Apusimpukan vaihto.
Apusimpukan vaihto.
Eli mites tollanen apusimpukka vaihetaan? Ihan vaiheittain jos joku vihtisi kertoa. Ja saako laakeroituja apusimpukoita suomesta? Vai pitääkö idän matkalaiselta kysyä toisko? Hakua käytetty mutta ei ohjeita löytyny. Niinkun allekirjoituksesta näkee auto on 1500S axtec vm94.
Lada 1500S axtec vm94
Lada on kunnon ralliauto sutii ja paukkuu!

Lada on kunnon ralliauto sutii ja paukkuu!

Re: Apusimpukan vaihto.
Autoo ilmaan tekee asiat helpommaksi,isket tai varovasti koitat saada keskitangon ja raidepään irti varresta (2kpl) ja itse simpukkahan oli kahdella läpipultilla runkopalkista läpi. Kaverin kans näppärä vaihtaa.
Ja mulle muistaakseni tuli Rtjn45 tai ainakin lähelle tommonen nick. Kysäse yvllä siltä osaa antaa neuvoa luulisi.
Ja mulle muistaakseni tuli Rtjn45 tai ainakin lähelle tommonen nick. Kysäse yvllä siltä osaa antaa neuvoa luulisi.
Re: Apusimpukan vaihto.
Helpoin tapa on irrottaa se sektoritanko ( vai mikä se on, joka on kiini tuossa apusimpukassa) apusimpukasta. Sen jälkeen apusimpukan pultit irti ja uusi tilalle, ja tanko paikoilleen. Tanko irtoaa ulosvetäjällä avustamalla. Näin vaihtaen ei vahingossa vahingoita raidetangon niveliä. Eroa hyvän voidellun tavallisen apusimpukan ja kuulalaakeroidun välillä ei paljoa ole. Toki jos apusimpukka vähänkin ahdistaa niin kuulalaakeroitu tuntuu paljon köykäisemmältä käännellä.
Re: Apusimpukan vaihto.
Kiitos vastauksista! Täytyy katsoa auton alle että tietää suurin piirtein mitä pitää purkaa. Ja jos sen kesälomalla vaihtaisi.
Lada 1500S axtec vm94
Lada on kunnon ralliauto sutii ja paukkuu!

Lada on kunnon ralliauto sutii ja paukkuu!

Re: Apusimpukan vaihto.
Onkohan apusimpukassa jo vaseliinit valmiina?Ja mitähän vaseliinia siinne kannattais laittaa ennen asennusta?Ja kuin paljon työnnetään vaseliinia?Tämä tietysti voi olla simpukkakohtainen asia
, mutta kysyn nyt kuitenkin.Kyseessä siis nappiksen simpukka.Kaa3 merkiltään, tai valmistaja.

Red Angry Bird
Re: Apusimpukan vaihto.
Jos jossain on rasvanippa niin rasvaahan laitetaan prässillä niin monta painallusta että jostain tulee ulos. Toki jos kohde on vaikeissa oloissa niin sitten laitetaan vielä muutama painallus lisää. Kohteissa kannataa käyttää aina parasta mahdollista vaseliinia (ei sitä halpahallin halinta nimetömässä tuubissa myytävää)
Re: Apusimpukan vaihto.
Ok.Sitten vielä se, että onko joitain merkkejä jotka sopivat apusimpukkaan parhaiten?Kestävät jäykistymättä talven pakkaset.
Red Angry Bird
Re: Apusimpukan vaihto.
Eiköhän siinä ihan perus vedenkestävä vaseliini (punaista) ole ihan hyvä. Itsellä on vain kuulalaakeri mallia käytössä.
Re: Apusimpukan vaihto.
Nyt vaihdatin apusimpukan paikallisella korjaamolla.Mutta hajottivat jonkun nivelen suojakumin simpukkaa irrottaessa.Joku kiinteä nivelen kumi,prässätty nivelhässäkkä.Onko se raidetanko vai mikä?
Jokatapauksessa se nyt pitäs sitten hommata uus ja vaihdattaa siellä.Kertokaa mulle mikä tanko tai akseli se vois olla.
Jokatapauksessa se nyt pitäs sitten hommata uus ja vaihdattaa siellä.Kertokaa mulle mikä tanko tai akseli se vois olla.
Red Angry Bird
Re: Apusimpukan vaihto.
Tässäkohtaa voisi sanoa että mitä minä sanoin, toki ei kannata uskoa mitä minä kirjoitan kun en näistä mitään tiedä. Ja kyseessä on nyt ilmeisesti raidetanko jota ei enää Suomessa virallisesti varaosana myydä. Onneksi meillä on nyt mansemotors, tokstornivako, jaakkima yms yms. jotka idästä varaosia tuovat (ja tankoa saa Venäjältä).pressa kirjoitti:Helpoin tapa on irrottaa se sektoritanko...Tanko irtoaa ulosvetäjällä avustamalla. Näin vaihtaen ei vahingossa vahingoita raidetangon niveliä.
Re: Apusimpukan vaihto.
Siellä on varmaan taas hakattu ulosvetohaarukalla nivelet irti, sillä saa kyllä kumit paskaksi satavarmasti. Saa ne irti sellaisella jokaiselta korjaamolta löytyvällä kunnollisella ulosvetäjällä hajottamatta kumeja mutta ilmeisesti ei ole asia juuri kiinnostanut.
Just tälläisten juttujen takia tulee kohta 10 vuotta viimeisestä korjaamokäynnistä (pl. pyöränsuuntaukset ja päästömittaukset)
En ole yhtäkään apusimpukkaa vaihtanut niin että olisin sektorivartta irrottanut nivelien päästä. Pulttipyssy kannattaa kyllä olla, muuten meinaa olla melko viheliäistä sen vakion simpukan toisen mutterin avaaminen...
Just tälläisten juttujen takia tulee kohta 10 vuotta viimeisestä korjaamokäynnistä (pl. pyöränsuuntaukset ja päästömittaukset)
En ole yhtäkään apusimpukkaa vaihtanut niin että olisin sektorivartta irrottanut nivelien päästä. Pulttipyssy kannattaa kyllä olla, muuten meinaa olla melko viheliäistä sen vakion simpukan toisen mutterin avaaminen...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Apusimpukan vaihto.
Joo, jotenkin ei tän foorumin apusimpukan vaihto-jutut ja tän korjaamon tekeminen kohdanneet.Ei valitettavasti edes tienny oikeeta nimeä osalle jonka hajoitti, tai siis sen kumin nivelestä.En mä tosin maksanu viä mitään remontista.Nyt pitää vain käydä siä selvittämäs mikä osa siä nyt sit hajos
Veikkaatte siis että se ois kuite raidetanko.
Sen enempää ketjukorjaamoa mollaamatta.Kyllä siellä kaikki hyvät välineet ovat olemassa, mutta ehkä kiire ja se kiinnostus "vain" Ladan korjaamiseen ei ehkä ole sitten riittävä.Vähän hutiloinnin makua.
Hitto kun täällä ei ole sellaista hyvää yksinkertaisten autojen korjaamoa.Vain näitä piuhat kiinni, vikakoodia varten ja uusi osa tilalle korjaamoja.Sitten kun pitäs vähän käyttää työkaluja huolella, jälki on sit tätä.
Palataan asian tiimoilta maanantaina..

Veikkaatte siis että se ois kuite raidetanko.
Sen enempää ketjukorjaamoa mollaamatta.Kyllä siellä kaikki hyvät välineet ovat olemassa, mutta ehkä kiire ja se kiinnostus "vain" Ladan korjaamiseen ei ehkä ole sitten riittävä.Vähän hutiloinnin makua.
Hitto kun täällä ei ole sellaista hyvää yksinkertaisten autojen korjaamoa.Vain näitä piuhat kiinni, vikakoodia varten ja uusi osa tilalle korjaamoja.Sitten kun pitäs vähän käyttää työkaluja huolella, jälki on sit tätä.
Palataan asian tiimoilta maanantaina..
Red Angry Bird
Re: Apusimpukan vaihto.
No yksi vaihtoehto on vaihtaa siihen niveleen uusi kumi, mikäli se ei muuten ottanut itseensä.
Re: Apusimpukan vaihto.
En ole nähnyt paikkaa vielä,hain vain auton töihin mennessäni.Väitti että se on prässätty kumi.Olis kuulemma vaihtanu jo, mutta kun ei ole vaihdettavissa.Pitää kuulemma vaihtaa joku tanko kokonaan.Siinä tangossa on tuo nivel tms kiinni.Olen täysin korjaamon tiedon varassa vielä täs vaihees.En ole vielä edes itse kömpiny alle, jos näkis jotain.
Red Angry Bird
Re: Apusimpukan vaihto.
Nyt on kömmitty alle vähän.Ei ainakaan iso reikä kumissa, en löytäny sitä.Täytyy tutkia korjaamon nosturilla.Ratin ne ainakin sai vinoon, ja ihmeellisen resonoinnin aikaiseksi kun kääntää ratia hieman oikealle.Joku kai hieman ottaa osumaa, koska jurisee hieman
.
Saavat sit tarkistaa auraukset yms.

Saavat sit tarkistaa auraukset yms.
Red Angry Bird