Kokemuksia halvasta Samarasta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
No enpä suosittele kenelläkkään tätä näin tehtäväksi, tai ainakaan seokoittamaan samalle akselille erilaisia tai tyyppisiä renkaista. Olen aina silloin tällöin tehnyt näin, käytännössä auto seisoo ainakin seuraavat 2 viikkoa parkkipaikalla joten ei siitä mitään isompaa vahinkoa pääse käymään ennen kuin vaihdan myös eteen kesärankaat. Ilman muuta olisin kanssa eteenkin laittanut kesärenkaat, mutta siellä oli niin jäiset ja jyrkät ylämäet että en olisi päässyt "täysillä" kesärenkailla niitä ylös.
Mutta jos joku löytää linkkiä, niin mielenkiinnolla minäkin lukisin. Ennen vanhaan oli vielä käytössä ristikudosrenkaita jotka sopivasti sekoitettuna vyörenkaiden kanssa saatiin jarrutettaessa auto suistumaan pois tieltä.
No enpä suosittele kenelläkkään tätä näin tehtäväksi, tai ainakaan seokoittamaan samalle akselille erilaisia tai tyyppisiä renkaista. Olen aina silloin tällöin tehnyt näin, käytännössä auto seisoo ainakin seuraavat 2 viikkoa parkkipaikalla joten ei siitä mitään isompaa vahinkoa pääse käymään ennen kuin vaihdan myös eteen kesärankaat. Ilman muuta olisin kanssa eteenkin laittanut kesärenkaat, mutta siellä oli niin jäiset ja jyrkät ylämäet että en olisi päässyt "täysillä" kesärenkailla niitä ylös.
Mutta jos joku löytää linkkiä, niin mielenkiinnolla minäkin lukisin. Ennen vanhaan oli vielä käytössä ristikudosrenkaita jotka sopivasti sekoitettuna vyörenkaiden kanssa saatiin jarrutettaessa auto suistumaan pois tieltä.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Nastaton nastarengas verrannollinen kesärenkaaseen tai kitkaan jos edessä nastat ja takana nastattomat on sellainen pommi ajettavaks jos jarruttaa jäisellä polanteella... Ite en rupeaisi leikkimään hengellä..näin tuossa kun peräkärri pyöri kuin puolukka sankossa,, onneksi vastaan ei tullut ketään. Olisi pelti soinut..koiran kanssa olin kävelemässä.
Jos eDessä nastat ja takana kesäkkäät niin mielestäni seka rengastus ja jos samalla akselilla kitkarengas ja kesärengas sekin on sekarengastus. Sama koskee myös vuörengasta ja rättirengasta...
Että paras vaihtaa kaikki renkaat kerralla kun tiet sulia. Jos pakko vaihtaa huhtikuun alussa kesärenkaat niin vaihtaa kaikki kerralla. Turvallisempaa kanssa liikkujille kun hyvät renkaat alla.... Mullakin Nivassa venäläiset kitkat niin en suostu ajamaan talvella niillä..kokemusta nivalla nokian2 nastarenkaista nivassa ja ihan eri tuntuma tiehen....
Jos eDessä nastat ja takana kesäkkäät niin mielestäni seka rengastus ja jos samalla akselilla kitkarengas ja kesärengas sekin on sekarengastus. Sama koskee myös vuörengasta ja rättirengasta...
Että paras vaihtaa kaikki renkaat kerralla kun tiet sulia. Jos pakko vaihtaa huhtikuun alussa kesärenkaat niin vaihtaa kaikki kerralla. Turvallisempaa kanssa liikkujille kun hyvät renkaat alla.... Mullakin Nivassa venäläiset kitkat niin en suostu ajamaan talvella niillä..kokemusta nivalla nokian2 nastarenkaista nivassa ja ihan eri tuntuma tiehen....
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Pitihän tuo asia tarkistaa ettei se jää mutun varaan. Hyllystäni löytyy sattumalta vanha autokoulukirja vuodelta 1983. Siinä sanotaan yleistettynä näin; samalle akselille samanlaiset renkaat, pois lukien nastarenkaat. Nastarenkaat pitää olla kaikilla akseleilla jos niitä käyttää.
Pitihän tuo asia tarkistaa ettei se jää mutun varaan. Hyllystäni löytyy sattumalta vanha autokoulukirja vuodelta 1983. Siinä sanotaan yleistettynä näin; samalle akselille samanlaiset renkaat, pois lukien nastarenkaat. Nastarenkaat pitää olla kaikilla akseleilla jos niitä käyttää.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Finlex
"Henkilö- ja pakettiauton (M1- ja N1 luokka) sekä kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunun (O1- ja O2-luokka) ja erikoisauton samalle akselille asennettavien renkaiden on oltava mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaiset. Jos tällaisessa autossa tai perävaunussa käytetään muita kuin vyörenkaita, sellaiset on asennettava kaikkiin pyöriin. Muussakaan autossa, auton perävaunussa tai hinattavassa laitteessa ei samalla akselilla saa käyttää siinä määrin erilaisia renkaita, että siitä voi aiheutua haittaa tai vaaraa."
...
"Käytettäessä nastarenkaita henkilö- tai pakettiautossa (M1- ja N1- luokka) tai kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O1-ja O2-luokka) taikka erikoisautossa on nastarenkaat, paripyörien toisia pyöriä lukuun ottamatta, asennettava ajoneuvon kaikkiin pyöriin. Ajoneuvon eri renkaissa saavat nastamäärät poiketa enintään 25 prosenttia ajoneuvon sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten."
"Henkilö- ja pakettiauton (M1- ja N1 luokka) sekä kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunun (O1- ja O2-luokka) ja erikoisauton samalle akselille asennettavien renkaiden on oltava mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaiset. Jos tällaisessa autossa tai perävaunussa käytetään muita kuin vyörenkaita, sellaiset on asennettava kaikkiin pyöriin. Muussakaan autossa, auton perävaunussa tai hinattavassa laitteessa ei samalla akselilla saa käyttää siinä määrin erilaisia renkaita, että siitä voi aiheutua haittaa tai vaaraa."
...
"Käytettäessä nastarenkaita henkilö- tai pakettiautossa (M1- ja N1- luokka) tai kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O1-ja O2-luokka) taikka erikoisautossa on nastarenkaat, paripyörien toisia pyöriä lukuun ottamatta, asennettava ajoneuvon kaikkiin pyöriin. Ajoneuvon eri renkaissa saavat nastamäärät poiketa enintään 25 prosenttia ajoneuvon sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten."
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Mitähän minun -88 Samaran korjaaja on ajatellut aikanaan, huomasin kuiteista että startti on vaihdettu vuosina 2010, 2007, 2006, 2003, 2001 ja ties kuinka monesti aiemmin. Sama korjaamo ollut ja korjausten välissä ajettu vain muutamia tuhansia kilometrejä. 2012 Kun otin tämän omaan käyttöön, oli vasta 45 tuhatta taulussa. Myös muuta oudon aikaista korjausta on tehty: Kytkin 20 tkm kohdalla, laturi 5 kertaa 10 vuoden aikana, ja lopulta käynnistysvikaan varmaan enemmän syyllinen virtalukonpohja vuonna 2011. On siinä vanhukselta lypsetty rahat pois melko hyvin turhilla korjauksilla, n. 300-400 oli aina veloittaneet laturin tai startin vaihdosta, joten se tekee jo aika monta tonnia 2000-luvun muutaman tuhannen kilsan ajoista. Tekisi mieli mennä haastattelemaan tuota huollot tehnyttä korjaajaa, mutta ei viitsi eläkeukkoa kiusata. No, onpahan tuoreet startti ja laturi ainakin autossa. Akun uusimisen jälkeen ei edelleenkään ole tullut tuttuja käynnistysongelmia. Öljyä tämä tiputtelee venakopan tiivisteen reunasta läheltä virranjakajaa, vaikka se tiivistekin on auton iän aikana vaihdettu suunnilleen joka vuosi. Pitää varmaan jotain tiivisteliimaa tunkea väliin.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Alkupään samaroissa tuota kusemis ongelmaa oli ja pientä muutosta sanoivat tiivisteihin tehneen.. Mutta onko muutosta vai pelkkää puhetta... Vuotaako maahan asti vai mehiikö vain koneen likaiseksi..minusta on vasta vuotoa jos maahan merkkailee.. Muuten mehimistä...ei vaikutusta ajoon tai juuri öljyn kulutukseen... Katsastus insinöörit joskus mainitsee... Veljelleni suzuki baleno. Yksi tippa öljyä näkynyt koneen pohjasta.
Ai niin oliko Ladaliike korjannut samaraa vai joku muu korjaamo muoto. Ihan selvää rahan kalastelua tuollainen toiminta.. Seurauksia poistettu mutta syitä ei...voinut olla monta ehjää starttia jotka vaihdettu. Tai sitten ei..
Ai niin oliko Ladaliike korjannut samaraa vai joku muu korjaamo muoto. Ihan selvää rahan kalastelua tuollainen toiminta.. Seurauksia poistettu mutta syitä ei...voinut olla monta ehjää starttia jotka vaihdettu. Tai sitten ei..
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Kyllä se on niin pientä vuotoa, ettei maahan asti tipu eikä näy öljynkulutuksena. Huoltamo ei ollut merkkihuolto, tai on se voinut olla aiemmin 80-luvulla sellainenkin ladoille, en tiedä.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Täällä mennään vielä alkuperäisellä startilla ja kytkinasetelmalla. V. 2010 hieman puhdistettiin starttia ja vielä toimii.
Täällä mennään vielä alkuperäisellä startilla ja kytkinasetelmalla. V. 2010 hieman puhdistettiin starttia ja vielä toimii.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Minulla on alkuperäinen 235tkm ajettu startti joka pyörittää vielä iloisesti. Laturi on uusittu joskus 220tkm kohdalla, vaikka varmasti pelkkä kunnostaminenkin olisi riittänyt. Jostain syystä jotkut korjaamot vaihtavat Samaroihin etenkin noita startteja yhtenään - lieneekö kyseessä helppo rahastus, kun ko. osa on helppo vaihtaa ja tietämätön asiakas luulee että auto on sitten korjattu?juippi11 kirjoitti:Mitähän minun -88 Samaran korjaaja on ajatellut aikanaan, huomasin kuiteista että startti on vaihdettu vuosina 2010, 2007, 2006, 2003, 2001 ja ties kuinka monesti aiemmin. Sama korjaamo ollut ja korjausten välissä ajettu vain muutamia tuhansia kilometrejä. 2012 Kun otin tämän omaan käyttöön, oli vasta 45 tuhatta taulussa. Myös muuta oudon aikaista korjausta on tehty: Kytkin 20 tkm kohdalla, laturi 5 kertaa 10 vuoden aikana, ja lopulta käynnistysvikaan varmaan enemmän syyllinen virtalukonpohja vuonna 2011. On siinä vanhukselta lypsetty rahat pois melko hyvin turhilla korjauksilla, n. 300-400 oli aina veloittaneet laturin tai startin vaihdosta, joten se tekee jo aika monta tonnia 2000-luvun muutaman tuhannen kilsan ajoista. Tekisi mieli mennä haastattelemaan tuota huollot tehnyttä korjaajaa, mutta ei viitsi eläkeukkoa kiusata. No, onpahan tuoreet startti ja laturi ainakin autossa. Akun uusimisen jälkeen ei edelleenkään ole tullut tuttuja käynnistysongelmia. Öljyä tämä tiputtelee venakopan tiivisteen reunasta läheltä virranjakajaa, vaikka se tiivistekin on auton iän aikana vaihdettu suunnilleen joka vuosi. Pitää varmaan jotain tiivisteliimaa tunkea väliin.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Ladat on tehty suht helposti korjattaviksi. Länsiautoissa taas vaihdetaan suuria, kalliita osakokonaisuuksia, kun ovat niin monimutkaisia.
Isot "laadukkaat" autokorjaamot eivät tunne, eivätkä välttämättä osaa korjata Ladoja. Siksi kohtelevat niitä kuin länsiautoja. Taitavatpa tavoitella myös suurempaa liikevaihtoa ja voittoa.
Ladat on tehty suht helposti korjattaviksi. Länsiautoissa taas vaihdetaan suuria, kalliita osakokonaisuuksia, kun ovat niin monimutkaisia.
Isot "laadukkaat" autokorjaamot eivät tunne, eivätkä välttämättä osaa korjata Ladoja. Siksi kohtelevat niitä kuin länsiautoja. Taitavatpa tavoitella myös suurempaa liikevaihtoa ja voittoa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Yleiskorjaamotkin saavat varaosista muutaman kymmene prosenttia alennusta (kun ostavat vuositasolla paljon osia), asiakaalta laskutetaan kuitenkin ovh hinta. Tällöin esim 150e laskutushintaisesta osasta jää firmaan 50e katetta. Tässä on yksi syy osien "turhaankin" vaihtamiseen.
Tänään muuten kävin katsastamassa yhden volvon (olen sen muutamana edellisenäkin vuotena käynyt näyttämässä), joka hylättiin taas käsijarrusta. Autoon on korjaamolla useasti vaihdettu takajarrukengät, jarru rummutkin on vaihdetty ja asennus-sarjat yms. laitettu. Nyt kun auto oli nosturilla niin katsoin missä on vika, eli molemmista käsijarruvaijereista oli kuoret poikki. Käsijarru ei siksi ole koskaan tullut täysin kuntoon (vaikka uusinta näyttöön on aina jonkinlaiseksi saatu, eli leimakuntoon). Mikäli tuohonkin olisi vaihdettu molemmat käsijarru vaijerit olisi käsijarru tullut ensimmäisenä vuotena jo kuntoon, mutta korjaamoa ei ole kunnolla korjaaminen kiinostanut. Nyt annoin ohjeet korjaamoa varten että vaihtavat molemmat vaijerit ja sitten vasta muut jarru hilppeet.
Tänään muuten kävin katsastamassa yhden volvon (olen sen muutamana edellisenäkin vuotena käynyt näyttämässä), joka hylättiin taas käsijarrusta. Autoon on korjaamolla useasti vaihdettu takajarrukengät, jarru rummutkin on vaihdetty ja asennus-sarjat yms. laitettu. Nyt kun auto oli nosturilla niin katsoin missä on vika, eli molemmista käsijarruvaijereista oli kuoret poikki. Käsijarru ei siksi ole koskaan tullut täysin kuntoon (vaikka uusinta näyttöön on aina jonkinlaiseksi saatu, eli leimakuntoon). Mikäli tuohonkin olisi vaihdettu molemmat käsijarru vaijerit olisi käsijarru tullut ensimmäisenä vuotena jo kuntoon, mutta korjaamoa ei ole kunnolla korjaaminen kiinostanut. Nyt annoin ohjeet korjaamoa varten että vaihtavat molemmat vaijerit ja sitten vasta muut jarru hilppeet.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Niin kuin Venajallakin iskareihin uudet stefat ja uudet oljyt...ei ne uusia iskareita ostele...samaran iskarit saa kylla hiljemmaksi vaihtamalla patruuna tyyppiseksi..mutta jos haluaa saastaa niin uudet oljyt ja stefat.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Tästä syystä omat osat tuovia asiakkaita katsellaan vähän vinosti.pressa kirjoitti:Yleiskorjaamotkin saavat varaosista muutaman kymmene prosenttia alennusta (kun ostavat vuositasolla paljon osia), asiakaalta laskutetaan kuitenkin ovh hinta. Tällöin esim 150e laskutushintaisesta osasta jää firmaan 50e katetta.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Tiedän korjaamoita jotka eivät suostu asentamaan asiakkaan ostamia/tuomia osia. Syynä kuulemma vastuu asiat...
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Kaupan parkkipaikalla oli oikeanpuoleinen etulokari mennyt "ihan itsekseen" lyttyyn. Mitään lappua ei ollut lasissa.
Onneksi sain sen takaisin suht suoraksi houkuteltua. Helvetti sentään kun koko ajan joutuu jotain kolarikorjausta tekemään.
Hajosi vielä tuota suoristaessa tuo yksi sisälokarin muoviklipsu kun vihaisena repäisin sen sisälokarin voimalla irti.

Hajosi vielä tuota suoristaessa tuo yksi sisälokarin muoviklipsu kun vihaisena repäisin sen sisälokarin voimalla irti.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä