Talvirengasasiaa
Re: Talvirengasasiaa
Tänään katselin tarkemmin renkaiden merkintöjä, olenkin tietämättäni ajellut venäläisillä renkailla. lisäksi olikin 2009 tehdyt.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: Talvirengasasiaa
Hakkikset ostamalla ei voi paljoa metsään kyllä mennä noin niinkuin talvirenkaana.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Talvirengasasiaa
Taas tätä kommarien hehkutusta, osta hakkapeliitta se tehdään Venäjällä, sen täytyy olla hyvä!!!
Re: Talvirengasasiaa
Onkos muuten hakkapeliitta 10 kuinka vanha rengas? Siis milloin niitä on valmistettu. Olen saanut käsityksen että kyseessä on hyvin iäkäs rengas. Tämmöiset on nimittäin alla.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3660
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Talvirengasasiaa
Katso valmistusviikko ja vuosi renkaan kyljestä.degen kirjoitti:Onkos muuten hakkapeliitta 10 kuinka vanha rengas? Siis milloin niitä on valmistettu.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: Talvirengasasiaa
Nuohan on vanhempaa suunnittelua kuin hakkapeliitta 1:t, joista löysin itse valmistusajan. Oli viikko 35 ja vuosi ilmeisesti 99, oli kulahtanut merkintä. Hakkapeliitta 10:t tuli markkinoille -89 ja korvautuivat ykkösillä -96.degen kirjoitti:Onkos muuten hakkapeliitta 10 kuinka vanha rengas? Siis milloin niitä on valmistettu. Olen saanut käsityksen että kyseessä on hyvin iäkäs rengas. Tämmöiset on nimittäin alla.
Re: Talvirengasasiaa
Itsellä on täällä myynnissäkin yhdet Hakkapeliitta 10:t. Rengasliikkeen varaston nurkasta käyttämättöminä 2001 vuonna myydyt, tiedä sitten, kuinka kauan jo olleet varastossa pölyttymässä tätä ennen. Joka tapauksessa oikein vanha malli jo ja ominaisuuksiltaan heikohko nykymalleihin verrattuna (ja tietysti kumiseos yli 10 vuodessa on kovettunut reilustikin).degen kirjoitti:Onkos muuten hakkapeliitta 10 kuinka vanha rengas? Siis milloin niitä on valmistettu. Olen saanut käsityksen että kyseessä on hyvin iäkäs rengas. Tämmöiset on nimittäin alla.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Talvirengasasiaa
Tämä kovettuminen on tosiasia. Silti siinäkin on huimia eroja eri renkaiden ja seoksien välillä.
Lisäksi kovettumiseen vaikuttavat renkaiden säilytyspaikka ja lämpötila. Tämähän on selviö.
Autoliiton Moottori -lehdessä oli taannoin melkoinen paketti talvirenkaista ja siinä tästä kovettumisesta kerrottiin että jos renkaat säiötään muualla kuin auringonpaisteessa tai muuten "paistavissa" eli kuumissa oloissa, niin rengas kovettuu vain pintakerrokseltaan eikä kovettuminen pääse kovinkaan helposti koko kulutuspinnan syvyydelle.
Siispä vanha rengas on ensi pahoin kovettunut, mutta kuluessaan alempaa tulee esiin pehmeämpää materiaalia.
Siispä jos laittelee vanhempaa rengasta alle niin laitetaan vähän aikaisemmin että rengas hivenen kulahtaa lämpimillä keleillä ja saadaan sitten sitä parempaa pitoa esiin talvea varten.
Näin minä sen jutun luin, mutta voihan olla että sattui pahakin lukihäiriö pytyllä istuskellessa ja lueskellessa.
Lisäksi kovettumiseen vaikuttavat renkaiden säilytyspaikka ja lämpötila. Tämähän on selviö.
Autoliiton Moottori -lehdessä oli taannoin melkoinen paketti talvirenkaista ja siinä tästä kovettumisesta kerrottiin että jos renkaat säiötään muualla kuin auringonpaisteessa tai muuten "paistavissa" eli kuumissa oloissa, niin rengas kovettuu vain pintakerrokseltaan eikä kovettuminen pääse kovinkaan helposti koko kulutuspinnan syvyydelle.
Siispä vanha rengas on ensi pahoin kovettunut, mutta kuluessaan alempaa tulee esiin pehmeämpää materiaalia.
Siispä jos laittelee vanhempaa rengasta alle niin laitetaan vähän aikaisemmin että rengas hivenen kulahtaa lämpimillä keleillä ja saadaan sitten sitä parempaa pitoa esiin talvea varten.
Näin minä sen jutun luin, mutta voihan olla että sattui pahakin lukihäiriö pytyllä istuskellessa ja lueskellessa.

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Talvirengasasiaa
Nuo minun renkaat omaavat merkinnän 444, eli ovat vuodelta 1994. Ovat jo kopsakat, mutta pärjää noilla kun ei mene yltiöpäisyyksiin. Olen harkinnut hommata ässä-uusiorenkaat.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: Talvirengasasiaa
Renkaissa on aina hyvä säästää kun Ladan ajo-ominaisuudet ovat täydellisetdegen kirjoitti:Nuo minun renkaat omaavat merkinnän 444, eli ovat vuodelta 1994. Ovat jo kopsakat, mutta pärjää noilla kun ei mene yltiöpäisyyksiin. Olen harkinnut hommata ässä-uusiorenkaat.

Njet problem, normal katastroof 

Re: Talvirengasasiaa
Hinta-laatu-suhteeltaan varmasti erinomainen valinta, kun verrataan muihin uusiorenkaisiin. Omissa kokemuksissa pito häviää uusille Nokialaisille, mutta toisaalta kun on Hakkapeliitta 2-kuvio käytössä, niin hävisihän Nokiankin tuota ko. kuviolla uudemmille malleilla. Plussaa Ässissä on hiljaisuus uudempipintaisin Nokialaisiin verrattuna.degen kirjoitti:Olen harkinnut hommata ässä-uusiorenkaat.
Jos muuten Lammille ei ole pitkä matka, kannattaa Ässät käydä hakemassa suoraan valmistajalta, saa OVH-hinnasta tingittyä aika paljon, ainakin omien kokemusten mukaan on näin, kun olen tuolta neljät renkaat käynyt ostamassa.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Talvirengasasiaa
No kas. Eihän mansesta muuten edes ole Lammille paljon. Kiitos vinkistä. Combiin menisi 165/13 nastat, 290 ekua kaikkine töineen..ei paha.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: Talvirengasasiaa
Ainoastaan tuo mainittu 165 R13 koko on Ässä 1, eli Hakkapeliitta 1-kuvio. Mikäli koot antavat myöden, niin kannattaa ottaa Ässä 2. Vai onko 175/70 sellainen koko, ettei käy? (En noita takavetojen rengaskokoasioita tunne.) Tosiaan vähän vaihtelee rengaskoon mukaan, mitä mallia tuolla on tarjolla.
Saatat tinkimällä saada muuten vielä putoamaan useamman kymmenen euroa kotisivujen OVH-hinnasta.
Saatat tinkimällä saada muuten vielä putoamaan useamman kymmenen euroa kotisivujen OVH-hinnasta.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Talvirengasasiaa
Investoin Tekniikan maailman nettiartikkeleihin ja lukaisin talvirengastestit, missä oli ollut Hakkapeliitta 5 ja Hakkapeliitta 7. Eivät tietenkään samassa testissä olleet, voisi joskus olla ihan hyvä, että olisi kaikki samaan aikaan markkinoilla olevat renkaat samassa testissä, mutta pystyihän tuloksia näinkin vertailemaan.
Ei Hakkapeliitta 5 todellakaan huono rengas ole, testien paras aikanaan. Testit on tietysti tehty eri vuonna eri rengaskoolla ja eri autoilla, joten tulokset eivät välttämättä ole ihan yksi yhteen, mutta luulisin tulosten olevan hyvinkin suuntaa antavia. Jarrutusmatkat ovat tuloksia verraten järjestäin 10% lyhyemmät 7:ssa. Myös kiihdytyskokeissa uudempi rengas samoin pärjäsi paremmin.
Testeissä jarrutusmatkat tulevat ABS-jarrutuksesta ja kiihdytyskokeissa on ollut luistonesto käytössä. Eivätköhän kuitenkin anna jonkinlaista kuvaa renkaiden ominaisuuksista. Ehkä vähän harmittaa, kun ei tullut itselle hankittua 7-mallia testiin, vaikka alun perin piti, mutta varastotilanne Ladan rengaskoon suhteen oli mikä oli. Toki olisi voinut renkaat hankkia muualta, mutta olen yrittänyt aina paikallisia yrittäjiä tukea.
Ei Hakkapeliitta 5 todellakaan huono rengas ole, testien paras aikanaan. Testit on tietysti tehty eri vuonna eri rengaskoolla ja eri autoilla, joten tulokset eivät välttämättä ole ihan yksi yhteen, mutta luulisin tulosten olevan hyvinkin suuntaa antavia. Jarrutusmatkat ovat tuloksia verraten järjestäin 10% lyhyemmät 7:ssa. Myös kiihdytyskokeissa uudempi rengas samoin pärjäsi paremmin.
Testeissä jarrutusmatkat tulevat ABS-jarrutuksesta ja kiihdytyskokeissa on ollut luistonesto käytössä. Eivätköhän kuitenkin anna jonkinlaista kuvaa renkaiden ominaisuuksista. Ehkä vähän harmittaa, kun ei tullut itselle hankittua 7-mallia testiin, vaikka alun perin piti, mutta varastotilanne Ladan rengaskoon suhteen oli mikä oli. Toki olisi voinut renkaat hankkia muualta, mutta olen yrittänyt aina paikallisia yrittäjiä tukea.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT