Mistä kannattaisi kysellä tai tilailla esim. Wisecon takomäntiä Ladaan? Rakennan turbokonetta ja poraus tulisi luokkaa 80-82 mm. Hyllyssä on venäläiset valetut bulkkimännät ja laatu näyttää juuri siltä miltä hintakin Pitäisi mennä omille kangille alkuperäisellä männäntapilla mutta sorvaus pinnasta onnistuu jos muuten käy vaikkapa jostain toisesta merkistä. Jos luetteloita katsoo niin Ladaa ei juuri löydy eli pitäisikin tietää mistä toisesta merkistä nuo männät menisi (lähes) heittämällä. Toki kangetkin voi vaihtaa jos taas onnistuu sovitus Ladan kampiakselille, kaulat hiotaan kuitenkin.
Tilaus ulkomailta onnistuu myös jos joku tietää sopivan verkkokaupan jonne mitat antamalla homma toimii.
Minkäs merkkisiä mäntiä sulla on tohtorivako myynnissä ja onko laadusta tietoa? ahtoja.com saa halvalla noita turbo juttuja ja sitte wisecoita kans myynnissä nii kysele sieltä ja anna sinne spektejä millasia olisit vailla.
minkäslaista voimamoottoria ollaan tekemässä? noi venäläiset on huomattavasti paremmat kun vakiot mutta eihän ne mitkään wisekot ole, ainakin niistä puuttuu se merkki. väittäsin että suurin ero on viimeistelyssä, painot voi vähän heittää enemmän ja kannattaa katsoa että ei ole jääny mitään koneistus pärseitä sinne sisälle. jos vakio kangella mennään niin toi mäntä tuskin on se heikoin lenkki
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
1700 lohko on täsin eri kun muut. sitä 79mm ei kestä porata edes 82mm ja 76 ei välttämättä kestä edes 79mm porauksella.. hommaat sen 1700 lohkon niin alkaa löytymään mäntiä
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
[quote="START"]1700 lohko on täsin eri kun muut. sitä 79mm ei kestä porata edes 82mm ja 76 ei välttämättä kestä edes 79mm porauksella.. hommaat sen 1700 lohkon niin alkaa löytymään mäntiä[/quote]
Aina oppii uutta. No, projekti on vielä vaiheessa eli voi olla että päivitän koko koneen isolohkoksi ja heitän sinne 84 mm männät.
[quote="START"]1700 lohko on täsin eri kun muut. sitä 79mm ei kestä porata edes 82mm ja 76 ei välttämättä kestä edes 79mm porauksella.. hommaat sen 1700 lohkon niin alkaa löytymään mäntiä[/quote]
Noniin, kone on vanha 2106 79.6 mm porauksella. Nyt on kaksi vaihtoehtoa: porata tuo 79 -> 81 mm ja ahtaa tai sitten hankkia 1700 lohko ja porata se 82 -> 84 mm. Männät tulevat olemaan laadukkaat takomännät ja kiertokanget terästä. Niistä ei siis petä, eikä pulteista. Ahtoja tulee olemaan noin kilo.
Onko tuo 1700 varmasti 84 mm porauksella vielä kestävä ja kannattaa siihen sitten sijoittaa mieluummin kuin 81 mm porattuun 2106 lohkoon. Mikä se ainevahvuus on tuossa 1700 lohkossa?
kestää porata 84mm 1700nen lohko,lohkon voi petonoida jos epäilee ettei kestä meillä on valettu lohkopetonia noin puoleenväliin kun vesipumpunreijästä kattoo hyvin on kestäny,yksi lohko pullahti kun oli porattu 85,5mm siitäkään ei tiedä että kumpi meni ensin mäntä vai lohko kun oli männän yläreunasta lähteny pala just siltäkohtaa mistä oli lohko hajonnu,männät oli jotku halpis tarvikemännät.venäjältä saa takomäntiä ja ulkoisesti suht hyvännäköset ovat tiedä sitten miten rupiaa kestämään sieltä saa just niillämitoilla kun haluu eli ei tartte porailla lohkoo jos ei haluu.silti kannattaa tehdä isompilohkosesta siinä on parempi kampiakseli .
[quote="elmeri racing team"]kestää porata 84mm 1700nen lohko,lohkon voi petonoida jos epäilee ettei kestä meillä on valettu lohkopetonia noin puoleenväliin kun vesipumpunreijästä kattoo hyvin on kestäny,yksi lohko pullahti kun oli porattu 85,5mm siitäkään ei tiedä että kumpi meni ensin mäntä vai lohko kun oli männän yläreunasta lähteny pala just siltäkohtaa mistä oli lohko hajonnu,männät oli jotku halpis tarvikemännät.venäjältä saa takomäntiä ja ulkoisesti suht hyvännäköset ovat tiedä sitten miten rupiaa kestämään sieltä saa just niillämitoilla kun haluu eli ei tartte porailla lohkoo jos ei haluu.silti kannattaa tehdä isompilohkosesta siinä on parempi kampiakseli .[/quote]
Tosiaan koneeseen on alustavasti suunniteltu 81 mm porauksella olevia turbo Audin takomäntiä ja näille teräskiertokankia. Kestää mutta hinta on kohdillaan. Jos ostan 81 mm männät niin sittenhän ollaan pikkulohkossa ja taas isommat männät niin ollaan isolohkossa. Lohko koneistetaan siksi tasan 79 tai 82 mm ei käy koska otetaan kuitenkin vielä siivu pois jotta tulee varmasti uutta vastaava.
Jos betonointiin lähdetään niin sitten varmaan kestää mutta olisihan se kiva jos kestäisi ilmankin. Mitään järkyttäviä ahtopaineita tai revittelyjä ei koneella tulla tekemään mutta kestävä pitää olla. Kampiakseli menee myös koneistukseen ja tasapainotukseen ja luonnollisesti kaikki laakerit uusiksi seuraavaan ylikokoon.
Oletan että tuo 1700 kampiakselin "paremmuus" on siis sitä että kestää paremmin? Täytyy vielä miettiä jos jostain saisin 1700 lohkon, kannen ja alakerran halvalla...
eikö visekolla olis 83mm kokoon mäntää muistaakseni virtalan sivuilla tais olla niissä olis ainakin riittävästi työstövaraa eipä sun tilanteessa tarvii isoja koloja venttiileille kun ei tarvii ruttua kovinpaljoo,meillä oli volkkarin veivit jos aksila on hyvä niin riittää stanulaakereille kun ei tarvii hivasta juuri mitään ne on 144mm pitkät kun vakio on 136mm stenparnerilta tuli veivit mutta saahan noita muualtakin yhtähalvalla sillon tilattiin isompi kasa kerralla niin oli paljousalennus.mulle tuli just venäjältä h,profiili veivit päällepäin oli samallaiset kun nuo parnerin varmaan samoja kiinalaisia kun kaikki muutkin eikä ne kinkit mitään huonoja olekkaan.