Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.
Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Juipilla hieno puhdas Samara ja ruostetta ei näy ollenkaan. Tuo kannattaa viedä vaikka museoautoksi asti.
Ruostetta tuossa ei juuri ole ainakaan hitsattavaksi asti, mutta toisella kyljellä on matala, laajahko lommo. On tosin ollut siinä jo 80-luvulta asti eli kuuluu osaltaan tämän yksilön historiaan, näkyi jo ikivanhassa kuvassa. Museotarkastaja ei taitaisi olla samaa mieltä. Tuskimpa tätä museoautoksi tulee tehtyä, mutta yritän pitää kasassa vielä vuosien (tai kymmenien?) ajan, varsinaiseksi käyttöautoksi ei taida enää joutua. Alkuvuosien Samarat ehkä vastustivat aavistuksen verran paremmin ruostetta, pellissä on varmaan eroa. Itse maalauksen laatu ei näissäkään kummoinen ole. Vanha autohan tämä jo on, vaikka ei kukaan oikein Samaraa osaa vielä sellaisena pitää saati arvostaa. Johtuu varmaan siitä, kun samannäköisiä on myyty vielä 10 vuotta sitten uutena.
Varmaan ekana alkaa ruostua noiden takakaarissa olevien typerien muovisuojien alta. Aina sieltä saa olla suihkuttelemassa hiekkaa pois.
Juu omakin näytti tervepeltiseltä ennen noiden muovisuojien ja takasisälokasuojien poistoa jolloin löytyi korjattavaa hitsattavaksi asti. Ensin pitää kuitenkin saada takatukivarren korikiinnikkeet uudet ja asentaa ne paikoilleen ennenkuin lähden tuota hitsauttamaan kerta ei ihan kotipitäjässä paikkaaja ole.. Vanhoista apparin puoleinen oli puhkiruostunut.. Navoista laitoin yv:tä.
Omassa samarassa oli viime kesänä ruostevaurioita oikeastaan ensimmäistä kertaa niiden muoviosien alla. Puhki oli useammasta kohtaa. Ruostuminen näytti edenneen myös sieltä kynnyskoteloiden sisältä ulospäin. Saakohan noita takatukivarren korikiinnikkeet mistään??
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Jos haluaa estää Samaransa ruostumisen pohjasta, niin tarkistakaa etujalkatilan äänieristepehmikkeiden kunto. Minulla ne oli litimärät ja homeessakin, ihme ettei ollut ruosteessa vielä lattiasta. Niiden poiston jälkeen myös "venäläinen haju" hävisi, olikin homeen hajua. Revin ne pehmikkeet hiiteen ja korvasin liimattavalla äänieristematolla. Joihinkin saumoihin laitoin kotelosuojaa. En kyllä takaa ettei myös nyt ruostuisi, yksi vedenpoistoreikä siellä oli lattiassa kummallakin puolen mutta se ei tunnu riittävän. Kaasupolkimen alla oli tehdasasenteinen rajoitinkumi, jonka poisto varmaan lisäisi taas huippunopeuden uusiin sfääreihin, ja myös kaasuvaijerin katkeamisriskin.
Piti navan vaihdon ja laakerin hajoamisen jälkeen vaihtaa laakeri. Lämpösovitin uuden laakerin olka-akseliin laittamalla laakerin pakastimeen ja olka-akselin uuniin 300 asteeseen, jolloin lämpötilaeron ansiosta laakeri tipahti nätisti olka-akselin sisään. Napaa en saanut yhtä nätisti lämpösovitettua, koska kestovoideltua laakeria en yli 100 asteeseen viitsinyt laittaa, mutta sain navan vedettyä perille paksulla kierretangolla, mutterilla ja sopivalla määrällä prikkoja. Onnistuu se näin ilman prässiäkin.
Ja eipä tarvitse enää tuolta eräältä kuopiolaiselta osajobbarilta ostella yhtään mitään. Myy valmiiksi rikki olevia osia joistain kolariautoista ja väittää että kiristin napamutterin liian tiukalle, ja sen takia muka laakeri hajosi... Ja paskat, se laakerin navassa oleva sisäkooli oli ihan kiero ja olka-akseli oli myös kiero. Jarrusatulan kiinnityspultin reikien paikatkin heittivät millillä.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Romikselta löytyneestä kärsä-Samarasta sain paljon hyödyllistä pikkuhilua omaan parilla kympillä. Ehjät muovit keskipilariin turvavyön päälle (omasta hajosivat vaimennusprojektissa), ehjät kaiutinritilät (omat halki), hattuhylly (tähän toiseen raaskii tehdä kaiutinreiät), aurinkolippojen kiinnikkeet ynnä muuta pientä. Olisihan siinä ollut myös auton ulkoisesta olemuksesta päätellen vähän ajettu 1500 -kaasarikone tämän 1300:n tilalle, mutta se olisi jo melkoista alkuperäisyyden pilaamista. Pitäisi kuitenkin kysyä tekniikkapaketinkin hinta. Säälitti kun täysin ruosteeton kiiltävä 1500 kärsäsamara oli kolariin ja romikselle joutunut. Ei tainnut kovin kauan edes olla myynnissä tuollaista "ruman" maskin ja 1500 -koneen yhdistelmää. Komeat punaiset penkitkin oli.
Jotain suihkivaa ääntä kuuluu nyt oikealta edestä tuon laakerinvaihdon jälkeen. Rengasta ilmassa pyöritellessä ei kuitenkaan kuulu ainakaan mitään ääntä, ja rengasta saa pyöräytettyä kevyesti parikin kierrosta, joten jarrukaan ei laahaa. Toivottavasti ei mitään vakavaa ole tuo ääni. Itse en ainakaan keksi muita mahdollisia lähteitä sille äänelle kuin jarrukilven tai sitten nuo olka-akselin ja vetonivelen ja olka-akselin ja navan väliset "tiivistepinnat", jotka menevät helposti vähän lyttyyn laakeria rempatessa.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Samaralla ajo alkaa käydä peräti tylsäksi kun ei ole temppuillut kuukausiin millään tavalla. Pikkuruiset ruosteen alut ja kolhut pitäisi korjata ennenkuin ruoste leviää näkyväksi. Ostin jo korjausmaalia pensselipullossa, ja mietin millä metodilla maalaisin. Veikkaan että ruosteenmuuntoaine, ruosteenestopohjamaali ja sen päälle pintamaali ja lakka auttaa joksikin aikaa, puhdistetulle pinnalle tietysti.
Hyviä ajatuksia... Ja on oikein kun ajoissa näkyvät ottaa kiinni. Niin on ruosteen vaikeampi ottaa kiinni... Mullakin pitää jossakin vaiheessa alkaa puskurit maalaamaan 110 farkusta. Näkyy aika huonosti pysyvän maali noissa muoveissa. Korjatutkin kohdat hilseilee.
Minulla ei ole kovin hyviä kokemuksia noista muuntoaineista.
Viimeisimmät peukalonpään kokoisten ruostepaikkojen korjaukset tein hiomalla ensin puhtaalle pellille ja sitten vasta nuo suojaus- ym.maalit. Sitä edellisen kerran en raaskinut hioa kyllin isolta alalta, eli reunaan jäi 1-2 mm:n ruskea rengas ja kun se ruostetta oli, niin ajan mittaan se sitten levisi.
Suosittelen, että mieluummin se 2 mm liikaa kirkkaalle pellille kuin liian vähän.
Tässäkin siitä "kärsä" maskista meinaa maali lohkeilla, ja varmaan helposti siitä muovisesta keulaosasta myös. Muuntoaineesta en ole ihan varma miten toimii (toisissa autoissa on tepsineet, toisissa ei), mutta sprayna ostettavat ruosteenestopohjamaalit ei kyllä ole mistään kotoisin. Vain pensselillä levitettävät hidastaa ruostetta jonkin aikaa. Vielä ne näkyvät ruostepilkut ei ole edes sormenpään kokoisia, mutta kun maalia rapsuttelee irti niin varmasti laajempi alue on ruosteessa ympäriltä. Aiemmin olen vastaavia juttuja tehnyt mm. Mondeolle ja Talbotille. Talbot vastusti luonnostaankin hyvin ruostetta, parempaa peltiä varmaan. Joten siihen korjaukset auttoi. Mondeo kukki melkein heti uudelleen. Aivan täynnä ruostelänttejä olleen pakettiauton hioin aikanaan puolihuolimattomasti ja sivelin läntteihin noveroxin ruosteenmuuntoainetta, päälle rostexit telalla ja pintamaalikin telalla. Ruma kuin mikä mutta ei ole kukkinut tai kuplinut vielä 6 vuoden jälkeen.
Noveroxista kokemuksia, että yhteen Datsuniin siveltiin kylkeen pariin kohtaan mistä oli maali lähtenyt. Pysyi se ruoste muutaman vuoden pois vaikka pelkkä noveroxn oli siinä. Yhteen Toyotaan sivelin peräkonttiin ja pari vuotta ehdin katsella sitä eikä vielä kukkinut juurikaan, että kai se jotain autto. Pakkeli ei tarttunut noveroxin päälle. Nykyisellään suosin ruosteen poistoa. Motonetistä saa Annitrolia, jos haluaa kemiallisesti poistaa ruosteen. Annitrol on fosforihappoa ja sillä kyllä lähtee ruoste varmasti. Nyt lämpimillä ilmoilla vielä paremmin. On vain niin lirua, että pystypinnoilla ei pysy, jos ei sivele jatkuvasti uutta tai kastele esim. sanomalehteä jonka teippaa paikoilleen.
2k-epoksimaalia kehuvat, että on hyvä pohjamaaliksi. Sitä olen itsekin käyttänyt.
Evreka kirjoitti: Motonetistä saa Annitrolia, jos haluaa kemiallisesti poistaa ruosteen. Annitrol on fosforihappoa ja sillä kyllä lähtee ruoste varmasti. Nyt lämpimillä ilmoilla vielä paremmin. On vain niin lirua, että pystypinnoilla ei pysy, jos ei sivele jatkuvasti uutta tai kastele esim. sanomalehteä jonka teippaa paikoilleen.
Sellutehtaalta saa 90% suolahappoa putkesta. Varmasti lähtee muukin kuin ruoste tarvittaessa.
Ennenvanhaan suolahappoa sai apteekista. Sitä käytettiin tinauksessa. Johonkin posliinikuppiin kaadettiin happoa ja siihen sinkkipellin palasia. Tätä sitten syylärin vuotokohdan tai muun tinattavan kohdan päälle ja tina tarttui. Ei tuo kemia ole oikein hallussa, kertkoot viisaammat mitä siinä tapahtui.
Ei noita isä-Pavelin tinauksia tarvinnut jälkeenpäin parsia.
Hivenen tuohon tapaan käytimme putkesta liruttamaamme suolahappoa kun piti saada TakaPotkun syylärin ylävesiletkulähtö pitämään. Ilman kunnon hapotusta tina uiskentelee kaikkialle muualle kuin paikattavaan kohtaan. Sinkkipaloja ei tosin käytetty.