Tsekkoslovakiassa v. 1953-57 tehty prototyyppi "Netik Raketa", jolle oli sarjavalmistussuunnitelma.
Moottorina Jawa Minor II (616ccm/20hv). Varsinaisena erikoisuutena on tuossa kiinteät vetävät etupyörät ja kavennettu taka-akseli josta ohjaus toimii vaijereilla.
Ladalla ajettu 100 metriä. Kysyyköhän kukaan monesko kierros mittarissa on menossa.
Tuo Klassikoiden kuvasto on tosiaan vähän outo Suomen oloja ajatellen. Toki useita noista olen itsekin ajanut, mutta aika suuri osa autoista on sellaisia, joita ei meikäläisillä teillä ihan ruuhkaksi asti näkynyt.
Outo täällä mutta Puolan teillä matkailleille varmasti tuttu - sosialistisen autoteollisuuden helmiä: "Tarpan". Muistan kun aikoja sitten yksi matkakaveri kysyi pokkana tuollaisen tullessa vastaan, "olikohan toi joku kotona tehty".
Alustasta voi havaita samankaltaisuutta Volga M21:seen, eli ilmeisesti on Warzavasta lainattua.
Oliko Tatran, Tuckerin ja Corvairin lisäksi muita isoja takamoottoriautoja?
Pikkuautoissahan noita oli pilvin pimein. Noista mainituistakaan ei mitään kansansuosikkeja tullut.
DeLorean DMC-12
mielenkiintoinen kohta tuossa, että prototyyppi suunniteltiin alunperin Wankel-keskimoottorille, mutta tuotantoauto muutettiin takamoottoriksi V-6 PRV (Peugeot-Renault-Volvo).