Nokka-akselin ajoitus
- veli samara
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 1102
- Liittynyt: 6.5.2009 20:17
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Re: Nokka-akselin ajoitus
rauhallisella ajolla(sisältää muutamia kovia kiihdytyksiä) sekakulutus(suurempi osa on maantietä) on 9-9,5l/100km. Mutta poljettaessa kunnolla kulutus nousee sinne 13 tienoille....
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Mazda mx-5 1.6 -98
Re: Nokka-akselin ajoitus
Kysytäänpäs täältä, jos jollakin olisi enemmänkin tietoa. Eli sain nyt siis käsiini 289 asteisen nokan 11,2 mm nostolla (kiitoksia toktornivakolle), mutta tuo ajoitus hieman ihmetyttää. Eli tuommoinen ohje:
Recommended installation phase - the inlet opening 35 º BTDC, closing 74 º after BDC, Issue 74 º opening before BDC, closing 35 º after TDC
Tarkoittaako tuo, että imuventtiili alkaa avautua 35 astetta eykk ja sulkeutuu 74 astetta akk jälkeen? Eikö tuo nyt ole aika epämääräistä nuin avautumisia heittokellolla ihmetellä? Eikö tähän nokkaan ole mitään CL arvoa? Tai imuventtiili täysin auki asteina arvoa? Onko porukoilla ollut edes tapana ajoittaa näitä nokkia, vai suoraan merkit kohdalleen ja kaasu pohjaan?
Recommended installation phase - the inlet opening 35 º BTDC, closing 74 º after BDC, Issue 74 º opening before BDC, closing 35 º after TDC
Tarkoittaako tuo, että imuventtiili alkaa avautua 35 astetta eykk ja sulkeutuu 74 astetta akk jälkeen? Eikö tuo nyt ole aika epämääräistä nuin avautumisia heittokellolla ihmetellä? Eikö tähän nokkaan ole mitään CL arvoa? Tai imuventtiili täysin auki asteina arvoa? Onko porukoilla ollut edes tapana ajoittaa näitä nokkia, vai suoraan merkit kohdalleen ja kaasu pohjaan?

-
- Viestit: 585
- Liittynyt: 28.9.2010 0:14
- Paikkakunta: Ii
Re: Nokka-akselin ajoitus
tarkoitaa se.Pekka kirjoitti:Kysytäänpäs täältä, jos jollakin olisi enemmänkin tietoa. Eli sain nyt siis käsiini 289 asteisen nokan 11,2 mm nostolla (kiitoksia toktornivakolle), mutta tuo ajoitus hieman ihmetyttää. Eli tuommoinen ohje:
Recommended installation phase - the inlet opening 35 º BTDC, closing 74 º after BDC, Issue 74 º opening before BDC, closing 35 º after TDC
Tarkoittaako tuo, että imuventtiili alkaa avautua 35 astetta eykk ja sulkeutuu 74 astetta akk jälkeen? Eikö tuo nyt ole aika epämääräistä nuin avautumisia heittokellolla ihmetellä? Eikö tähän nokkaan ole mitään CL arvoa? Tai imuventtiili täysin auki asteina arvoa? Onko porukoilla ollut edes tapana ajoittaa näitä nokkia, vai suoraan merkit kohdalleen ja kaasu pohjaan?
tarttet heittokellon ja astelevyn.
kirjasta katottulla laskukaavalla cl on: 289/2=144.5 144.5-35=109.5 cl=109.5 astett jykk.
ota huomioon se että venttiili pysyy hetken max nostossa ku nokkaakseli ja kampura pyörii.
dynossa sitte hienosäätö

ventiilivälykset vaikuttaa myös aukioloasteisiin. isovälys, venttili vähemän aikaa auki.
itse en luota tehtaan ykk merkiin koska niisä on heittoja. viime viikolla pyöriteltii useampaa otteseen ooppelin C16XE konetta ja tehtaan merkki ei pitänyt paikaansa. mäntä nousi viellä 0.5mm merkistä ylöspäin.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Re: Nokka-akselin ajoitus
Jep työkalut kyllä löytyy ja tiedossa on hyvin, että tehtaan ykk merkki on todellakin suurpiirteinen. Kiitoksia näistä, eiköhän se nyt saada hierottua kohilleen ja kohta rengas valittaa! 
