Kokemuksia Suzuki Liana 4grip 2003
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Otsikointi vapaamuotoinen.
Kokemuksia Suzuki Liana 4grip 2003
Tuli eilen hankittua otsikossa mainittu auto autoliikkeestä. Ostopaikassa oli tiet sulana joten 4-vetoa ei päässyt kunnolla testaamaan. Kuitenkin kotiin päästyäni ajattelin testata miten etenee. Ei mitenkään, ihan kuin etuvetoisella ajelisi. Muuten kopsakka ja jämäkkä ajettava.
Noh, tänään tutkiskelin asiaa. Kun toisen puolen pyörät nosti ilmaan (tässähän ei tasauslukkoja ole), pystyi käsivoimin pitämään takapyörän paikallaan. Luistaminen tapahtui visco-kytkimestä, joka sijaitsee keskellä kardaania. Eli takapyörille välittyvä voima on olematon. Tästä kirjoittelinkin sähköpostia kyseiseen liikkeeseen että miten tulevat vastaan.
Jos kyseistä vastaantulemista ei tapahdu, olisiko kellään ideoita viscon korjaamiseen tai korvaamiseen jollain muulla vastaavalla komponentilla. Suzukiin on kohtalaisen vaikea saada osia, olen kyllä kuullut että Opel Agilan osat jossain määrin käyvät.
Noh, tänään tutkiskelin asiaa. Kun toisen puolen pyörät nosti ilmaan (tässähän ei tasauslukkoja ole), pystyi käsivoimin pitämään takapyörän paikallaan. Luistaminen tapahtui visco-kytkimestä, joka sijaitsee keskellä kardaania. Eli takapyörille välittyvä voima on olematon. Tästä kirjoittelinkin sähköpostia kyseiseen liikkeeseen että miten tulevat vastaan.
Jos kyseistä vastaantulemista ei tapahdu, olisiko kellään ideoita viscon korjaamiseen tai korvaamiseen jollain muulla vastaavalla komponentilla. Suzukiin on kohtalaisen vaikea saada osia, olen kyllä kuullut että Opel Agilan osat jossain määrin käyvät.
Re: Kokemuksia Suzuki Liana 4grip 2003
Ei millään pahalla,mutta.....Tuo ei ole neliveto,vaikka tyyppimerkinnässä lukisi kuinka 4X4 

Re: Kokemuksia Suzuki Liana 4grip 2003
Tarkoittaako tuo sitä että kardaanit ym. systeemit on rakenneltu huvikseen ilman tarkoitustavirtain kirjoitti:Ei millään pahalla,mutta.....Tuo ei ole neliveto,vaikka tyyppimerkinnässä lukisi kuinka 4X4

Re: Kokemuksia Suzuki Liana 4grip 2003
No jokainen voi itse päätellä,että minkälaisia "nelivetoja" tällaiset pienet rimpulat on....Ja videoillahan saadaan näyttämään ihan mitä ite halutaan....En minä sillä sano etteikö tuo hyvä auto olis,mutta itse en missään tapauksessa ostaisi tuollaista....jos kerran nelivetoa olisin hakemassa
....mutta jokainenhan ostaa sellaisen auton kuin haluaa...

Re: Kokemuksia Suzuki Liana 4grip 2003
joo, en usko että tuo Nivan veroinen on, mutta tuo tosiaan tuntuu ihan etuvetoiselta. Siis uskon että visco-kytkimessä on jotain hämärää (ei prkl takapyörää pysty paikallaan käsivoimin pitämään jos vähänkin voimaa siihen välittyy). Kun onhan viscoja käytössä kohtuu yleisesti 4-vetoisissa.
No, jos ei autoliike yhtään tule vastaan (haiskahti nimittäin ostettaessa kärähtäneeltä öljyltä koko roska) niin teen jonkinlaisen patentin jolla viscokytkimen saa lukittua tilanteessa jossa 4-vetoa tarvitsee.
Tai laitan alkuperäisen viscokytkimen tilalle viscokytkimen jostain nelivetoisesta
No, jos ei autoliike yhtään tule vastaan (haiskahti nimittäin ostettaessa kärähtäneeltä öljyltä koko roska) niin teen jonkinlaisen patentin jolla viscokytkimen saa lukittua tilanteessa jossa 4-vetoa tarvitsee.
Tai laitan alkuperäisen viscokytkimen tilalle viscokytkimen jostain nelivetoisesta

Re: Kokemuksia Suzuki Liana 4grip 2003
Oli miten oli, ei minua sinänsä harmita vaikka myyjäliike ei tulisikaan vastaan. Koska vika tai ominaisuus löytyy kardaaniakselista eikä vaihteistosta. Eli kardaania sopivasti soveltamalla saa myös takapyöriin vetoa 

Re: Kokemuksia Suzuki Liana 4grip 2003
Myyjäliike tosiaan aikoi tulla vastaan kyseisessä asiassa. Jos korjauskustannukset tulee liian korkeaksi, vaihtoehtona kaupan purku. Olen tykästynyt tuohon autoon siinä määrin ettei se tule kyseeseen.
Jonkin verran ulkomaisia foorumeita lueskelin tänään, muutama tapaus tuli esille jossa ensin viskokytkin on alkanut luistamaan liikaa jonka jälkeen kitkapinnat kuluneet pois. Tämän jälkeen on kytkin ollut "rauta rautaa vasten" ja neliveto on ollut jäykkä. Vaihteistovikoja en löytänyt kovallakaan haulla.
Tuommoiseen kardaanin saa käytettynä viskokytkimineen kohtuu edullisesti Ruotsista.
Jonkin verran ulkomaisia foorumeita lueskelin tänään, muutama tapaus tuli esille jossa ensin viskokytkin on alkanut luistamaan liikaa jonka jälkeen kitkapinnat kuluneet pois. Tämän jälkeen on kytkin ollut "rauta rautaa vasten" ja neliveto on ollut jäykkä. Vaihteistovikoja en löytänyt kovallakaan haulla.
Tuommoiseen kardaanin saa käytettynä viskokytkimineen kohtuu edullisesti Ruotsista.
Re: Kokemuksia Suzuki Liana 4grip 2003
Jos tuolla metodilla lähetään liikkeelle, niin Lada Niva 1700I on yhtä kevyt / painava kuin Suzuki Liana. Eli 1285 kg:n omamassalla varustettu rimpulavirtain kirjoitti:No jokainen voi itse päätellä,että minkälaisia "nelivetoja" tällaiset pienet rimpulat on....


Re: Kokemuksia Suzuki Liana 4grip 2003
Suzukissa ollut aika ajoin sellaista häikkää että käy raskaasti eikä oikein kulje. Vikakoodinlukija sanoi että lambda-anturissa signaalijännite alhainen. Tutkin asiaa, anturi oli vaihdettu ja liitetty alkuperäiseen johtonippuun tinaamalla. Jostain olen lukenut että kytkentä kuuluisi tehdä esim. puristusliittimillä, koska tina tukkii johtimen ja vertailuhapen saanti estyy.
Leikkasin tinaliitokset pois, ja korvasin puristus apicoliittimillä. Ei ole sen jälkeen yskinyt ja ei vikakoodejakaan ole ilmaantunut.
Leikkasin tinaliitokset pois, ja korvasin puristus apicoliittimillä. Ei ole sen jälkeen yskinyt ja ei vikakoodejakaan ole ilmaantunut.
Re: Kokemuksia Suzuki Liana 4grip 2003
Tinureita on niin monenlaisia,kylmäjuotoksen kyllä moni pystyy tinaamaan,eikä sitä näe kuin mittaamalla mittarilla ja taivuttelemalla kaapelia.Onko Lambda anturissa sitten pieni reikä josta vertailuhappi virtaa,kuinka pitkä kaapeli saa olla?
Re: Kokemuksia Suzuki Liana 4grip 2003
Boschin lambda-anturin asennusohjeessa kiellettiin käyttämästä juottamista liitäntämenetelmänä. Ainakin joillekin antureille.Jaska HKI kirjoitti:Tinureita on niin monenlaisia,kylmäjuotoksen kyllä moni pystyy tinaamaan,eikä sitä näe kuin mittaamalla mittarilla ja taivuttelemalla kaapelia.Onko Lambda anturissa sitten pieni reikä josta vertailuhappi virtaa,kuinka pitkä kaapeli saa olla?
Mitä nyt noita liitoksia tutkin, oli hienosti tinattu eli kylmäjuotoksesta ei ollut kyse. Lämmitysjohdot jätin tinauksen varaan, mutta ilmeisesti signaalijohdossa ongelma tulee esiin (jonka siis korvasin puristusliitoksella).
Jokatapauksessa tuli siltäosin kuntoon

Re: Kokemuksia Suzuki Liana 4grip 2003
Tosiaan autoliike aikoi kustantaa viskokytkimen hinnan joka Ruotsin romuttamolla 40tkm (ruotsin 4tkm) ajettuna kardaaneineen on n. 330 euroa.äölkjhgf kirjoitti: Viskokytkimen periaatehan on sellainen että kitkalevyjen välissä on jonkinmoinen silikoniöljy, joka lämmetessään jäykistyy (toisin kuin normaali öljyt) ja pito levyjen välissä kasvaa. Kun silikonimäski lämpenee ja jäykistyy kierrosnopeuden eron seurauksena, kytkimestä tulee lähes 100% jäykkä ja toinenkin pää alkaa vetämään.
Re: Kokemuksia Suzuki Liana 4grip 2003
Ei mainittavaa. Toiminut Toyotamaisella luotettavuudella ilman mitään vikoja. Kilometrejä tullut 15000 ostohetken jälkeen.
Nelivedosta sen verran, että ainakin auttavasti toimii. Liukkaalla kelillä kiihdytys risteyksistä tapahtuu kuten kesällä (ilman että toinen etupyörä sotkee tyhjää).
Tänään tuli testattua 4-vetoa, kun ylämäkeen lähdin ajelemaan peilijäällä. Mukavasti 4-pyöräluisussa mentiin.
Ei valittamista siis
Tai toisaalta tuo auttava 4-veto hämää sen verran että luulee että tie on pitävämpi kuin onkaan. Viimeistään jarrutuksessa se tulee esille, kun ABS:t hakkaa.
Nelivedosta sen verran, että ainakin auttavasti toimii. Liukkaalla kelillä kiihdytys risteyksistä tapahtuu kuten kesällä (ilman että toinen etupyörä sotkee tyhjää).
Tänään tuli testattua 4-vetoa, kun ylämäkeen lähdin ajelemaan peilijäällä. Mukavasti 4-pyöräluisussa mentiin.
Ei valittamista siis

Re: Kokemuksia Suzuki Liana 4grip 2003
Oletko jäänyt vielä kertaakaan kunnolla kiinni tuolla Sukisukilla???...
Re: Kokemuksia Suzuki Liana 4grip 2003
Suzuki vaatii että etupyörät sutivat ennen kuin takapyörät ottavat yhtään.. Ja yleensä ottaa jos ottaa kaverin Susnassa ainakin toiminta hyvin herkkää.. Että etu pää nosturille ja vetopäälle niin takapyörien pitäisi ottaa jos ottaa kiinni.. Mutta pitää olla varovainen ettei putoa korkealta jos pitoja takaa löytyy. ja näkyy löytyvän.. Kun lukee kaikki tekstit kokonaan.