Vedä narusta, nauti kesästä!

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Vedä narusta, nauti kesästä!

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Vanhan vitsin mukaan tuo oli Tampaxin ja Evinruden yhteinen kesäkampanja.
Aihe tuli mieleen kun täällä Taipaleen kanavamuseolla on nähtävänä paikallisen harrastajan sadan perämoottorin kokoelmasta osa. Varkauden halki ajavalle ei matkaan tule juurikaan mutkaa.
Perämoottoreita on varmaan yhtä monia merkkejä kuin mopojakin.
Mitäs niitä nyt olikaan?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: Vedä narusta, nauti kesästä!

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Minusta tuo kyllä oli Terhi -perämoottorin ihan oikea mainoslause 70-luvulla. Mielikuva on että olisin nähnytkin ko. mainoksen vanhassa lehdessä. Voi kyllä olla että olen lukenut ja kuullut tuon niin monesti että mielikuva tulee siitä. Jollain toisella foorumilla joku muista poiketen kiitteli Terhi-moottoria, hän oli vienyt unelmiensa tyttösen ajelulle veneellä, ja Terhi oli sopivasti tehnyt tenän saaren rannassa. Ei ollut auttanut muu kuin auttaa tyttöä lämpimänä pysymisessä yön yli, aamulla Terhi oli lähtenyt uskollisesti käymään. Ja yli 30 vuoden jälkeenkin mies oli tuon saman naisen kanssa yhdessä. Minullakin on Terhi mutta se ei osaa olla juonessa mukana noin hyvin, usein ei lähde ollenkaan käymään kun pitäisi joku viedä ajelulle, Sama vika vanhassa Johnsonissa joka oli sama vempele kuin Evinrude. Minun Terhi on vieläpä Terhinkin mittakaavassa huippulaatuista sarjaa, rikiputkelle ja pakosarjalle on vesijäähdytyksen siipipyörä (kone jäähtyy ilmalla, koneosa on Tecumsehin ruohonleikkurista), mutta vedenottoreiät on unohdettu porata tehtaalla auki.

Terhi-harrastaja:

http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/laver ... sa/205713/

Merkkejä mitä nyt äkkiseltään muistan:

Terhi
Johnson
Evinrude
Suzuki
Yamaha
Mariner
Chrysler (=West Bend, Force)
Archimedes
Volvo Penta
Mercury
Mc Culloch
Tohatsu (teki muidenkin koneita)
Veterok eli suomessa Ahti
Tomos
sergei 1200L
Viestit: 431
Liittynyt: 14.11.2005 22:29
Paikkakunta: tampere

Re: Vedä narusta, nauti kesästä!

Viesti Kirjoittaja sergei 1200L »

Juuri myin johnsson 28hv -63 mallisen pois, oli liian iso alu-paattiin. Oli järeä kone, painoi ihan miehekkäästi :D

Ni ostetaan pieni perämoottori. Ei tarvitse tankkia.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Vedä narusta, nauti kesästä!

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Niin,Terhin mainoslause oli kai aikanaan: "Terhi vie vesille...."(ja tuuli tuo takaisin).

Mainoslauseen kuulin telkkarista joskus.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Vedä narusta, nauti kesästä!

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Jos minun Terhi-kokemuksista pitää jättää kirosanat pois, jutusta tulee aika lyhyt.
Tuossa Kalevan jutussa mainittu Kipinä oli Kuopion Konepajan valmistama keskimoottori.
Oliko Johnson todella sama kuin Evinrude? Molemmista on kokemuksia, mutta tuota en ollut havainnut.
Ja maailman parhaaksi mainittu moottori samoin kuin kymmenet muut on vielä mainitsematta.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
sergei 1200L
Viestit: 431
Liittynyt: 14.11.2005 22:29
Paikkakunta: tampere

Re: Vedä narusta, nauti kesästä!

Viesti Kirjoittaja sergei 1200L »

Itseltä löytyy Kipinä 4,5hv Ja aito helinin konepajan kone. Kipinää teki monet muutkin. mm. ammattikoulut jne.
Jos joskus tulee sopiva vene vastaan ni kone siihen. :)
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: Vedä narusta, nauti kesästä!

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Kyllä useimmat Johnsonit oli ainakin pitkään koneosaltaan ja varmaan täysin muutenkin yhteneviä Evinruden kanssa, OMC:n tuotteita molemmat. Omc teki aikanaan molemmilla nimillä moottorikelkkojakin, ja nekin olivat yhteneviä. Esim 216cc 10 ja 15 -heppaiset ja isommat 520cc 20-35 hv peräprutkut oli varmasti keskenään samat Evikalla ja Johnsonilla. En tiedä miten ihan viime vuosina, Johnsoneissa ainakin alkoi olla japanilaista moottoritekniikkaa ym. Tuotiinkohan OMC:tä maahankaan enää muuta kuin Evikan nimellä? Muutenkin peräprutkuissa oli aikanaan yhteistyökuvioita ainakin Marinerin ja Yamahan välillä, ja Tohatsu teki tosiasiassa koneosan vaikka kuinka moneen merkkiin.

Japsikoneilla oli paha tapa antaa ilmoitukseen nähden liikaa tehoa 70 -ja 80 -luvuilla. 9,9 hv Tohatsu antoi mittauksissa yli 16 hv, ja 20 hv Yamaha 28 hv. Minullakin oli veneessä ennen 15 hv 216cc Johnsonia (testeissä mitattu teho 12-13 hv, 10-heppaisen kireä viriversio) 20 hv Yamaha 80-luvulta, ja sillä vene kyllä lensi.

Terheissäkin kai itse koneosa olisi ollut hyvä ja luja (varsinkin järeät kolmipyttyiset), mutta huonoilla sähkölaitteilla ja niiden sijoittelulla miten sattuu ja liian kuumiin paikkoihin, saatiin koneista epäluotettavia. Piirustukset useimpiin 10-23 hv Terheihin tai niiden koneisiin oli luvallisesti kopioitu ja edelleenkehitelty jostakin Länsi-Saksalaisesta moottoripyörän koneesta. Epäluotettavin oli ilmajäähdytteinen 5-heppainen, varsinkin ne mistä vesireiät oli jääneet pois..

Tässä yhden 15 hv Johnsonin ujellusta. 216cc Johnson/Evinrude oli myynnissä vuodesta -74 pitkälle 90-luvulle. Minulla on TM vuodelta -74 missä mainostetaan: "Koe kuiskaava hiljaisuus". On kevyesti kannettava pikkuinen kone joka käy kevyesti kaasutettuna soutuveneeseen ja täydellä teholla ajellen "liitoveneeseen", painoonsa nähden tuo 12-13 hv on ihan hyvin.

http://www.youtube.com/watch?v=L7LsJCu7k7w

Ainoa kone, joka on pelannut minulla vuosikymmeniä lähes huoltamatta ja korjaamatta, on pikkuinen 2 hv Suzuki. Sekin malli oli 70-luvulta ihan viime vuosiin myynnissä samannäköisenä. Loppuaikoina tehoa oli 2,2 hv.

Lisää merkkejä:

Selva (yamaha?)
Crescent
Honda (se paras?, 4-tahtisten edelläkävijä kyllä)
Gale, Johnsonin ja Evikan tekniikkaa, Myös Sea King nimellä oli myynnissä
Monark
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vedä narusta, nauti kesästä!

Viesti Kirjoittaja Ukki »

juippi11 kirjoitti:Kyllä useimmat Johnsonit oli ainakin pitkään koneosaltaan ja varmaan täysin muutenkin yhteneviä Evinruden kanssa, OMC:n tuotteita molemmat. Omc teki aikanaan molemmilla nimillä moottorikelkkojakin, ja nekin olivat yhteneviä. Esim 216cc 10 ja 15 -heppaiset ja isommat 520cc 20-35 hv peräprutkut oli varmasti keskenään samat Evikalla ja Johnsonilla. En tiedä miten ihan viime vuosina, Johnsoneissa ainakin alkoi olla japanilaista moottoritekniikkaa ym. Tuotiinkohan OMC:tä maahankaan enää muuta kuin Evikan nimellä? Muutenkin peräprutkuissa oli aikanaan yhteistyökuvioita ainakin Marinerin ja Yamahan välillä, ja Tohatsu teki tosiasiassa koneosan vaikka kuinka moneen merkkiin.

Japsikoneilla oli paha tapa antaa ilmoitukseen nähden liikaa tehoa 70 -ja 80 -luvuilla. 9,9 hv Tohatsu antoi mittauksissa yli 16 hv, ja 20 hv Yamaha 28 hv. Minullakin oli veneessä ennen 15 hv 216cc Johnsonia (testeissä mitattu teho 12-13 hv, 10-heppaisen kireä viriversio) 20 hv Yamaha 80-luvulta, ja sillä vene kyllä lensi.

Terheissäkin kai itse koneosa olisi ollut hyvä ja luja (varsinkin järeät kolmipyttyiset), mutta huonoilla sähkölaitteilla ja niiden sijoittelulla miten sattuu ja liian kuumiin paikkoihin, saatiin koneista epäluotettavia. Piirustukset useimpiin 10-23 hv Terheihin tai niiden koneisiin oli luvallisesti kopioitu ja edelleenkehitelty jostakin Länsi-Saksalaisesta moottoripyörän koneesta. Epäluotettavin oli ilmajäähdytteinen 5-heppainen, varsinkin ne mistä vesireiät oli jääneet pois..

Tässä yhden 15 hv Johnsonin ujellusta. 216cc Johnson/Evinrude oli myynnissä vuodesta -74 pitkälle 90-luvulle. Minulla on TM vuodelta -74 missä mainostetaan: "Koe kuiskaava hiljaisuus". On kevyesti kannettava pikkuinen kone joka käy kevyesti kaasutettuna soutuveneeseen ja täydellä teholla ajellen "liitoveneeseen", painoonsa nähden tuo 12-13 hv on ihan hyvin.

http://www.youtube.com/watch?v=L7LsJCu7k7w

Ainoa kone, joka on pelannut minulla vuosikymmeniä lähes huoltamatta ja korjaamatta, on pikkuinen 2 hv Suzuki. Sekin malli oli 70-luvulta ihan viime vuosiin myynnissä samannäköisenä. Loppuaikoina tehoa oli 2,2 hv.

Lisää merkkejä:

Selva (yamaha?)
Crescent
Honda (se paras?, 4-tahtisten edelläkävijä kyllä)
Gale, Johnsonin ja Evikan tekniikkaa, Myös Sea King nimellä oli myynnissä
Monark
Japanilaisten 2-tahti perämoottoreiden tultua markkinoille suurin ero niissä oli Johnssoniin ja Evariin Milliset pultit, ruuvit ja mutterit.
Varsinkin Yamahan kanssa.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vedä narusta, nauti kesästä!

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Pavlovits kirjoitti:Vanhan vitsin mukaan tuo oli Tampaxin ja Evinruden yhteinen kesäkampanja.
Aihe tuli mieleen kun täällä Taipaleen kanavamuseolla on nähtävänä paikallisen harrastajan sadan perämoottorin kokoelmasta osa. Varkauden halki ajavalle ei matkaan tule juurikaan mutkaa.
Perämoottoreita on varmaan yhtä monia merkkejä kuin mopojakin.
Mitäs niitä nyt olikaan?
Naapurin isännällä oli silloin 60 luvulla Aldel merkkinen perässä oleva moottoriksi kutsuttava kapine. Käyntiin en nähnyt sen lähtevän. Kerran sitten isäntä ja emäntä olivat menossa kylään joenvastakkaiselle rannalle. Ukko nyki Aldelia ....101, 102, 103 emäntä kiljaisi nyt se tuhahti.. Isännyys murahti per....ees tuhahti 104, 105 jne. Lopulta he olivat tunnin päästä toisella rannalla Adelilla kulkien. Soutaen 5min.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Vedä narusta, nauti kesästä!

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Elto
Gale
Nykyään jonsson ja suzuki yhteis työssä ja yamaha ja selva tekee yhteistyössä joitakin malleja.
Helinin kipinöitä meillä on ollut 5.7hp ja 2 pyttyinen 20 hp.. Helinin eko on Isäukon kaveri ja kipinän suunnittelija n1. Helinin kipinä on parempi kuin kuopion kipinä joka alkujaan vissiin turun suunnalta tullut. Tai samaa sorttia tehty monien toimesta. Vissiin valut tehty turussa ja sieltä pienin muutoksin ympäri suomea.... Jos otan kipinän niin otan helinin. En virettä.
Monarc. Volvopenta.cresent.hurri samasta koneesta..niin kuin jonsson ja evari Amerikkalainen joka kasattu belgiassa.. Suuret koneet made in USA. Niin kuin kaverin 4hp jammu mate in franse ja minun 4hp olikohan Indonesia tai joku muu kuin Japani..
Sian kulli eli seagull made in england. Kylessä lukee että best motor in the world... Varma käryäjä..paksut seokset nääs. Mulla 15 Johnson jossa oli kaikki 15hepoa tallella vuosi malli 74 samperin kova kone.
Jäi kertomatta että 4hp on suzuki. Joka ei ole japanissa kasattu.
Tohatsu ja Nissan teki yhteistyötä 80 luvulla.
Viimeksi muokannut t tulppu, 6.6.2013 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Vedä narusta, nauti kesästä!

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Löysihän se Tulppu sen maailman parhaan perämoottorin. Joskus moottoritoimittajat valitsivat parhaita polttomoottoreita. Muita en muista kuin jonkun Ferrarin, Briggs&Strattonin ja British Seagullin.
Siankullissa käytettiin 70-luvun lopulle 10-prosenttista seosta. Savutti vähän. Vetopyörästössä oli SAE 140 öljy
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: Vedä narusta, nauti kesästä!

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Todellakin ekat japsit on varmasti jonkin länsituotteen kopioita olleet. Mutta aina ne on olleet melko luotettavia, vähintään esikuvansa tasolla. Siis ne oikeasti siellä Japanissa tehdyt vanhat koneet. Tavallaanhan Johnson on kopioinut sitten entistä itseään kun käytti japsimoottoria..

Vasta näin romulavalla ikivanhoja peltikoppa-Tohatsuja, ja niissä oli jonkin "länsimoottorin" piirteet selvät, en vaan muista minkä merkkistä länsikonetta niissä eniten näin. 3-heppaisen siistikäyntisen 60-luvun Johnsonin (2 pyttyä) sukulaismies pelasti samalta romulavalta talteen joku vuosi sitten. Se Johnson oli muotoilultaan outo kananmuna, ei ollut japseissa ihan samannäköisiä.

Ainakin yksi ekoista Yamahoista (P-35) oli ainakin alaosastaan West Bendin (Elgininäkin myyty) kopio. West Bendin moottorit taas tulivat tutuiksi Suomessa lähinnä vasta Chryslerin alettua myydä niitä nimellään hieman muodistettuina, ja sama vanhentunut 40-luvun tekniikka pakattiin vielä uusiin kuoriin Force -nimellä 80/90-luvulla. Itselläkin on Chryslerin raato (80-luvun kone kuorten alta täysin sama 40-luvun Elginin kanssa), ja myös Terhin ilmajäähykoneen rakenne on rikiosaltaan melko sama kuin siinä, päältäpäin kuten myös sisältä. Ilmajäähykoneessa vesijäähdytys pumpulla rikiputkelle ja pakosarjalle ym. Nuo kuka on kopioinut ketä -jutut on näissä niin sekavia ettei niistä ota selvää kukaan. West Bend/Elgin ja OMC varmasti eniten kopioituja. Veterok taas kopioi West Bendin seuraajan Chryslerin, joka puolestaan oli siinä määrin Terhin oloinen että Veterokia väitettiin ja väitetään Terhin kopioksi (tuskin nyt venäjälläkään niin hulluja ovat). Hondalla tuo perinteinen ilmajäähdytteisen yläosan rakenne oli käytössä pisimpään, jollei ole vieläkin 2-heppaisessa.

Yamaha
http://www.oddjobmotors.com/images/yama ... p35-01.JPG

West Bend:
http://www.oddjobmotors.com/Misc%20Stuf ... shrimp.jpg

Kyllä tuossa minunkin Johnsonissa on kaikki hepat tallella, vasta tehty 500 euron koneremppa.. Ei vaan uutenakaan ollut testeissä kuin 12 heppainen, kun on tavallaan tehty virittämällä 216 cc 9,9 heppainen kone tehokkaammaksi. Varsinkin vääntö on vähäinen. 1974 kone on luultavasti jo tuo sama vehje. Hyppäys 15 hv Johnsonista 20 hv versioon oli valtava, kun kuutiot lähes kolminkertaistui ja sitä mukaa vääntö. Valitettavasti myös paino.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Vedä narusta, nauti kesästä!

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Veljellä on tuo 2.3heppainen Hondan ilmajäähytteinen kone.. Automaatti vaihde eli joku keskipako kytkin. Ja on kauhean kova ääninen kone. Veljellä vielä uistelu koneena ja varsin ylhäällä sivutelineessä
Mulle ainakin on turha yrittää myydä kyseistä konetta. Jos en uistelisi 4 tahti koneella. Niin ottaisin 2pyttyisen 4 heppaisen johnsonin. Seuraavana 4yamahan jos kaks tahti kyseessä ja 2.5 suzuki jos pieni nelitahti kyseessä...
Veljellä pääkoneena 35johnson 78 mallia ja Bellan vene 74 mallia. Veneellä ja koneella veli on pelastanut 6 nuoren hengen ja Resitentti Tarja Halonen on myöntänyt hänelle hengenpelastus mitalin.
Viime kesänä vene ja koneet upposi mökin rannassa ja molemmat koneet toimi kuivatuksen jälkeen.
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vedä narusta, nauti kesästä!

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

t tulppu kirjoitti:Elto
Gale
Nykyään jonsson ja suzuki yhteis työssä .
Aitoja alkuperäisiä oikeita perämoottoreita valmistanut OMC teki konkurssin vuonna 2001 ja Bombardier lunasti jäännökset ja hautasi Johnson tuotemerkin vuonna 2007!
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: Vedä narusta, nauti kesästä!

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Ai se loppui kokonaan, käsitin aikanaan että vain Suomeen tuonti Johnsonin osalta loppui. Kaverilla on tuo pikku-Honda. Tosi luotettava ja 2-heppaiseksi nopea kone, mutta ilmajäähyissä ääni on kova.
Vastaa Viestiin