Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua

Viesti Kirjoittaja START »

ei se keveys, vaan kuin isolla kehällä se paino on...
eikös kunnon laitteissa käytetä korkeintaan 184mm asetelmia, tilttonia tai ap-racingia, kaks taikka kolmi levysenä
itse en näe järkeä alumiini pyörälle, teräksisestä saa niin kevyen kun "tavallisessa" koneessa tarvitsee ja vähemmän "särkyviä" osia
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
ChargerSpeed
Viestit: 105
Liittynyt: 4.11.2005 10:18
Paikkakunta: Hämeenkyrö/Nokia

Re: Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua

Viesti Kirjoittaja ChargerSpeed »

no ei kyllä alumiinipyörässäkään ole mitään ongelmaa...

ja voit toki yrittää ajaa pikkukytkimellä n800hv v8:lla...

ja mikä kytkimiin tulee niin kun rupet vertailemaan hintoja keskenään...
esim vaikka jotakin isoa 260mm yhdellä levyllä olevaa kytkintä ja tuota tiltonin 3levyistä...
ei ole enään ihan satasia hintaerot...

yhteen autoon nyt satuttiin laittamaan ram clutch:n 2levyinen (olikohan se nyt) 240mm setti
Kun torakatkin kuolevat, ladat ovat vielä jäljellä
Turbopakosarjoja, imusarjoja, painekoteloita ja ahtoputkia
-Lada 1200L ikuisuus projekti
-Bmw e28 524TDst projekti (EvoII)
-vw vento 1.9TD käyttis
-Opel corsa a 3D 1.2n
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua

Viesti Kirjoittaja START »

huono verrata mutta jenkkilässä myyvät 184mm kytkimiä laitteisiin millä ajetaan hassua soikulan muotosta rataa ympäri aika hiljaa ja tehottomilla moottoreilla..
joo mulla on saabin asetelma kun on pudjetti viritys. toisaalta tuhatta nyyttöniä ei taida olla irtoomassa edes kuustoista naulasesta. :roll:
mutta alkuperänen aihe ei kyllä liittynyt mitenkään monilevy kytkimiin tai kevyisiin vauhtipyöriin saatika v8 moottoreihin, joten jätetään ne sinne essonpaari osioon :wink:
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
wellu

Re: Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua

Viesti Kirjoittaja wellu »

Täällähän sitä asiaa tuli ja paljon. Tosiaan itselleni kytkin tulee normaaliin käyttöön ja nimenomaan normaaliin Niva käyttöön. Perässä vedetään peräkärryä ja välillä möngitään pohjaa myöten mudassa. Kytkimen pitää kestää mutta olla kuitenkin suht pehmeä käyttää ja siksi sintteri ei ole ratkaisu.

Koska kytkinkoppa on Ladan alkuperäinen niin olen päätynyt testaamaan Fiatin 215 mm asetelmaa siten että sorvautan sille Ladan hammaskehän. Jos ei kestä niin seuraava vaihe on isompi kytkinkoppa ja isompi kytkin, vaikka sitten se bemarin M5.
Avatar
ziguli
Viestit: 100
Liittynyt: 26.7.2011 11:19
Paikkakunta: Somero

Re: Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua

Viesti Kirjoittaja ziguli »

Niin ja vinkiksi voin sanoa et kannattaa siitä 215mm fiatin asetelmasta sorvata milli pari pois siitä kohtaa mistä ottaa kytkinkoppaan kiinni. Niin ei tarvii koppaa ohentaa niin paljoa.
Lada 1200L -89 -> Lada 1500 InterCoolerTurbo.. =D
Lada 2105 1500 TIC jäärata-auto..
Avatar
elmeri racing team
Viestit: 139
Liittynyt: 11.12.2005 20:57
Paikkakunta: lohja

Re: Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua

Viesti Kirjoittaja elmeri racing team »

mikä tärkeetä muistaa ja vahvistaa ladan vaki moottorissa kun laittaa jäykemmän asetelman niin päittäis laakeri kampuralla ei kestä pitkiä kytkimen painamisia kun siinä ei ole kun se puolikas liuska ,itte rakentelin täys pyöreen laakerin pronssista sen jälkeen ei ollu ongelmia.kytkimenä oli sassin kisapaketti .
ääni ei riitä voimaa täytyy olla
wellu

Re: Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua

Viesti Kirjoittaja wellu »

[quote="elmeri racing team"]mikä tärkeetä muistaa ja vahvistaa ladan vaki moottorissa kun laittaa jäykemmän asetelman niin päittäis laakeri kampuralla ei kestä pitkiä kytkimen painamisia kun siinä ei ole kun se puolikas liuska ,itte rakentelin täys pyöreen laakerin pronssista sen jälkeen ei ollu ongelmia.kytkimenä oli sassin kisapaketti .[/quote]

On siellä kaksi liuskan puolikasta. Tosin nämä uudet liuskat, jotka tulivat uusien runkolaakereiden kanssa, tuntuvat olevan alumiinia tai jotakin muuta pirun kevyttä metallia. No, pitänee harkita myös sitä pronssista liuskaa meinaan kun tuo kone on vielä levällään.
Avatar
elmeri racing team
Viestit: 139
Liittynyt: 11.12.2005 20:57
Paikkakunta: lohja

Re: Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua

Viesti Kirjoittaja elmeri racing team »

ei se toinen liuska ota kytkimen painetta vastaan ,minä koneistin runkopukkiin samansyvysen uran että saa kaksi liuskaa painepuolelle.
ääni ei riitä voimaa täytyy olla
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua

Viesti Kirjoittaja START »

hmm. tuo ei olekkaan vielä tullut vastaa missään. no tietää ainakin yhen parannus kohteen seuraavaan koneeseen
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
wellu

Re: Väännön ja tehonkestävän kytkimen rakentelua

Viesti Kirjoittaja wellu »

[quote="elmeri racing team"]ei se toinen liuska ota kytkimen painetta vastaan ,minä koneistin runkopukkiin samansyvysen uran että saa kaksi liuskaa painepuolelle.[/quote]

No niinpäs onkin kun tarkemmin katselin. On muuten painossa hieman eroa näissä uusissa liuskoissa verrattuna vanhaan. Vanhat jo hieman kuluneet painavat yhteensä 21,1 grammaa ja uudet yhteensä vain 8,6 grammaa. Taitaa olla parasta jyrsiä siihen päätymmäiseen pukkiin ura ja tehdä kaksi pronssiliuskaa.
Vastaa Viestiin