelma että takarenkaat ovat hieman jumissa eli kuuluu sellaista "saranan nitinää" kun yrittää vaihde vapaalla ja käsijarru pois päältä työntää eteenpäin. Miten takarenkaat saisi taas pyörimään vapaasti? KIIRE
Avatar
jta
Viestit: 4441
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Pikkuvikoja vai ei?

Viesti Kirjoittaja jta »

Mojauta reilusti vasaralla vanteeseen. Täräys useasti aukasee jarrut.
Janne93

Re: Pikkuvikoja vai ei?

Viesti Kirjoittaja Janne93 »

Onko normaalia että 79 vuosimallin lada 2103 pätkii aivan tajuttomasti kylmänä? Aamulla auto käyntiin ja yrität liikuttaa ekan 5-10min aikana niin pelkkä kytkimen nostaminen sammuttaa auton, esim peruuttaessa. Kaasua ei anna antaa kunnolla eikä muutenkan tykkää käydä kylmällä säällä. Mitä voisi tehdä/säätää että auto lähtee ja käy hyvin säällä kuin säällä?


Toinen juttu on se että mikä siihen vaikuttaa kun lyö kaasun pohjaan niin auto melkein sammuu siinäkin ja pätkii? kiihtyminen kestää kestää ja kestää, kuin duracel patteri :lol:
separi
Viestit: 144
Liittynyt: 19.7.2009 2:57
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Pikkuvikoja vai ei?

Viesti Kirjoittaja separi »

Kaasari kannattaa ottaa pöydälle ja huoltaa. Myös tulpat kannattaa tarkistaa (vaihtaa) ja muut sytkäosat.
Janne93

Re: Pikkuvikoja vai ei?

Viesti Kirjoittaja Janne93 »

separi kirjoitti:Kaasari kannattaa ottaa pöydälle ja huoltaa. Myös tulpat kannattaa tarkistaa (vaihtaa) ja muut sytkäosat.

Entinen omistaja oli juuri vaihtanut uuden kaasarin. No pitää tutkailla.
Avatar
Mazak-
Viestit: 275
Liittynyt: 2.8.2010 14:09

Re: Pikkuvikoja vai ei?

Viesti Kirjoittaja Mazak- »

Eli laitettu webru jostain sierrasta ilman huoltoa tai muutakaan tutkailua. Kaasari pöydälle ja osiksi, putsaus ja huoltosarja ja perussäädöt kuntoon.
21013 1500 16v Turbo rojekti
Janne93

Re: Pikkuvikoja vai ei?

Viesti Kirjoittaja Janne93 »

Tutkaillaan kaasaria myöhemmin... Nyt on tärkeämpi vika..

Missä on vika jos sulakerasiasta palaa kokoajan 7 sulake. Silloin pamahtaa ainakin oikea takavalo ja mittarinvalot. Ei tarvi kuin vetää virrat päälle ja odottaa hetken niin RIKS RAKS POKS. Yritin katsoa missä olis oikosulun paikka mutta ei näkynyt missään mitään. Ajoin tankkaamaan ja laitoin siellä bensa asemalla uuden sulakkeen ja lähdin kotia kohti. Toimi ilman ongelmaa kunnes sitten hieman ennen koti pihaa tuli suurehko töyssy jolloin sulake pamahti taas.. ÄRSYTTÄVÄÄ jos tuo on samanlainen sähköpaska mikä entinen combikin oli :(

EDIT : Taitaa olla 7 sulake parkkien sulake. Pitää huomenna ennen kouluun lähtöä repiä parkkien johdot kokonaan irti..
Janne93

Re: Pikkuvikoja vai ei?

Viesti Kirjoittaja Janne93 »

Parkkien johdot irroitettu mutta silti kun pistää virrat päälle ja odottaa pari sekkaa niin kuuluu POKS ja taas menee sama sulake numero 7 :shock: Missä se vika sitten voi olla? Räjähtää 8,16 ja 25A sulake oli sitten mikä oli.
Avatar
pressa
Viestit: 10485
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Pikkuvikoja vai ei?

Viesti Kirjoittaja pressa »

Olisiko ratinpylväällä johtoonippu hinkkaantunut puhki?
Niin ja laita 10w lamppu sulakkeen paikalle, sitten heiluttelet johtoja. Aina kun lamppu palaa on piiri oikosulussa (ellei siellä muuta kuormaa ole) Lampulla kokeillen säästyy sata sulaketta...
Janne93

Re: Pikkuvikoja vai ei?

Viesti Kirjoittaja Janne93 »

Sulake ongelma on jotenkin ratkaistu mutta tuo takajarrujen laahaus haittaa ajoa huomattavasti. Vaihde vapaalle vaikka 40km/h vauhdista saa aikaan sellaista laahaavaa ääntä ja samalla vauhtikin hidastuu äänen mukaan. Alamäessä koitin valuttaa auton eteenpäin mutta aika huonosti meni. Silloin kuuluu kaikista koviten, oikein kaikuu koko autossa sellanen vanhan saranan ääni ja auto liikkuu äänen mukaan. Eli silloin kun kuuluu ääni niin autokin jarruttaa :D Yritelty kopautella takajarruja auki mutta ei ole ainakaan vielä auttanut, tai sitten pitää oikeasti lyödä ja lujaa! Kuumentumista en takajarruissa huomaa. Pitää varmaan tänään ottaa auki jarrurumpuja ja katsoo mikä siellä mättää. Tai sitten se on perä, joka on aivan aivan omaa luokkaansa..

Perä ei ole lukkoperä mutta silti katsastuksessa takajarrujen mittaaminen sai aikaan vain ERROR lukemaa. No auto nostettiin ylös ja katsottiin miten renkaat pyörii ja pyöriihän ne. Onko sitten joku 50% tai 75% perä. Silti mutkissa jumputtaa ja tökkii(täyskäännös). Parkkihallissa se vasta onkin mukavaa ajaa kun vinkuu niin maan perusteellisen paljon 8)


Vikaa vikaa ja vikaa. Sen tulemista ei voi estää :o
Vastaa Viestiin