E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Tosiaan helpoin konsti tosiaan olisi moottorinlämmittimen käyttö. Omassa ajossa on paljon kuitenkin paikkoja joissa ei ole tätä lämmitysmuotoa tarjolla (Mökki, kaupungin parkkipaikat, harrasteet) joten korvaavia konsteja on kehitettävä. Jos ostaisi kerralla kunnon akut (esim 2* redtop), kohottaisi laturin jännitettä (tämä on muutenkin tulossa) ja varmatoimisen inverterin, saisin aikaan melko varman vekottimen. Investointikustannukset ovat tässä kuitenkin painona vaakakupissa.
Lähtökynnys asettuu myös suuremmaksi, nemo kun tarvitsee lämmetäkseen reilun tunnin lämmitykset oikeilla pakkasilla, lähti kyllä lämmittämättäkin ruudusta. Ryypyllä voitaisiin, ainakin teoriassa, saada bensiinikäyttöä vastaava toiminta.
Paineita lisätään huomenna, tosin olikos äölkjhgf:n siskon kulkimessa GM vai Bosch tekniikka?
Paineiden mahdollisuuksia voi olla pumpusta riippuen enemmänkin, kuten tietäjät asiaa ovat selvitelleet (Taisipa olla Sdelano jälleen asialla, kiitokset siitä hänelle jälleen) jo aiemmin.
Lähtökynnys asettuu myös suuremmaksi, nemo kun tarvitsee lämmetäkseen reilun tunnin lämmitykset oikeilla pakkasilla, lähti kyllä lämmittämättäkin ruudusta. Ryypyllä voitaisiin, ainakin teoriassa, saada bensiinikäyttöä vastaava toiminta.
Paineita lisätään huomenna, tosin olikos äölkjhgf:n siskon kulkimessa GM vai Bosch tekniikka?
Paineiden mahdollisuuksia voi olla pumpusta riippuen enemmänkin, kuten tietäjät asiaa ovat selvitelleet (Taisipa olla Sdelano jälleen asialla, kiitokset siitä hänelle jälleen) jo aiemmin.
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Juu tarkoitin kyllä jotain oikeita lämmittimiä! Esim:Eber/Webasto niin 20min riittää jo kovemmillakin pakkasilla ja on sitten muutenkin mukava!
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Siskoni Laatokassa on Boschin tenkniikka, ilmeisesti EURO-2-luokitus.khj-582 kirjoitti: Paineita lisätään huomenna, tosin olikos äölkjhgf:n siskon kulkimessa GM vai Bosch tekniikka?
Paineiden mahdollisuuksia voi olla pumpusta riippuen enemmänkin, kuten tietäjät asiaa ovat selvitelleet (Taisipa olla Sdelano jälleen asialla, kiitokset siitä hänelle jälleen) jo aiemmin.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Niin, mutta kun hintapolitiikka. En tiedä muista, mutta itse teen tätä kokeilua ihan rahansäästömielessä. Yli on kyllä menty siitäkin perusteesta ja siirrytty tänne harrastuksen puolelle. Yksi webaston raato olisi mutta siihen pitäisi tehdä logiikka... arduino olisi nyt käyttämättömänä ja pakkasongelmiin on tiedossa ratkaisu.toktornivako kirjoitti:Juu tarkoitin kyllä jotain oikeita lämmittimiä! Esim:Eber/Webasto niin 20min riittää jo kovemmillakin pakkasilla ja on sitten muutenkin mukava!
Painetta korottaessa mittasin ensin lähtöpaineen, joka yllätykseksi ei ollut se 400 kPa mihin se säädettiin. Säädin oli päättänyt että nyt paine on 375 kPa. Liekko joku kalvo venynnä?
Ja paineet on nyt 4,5 bar VDO:n painemittarista lukien, nemon sydämmen paineen yläraja tuli vastaan 4,9 Barissa. Meno on nyt kuin bensiinillä, huomenna tiedän tuosta kylmänä lähtemisestä enemmän.
Sdelanon NTC-lisävastukseen olisi parannusehdotus:
-Mitenkäs jos kytkisi ohituskytkimen sijalle potentiometrin, esim. 100kOhm. Liuku yhdistetään toiseen päähän ja saadaan säätövastus. Tämän voisi vääntää moottorin lämmettyä pienelle, jolloin NTC-lisä jäisi huomattavan pieneksi.
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Terve!
Potentiometri saattaisi olla hyväkin ajatus; sillä saisi kylmäkäynnistysrikastusta tarpeen mukaan säädetyksi.
Satakilo-ohmisen potentiometrin kanssa on huomattava, että kun moottorinohjausyksikkö huomaa kokonaisresistanssin niin suureksi, että se vastaa alle -42 celsiusasteen lämpötilaa (noin 105...110 kilo-ohmia), syntyy vikakoodi P0118. Jäähdytyspuhallin käynnistynee varotoimena. Uudemmissa Ladoissa syntynee myös loogisuustarkastushämminki (imuilman lämpötilan ja jäähdytysnesteen lämpötilan ero liian suuri).
***
Jos minulla olisi enemmän askarteluinnostusta, kokeilisin Bosch Flex Start -tyyppistä ratkaisua, jossa polttoainetta lämmitetään [dieselmoottorin] hehkutulpilla.
Ks. esim. http://www.youtube.com/watch?v=yS5Za2DIGV0, googlaamalla Bosch Flex Start saa enemmänkin tietoa.
menestystä
SvS
Potentiometri saattaisi olla hyväkin ajatus; sillä saisi kylmäkäynnistysrikastusta tarpeen mukaan säädetyksi.
Satakilo-ohmisen potentiometrin kanssa on huomattava, että kun moottorinohjausyksikkö huomaa kokonaisresistanssin niin suureksi, että se vastaa alle -42 celsiusasteen lämpötilaa (noin 105...110 kilo-ohmia), syntyy vikakoodi P0118. Jäähdytyspuhallin käynnistynee varotoimena. Uudemmissa Ladoissa syntynee myös loogisuustarkastushämminki (imuilman lämpötilan ja jäähdytysnesteen lämpötilan ero liian suuri).
***
Jos minulla olisi enemmän askarteluinnostusta, kokeilisin Bosch Flex Start -tyyppistä ratkaisua, jossa polttoainetta lämmitetään [dieselmoottorin] hehkutulpilla.
Ks. esim. http://www.youtube.com/watch?v=yS5Za2DIGV0, googlaamalla Bosch Flex Start saa enemmänkin tietoa.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Siis potikkaa ei olisi tarkoitus kytkeä vain sarjaan oman tunnistimen kanssa, vaan rinnan lisä-ntc:n kanssa.
Potikan ja lisävastuksen unioni liitetään sitten sarjaan oman tunnistimen kanssa. Toiminnallisena ideana olisi poistaa ilmennyt diagnostiikkavika. ts. anturin näyttämän muutoksen kompensointi. Raitakka koko, 100 kOhm, selittyy rinnankytkennästä. Rinnankytkentää perustelen murphyn lailla, jos potikan liuku ei toimikkaan, rinnakkaisvastus, joka reagoi lämpeämiseen, vähentää lisäongelmia.
Eikös se ECU kiukutellut kun kytkin suljettiin lisävastuksen ohittamiseksi? /lämmönmittauksen signaalitaso muuttui liian pajon kerralla/
Boschin "joustava käynnistys" kuulostaa melko hyvälle, tosin täytyisi askarrella uusiksi polttoainekisko. Samallapa tulisi jakotukki kuohittua riittävän hyvin virtaavaksi. Ennen kun aloin kokeilla koko RE:n käyttämistä, mietin polttoainekiskon lämmitystä talvisaikaan vastuksella. Taisin saada melko tarkkaan 1,5 kJ:n lämmöntarpeen. Muuten ihan jees, mutta jotta kahdessa sekunnissa tukki lämpiäisi kahteenkymmeneen asteeseen tarvitaan 750 W:n teho - eli aika helkkarin paljon.
Ehkä tämä "ruiskaisu reisille"-taktiikka toimii pakkasella, kun bensiinikin toimii. Jos alkaa ahdistamaan lisätään joukkoon vaikkapa butaanikaasua ja jopas paukahtaa. Vielä en ole niin kovaa pakkasta tavannut henkilökohtaisesti että bensiinimoottorit ei olisi pakkasen takia lähteneet.
Potikan ja lisävastuksen unioni liitetään sitten sarjaan oman tunnistimen kanssa. Toiminnallisena ideana olisi poistaa ilmennyt diagnostiikkavika. ts. anturin näyttämän muutoksen kompensointi. Raitakka koko, 100 kOhm, selittyy rinnankytkennästä. Rinnankytkentää perustelen murphyn lailla, jos potikan liuku ei toimikkaan, rinnakkaisvastus, joka reagoi lämpeämiseen, vähentää lisäongelmia.
Eikös se ECU kiukutellut kun kytkin suljettiin lisävastuksen ohittamiseksi? /lämmönmittauksen signaalitaso muuttui liian pajon kerralla/
Boschin "joustava käynnistys" kuulostaa melko hyvälle, tosin täytyisi askarrella uusiksi polttoainekisko. Samallapa tulisi jakotukki kuohittua riittävän hyvin virtaavaksi. Ennen kun aloin kokeilla koko RE:n käyttämistä, mietin polttoainekiskon lämmitystä talvisaikaan vastuksella. Taisin saada melko tarkkaan 1,5 kJ:n lämmöntarpeen. Muuten ihan jees, mutta jotta kahdessa sekunnissa tukki lämpiäisi kahteenkymmeneen asteeseen tarvitaan 750 W:n teho - eli aika helkkarin paljon.
Ehkä tämä "ruiskaisu reisille"-taktiikka toimii pakkasella, kun bensiinikin toimii. Jos alkaa ahdistamaan lisätään joukkoon vaikkapa butaanikaasua ja jopas paukahtaa. Vielä en ole niin kovaa pakkasta tavannut henkilökohtaisesti että bensiinimoottorit ei olisi pakkasen takia lähteneet.
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Vaimo lähti lomareissulle, Lada oli vienyt 8l/100 km:lle RE85:sta. Eli 8 euroa per 100 edettyä kilometriä. Olen tyytyväinen. Jos bensalla ajelis, kulutus saisi olla 4,85l/100km että matka edistyisi samalla rahalla.
Olen ajatellut silleen, että jos RE85 hinta ei suuresti nouse ja bensan hinta pysyis samana niin kannattavampaa on jatkaa tällä linjalla.
Olen ajatellut silleen, että jos RE85 hinta ei suuresti nouse ja bensan hinta pysyis samana niin kannattavampaa on jatkaa tällä linjalla.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Terve!
Ei muuta kuin Ladat jonoon Raatekankaalle. Asennustyöt loppuvaiheessa.
http://www.karjalainen.fi/fi/uutiset/uu ... joensuuhun
SvS
Ei muuta kuin Ladat jonoon Raatekankaalle. Asennustyöt loppuvaiheessa.
http://www.karjalainen.fi/fi/uutiset/uu ... joensuuhun
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Taas ajettu tankillinen (noin 70% seoksella), kulutus 7,4 eli noin litran enemmän kuin bensalla. Kiihdytyksissä huomaa kun yrittää hivenen laihalle. Pakokaasutestissä kävin ja lambda-arvo koholla ja jäännöshappi, eli katsastukseen pitä mennä bensalla. Välillä tyhjäkäynnillä sytyttää tsekkaamoottori valon ja vikakoodina ei lamda signaalia. Sammuu taas kun ajelee eikä ole tyhjäkäynnillä pysähdyksissä.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Täällä nyt eilen eka 50/50 seos lorotettu tankkiin 

Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Mokoma St1 nostanut RE85 hintaa lähes 10 centtiä. Lada toiminut hyvin 85:lla, kokeiltu myös täysi tankillinen 98-bensaa. Ei ongelmia, ehkäpä tuo moottorinohjaus ymmärtää pienentää suuttimien aukioloa tarpeeksi suuremmista suuttimista huolimatta.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Hyvin tuntuu E10 pelaavan kaasarisammyssä 

Njet problem, normal katastroof 

- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
??? Niin miksi ei pelaismikko853 kirjoitti:Hyvin tuntuu E10 pelaavan kaasarisammyssä

Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Koska ei pitänyt sopia mihinkään lada autoon.
21013 1500 16v Turbo rojekti
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Motonetkin myy metritavara bensaletkut niin et ilmottavat että ne ei sovi E10 bensalle ollenkaan....Lattarauta kirjoitti:Tai valmistaja/maahantuoja ei taannut sopivuutta?Mazak- kirjoitti:Koska ei pitänyt sopia mihinkään lada autoon.
Eli oma vastuu.. vuotavat polttoainelutkut saattavat aiheuttaa ikäviä vaaratilanteita..
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~