Kuinka usein veivaat?

Äänestykset, mielipidemittaukset yms.

Kuinka usein veivaat?

Päivittäin
1
5%
Viikottain
2
9%
Puoli vuosittain
5
23%
Kokeilin kerran, ei ollut mun juttuni
2
9%
Veivini on kateissa
6
27%
En veivaa lainkaan
6
27%

Ääniä yhteensä: 22

Puakki2

Re: Kuinka usein veivaat?

Viesti Kirjoittaja Puakki2 »

E.P. kirjoitti:Mua taas ei naurattanut yhtään, vaan aattelin että onpa joku keksinyt aiheen. Arvaisin, että tämä internetin aikakausi on lisännyt veivaamista rajusti. Ja ehkäpä asiasta puhutaankin vapautuneemmin nykyisin. Silti olisin kovin huolissani, jos veivini olisi hukassa. (Hymiö, jossa nauretaan kippurassa lattialla maaten)
-Veivi on hyvä olla olemassa, sillä voi pelastaa vaikean tilanteen, ja "se heitetään pois" kerran, ennen se oli ainoa käynnistyskeino!
ensimäisessä Ladassani oli veivi, oli hyvänä apuna venttiilien säädössä.
Vuonna 1943 pimeässä talvisessa aamussa äitini talutti minua kotimäkeä alas, äitini halusi kirkonkylälle tätinsä luokse kyläilemään, Tienhaarassa hehkui hiillos, siellä isäni touhusi kuin seppä Ilmarinen koettaen käynnistää RP:n Citroen merkkistä kuorma-autoa jossa polttoaineena käytettiin puukaasua.
Tätini toimi isän "vänkärinä" ja kaatoi bensiiniä pullosta kaasariin isän ohjeiden mukaan, (Myös "letki" imuri saattoi imeä puukaasua moottoriin?) viimein moottori käynnistyi ja päästiin matkaan. Valtatie 5:n risteyksessä isä kääntyi Iisalmeen jättäen meidät tielle, punainen takavalo näkyi hetken, isällä oli kiire, meille jäi vielä kahden kilometrin kävely kirkonkylään.
Jokari

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Menee kampi solmuun jos koittaa veivata, oisko huono veivi vai mistä johtuu kun saa puolen metrin jatkollakin vetää ihan tosissaan...varmaan joku rakenteellinen vika motissa kun ei pyöri kuin tulpaton mopo?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
t tulppu

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Onko kesälläkin vaikea veivata..talvella voi olla vähän jäykempi jos öljyt jäykät..normaalissa kunnossa oleva Lada pyörii kankeahkosti muttei mitään jatkoja tarvita...jos noin kankea kone normilämpöisenäkin.niin syö varmasti paljon pensuuniakin luulen niin. Voin olla väärässäkin..
Smoppi

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Etuvetoisen ladanhan saa narukäynnistyksellä käyntiin seuraavanlaisesti: laitetaan käsijarru päälle, tunkataan toinen eturenkaista ilmaan, laitetaan iso vaihde päälle ja kierretään renkaan ympärille naru, josta vetäistään moottori käymään. Mitään veiviä ei siis etuvetoisissa tarvita. :lol: Venäläiset tekivät tuon jossain videossa joka löytyy ainakin riemurasiasta, itse en nyt jaksa sitä etsiä koska olen vanhalla huonolla läppärillä jossa ei tehot riitä välilehtien aukaisemiseen.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
START
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja START »

ei mun nappiksessa ole veivin paikkaa
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Uitukki
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Lattarauta kirjoitti:
Uitukki kirjoitti:^ Nappiksissa oli veivausmahdollisuus loppuun asti. 21011 mallin puskureissa sitä reikää ei vain niin helposti havaitse kun on heti sen kumilistan alla.
Kumilistahan siinä oli.. olisi siis pitänyt ensin irrottaa se lista.
Jos sellanen veivi mukana kulki, niin ei sitä koskaan käytetty.
Siis ei sitä kumia tarvi irrottaa. Se reikä on heti listan alapuolella eikä siksi herkästi vain näy.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
jta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Liekkö toleransseista kiinni kun mulla meinaa tuo kumilista olla hieman siinä veivin reiän päällä. Joskus houkuttelua että saapi veivin meneen läpi.
Uitukki
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Joo kyllä se kumilista vähän sen reiän päällä on isänki nappiksessa mutta reiän kuitenki näkee kumia irroittamatta.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Zapsky
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Sama juttu minun Ällässäni!
Flaiman
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Mikä on se suositeltavin veivausote. Youtubessa nähnyt niin monenlaista.
Peukalo tietenkin samalla puolella kuin muutkin sormet mutta miten muuten.
Ojan puolella seisoen? Miten päin kämmenet täytyy olla?
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
t tulppu

Voi varmaan seistä ihan edessä ja riippuu varmaan kätisyydestä kumpi on esim vasemman kätinen saa kynsilleen vaikka pitäisi sormet ympärillä miten vain mutta oikea kätisellä parempi peukalo pitää samalla puolella ettei peukalo lähde takapotkussa...mutta sama se väärä tulkinta tämäkin varmaan on..jollakin parempaa tietoa on.. Mutta minulla vara olla väärässäkin.
Zapsky
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Toveri Sdelano on kirjoittanut hyvän ohjeen:
Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Ladaa en ole koskaan kammella käynnistänyt, GAZ 66:n (se tylppänokkainen ven. maastokuorma-auto) kylläkin ja useasti, vaikka olinkin aikanaan hartiaton ruipelo tykkimies, en bodari luutnantti. GAZ 66:ssa on 4,3 litran V8.

Kampikäynnistys tehdään seuraavasti:

- käsijarru päälle
- tarkista kahteen kertaan, että vaihde on vapaalla
- laita ryyppy sopivasti päälle (enemmän kuin normaalisti)
- pyöräytä kammella kaksi kertaa, kuten alla selostan
- vähennä ryyppyä sopivaksi
- kytke vasta nyt sytytysvirta
- pyöräytä kammella

Jos kaikki on kunnossa ym, moottori käynnistyy ongelmitta.

ERITTÄIN TÄRKEÄÄ:

Käynnistä aina nostamalla kampea, älä koskaan painamalla kampea alas!

(Jos moottori potkaisee takaisin, kyynärpääsi tai kampi halkaisee pääsi.)

Pidä peukalo samalla puolella kampea kuin muut sormet!

(Jos moottori potkaisee takaisin, saat etsiä irronneen peukalosi lähimaastosta.)

Aloita käynnistyspyöräytys siten, että kampi osoittaa alaviistoon. Pidä käsivarsi hieman koukussa, jos suinkin jaksat. Kyykisty ja ota tarvittava voima reisilihaksistasi (jotka ovat aivolihaksen jälkeen ihmisen toiseksi vahvimmat).

Suotavaa on, että sytytyksen perusennakko ei ole liian aikaisella.

Tiesithän, että vasta neuvostoinsinöörit kehittivät kammen nykyiseen mutkamuotoon. Kapitalistinen insinööri ei välittänyt työläisen oloista ja pakotti käyttämään esimerkiksi suorakampista tahkoa. Kyllä se nöyryytti proletaaria!

menestystä

SvS
Kyseinen ketju kannattaa muutenkin lukea läpi, jos on veivauksesta kiinnostunut.
t tulppu

Hyvä ohje..10 pistettä. Tuli kuin armeijan hyllyltä... Jo vanhat moottori pyörät katkoneet jalkoja takapotkussa.350+500cc..
äölkjhgf

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

t tulppu kirjoitti:Hyvä ohje..10 pistettä. Tuli kuin armeijan hyllyltä... Jo vanhat moottori pyörät katkoneet jalkoja takapotkussa.350+500cc..
Tämän olen itsekkin kuullut, appiukko väittää että eräs henkilö olisi lyönyt päänsä tallin kattoon takapotkun seurauksena ja menehtynyt.

Jotkut on jopa kääntäneet käynnistyspolkimen nurinpäin, jolloin pystyy käynnistyksen tekemään kädellä nostamalla.

Turvallisinta on työntökäynnistys isokoneisille 1-sylinterisille.
Smoppi

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Mitenkähän tuo käytännössä onnistuu? Vanhat moottoripyörät yleensä voi käynnistää vaikka käsin, joten ei tulisi kyllä mieleenkään että takapotku olisi noin voimakas ja vaarallinen. Nykyaikaiset, korkeaviritteiset tehokkaat moottoripyörät eivät sitten käynnisty jalallakaan, eikä niissä sen vuoksi käynnistyspoljinta olekaan vaan starttimoottori.

Zetorin olen kerran kammesta käynnistänyt. Puolipuristusventtiilin kanssa onnistui ihan hyvin. Ilman puolipuristusventtiiliä ei onnistunut, koska elopaino ei riittänyt. Siinä oli varmaan jotain vikaa, koska vaikka sitä kampea miten yritti asetella siihen paikoilleen, niin aina puristustahti tuli vastaan silloin kun kampea olisi pitänyt painaa alaspäin. Ei kai sen niin pitäisi mennä.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Vastaa Viestiin