mush kirjoitti:Tästähän alkaa syntyä ihan kunnon väittely, no lisää vettä myllyyn... Mitäs pahaa etuvedossa on tavarankuljetukseen? Eihän se auto aina ole lastissa, saati että kyydissä olisi jotain tarpeeksi painavaa.
Oli se surkean näköistä menoa tässä talvella kun tuossa ihan omalla pihalla vieraili Hyundai H1, piti sitten loppujen lopuksi vetää portterilla se pois tuosta, kun jämähti pikkuriikkiseen mäentynkään.
....no jos autossa on 170 hv niin ei sitä kaasu pohjassa lähdetä takavetoisella
Mara kirjoitti:
On se kyllä kumma, että kaikki virastot ja muut instanssit ovatkin niin tyhmiä, etteivät tajua käyttää Toyotaa vaan jotain itsestäänsärkyviä volkkareita. Miksiköhän näin voisikaan olla?
Vaikka itse en Toyotaa arvosta lainkaan, niin armeija-aikana tuli tosiaan niistä kokemusta, kun Ilmavoimat niitä käyttää. Kuljetuspuolen jo vanhemman ikäpolven luutnantti totesi, että Toyotat ovat ajettavuudeltaan yms. sinne päin, mutta tekniikka kestää. Ennen Hiace-aikakautta oli käytössä ollut nelivetoisia T3 transporttereita ja armeijan kovassa käytössä niissä oli erittäin paljon vikoja Hiaceen verrattuna. Toisaalta taas nuo nyt käytössä olevat Hiacet olivat takavetoja nelivedon sijaan, joten etenemiskyky niissä maasto-olosuhteissa oli erittäin heikko noihin transportereihin verrattuna. Erikoinen ratkaisu, että nelivedosta siirryttiin takavetoon, mutta ehkä tälläkin haluttiin minimoida mahdolliset viat. Toki hinta ja budjettileikkaukset lienevät myös suuressa roolissa.
Sähkömieheksi opiskellessani opettajalla oli tapana sanoa, että putkimies ajaa Transporterilla ja sähkömies Hiacella, ja ainoa syyhän tähän on hinta. Tietysti on se toinenkin sanonta, että sähkömies ajaa putkimiehen vanhalla autolla ja tämä taas ajaa IV-asentajan vanhalla autolla.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009 Lada 112 HB 1,6 16v 2005 Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Jaska HKI kirjoitti:Miten onnettomilla takapotkuladoilla fiilistelijät ryhtyvät heti haukkumaan takaveto Hi Acea kun se on kuitenkin huomattavasti parempi ajaa kuin Lada?
Kyllä minä ainakin mieluummin lähen reissuun takavetoladalla kuin viimesimmän sukupolven Hiacella. Edellisen sukupolven Hiacella paljon mieluummin ajaa kuin viimeisellä.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Veljellä vm. 2007 Transportteri uudesta asti, hirmuisen pitkällä akselivälillä. Ei ole kertakaan rikki tai vikaa ollut. Joten suosittelen lämpimästi "kansanautoa". Ovat vaan sieltä kalleimmasta päästä, mutta saksalainenhan osaa tehdä ja laadusta täytyy maksaa.
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Tuollaisen varmaan uskaltaa ostaa käytettynä,mutta entä jonkun firman työauton jolla nuoret pojat suhaa turbo punaisena ja sitten sammuttavat äkkiä työvuoron päätyttyä.Kyllä VW auto mielelään niitä korjaa ja firma maksaa,samoin kun veronmaksajatkin maksavat laitosten autot.Ne eivät todellakaan kestä niin kovaa käsittelyä kuin aikoinaan 2104:set saivat.
Mennään vähän vielä topicista poiketen, kun kerran Mersukin mainittiin. Mersun T1-mallisella pakettiautolla tuli aikanaan jonkin verran ajettua, vuosimalli taisi olla 1984. Kokemuksiahan tässä riitti: ohjaus ilman tehostusta oli uskomattoman raskas, auto oli erittäin meluisa ja suht laiskakin, ykkönen oli välitetty ryömintävaihteeksi, vaihekeppi oli oudossa paikassa ja katsastusreissulla katkesi juuresta (piti sitten tunkin varren kanssa ajella hitsauttamaan tuo takaisin kuntoon, ja sitten uudelleen katsastusasemaa kohti). Ilmeisesti kuitenkin kestävyydeltään nämä laitteet olivat henkilöautomallin W123:sen veroisia ja Mersuhan taisi tehdäkin niitä 1970-luvun lopulta ihan 1990-luvun puoliväliin asti. En kuitenkaan itselle ostaisi, sen verran oli ikävä ajettava.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009 Lada 112 HB 1,6 16v 2005 Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
No entäs vanhat poliisiautot, etenkin partiokäytössä olleet seepraväriset sitten. Jatkuvaa kaasu pohjassa ajoa ja tyhjäkäyntiä viattomia autoilijoita tutkatessa. Kyllä siinä moottorit karstoittuu ja varmasti hajoaa nopeasti kun karstaista konetta takaa-ajoissa huudatetaan.
Paalikamaa jo kymmenvuotiaina.
Onneksi valtio maksaa isotkin remontit, mitä noihin osaamattomissa käsissä tulee jatkuvasti. Ei ihme, että velkakello pyörii.
Mara kirjoitti:No entäs vanhat poliisiautot, etenkin partiokäytössä olleet seepraväriset sitten. Jatkuvaa kaasu pohjassa ajoa ja tyhjäkäyntiä viattomia autoilijoita tutkatessa. Kyllä siinä moottorit karstoittuu ja varmasti hajoaa nopeasti kun karstaista konetta takaa-ajoissa huudatetaan.
Paalikamaa jo kymmenvuotiaina.
Vähän on toisenlainen kokemus: tuttu osti Poliisin huutokaupasta Transporterin, oli ajettu vajaa 300 tkm, vaihteensiirto aika väljä, mutta muuten ei ongelmia. Ko. auto on nyt jo 18 vuotta vanha ja ilmeisesesti edelleen liikentessä (myi auton Lappiin jollekin suurperheelle pidettyään itse sitä kymmenisen vuotta).
Lada 117 STW 1,4 16v 2009 Lada 112 HB 1,6 16v 2005 Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Yllekirjoittamanihan ei ollut tosiaan mikään kokemus vaan vallallaoleva yleistetty oletus.
Omassani ei ole väljää edes vaihteensiirrossa (473tkm ajettu).
Huonohan sen silti täytyy olla, kun taksifoorumillakin ammattiajossa niitä kuulemma moititaan.
Tilataksi Mersuissa on ollut sellaista vikaa että kun tehdas on lyhentänyt kaapeleita niissä säästääkseen on alkanut esiintyä sellaista vikaa että jokin liitin on irronut.Pelkkä liittimen takaisin työntö ei riitä vaan Vehon asentajat ovat joutuneet tietokoneilla tien päällä resetoimaan ajotietokoneen.Kuski istuu ratin takana ja poka istuu kyydissä.
Jaska HKI kirjoitti:Tilataksi Mersuissa on ollut sellaista vikaa että kun tehdas on lyhentänyt kaapeleita niissä säästääkseen on alkanut esiintyä sellaista vikaa että jokin liitin on irronut.Pelkkä liittimen takaisin työntö ei riitä vaan Vehon asentajat ovat joutuneet tietokoneilla tien päällä resetoimaan ajotietokoneen.Kuski istuu ratin takana ja poka istuu kyydissä.
Kuulin, että vähän samanlaisia oireita uusissa Fiat pakuissa. Ovat kuulemma säästäneet johtimissa ja käyttävät huonolaatuisia sellaisia. Näistä sitten aiheutuu sähkökatkoksia ja pikkuvikoja. Johto voi olla jopa poikki muovikuoren sisältä.
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Auto on tosiaan ostettu. Joutuu köyhtymään reilusti vielä lisää sitten, kun tuon maalauttaa. Tällaisenaan herättää liikaa huomiota, kun kaikki luulevat ambulanssiksi. Uudet kesärenkaat jo ostin ja laitatin alle, kun mukana tulleet olivat sekalaista sarjaa (kaksi Bridgestonea ja kaksi Michelinä 7-8 vuoden takaa), eikä nelivedon kanssa saisi edes keskenään erilaisia renkaita käyttää. Alle tuli Ässärenkaan C-vahvistetut vanhalla Michelinin Agilis-kuviolla varustettuina.
Katkennen radioantennin olen ehtinyt vaihtaa uuteen sekä murjotun Blaupunktin kasettisoittimen Bilteman edullisimpaan radioon. Lisäksi asensin pari lisämittaria piettämään palomiesten puhelinten yms. laitteiden kiinnitysreikiä. Valomuistin rele piti jatkuvaa rätinää ja kuumeni niin, että oli vaikeaa saada edes irti. Poistin siis koko releen, auto toimii ilmankin normaalisti tosin ilman valomuistia. Vaihteistoöljyt on vaihdettu, eivät vanhatkaan pahalta näyttäneet, todennäköisesti niillä ei oikeasti ole n. 100 000 km ajettu, vaan edellinen vaihto on vain jäänyt merkitsemättä huoltokortteihin.
Auto tuntuu toimivan hyvin ja on vakaa ajaa. Bensankulutus on ollut 10-12 litran väliltä / 100 km. Jostain pitäisi vielä metsästää maski jäähdyttimen eteen, kun sellainen puuttuu täysin. Lisäksi asennan jossain vaiheessa lisävalot - valoteho auton omissa valoissa on harvinaisen huono, xenon-lisäpitkillä pitäisi tilanteen korjaantua.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009 Lada 112 HB 1,6 16v 2005 Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Valojen johtimet ovat näissä onnetonta paukkulankaa. Kannattaa laittaa releet ja kunnon johtimet, tai hankkia valovahvistin.
Maski taitaa olla uutenakin motonetissä jonkun 40eur, jos tallessa on se peltisoiro siinä puskurin päällä (logo tosin taitaa puuttua tuosta uudesta). Tässähän taitaa vielä olla pätkistä tuo keula, taisi olla 96 tuli yhtenäinen lista valojen alle. Jos sen maskin ei tarvitse olla 100% ehjä, minulta saat, on tuossa sellainen mistä ripoja pitävä muovisysteemi on jotenkin poikki, ja irvistää pikkaisen. Saa ehkä korjattua, ei näytä pahalta noinkaan.
Sometimes is never quite enough 11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06