Kuka muistaa vielä ensimmäiset mikroautot?
Ne rakennettiin itse, moottori joko moottorisahasta tai Jawasta kuten tässä:
Sitikka-kypärä ja solmio kaulassa.
Chryslerin kaasuturbiiniauto -60-luvun alusta. muutamia kymmeniä rakennettiin, mutta 130 hv:n teho ja suuri polttoaineenkulutus eivät innostaneet jatkamaan.
Tämmöinen Mosse oli teatterinjohtaja Mikko Nousiaisella, (Rummukaisen Ana). Toista samanlaista en ole livenä nähnyt. Nousiaisella oli hyvät suhteet Neuvostoliittoon, joten mikä lie erikoistoimitus sitten ollut.
Auto oli yhtaikaa Fiatin pääsuunnittelijalla Dante Giagosalla projektina 124:n kanssa ja hän piti silloin tällä etuvetomallilla parempana korvata vanhentunut 1100 malli. Konservatiivinen toteuttava tekninen osasto oli kuitenkin 1300/1500:n korvaavan 124:n kannalla ja se tuli v.1966 tuotantoon.
Projekt 123 tuli sitten tuotantoon Autobianchi 111 nimellä. Ensimmäinen etuveto-Fiat/Autobianchi Primula oli myös Neuvostoliitossa v.1967 testeissä yhdessä Peugeot 204:n ja Fiat 124:n ja Fiat 1500 kanssa.
Italian ja Ranskan näkyvä mukana olo Neuvostoliiton autoteollisuudessa johtui tietysti poliittisista perusteista. Niissä oli silloiset merkittävät kommunistiset puolueet ja hyvät suhteet NKP:n kanssa.