E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Ladanist1

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja Ladanist1 »

Miten polttoainepainetta nostetaan? =)
Avatar
pressa
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja pressa »

Vaihtamalla polttoaineen paineensätimen korkeampi paineiseen (osa nro 5 kuvassa)
Kuva
kommari2105
Viestit: 246
Liittynyt: 10.2.2008 1:43
Paikkakunta: pohjois-karjala
Viesti:

Tere RE 85 bensa

Viesti Kirjoittaja kommari2105 »

Pitkästä aikaa tänne kirjottelen, onkos kukaan ajannu tällä RE85 bensalla

aattelin jos ostan ladan itselle Ajelis sillä ku ei voi isompaa tankkiakaan siihen laittaa että kannattas venäjälle sillä ajella???
:lol:
Nappis projekti -85. Honda Accord Tourer Käyttis. Kesälada 2107 1700i -94 / Ex-Ladat 2105 2kpl/ 2010 / 2000 luku, 2101-81 1kpl Fiat 127 -81 / -84 Fiat 128 1100cc -78 Fiat 128 -77 special laho

Minun ei tarvitse imagoa kohentaa siksi ajan ladalla.
Avatar
pressa
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Tere RE 85 bensa

Viesti Kirjoittaja pressa »

eli missään tapauksessa ei voi lukea tai edes sillmäillä mitä aiheita jo on?? no ainahan on kiva aloittaa uusi, mutta tässä esimerkiksi yksi topikki jossa jo 22 sivua tekstiä asiasta: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =1&t=28604
Toki on myös toinen (jossa yleistä etanolikeskustelua kaikissa moottoreissa) jossa jo yli 60 sivua: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =1&t=30561
Lisäksi on muutamia topikkeja joissa asiaa sivutaan...
kommari2105
Viestit: 246
Liittynyt: 10.2.2008 1:43
Paikkakunta: pohjois-karjala
Viesti:

Re: Tere RE 85 bensa

Viesti Kirjoittaja kommari2105 »

pressa kirjoitti:eli missään tapauksessa ei voi lukea tai edes sillmäillä mitä aiheita jo on?? no ainahan on kiva aloittaa uusi, mutta tässä esimerkiksi yksi topikki jossa jo 22 sivua tekstiä asiasta: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =1&t=28604
Toki on myös toinen (jossa yleistä etanolikeskustelua kaikissa moottoreissa) jossa jo yli 60 sivua: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =1&t=30561
Lisäksi on muutamia topikkeja joissa asiaa sivutaan...
Aijaa no joo kiitti ja anteeks jos nää nyt nää sivut kärsii tästä jutusta

:shock:

Kiitos linkistä.
Nappis projekti -85. Honda Accord Tourer Käyttis. Kesälada 2107 1700i -94 / Ex-Ladat 2105 2kpl/ 2010 / 2000 luku, 2101-81 1kpl Fiat 127 -81 / -84 Fiat 128 1100cc -78 Fiat 128 -77 special laho

Minun ei tarvitse imagoa kohentaa siksi ajan ladalla.
Revolver
Viestit: 165
Liittynyt: 4.2.2007 18:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja Revolver »

Kiinnostavaa keskustelua on käyty tällä saralla. Erityisen paljon näköjään ruiskuvehkeistä. Ajattelin itse tuoda korteni kekoon ja kertoa miten minun kokeilut E85 polttoaineella ovat lähteneet käyntiin.

Kyseessä on siis 1,6l Ladan kone missä Weberin DGV 32/36 kaksikurkkuinen kaasari, manuaaliryypyllä. Idea ajaa etanolilla on kytenyt jo pitkään mutta nyt vasta pääsin toteuttamaan. Lähdin liikkeelle siitä että kysyin Freetechnics firmalta suuttimista ja neulaventtiileistä kyseiseen kaasariin. Ohjeita tuli ja suuttimia ja neulaventiilejä sattui olemaan omasta takaa sopivia, tai ainakin semmoisia millä pääsi alkuun. Seuraavat muutokset tein:

Neulaventiili bensalla: 175
Neulaventtiili E85: 250

Ykköskurkun ilmasuutin bensalla: 225
Ykköskurkun Ilmasuutin E85: 140
Ykköskurkun polttoainesuutin bensalla: 115
Ykköskurkun polttoainesuutin E85: 140

Kakkoskurkun ilmasuutin bensalla: 190
Kakkoskurkun ilmasuutin E85: 160
Kakkoskurkun polttoainesuutin bensalla: 130
Kakkoskurkun polttoainesuutin E85: 150

Ykköskurkun tyhjäkäyntisuutin bensalla: 50
Ykköskurkun tyhjäkäyntisuutin E85: 55

Kakkoskurkun tyhjäkäyntisuutin bensalla: 50
Kakkoskurkun tyhjäkäyntisuutin E85: 50

Sitten 20l E85:sta tyhjään tankkiin ja kokeilu. Heti alkoi yksi bensaletku vuotaa konehuoneessa. No tämä oli sama letku josta olin valuttanut bensat pihalle joten klemmareita oli tullut avattua, joten en usko että se vuoto johtui etanolista :D Letku vaihtoon ja kone taas käymään. Sen suurempia vuotoja tai muuta dramaattista ei sitten tapahtunut.
Kone käy hyvin tyhjäkäynnillä, mitä nyt vähän nostin tyhjäkäyntikierroksia. Itse asiassa käy tyhjäkäyntiä tasasemmin E85:lla. Normaalissa ajossa kone toimii samoin kun bensalla, kuulostaa myös samalta.

Muutamia eroja kuitenkin löytyy. Täyskaasukiihdytyksissä kone on hieman laiskempi kuin aikasemmin. Ei tunnu sitä samaa potkua kun kakkoskurkku tulee mukaan peliin tai kun iskee kaasun pohjaan. Voi hyvinkin olla että kiihdytyspumpun suutin pitäisi vaihtaa suurempaan jotta saisi täyskaasukiihdytyksessä tarpeeksi polttoainetta. Kylmän koneen käynnistys on myös huomattavasti heikompaa kun bensalla, aika kauan piti sahata että lähti käyntiin. Samoin tarvitsi ajaa pidempi aika ryyppy päällä. Lämpimänä kone tekee myös kiinnostavan notkautuksen kun päästää kaasun ylös. Hetkellisesti tyhjäkäyntikierrokset putoaa johonkin 200 rpm luokkaan ja sitten taas nousee normaalille tasolle, koneen kuitenkaan sammumatta. Tätä ei tapahtunut bensalla. Voi olla että tämä korjaantuu suuremmalla tyhjäkäyntisuuttimella. Pakoputkessa on lambda asennettuna mutta en vielä ole mitannut mitä se näyttää E85:lla.

En ole vielä ajanut niin paljon että kulutuksesta osaisin sanoa, oletettavasti nousee mutta se ei haittaa. Niin huomattavan paljon halvempaa ja ympäristöystävällisempää (kyllä minulle tämä on myös yksi osasyy etanolilla ajamiseen) E85 on. Kaiken kaikkiaan olen positiivisesti yllättynyt miten helposti tuo vaihto kävi. Tällä hetkellä autolla kuitenkin pystyy ajamaan täysin normaalisti, vaikka täyskaasukiihdytykset eivät ole ihan samaa luokkaa kun ennen.

Tuota kylmäkäynnistystä pitää vähän seurailla että onko se samanmoista sahausta vaikka olisi suurempi tyhjäkäyntisuutin. Jos on, niin olen ajatellut rakentaa vanhasta pissapoikapumpusta pienen ruiskun jolla voi ruiskauttaa bensaa suoraan kaasarin kurkkuun käynnistäessä. Pieni säiliö bensaa konehuoneessa ja nappi sisällä kabiinissa mistä voi ruikauttaa. Vai onko teillä muita hyväksi havaittuja keinoja tähän?
VAZ-21013

Сделано в СССР
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Jos se kiihdytyspumppu toimii? Niin sillähän meilläpäin on sitä "Bensaa" käynnistettäessä ruikittu sinne kaasarin kurkkuun 8)
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
raul
Viestit: 656
Liittynyt: 4.6.2006 21:20
Paikkakunta: Etelä

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja raul »

Hyvää asiaa paljon tuossa Revolverin jutussa ja hienoa että on jaksettu paneutua asiaan :D

Pari huomiota kuitenkin.. Semmoista polttoaineletkua ei ole, jonka etanoli rikkoisi mutta bensiini ei (tosin sun tapauksessahan letku olikin jo rikki), toisekseen uskoisin tekstin perusteella ettei suutinkoko kuitenkaan ole vielä riittävä. Jos polttoaineen määrä on optimaalinen, eli n. 27-29% suurempi kuin 95E10:ä käytettäessä ei täyskaasurikastusta tulisi E85:llä tarvita. Erikoista myös jos käynnistys kylmänä on ollut vielä huomattavan vaikeaa. Joutuiko niin kauan starttaamaan että huonompi akku olisi jo luovuttanut? Paljonko elohopea on tuolloin näyttänyt? Ja muutenkin jos mahdollista, käytä lohkolämmitintä.

Ja ehkä oletkin nämä jo tehnyt, mutta vielä muistutukseksi että joskus kannattaa palata pari askelta "taaksepäin" ja tarkastaa että moottori muuten toimii oikein, eli tsekata
-puristuspaineet
-sytytysennakko
-tulpat ja kipinä
-venttiilinvälykset (Ladassa etenkin...)
-uusia polttoainesuotimet

Missä korimallissa Revolverin 1600cc on?
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Revolver
Viestit: 165
Liittynyt: 4.2.2007 18:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja Revolver »

Jos se kiihdytyspumppu toimii?
Kyllä se on ihan iloisesti ruikkinut aiemmin, pitää vielä varmuuden välttämiseksi tarkistaa.
Missä korimallissa Revolverin 1600cc on?
Kuvankaunis punainen 1200L :)
Semmoista polttoaineletkua ei ole, jonka etanoli rikkoisi mutta bensiini ei (tosin sun tapauksessahan letku olikin jo rikki)
Tästä olemme samaa mieltä. Yritin tekstissäni olla vitsikäs koska on ollut niin paljon puhetta polttoaineletkuista jotka edes kuullessaan sanan etanoli murenee käsiin ;)
toisekseen uskoisin tekstin perusteella ettei suutinkoko kuitenkaan ole vielä riittävä. Jos polttoaineen määrä on optimaalinen, eli n. 27-29% suurempi kuin 95E10:ä käytettäessä ei täyskaasurikastusta tulisi E85:llä tarvita.
Voisitko tarkentaa hieman? Puhutaanko nyt yleisesti kaikista suutinkoista vai tietystä? Tarkoitatko täyskaasurikastuksella ruiskupumppua vai?
Erikoista myös jos käynnistys kylmänä on ollut vielä huomattavan vaikeaa. Joutuiko niin kauan starttaamaan että huonompi akku olisi jo luovuttanut? Paljonko elohopea on tuolloin näyttänyt? Ja muutenkin jos mahdollista, käytä lohkolämmitintä.
Minulla on huono akku joten ei niin kauan tarvinnut sahata että se olisi luovuttanut. Ilman lämpötila ei ollut mitenkään kylmä, ehkä +5. Olin itsekkin hieman yllättynyt että niin kauan piti sahata. Mutta kokemusta on tosiaan vain yhdestä kylmästartista, joten enemmän kokeiluja tarvitaan. Valitettavasti lohkolämmitin on rikki, pitää vaihtaa.
Ja ehkä oletkin nämä jo tehnyt, mutta vielä muistutukseksi että joskus kannattaa palata pari askelta "taaksepäin" ja tarkastaa että moottori muuten toimii oikein, eli tsekata
Aivan oikein, perusasiat pitää myös olla kunnossa! Pitää tässä joku päivä nämä tarkistaa, siitä on hieman aikaa kun ne viimeksi on tarkistettu.
Jossain puhutaan että etanolilla ajettaessa voisi mahdollisesti vaihtaa hieman kuumempiin sytkätulppiin, tästä kellään kokemusta? Samoin puhutaan myös että sytkäennakkoa voisi lisätä ajettaessa E85, mutta tällä ei kait väkisin saa mitään hurjan suurta hyötyä.
VAZ-21013

Сделано в СССР
Avatar
raul
Viestit: 656
Liittynyt: 4.6.2006 21:20
Paikkakunta: Etelä

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja raul »

Revolver kirjoitti: Voisitko tarkentaa hieman? Puhutaanko nyt yleisesti kaikista suutinkoista vai tietystä? Tarkoitatko täyskaasurikastuksella ruiskupumppua vai?


Aivan oikein, perusasiat pitää myös olla kunnossa! Pitää tässä joku päivä nämä tarkistaa, siitä on hieman aikaa kun ne viimeksi on tarkistettu.
Jossain puhutaan että etanolilla ajettaessa voisi mahdollisesti vaihtaa hieman kuumempiin sytkätulppiin, tästä kellään kokemusta? Samoin puhutaan myös että sytkäennakkoa voisi lisätä ajettaessa E85, mutta tällä ei kait väkisin saa mitään hurjan suurta hyötyä.
Sytkäähän on helppo hienosäätää ihan korvakuulolta, isompaan ennakkoon menisin vasta kun on nuo muut jutut tarkistettu ja kokeiltu tavallaan vain yhdellä muutoksella, eli syötön lisäämisellä. Lämpösemmät tulpat on ainakin itsellä auttanut ja muutkin sitä suositelleet, ei siinä mitään. Volvossa siirryin seiskasta kasiin.

Suuttimesta en osaa sanoa tarkemmin, nyt kun katsoin noita arvoja niin neulaventtiili ainakin vaikuttaa hyvältä, oisiko sitten ykköskurkun polttoainesuutin parempi suurempana? Oletko laskenut noista teoriassa pyttyyn pääsevän polttoaineen määrän? Avautuuko kakkoskurkku missä vaiheessa? Suihkutuslaitteistoilla varustetuissa autoissa tosiaan tietty hieman erilainen tuo järjestely, ehkä käyttämäni kuvailu siksi olikin vähän väärin. Ideani oli kuitenkin vähän sensuuntainen että itse kiihdytyspumppuun ei välttämättä tarvitsisi kajota jos kurkuilta muuten tulee sopiva sylinteritäytös. Hyvä jos saisit sen lambdan käyttöön niin saisit hyvää tietoa sieltä!
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Avatar
raul
Viestit: 656
Liittynyt: 4.6.2006 21:20
Paikkakunta: Etelä

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja raul »

Niinpä, jouduin ihan miettimään miten ne numerot meni, mutta ilmeisesti siis laitoin kutoset koska Volvon originaali on seiska.
Hyvä huomio!
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Avatar
pressa
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja pressa »

NGK:n tulpissa lämpöarvot menee niin että pienempi kuumempi, kun muilla merkeillä toisin päin.
Niin minkähän merkkisety tulpat oli??
Avatar
raul
Viestit: 656
Liittynyt: 4.6.2006 21:20
Paikkakunta: Etelä

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja raul »

Menee jo offtopikiksi mutta kun kerran kysyttiin...Käytössä mulla on Volvon tulpat, vois olettaa niiden olevan Boschin valmistetta. Lämpöarvoa niissä ei lue, luotto siis myyjään...
Ulkomuistista tuon koneen tulpan "oikea" arvo on 7. Mutta lämpösemmät tulpat, se on se ajatus. Perhanan japanialaiset kun tuonkin näemmä sotkevat väärinpäin :lol:
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Revolver
Viestit: 165
Liittynyt: 4.2.2007 18:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja Revolver »

Pistetään vähän päivitystä kun on vähän lisää tullut ajeltua.

Auto toimii hyvin kunhan moottori on lämmennyt. Kylmäkäynnistys on huono, bensaa pitää lorauttaa kaasarin kurkkuun jotta lähtee käyntiin. Ei paljon tarvitse ja kun lähtee niin pysyy kyllä ryypyllä käynnissä kunhan antaa tarpeeksi ryyppyä. Ryypyn tarttee myös olla kauemmin päällä kun bensalla. Koska vaikuttaa että moottori lämpenee hitaammin E85:lla. Auttaisiko kuumemmat tulpat tähän? Ja ehkä ylipäänsä koko kylmäkäynnistykseen.
Kiinnostavaa on että auto lähtee hyvin käyntiin kun moottori on kylmä (mittarin mukaan) jos sillä on ajettu sanotaan vaikka neljä tuntia sitten. Mutta ei lähde jos on seissyt yön yli. Oletettavasti kone on kuitenkin sisuksiltaan silloin vielä niin lämmin että lähtee hyvin.

Ensi viikolla varmaan pääsen mittailemaan Lambda arvoja, niin silloin saa myös sen näkökulman koneen käyntiin.

Jos kylmäkäynnistys ei lähde paranemaan niin rakennan jonkun pienen ruutta systeemin jolla pystyy antamaan koneelle pienen bensahörpyn ennen kylmäkäynnistystä :)
VAZ-21013

Сделано в СССР
Revolver
Viestit: 165
Liittynyt: 4.2.2007 18:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja Revolver »

Taas päivitystä.

Moottori käy ja kukkuu kuten aikasemminkin. Pitkän seisonnan (esim. yön yli) moottori tarvitsee pienen ryypyn bensaa lähteäkseen käyntiin. Sitten lähtee hyvin ja pysyy myös käynnissä kunhan on tarpeeksi ryyppyä.

Se mikä minua tosin on ihmetyttänyt on kulutus. Viinaa menee kun Venäjällä konsanaan! Bensalla kulutus oli, riippuen ajotyylistä, n. 7,5-8 l/100km, mikä on oikein hyvä omasta mielestäni. Mutta nyt vaikuttaa siltä että etanoolia menee aivan tolkuttomat määrät. Tarkkaa laskua en ole vielä suorittanut mutta sanoisin että kulutus on jossain 15l/100km tai jopa enemmän :o. Onhan se kivaa ajaa halvalla polttoaineella mutta tuo kulutus on nyt vähän turhan suurta. Mutta en luovuta.

Ideoita. Tällä hetkellä kone saa aivan liikaa soppaa, ja ehkä tästä johtuu myös täyskaasukiihdytyksien booaaus (siis semmoinen tietty vedottomuus)? Ehkä koneeseen kannattaisi myös lätkäistä kuumemmat sytytystulpat parantaakseen palolämpötilaa ja palotapahtumaa? Ennakon säätäminen aikaisemmalle, onko kellään siitä kokemusta?
Aloin nimittäin miettiä että miten nuo seossuhteet oikein menee kun muuttaa suuttimia. Nyttenhän on muutettu polttoainesuuttimia suuremmiksi ja ilmasuuttimia pienemmiksi. Polttoainesuuttimet ovat kai aika sopivassa suhteessa suurempia kuin mitä bensalla ajettaessa. Mutta ilmasuuttimet ovat myös pienempiä. Eikö tämä siten tarkoittaisi että kone saa aivan mielettömät määrät soppaa? Koska ilmasuuttimet ovat pienemmät tulee suurempi imu polttoainepuolelle ja täten kone saa enemmän polttoainetta. Onko kenelläkään tähän mitään ideoita tai kokemuksia?

Mittailin myös lambda-arvoja mutta mitään viisasta en kyllä siitä saanut irti. Tai siis lambda-arvot olivat todella todella pienet, niin pienet että epäilen josko koko lambda-anturi enää toimii. Tai sitten ne ovat niin pienet koska kone käy todella rikkaalla, mitä pienemmät arvot sitä rikkaampi seos.

Tämmöistä tällä kertaa :)
VAZ-21013

Сделано в СССР
Vastaa Viestiin