Hieno peli, eipä ole ennen vastaan tullut itsellekään. Tarkemmin katseltua netistä, näyttää olevan tehtaan viimeisiä. Ennen sotia tehdas tehnyt myös 158kpl pieniä roadsterautoja "Rex" DKW 700cc koneella.
Viimeisin Tornax 2-pyttysellä ILO-moottorilla, pitkä satula ja swingihaarukat edessä ja takana. Lopuksi tehtiin tuosta myös 4T-versiota. Tehtaan tuotanto päättyi v.1955.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Toissapäivänä kauppasi paikallislehdessä joku -71-mallista sivuvaunullista IC:tä.
Hintapyyntönä oli 1500€. Jos olisi mahdollista hankkia harrasteajoneuvo, tuosta voisi saada edullisesti vähän harvinaisempi ja erilainen vehje.
Eilen tuli virallisesti avattua ajokausi. Tampereella oli mustassa lahdessa avajaiset ja porukkaa oli kyllä kiitettävästi. Itellä on 78vuoden 350cc Jawa jolla palautettiin paikalle.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL * "Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Minullakin on työn alla samaa teholuokkaa oleva unkarilainen Danuvia. Paljon puutteellisempi ja rähjäisempi kuin tuo. Osiakaan siihen ei saa muuten kuin Unkarin kontaktien kautta, aikanaan otk toi maahan. Kone on kaukaista sukua RT:n koneelle, mutta ei suora kopio monien muiden tyyliin. Unkarista on toivon mukaan tulossa ehjä penkki ja tämän oikea lamppu ja ohjauskampi. Ulkoasun saatan jättää muuten tuollaiseksi kuluneeksi ja elettyä elämää huokuvaksi. Tiedän jotain tämän yksilön värikkäästä historiasta, ja osa niistä tarinoista kuolisi uuden maalipinnan alle. Pitäköön kuluneen maalinsa ja alkuperäiset Balloon Emerge -renkaansa. Ja edesmenneen omistajan jonain 70-luvun iltana ennen tansseihin lähtöä kännipäissään tekemät spraymaalaukset .
MZ oli aikansa osaavinta 2-tahtitekniikkaa. Tietäisin ladossa majailevan hieman uudemman ES 150:n, jossa lamppu ei käänny ohjauksen mukana vaan on yhtä rakennetta tankin kanssa. Omistajaa en ole saanut kiinni.
Hienoja vehkeitä molemmat. Mitzin design ja patina on silmiä hivelevää. Eikä kannata tosiaan Danuviaa liikaa laitella, miksi sitä uudeksi pitäisi tehdä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Mainosta en muista. Enkä muista onko täällä ollu joskus aikaisemmin juttua mutta tallista löytyy vastaavan näköinen käsivaihteisena missä kolme vaihdetta. Mahtanee olla jostain 60-luvun lopulta. Liekkö SM se tarkempi malli.