Tui, Tui...

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Puakki2

Tui, Tui...

Viesti Kirjoittaja Puakki2 »

Viimeaikoina on vitsailtu viestimissä Turun STX-telakan tilanteesta "Tui, tui, miten käy?"
Eilen olin köröttelemässä Lietsalassa kohti Maskua kun heti Lietsalan kiertoliittymän jälkeen tuli vastaa "Leveä kuljetus" kyltillä varustettu auto.
Sitten säikähdin kun auton akkunasta ojentui ajokielto-laku ja kuski huitoi minulle vihaisen näköisenä, risteyksen jälkeen on bussipysäkki, jäin siihen katsomaan.
Tuli auto josta törrötti vapa, ylöspäin ja taas auto kyltillä Ylileveäkuljetus, sitten vyöryi itse Rahti, oli sillä kokoa!
Kalina olisi sopinut olemaan tiellä, mutta nyt jälkeenpäin aatellen, kuinka sivuutus onnistuisi rekalle? Lastina oli laivanpotkurin suojus, (Cort-rengas?) jonka tartuntoina vielä kaarevat laivan kyljen osat. Latella rakennettiin Pohjanmeren öljynporauslautoille hinaajia, niihin tuli ne Cort-renkaat, ettei potkurit rikkoudu ankkuriketjuihin, tai vaijereihin, niiden sisähalkaisija oli noin 2 m. Hinaajien pituus noin 30m. Tuon kuljetuksen renkaat lienee olleet noin 3 kertaa suuremmat? Toinen seurasi ensimmäistä, Tui-alukset ovat Risteilijöitä. Tuon Cort-renkaan keskelle oli konsolin varassa paksunnos, ehkä potkurin-akselin laakerille?
Mistähän kaukaa kuljetus tuli valtatie 8:aa myöten Maskuun ja siitä Maskuntietä Naantalin kautta Upalinkoon, Voidaanko Raumalla valmistaa noin valtavia teräsvaluja, Raahessa riittäisi sulaa terästä?
Valaminen saattaisi olla mielenkiintoinen tapaus, sulaa terästä tuskin riittää yhdessä kuupassa, ja kaato ei saa katketa, joten täytyy olla varalla toinen kuuppa jota aletaan valuttaa, ennen ensimäisen tyhjenemistä?