Lisäeristykset ja museokatsastus?
Lisäeristykset ja museokatsastus?
Mietin tuossa, että miten tarkkoja museokatsastajat on auton muutoksista, jotka ei juuri näy päälle päin. Ajattelin että vaimentaisin -88 Samaran mölyjä laittamalla vaimennusmattoa joihinkin kohtiin, mitkä saa hajottamatta esille. Esim takalokasuojien sisäpuoliset pinnat (ei ne takakonttiin näkyvät), takakyljet, ehkä ovien sisäpintoja. Vaimennukset näkyisi vaan jos aukaisee sivujen muoviläpät takakontista ja katsoisi niistä. Mutta jos tuo vaarantaisi vajaan 5 vuoden päässä häämöttävän museoleiman niin sitten jätän väliin, ajoa tulee kuitenkin aika vähän.
Re: Lisäeristykset ja museokatsastus?
Ne eristykset jotka ei näy ei vaikuta mitään, mutta näkyvät vaikuttaa. Ja tuollaiset luukkujen taakse tehdyt vaimennuksetkaan ei haittaa ja vielä parempi jos teet ne alkuperäistä tyyliä mukaillen. Eli ensin pikimatto paikalleen (muotoon tehtynä) ja sitten maali päälle, näin ei monikaan tiedä mennä väittelemään onko alunperin ollut vai ei.
Re: Lisäeristykset ja museokatsastus?
Hyvä juttu. Tosin unohtui että paremmat renkaat voisi jo vähentää mölyä aika paljon, ärsyttävin jollotus tulee 90-luvun alun koppurarenkaista. Kokeilen ensin uudempia ennenkuin muuttelen autoa mitenkään. Kaveri vaan vaimenteli uudempaa autoa ja yllättävän paljon se hiljeni, alle 60 km/h nopeuksissa tuli yli 15 db:n ero entiseen ja satasessa oli pari db. Tuulen suhinat alkoi silloin puskea esiin. Mittari kyllä oli joku halpis joten paikkansapitävyyttä en tiedä, korva kertoi samansuuntaista.
Re: Lisäeristykset ja museokatsastus?
Äänieristyksistä. Seuraavan muistan kouluajoiltani (joskus sotien jälkeen): Jos 80 dB möyhkäävän koneen rinnalle tuodaan toinen saman moinen, on äänen voimakkuuden summa 83 dB. Korvan kuulokäppyrä kun on logaritminen. Tuntuu mahottomalta tuo 15 dB, kuten itekkin vähän mittaria epäilit. Jo 1,5 dB on kova sana. Jossain Lada-Pravdassa heimoveli määrittelee 2500 vennään celciuksen lämpötilan n. 1500 länsi celciukseksi, muttei tuokaan mittakaava tähän riitä.
Jollei autosi ole todella timangissa kunnossa, suosittelen kuulostelemaan etukäteen missä museotirkistys kannattaa tehä. On, meinaan, todella isoja eroja. Valittaminen taitaa olla pois suljettua, koska kyseessä ei ole virkamiehen tulkinta.
Jollei autosi ole todella timangissa kunnossa, suosittelen kuulostelemaan etukäteen missä museotirkistys kannattaa tehä. On, meinaan, todella isoja eroja. Valittaminen taitaa olla pois suljettua, koska kyseessä ei ole virkamiehen tulkinta.
Re: Lisäeristykset ja museokatsastus?
Ei sillä museotarkastuksella ehkä niin väliä. Tavoitteena kuitenkin että auto olisi vielä ajokunnossa ja olemassa 30-vuotiaanakin, eikä mitään museotarkastusta estävää pilaamista tulisi tehtyä.
Re: Lisäeristykset ja museokatsastus?
Luulempa että esim. eristeiden suhteen suurin ongelma lienee omistajan korvien välissä. Minua ainakin hävettäisi suuresti, ellen olisi yrittänyt haalia orkkisosia kaikin mahdollisin keinoin 

Re: Lisäeristykset ja museokatsastus?
Nyt kokeilin jo Corollaan joitakin liimattavia äänieristemattoja. Näyttäisi siltä että ne saa irtikin tarvittaessa lastalla, eivät ole yhtä sitkasta kuin pikimatto. Suht tiiviisti kuitenkin ovat kiinni eli vettä ei varmaan jää väliin muhimaan. Lattiassa voisivat ruostuttaa vähemmänkin mitä vettä imevät villat joita monissa autoissa on mattojen alla. Katon vaimennus kuulemma vaikuttaa myös paljon ja sieltä ne ei ainakaan näy. Poikkeaa hieman aiheesta, mutta välillä on käynyt mielessä varustaa Samara oman aikansa tuning-hirvitysosillakin, mutta onneksi olen tullut järkiini. Harmi ettei autenttisilla oman ajan lisävarusteilla taida autoa museokilpiin saada. Pienellä takasiivellä, vai spoileriko se oikeastaan on, h***aportailla ynnä muilla härpäkkeillä Samara olisi tosi siisti. Onhan siinä auton ikäiset valkeat "Turbo" -pölykapselit kuitenkin. Saa muuten tarjota kuitenkin jos omistaa kolmioviseen Samaraan sopivan alkuperäisen takasiiven.. Tarkoitan kuvanmukaista mallia:
http://www.ladakerho.fi/info/samara/kuvat/21083_003.jpg
http://www.ladakerho.fi/info/samara/kuvat/21083_003.jpg
Re: Lisäeristykset ja museokatsastus?
Aikakauden lisävarusteet eivät ole este museokatsastukselle.juippi11 kirjoitti:Harmi ettei autenttisilla oman ajan lisävarusteilla taida autoa museokilpiin saada.
Re: Lisäeristykset ja museokatsastus?
Nyt laitoin jonkin verran eristemattoa Samaraan, kattoon, takakylkiin, iskaritorneihin ja takapenkin alle. Siinä vaiheessa matto loppuikin jo kesken. Katon takaosassa ilmanpoistoaukkojen luona oli ruostetta joten sinne en laittanut mattoa vaan hioin ruosteet ja maalasin. Poistoilman mukana on kai mennyt kosteutta sinne. Lattiassa takapenkistä eteenpäin on ollutkin jo valmiiksi pikimattoa, kai edesmennyt tädinmies on laittanut. Myös ruostesuojaöljyä on läträtty kiitettävät määrät kaikkialle muualle paitsi katon saumoihin. Muoviksi luulemani takapahvit penkin vieressä onkin jotain uretaania joten pysyivät ehjänä, kaikkiin irti olleisiin paneeleihin laitoin reunoihin pehmikemattoa (silentcoat tai joku), joten samara saattaa olla kyydeiltään jo mercedesluokkaa hiljaisuuden puolesta. Kokoaminen ja koeajo vielä tekemättä.
Re: Lisäeristykset ja museokatsastus?
Etu lattiohin ja taka lattioihin vielä lisä eristykset. Pikimattoa siellä on vähän alkuperäisestikin. Kannattaa ajaa koe ajo lenkkiä ilman lattia mattoja niin voi lisätä puuttuviin paikkoihin lisää.. En usko että mersuluokkaan ihan vielä mutta kun tojon hakkaa niin hyvä... Se miksi en usko mersun ääniin pääsevän on esim paksummat ikkunalasit mersussa.0.5-1mm tekee jo paljon ääneen..voin toki väärässäkin olla..mutta paljon voi parannusta saada tekemällä oikein hartaudella.....lada siitä kiva auto että voi toteuttaa itseään. Halvalla. Tai sekin on pussista riipuvainen..
Re: Lisäeristykset ja museokatsastus?
Voipa olla että nyt Samara hakkaa jo tojon asfalttitiellä, melun puolesta. Tai hakkaisi jos olisi viisivaihteinen, kone pitää nyt suurimman äänen kun kierrokset alkaa kohota. Takaa kuuluva rengasmelu hiljeni reilusti. Hiljenemisen huomasi siitä että oven tiivisteen kautta kuului tuulen suhinaa, ja ovipahvi piti kitinää vauhdissa. Ennen ei ole muun möykän läpi kuulunut. Kootessa onnistuin odotettavasti halkaisemaan joitain muoviosia reunoistaan, kuten keskipilarin muovin turvavyön takaa ja joitakin kiinnitysnippeleitä. Eivät kestä hirveästi liikuttelua. Nitinät ei kuitenkaan lisääntyneet kun oli sitä pehmikemattoa. Onneksi lähistöllä makaa pari raato-Samaraa joista varmaan saisi tilalle osat. Eli tuli kuitenkin harrastettua myös sitä museokatsastusta häiritsevää pilaamista. No oli tässä ennenkin muoviosissa halkeamia, ainakaan takaikkunan reunan lähellä pilareissa olevat mustat muovit ei ole täydellisessä iskussa.
Halpuudesta en tiedä, tuo liimattava eristematto maksaa n.90e laatikolta ja laatikolla ei saa edes puolta auton pelleistä eristettyä. Oli kuitenkin jännä ajaa kun Samara meni kuin sukkasillaan. Sinällään eristematto ei taida tähän vaikuttaa niinkään paljon kuin Corollaan, koska pellit on valmiiksikin paksumpaa ja vähemmän resonoivaa materiaalia. Katto tuntui kaikuvan eniten koputellessa ennen käsittelyä.
Halpuudesta en tiedä, tuo liimattava eristematto maksaa n.90e laatikolta ja laatikolla ei saa edes puolta auton pelleistä eristettyä. Oli kuitenkin jännä ajaa kun Samara meni kuin sukkasillaan. Sinällään eristematto ei taida tähän vaikuttaa niinkään paljon kuin Corollaan, koska pellit on valmiiksikin paksumpaa ja vähemmän resonoivaa materiaalia. Katto tuntui kaikuvan eniten koputellessa ennen käsittelyä.
Re: Lisäeristykset ja museokatsastus?
Hyvä juttu kun hyvä tulee..