Haalistunut vilkun tms. heijastin
Haalistunut vilkun tms. heijastin
Korjaus alumiinifoliolla:
Jos saksa ei taivu, kääntäälläkin onnistuu auttavasti, vaikka tuo oikosulkuajatus kääntyykin päinvastaiseksi.
http://www.oldtimer-markt.de/node/1084
Jos saksa ei taivu, kääntäälläkin onnistuu auttavasti, vaikka tuo oikosulkuajatus kääntyykin päinvastaiseksi.
http://www.oldtimer-markt.de/node/1084
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Haalistunut vilkun tms. heijastin
On sitä joskus fatserin sinisen foliolla mopon etu-umpiotakin kirkastettu.
Re: Haalistunut vilkun tms. heijastin
Muistaako kukaan muu aikaa, jolloin ajovalon heijastin korjattiin elohopealla. Itse en sitä koskaan tehnyt, näin kylläkin. Vanhana dementikkona olen alkanut epäillä oliko kyseessä pelkkä elohopea. Juokseva kirkas metalli hierottiin santapaperilla karhennettuun "reflektoriin" kangasrievulla. Olivatko kuusvolttiset hehkulankavalaisimet niin viileitä, ettei metalli irronnut pinnasta ?
Lokasuojaan kiinnitetyn peilin kunnostin syksyllä sitä varten tarkoitetulla ohuella muovisella, muotoonsa saksilla leikattavalla "peilipinnalla". Mukana oli kaksipuolista teippiä, ja ainakin toistaiseksi on pysynyt paikoillaan ja kuosissaan.
Lokasuojaan kiinnitetyn peilin kunnostin syksyllä sitä varten tarkoitetulla ohuella muovisella, muotoonsa saksilla leikattavalla "peilipinnalla". Mukana oli kaksipuolista teippiä, ja ainakin toistaiseksi on pysynyt paikoillaan ja kuosissaan.
Re: Haalistunut vilkun tms. heijastin
Ajovalon heijastin ja lasihan olivat erillisiä osia. Pelkkiä laseja sai erillisinä. En muista elohopeahommista muuta kuin sen, että kemian luokassa tehtiin kuparipenneistä, vai olivatko ne vielä markkoja, uuden mallisia hopeanvärisiä hieromalla niihin sormella elohopeaa. On kuulemma myrkyllistä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Haalistunut vilkun tms. heijastin
Vaan millainen oli Johanneks, eipäs kun Luukaksen kokoumpio ?
Re: Haalistunut vilkun tms. heijastin
Kokoumpio oli yleismallinen, pyöreä seitsemäntuumainen oikea umpio. eli hehkulanka. heijastin ja lasi olivat yhtä puuta. Olen yrittänyt oikoa tuota nykyistä umpio-nimitystä. Sitä kun nykyään käytetään puoliumpiosta, eli siinä on vaihdettava polttimo.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Haalistunut vilkun tms. heijastin
Semmoinenhan se, kokoumpio. En koskaan tullut ymmärtäneeksi, miksi sitä valmistettiin. Siis, kun "lamppu paloi", piti uusia heijastinosa ja lasi, vaikka ne olisivat olleet virheettömät. Eikä ollut ihan halpa lysti, vaikkei ihan Xenontason kulunki ollutkaan. Onneksi valtaosa kokoumpioon törmänneistä tajusi vaihtaa irtopolttimolla varustettuun.
Umpio, koko tai puoli. . . Sori, jos olen tällä palstalla jo kysynyt, vaan mitkä ovat auton etuvalot ? Fysiikan tunneilta sen verran muistan, että valo on aaltoliikettä.
Umpio, koko tai puoli. . . Sori, jos olen tällä palstalla jo kysynyt, vaan mitkä ovat auton etuvalot ? Fysiikan tunneilta sen verran muistan, että valo on aaltoliikettä.
Re: Haalistunut vilkun tms. heijastin
Näkyypä noita saavan vieläkin eivätkä ole edes hinnan kiroissa. Tuollla kohdassa "sealed beam" on myös perustelut miksi tällaisia tehtiin. Minun -68 Corolla Sprinterissäni oli tuollaiset ensiasennusumpiot. Tuon yhden käyttökokemuksen perusteella olivat kestävämmät kuin tavalliset polttimot.
http://www.holden.co.uk/cataloguePDFs/2 ... gueWeb.pdf
http://www.holden.co.uk/cataloguePDFs/2 ... gueWeb.pdf
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Haalistunut vilkun tms. heijastin
Noillahan rakentaa koko brittiläisen auton sähköjärjestelmän.Siinä voi sitten kuolata pätkivillä keraamisilla sulakkeilla,alitehoisilla...välillä jumittavilla Lucas jännitteensäätimillä jotka saavat laturin hihnan suorastaan naukumaan,akun kiehumaan ja merkkivalojen ja ajovalojen polttimot palamaan.Karttavalon valjussa kajossa saa sitten ihmetellä kuinka brittiläinen imperiumi on kutistunut tuulen pieksämään saareen jossa myrskytuulia ei pidättele edes ne muinaiset tammilehdot jotka hakattiin jo 400 vuotta sitten rakennus-,lämmitys ja laivanrakennuspuiksi.Hinausautoa odotellessa voi kaivaa peräkontista munuaispiiraan ja huuhdella se kurkusta alas pullollisella Bristol Creamia...
Re: Haalistunut vilkun tms. heijastin
70-luvun alussa oli minulla 100 A:ssa kokoumpiot. En ois niitä vaihtanut normaaleihin, mikäli olisivat kestäneet. Erilainen muisto, kuin Pavlovitsilla. Otanta toki mitätön (molemmilla ?). Paikallinen Datsunin edustajan mukaan "Kaikki ne on vaihtaneet, kun ei nuo oikein taho kestää." Valovoimakkuudessa en silmämääräisesti eroa löytänyt. Voipi olla, että jos ois ajanut hämärissä ensin Luukkailla ja sitten normaaleilla, ois joku ero löytynyt, mene, tiedä.
Yhdessä harrasteajokissani (ei Lada) ovat takavalojen lasit (muovit) haalistuneet. Millä niistä saa vanhat maalit pois ennen uudelleenmaalausta. Tinnerllä ei lähde, ja asetoni on liian tuhtia. Sisäpuolella on tiheä pitkittäisuritus, joten raapiminen on työläs operaatio.
Viikon on jo siskon Lada hänen pihassaan odottanut käsijarru jumissa. JASKAn kirjoitus sai sen verran hyvälle mielelle, että nyt lähen sen helppaamaan.
Yhdessä harrasteajokissani (ei Lada) ovat takavalojen lasit (muovit) haalistuneet. Millä niistä saa vanhat maalit pois ennen uudelleenmaalausta. Tinnerllä ei lähde, ja asetoni on liian tuhtia. Sisäpuolella on tiheä pitkittäisuritus, joten raapiminen on työläs operaatio.
Viikon on jo siskon Lada hänen pihassaan odottanut käsijarru jumissa. JASKAn kirjoitus sai sen verran hyvälle mielelle, että nyt lähen sen helppaamaan.
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Re: Haalistunut vilkun tms. heijastin
Värillisillä polttimoilla saa ihmeitä aikaan, jos ongelma on tuossa haalistuneessa lasissa.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Re: Haalistunut vilkun tms. heijastin
Toveri S., kiitoksia. Täytyy kokeilla väripolttimoita. Edelleen kuitenkin perään "lasin" puhdistuskeinoa.