Entä sähköauto?
Re: Entä sähköauto?
Eikös samarai tuo ukko videolla sano vaz-21029?
Luku olisi loogisempi vaz-lukujonolle. Lada-infossa tosin on myös tämä sinun mainitsema luku, ja molemmilla luvuilla saa googlesta tuloksia.
Luku olisi loogisempi vaz-lukujonolle. Lada-infossa tosin on myös tämä sinun mainitsema luku, ja molemmilla luvuilla saa googlesta tuloksia.
Re: Entä sähköauto?
Nyt halvalla!
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/ ... aign=Boksi
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/ ... aign=Boksi
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Entä sähköauto?
Tuleeko sähköautosta vaarallisia höyryjä, jos pitää autoa tyhjäkäynnillä tallissa.
Entä miten on lataamisen kanssa. Normaaleja auton akkujahan ei kait ainakaan suositella ladattaviksi sisätiloissa jos on huono ilmanvaihto.
Entä miten on lataamisen kanssa. Normaaleja auton akkujahan ei kait ainakaan suositella ladattaviksi sisätiloissa jos on huono ilmanvaihto.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: Entä sähköauto?
Mitenkähän noiden kanssa käy?
Uutiset kertovat, että sähköautot eivät käy kaupaksi ja toiset taas, että lähes jokainen tehdas esittelee uuden sähkö- tai hybridiauton. Fisker meni nurin, nyt Varkauden akkutehdas, jonka piti valmistaa Li-ion akkuja esim. autoteollisuudelle, tekohengittelee viimeisillään menekin puutteessa.
Kai tuo autoteollisuuden hirmusatsaus viittaa uskoon, että sähköautot ajan mittaan yleistyvät.
Uutiset kertovat, että sähköautot eivät käy kaupaksi ja toiset taas, että lähes jokainen tehdas esittelee uuden sähkö- tai hybridiauton. Fisker meni nurin, nyt Varkauden akkutehdas, jonka piti valmistaa Li-ion akkuja esim. autoteollisuudelle, tekohengittelee viimeisillään menekin puutteessa.
Kai tuo autoteollisuuden hirmusatsaus viittaa uskoon, että sähköautot ajan mittaan yleistyvät.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Entä sähköauto?
Tuollainen tehtäisiin varmasti ennen pitkää laittomaksi Suomessa. Eihän autossa saa polttoainettakaan kuljettaa juuri enempää kuin mitä tankkiin menee, oliko se nyt 10 litraa se raja. Eikä tankkia saa vaihtaa isompaan.aksu kirjoitti:Minusta noihin sähköautoihin pitäisi laittaa isommat moottorit kuin mitä niissä yleensä on, jotta niillä voisi hinata itsensä painoista jarrullista kärryä. Jos tuossa eCorollassa on tarpeeksi tehokas moottori niin sillä voisi hinata noin tonnin verran lisäakkuja kärryssä. Tällä tavoin toimintasäde olisi paljon suurempi, kärryynhän voisi kai periaatteessa askarrella jonkun agregaatinkin pitkiä matkoja varten.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Entä sähköauto?
Laitonta se lienee juuri vaarallisuuden takia, mutta mites vaarallisia ne akut mahtavat olla... Eivät ainakaan yhtä lailla kuin puhdas polttoaine!
Re: Entä sähköauto?
Litinium-ioni akku on sellanen että sen resistanssi kasvaa lämpötilan noustessa, se ei annakaan enää niin paljon virtaa kuumana kuin kylmänä ja alkaa vaan kuumentua lisää ja reippaasti. Niiden käyttölämpötilat taitaa olla aika kapeita kun eivät pakkasessakaan tahdo antaa virtaa. Joskushan kännyköiden litinium-akkuja rähjähteli kun olivat ylikuumenneet. Tämä kai johtui huonoista akunsuojapiireistä jotka eivät sopeutuneet akun ominaisuuksiin vaan jatkoivat kuormitusta vaikka akku oli kuumana.
Nuo akut ovat sähköautoissa onnettoman pieniä auton kokoon nähden, nehän ovat kalliita.. Ja isommissa urheilusähköautoissakin (fiskeri) ne ovat pieniä moottorin kokoon nähden. Tämä taas aiheutttaa sen että akku joutuu työskentelemään suurella käyttöasteella, antamaan paljon virtaa kokoonsa suhteutettuna joten akkupaketti lämpenee. Ja jäähdytyshän syö energiaa.
Tuntuu tosi fiksulta kuormittaa kallista akkua täysillä, latauksia tyhjästä täyteen ja suurta virtaa kokoon nähden..no joo mutta tämä kaikki on käyttöiästä ja käyttöominaisuuksista pois kun akku alkaa hiipua ajossa. Sitten kun akku ladataan aina tyhjästä täyteen mahdollisimman nopeasti niin lämpötila on aina latauksessa koholla. Eikä sekään ole hyvä iän kannalta.
Monet ammattiautoilijat käyttää näissä dieselautoissaan ylisuurta stattiakkua, esim. monesti 88 ah vakion tilalle laitetaan 100ah. Sähköautojen suunnittelijat eivät tälläistä tajua, ainakin pohjoiden oloihin pitäisi akkuja voida lisätä jälkikäteen.
Nuo akut ovat sähköautoissa onnettoman pieniä auton kokoon nähden, nehän ovat kalliita.. Ja isommissa urheilusähköautoissakin (fiskeri) ne ovat pieniä moottorin kokoon nähden. Tämä taas aiheutttaa sen että akku joutuu työskentelemään suurella käyttöasteella, antamaan paljon virtaa kokoonsa suhteutettuna joten akkupaketti lämpenee. Ja jäähdytyshän syö energiaa.
Tuntuu tosi fiksulta kuormittaa kallista akkua täysillä, latauksia tyhjästä täyteen ja suurta virtaa kokoon nähden..no joo mutta tämä kaikki on käyttöiästä ja käyttöominaisuuksista pois kun akku alkaa hiipua ajossa. Sitten kun akku ladataan aina tyhjästä täyteen mahdollisimman nopeasti niin lämpötila on aina latauksessa koholla. Eikä sekään ole hyvä iän kannalta.
Monet ammattiautoilijat käyttää näissä dieselautoissaan ylisuurta stattiakkua, esim. monesti 88 ah vakion tilalle laitetaan 100ah. Sähköautojen suunnittelijat eivät tälläistä tajua, ainakin pohjoiden oloihin pitäisi akkuja voida lisätä jälkikäteen.
Re: Entä sähköauto?
Peräkärrykielto monissa sähköautoissa johtuu tehtaiden laiskuudesta ja siitä että autoa ei ajonvakautus-systeemeineen viitsitä testata kärryn kanssa.
Valmistajat ilmeisesti pelkäävät sitäkin että moottorinohjausjärjestelmä antaa ylikuormittaa moottoria sekä akkupakettia. Tällöinhän akun lämpö nousee ja antotehoa joudutaan rajoittamaan. Ja on pakko rajoittaa ettei ylikuumentunut akku jysähdä.
Ilmeisesti automaattivaihteiset koneet ei tajua että kuorman kanssa ei voi huudattaa täysillä moottoria tekniikan rajoitteista johtuen, ja akkua on jarrutuksissa ladattava maltilla vaikka energiaa onkin tarjolla. Kunnollisen sähköauton pitäisi koko ajan kyetä tarkkailemaan kuormitustaan ja toivetta matkan ripeydestä ja etsimään sopiva kompromissi rullatun matkan sekä akkuun jarrutuksissa ladatun energian suhteen.
Autotehtaat eivät oikein luota auton kuljettajien käyttävän säästeliästä ajotapaa, ja jostain lehdistäkin on tullut luettua juttuja rivakasta kiihtyvyydestä ja katkenneista vetoakseleista. Se että työkalut tehdään typeryksien ehdoilla taas ei ole hyvä asia.
Sähköautollahan kuuluu ajaa sillä lailla että käyttöjarrua käytetään vain auton paikallaan pitämiseen mäessä, mäkilähdöissä sekä hätätilanteessa jota ei ikinä normaalisti pitäisi tulla.
Auton hidastaminen risteyksiin ja nopeuden säätely hoidetaan moottorijarrulla (jolloin sähkömoottori muuttuu generaattoriksi ja lataa akkua) tai rullaamalla vapaalla. (vaikka loivassa alamäessä jossa moottorilla lataus vain lyhentää ilmaista matkaa tarpeettomasti)
Jarruttoman peräkärryn vetoon tai raskaaseen kuormaukseen tälläinen auto (jos se on hyvin tehty) sopii siis hyvin, kulutus ei pomppaa hervottomasti vaikka vastusvoimat lisääntyy koska tehoa voidaan muuttaa auton liike-energiasta takaisin akkuun käyttöön. Pyöräjarrut ei ylikuormitu ja kytkinlevy ei kulu jos sitä ei ole.
(Tavallisella polttomoottoriautollahan voi vain rullata liike-energiaa pois, ja jos vaihde on vapaalla niin auto kuluttaa siltikin polttoainetta tyhjäkäyntiin)
Hyvän ominaisuuden rajoitteena on sähkö-ja hydridiautoissa sähkömoottorin latausteho sekä akkujen kyky ottaa latausta vastaan, se voi olla vain muutama kilowatteja. Sellaisella ei pysty kovin tehokkaaseen hidastukseen, ja vähä energiaa hukkaantuu heti kun pyöräjarruja käytetään.
Ominaisuutta voisi verrata vaikka linja-ja kuorma-autojen hidastimiin joiden lämpöteho on usein suurempi kuin moottoriteho.
Valmistajat ilmeisesti pelkäävät sitäkin että moottorinohjausjärjestelmä antaa ylikuormittaa moottoria sekä akkupakettia. Tällöinhän akun lämpö nousee ja antotehoa joudutaan rajoittamaan. Ja on pakko rajoittaa ettei ylikuumentunut akku jysähdä.
Ilmeisesti automaattivaihteiset koneet ei tajua että kuorman kanssa ei voi huudattaa täysillä moottoria tekniikan rajoitteista johtuen, ja akkua on jarrutuksissa ladattava maltilla vaikka energiaa onkin tarjolla. Kunnollisen sähköauton pitäisi koko ajan kyetä tarkkailemaan kuormitustaan ja toivetta matkan ripeydestä ja etsimään sopiva kompromissi rullatun matkan sekä akkuun jarrutuksissa ladatun energian suhteen.
Autotehtaat eivät oikein luota auton kuljettajien käyttävän säästeliästä ajotapaa, ja jostain lehdistäkin on tullut luettua juttuja rivakasta kiihtyvyydestä ja katkenneista vetoakseleista. Se että työkalut tehdään typeryksien ehdoilla taas ei ole hyvä asia.
Sähköautollahan kuuluu ajaa sillä lailla että käyttöjarrua käytetään vain auton paikallaan pitämiseen mäessä, mäkilähdöissä sekä hätätilanteessa jota ei ikinä normaalisti pitäisi tulla.
Auton hidastaminen risteyksiin ja nopeuden säätely hoidetaan moottorijarrulla (jolloin sähkömoottori muuttuu generaattoriksi ja lataa akkua) tai rullaamalla vapaalla. (vaikka loivassa alamäessä jossa moottorilla lataus vain lyhentää ilmaista matkaa tarpeettomasti)
Jarruttoman peräkärryn vetoon tai raskaaseen kuormaukseen tälläinen auto (jos se on hyvin tehty) sopii siis hyvin, kulutus ei pomppaa hervottomasti vaikka vastusvoimat lisääntyy koska tehoa voidaan muuttaa auton liike-energiasta takaisin akkuun käyttöön. Pyöräjarrut ei ylikuormitu ja kytkinlevy ei kulu jos sitä ei ole.
(Tavallisella polttomoottoriautollahan voi vain rullata liike-energiaa pois, ja jos vaihde on vapaalla niin auto kuluttaa siltikin polttoainetta tyhjäkäyntiin)
Hyvän ominaisuuden rajoitteena on sähkö-ja hydridiautoissa sähkömoottorin latausteho sekä akkujen kyky ottaa latausta vastaan, se voi olla vain muutama kilowatteja. Sellaisella ei pysty kovin tehokkaaseen hidastukseen, ja vähä energiaa hukkaantuu heti kun pyöräjarruja käytetään.
Ominaisuutta voisi verrata vaikka linja-ja kuorma-autojen hidastimiin joiden lämpöteho on usein suurempi kuin moottoriteho.
Re: Entä sähköauto?
Olin siinä luulossa, että Oka on kuopattu aikoja sitten, Seazhan asetettiin konkurssiin jo vuosia sitten. Nyt sattumalta törmäsin sivustoon, jossa Okaa kuitenkin myydään Usassa (Los Angelesissa ja Las Vegasissa) "Low Speed Vehicles"-nimikkeen alla sähköautoina.
Oka-tuotemerkki on myös Nevadaan rekisteröity "MIROX Corporation"-yhtiön nimiin. Epäselväksi jää tuotantokuvio, ilmeisesti kuitenkin Venäjältä tulee ainakin nuo aihiot, jotka rakennetaan siellä sähköautoiksi vai tuleeko toi koko paketti Venäjältä? Jossain sivustolla näin kyllä noita sähkö-Okia aikaisemminkin.
http://www.okaauto.com/index.html
http://www.mirox.us/index.html
"But only very few lucky Americans will be able to own a copy, indeed "OKA" mini-car today is more rare than MAYBACH !!!"
e Wikipedian mukaan: "Assembly: SeAZ and KAZ. Conversion at MIROX plant in Nevada."
http://en.wikipedia.org/wiki/Oka_NEV_ZEV
Oka-tuotemerkki on myös Nevadaan rekisteröity "MIROX Corporation"-yhtiön nimiin. Epäselväksi jää tuotantokuvio, ilmeisesti kuitenkin Venäjältä tulee ainakin nuo aihiot, jotka rakennetaan siellä sähköautoiksi vai tuleeko toi koko paketti Venäjältä? Jossain sivustolla näin kyllä noita sähkö-Okia aikaisemminkin.
http://www.okaauto.com/index.html
http://www.mirox.us/index.html
"But only very few lucky Americans will be able to own a copy, indeed "OKA" mini-car today is more rare than MAYBACH !!!"
e Wikipedian mukaan: "Assembly: SeAZ and KAZ. Conversion at MIROX plant in Nevada."
http://en.wikipedia.org/wiki/Oka_NEV_ZEV
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Entä sähköauto?
Takavuosina meillä oli erittäin tunnettu OKA-tuotemerkki. Muistaako kukaan?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Entä sähköauto?
Tietääkseni Oka:t laivataan Ameriikkaan ilman tekniikkaa ja se olis paikallista valmistetta se sähkö osuus?samarai kirjoitti:Olin siinä luulossa, että Oka on kuopattu aikoja sitten, Seazhan asetettiin konkurssiin jo vuosia sitten. Nyt sattumalta törmäsin sivustoon, jossa Okaa kuitenkin myydään Usassa (Los Angelesissa ja Las Vegasissa) "Low Speed Vehicles"-nimikkeen alla sähköautoina.
Oka-tuotemerkki on myös Nevadaan rekisteröity "MIROX Corporation"-yhtiön nimiin. Epäselväksi jää tuotantokuvio, ilmeisesti kuitenkin Venäjältä tulee ainakin nuo aihiot, jotka rakennetaan siellä sähköautoiksi vai tuleeko toi koko paketti Venäjältä? Jossain sivustolla näin kyllä noita sähkö-Okia aikaisemminkin.
http://www.okaauto.com/index.html
http://www.mirox.us/index.html
"But only very few lucky Americans will be able to own a copy, indeed "OKA" mini-car today is more rare than MAYBACH !!!"
e Wikipedian mukaan: "Assembly: SeAZ and KAZ. Conversion at MIROX plant in Nevada."
http://en.wikipedia.org/wiki/Oka_NEV_ZEV
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: Entä sähköauto?
Pavlovits kirjoitti:Takavuosina meillä oli erittäin tunnettu OKA-tuotemerkki. Muistaako kukaan?

Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Entä sähköauto?
Takapakkia on mennyt sähköautojen kehitys. Detroit Electric, eli se "Mummo Ankan auto", kulki samalla latauksella yli 300 kilometriä.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Entä sähköauto?
10-20km/hSmoppi kirjoitti:Takapakkia on mennyt sähköautojen kehitys. Detroit Electric, eli se "Mummo Ankan auto", kulki samalla latauksella yli 300 kilometriä.

Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.