Viime syksystä saakka on tullut vakio Nivalla kurvailtua päivittäiset ajot ja pirssin korottaminen on kummitellut mielessä kokoajan. Alunperin ajattelin viritellä alle perinteisen liftkitin eli eteen ja taakse pelkät korotuspalat. Näissä korotuspaloissa vain jotenkin tökki koko ajatusmalli eikä sopivia korotuspalojakaan onneksi tullut mistään vastaan. Tuossa reilu viikko sitten matkahuolto kiikutti tontille Trailmaster Stage II korotussarjan, jouset/iskari-paketti tuntui siltä "oikealta tavalta" tehdä korotus.
Tässä korotussarjassahan tulee siis uudet jouset, pidemmät iskarit ja yläpallojen päälle korotuspalat. Vaihto oli suht helppoa jos ei lasketa aikaa mitä meni tapellessa jumiutuneiden pulttien kanssa. Kumma juttu miten 5 vuotta vanhassa autossa voi pultit olla näin tiukassa. Kasatessa lotrasinkin joka väliin kuparitahnaa jotta seuraavalla kerralla remontit sujuvat jouhevammin

Työn kulku oli keulassa seuraava:
- tunkki alatukivarren alle
- kallistuksenvakaaja irti alatukivarresta
- iskari irti
- yläpallon kolme pulttia irti
- korotuspalat yläpallon ja ylätukivarren väliin ja uudet pidemmät pultit (70mm oli sopiva pituus ja 10.9 kovuuksiset)
- yläpallo takaisin pulttien varaan roikkumaan, ei vielä kiristystä
- seuraavaksi alapallon kolme pulttia auki
- alapallon muljautus alatukivarresta irti
- tämän jälkeen alatukivarren voi laskea aivan alas ja jousen saa pois vetämällä
- uusi jousi ja iskari paikalleen
- alatukivarsi tunkilla takaisin ylös ja pallonivelet paikoilleen ja kiristykset
- kallistuksenvakaaja kiinni
Takapäässä päästiinkin sitten paljon helpommalla kun mikään pultti ei ollut jumissa:
- iskari irti
- jarrurummusta käsillä painaen perää alaspäin ja apupoika vetäisee vanhan jousen pois ja muljauttaa uuden tilalle
- uusi iskari kiinni
Pikainen pyörähdys kylän ympäri, alusta tuntuu toimivan hienosti ja auton ryhtikin parani

Ohessa kuvaa laitteesta, alla 205/80-16 Insa Turbo Dakarit.
http://www.flickr.com/photos/kimmohamal ... otostream/