MoottoriPyöräily

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: MoottoriPyöräily

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Mitäs kevariksi luokiteltavaa itäpyörää tietäjät suosittelisivat? Fiilistelyvehkeenä olis kiva 8)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: MoottoriPyöräily

Viesti Kirjoittaja samarai »

"Zschopaun pikku-ihmeen" itä-kopioita. 8)

DDR: IFA-DKW RT 125, IFA RT 125/1, MZ RT 125/2, MZ RT 125/3, MZ RT 125/4

Puola: Sokol 125 M01, SHL M02, SHL M02, SHL M03, SHL M04, SHL 125 M04, SHL M05, SHL M06, SHL M06T, WFM M06, WSK M06

Neuvostoliitto: Moskva M1-A, MMVZ M1-A , M1-M, M-103, M-104, M-105, M-106, K-125, K-125-S2, K-55, K-58

Unkari: Csepel-Danuvia 125, Csepel 125
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: MoottoriPyöräily

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Mahtaako olla kovinkaan yleisiä enää. Eli onkohan mitään mahista löytää tuommoisia enää käyttöön :lol:
Nettimotokin huutaa tyhjyyttään, yhden minskin ainoastaan löysin...
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: MoottoriPyöräily

Viesti Kirjoittaja samarai »

No eihän niitä aitoja itäpyörä kevareita ("kommunistin tekemiä") varmaan enää liikoja ole ainakaan Suomessa.

Sen verran katselin uusia, että Minskiltä löytyy vielä oma 125 malli (3 versiota)
http://minskmoto.by/m_125

ZiD (entinen Kovrovets) on sensijaan siirtynyt kiinalaisversioihin.
http://www.zid.ru/products/civil/14/
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: MoottoriPyöräily

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Lisää zschopaulaispyörän inspiroimia ajopelejä, yksi [Kauko-]idästä ja kaksi lännempää:

Yamaha YA-1 (ensimmäinen Yamaha-malli), Japani

Harley-Davidson Hummer, Yhdysvallat

BSA Bantam, Iso-Britannia


SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: MoottoriPyöräily

Viesti Kirjoittaja samarai »

Ja vielä löytyy ainakin nämä:

Italia: Italemmezeta, Borghi-Olympia 125, Mi-Val 125T, Moto Morini 125T, Sterzi 125, Maserati L125T2, CM 125

Espanja: Colomet M51, Narcla 4-A
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: MoottoriPyöräily

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Siihen tov. Zapskyn alkuperäiseen kysymykseen:

Zschopaulainen MZ on selkeästi paras. Jos jostain sattuu saataville ETZ 125 -malli, on se viisivaihteisine askeineen ja 12-volttisine sähköineen ns. ehdoton peli. Mutta eivät ne vanhemmatkaan huonoja ole.

"Mitseihin" saa ainakin ulkomailta hyvin osia.

Tšekkiläinen ČZ Sport 125 on myös kelvollinen, mutta nykymittapuun mukaan vanhanaikainen. Robusti vehje.

Kun nyt on kuitenkin kyse jo iäkkäämmistä peleistä, ovat pyörien yksilökohtaiset erot tietysti melkoisia.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: MoottoriPyöräily

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: MoottoriPyöräily

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Mikähän Setsi tämmöinen oikein on?
http://www.automuzeum-praga.cz/photos/image006.jpg
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: MoottoriPyöräily

Viesti Kirjoittaja samarai »

CZ 250 Tourist. Olemukseltaan muistuttaa paljolti BMW R 35:tä, taisi olla peräti sen runkoon tehtykin.
Sdelano v SSSR kirjoitti: Nahka-Jawa:SvS
Kaverilta muuten löytyy tallista tuollainen Nahka-Jawa. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: MoottoriPyöräily

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Kiitoksia vastanneille, taas tuli opittua lisää. Historia on ilmeisesti täynnä siistejä pyöriä, niitä vain ei ole selvinnyt montaa meidän päivillemme saakka. Toki tuo 125 kuutiota rajaa valikoimaa hieman, eikös valtaosa pyöristä ollut kuitenkin 200cc ylöspäin..?

Kauheasti ei liene siis mahdollisuuksia hankkia kevytmoottoripyöräksi vanhaa itäpyörää. Etenkään kun nimenomaan neuvostovalmisteiset kiinnostavat eniten...
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: MoottoriPyöräily

Viesti Kirjoittaja samarai »

No tässä olisi (oli) aika nätti ja räpeltämätön yksilö Tallinnassa, etkös sinä sinne ole menossa. :)

http://tikumaja.hydra.ee/kuulutused/195 ... 80472.html

ei mikään halpa, mutta tosta voisi kyllä melkein tonnin maksaa. Ketjusuoja ja työkalukotelo kyllä puuttuu (ainakin kuvissa) +kytkinkahvassa jotain häikkää, se on huonoa.
>1% Ehkä ei sittenkään. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: MoottoriPyöräily

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Tuo reissu tuli jo ikävä kyllä tehtyä. Komeahan tuo olisi, hintava vain. Vaikka onhan tuolla arvoa, kun pyyhkisi pölyt pois. Kaikkea kanssa...
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: MoottoriPyöräily

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Töissä oli syksyllä mielenkiintoinen tapaus. Ei ollut aito työjuttu, vaan pikemminkin tuettiin tosi harrastajaa tekemällä homma ilmaiseksi. AJS kilpapyörien moottorien alumiinivaluiset kylkiosat olivat vertailussa. Uudempi vuodelta 1939 oli vaurioitunut, eikä hitsaus onnistunut millään. Aina tuppasi metalli halkeamaan sauman viereltä.

Vertailu valukappale samasta moottoripyörästä oli vuodelta 1930. Havaittiin että vanhempi valu oli paljon puhtaampaa alumiinia kuin vuodelta 1939 oleva. Uudessa oli paljon fosforia, joka esti hitsauksen onnistumisen.

Olisko raaka-aineiden hinnat olleet pilvissä ennen sotaa, ja siksi valmistuksessa jouduttiin käyttämään vähän huonompia materiaaleja.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: MoottoriPyöräily

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Taas menee pussihousuiluksi, mutta tämmöistä vekotinta en ollut ennen tiennyt olevan olemassakaan. Mukavia yksityiskohtia kuten vaihteen ilmaiseva mittari tankin päällä.
http://www.classicmotor.se/artiklar/art ... rvelvinden
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Vastaa Viestiin