Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

20 leveää] solumuovia ristiselkään pari kolme kerrosta.vyllien alle ei verhoilun alle hyvä tulee...3tehty on.. subaruun tuli laitettua liikaa. Niin ahdistaa kova patti. Samalla voi lämmitys elementit laittaa ja ne tulee verhoilun alle..ei toppausten alle. Hajottamolta voi laatuautojen lämmittimiä laittaa ,kunhan katsoo että ei ole valmiiksi kappaleina....
Sepi
Viestit: 230
Liittynyt: 13.10.2004 12:15
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sepi »

Tuli eilen etsittyä kaiken maailman nivelistä mahdollista "väljän äänen" aiheuttajaa. Ääni on kuulunut parhaiten ajettaessa hiljaa monttuisella tiellä. Ainoa välys, minkä mitään irrottamatta löysin oli raidetankojen sisäpäissä. Kun nytkyttelin raidetankoja ylä-alasuunnassa, niiden sisäpään kiinnityskohta heilui aika reippaasti ja kuului loksahtelua. Tiedä sitten kuuluisiko tuolla olla minkäänlaista välystä ja missä se välys sitten lopulta on? (Hammastangossa???)
Kalusto:
  • Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
    Solifer SM mopo vm.1975?
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Ei siellä mitään välystä kuulu olla. Tarkista juuri se sisäpään kiinnityksen pultin kireys, itsellä oli joskus Samarassa kuskin puolella se pultti hieman löysällä ja klappia sen takia ohjauksessa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Sepi
Viestit: 230
Liittynyt: 13.10.2004 12:15
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sepi »

Toista pulttia kokeilin ja kireällä tuntui olevan. Kun heilutteli niin nuo molemmat päät heiluivat yhtäaikaa eli väljyys varmaan sitten jossakin hammastangon puolla. Ohjaukseen tuo ei suuremmin ole kyllä vaikuttanut :?
Kalusto:
  • Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
    Solifer SM mopo vm.1975?
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Hammastangon vastetta kirimällä välys häviää. Siinä kyllä pitääkin olla jonkinlainen päittäisvälys siinä hammastangossa. Jos ohjaus toimii hyvin eikä välystä ole järjellä ajatellen liikaa, niin suosittelen vain lisäämään vaseliinia hammastankoon vaikka siitä päätytulpasta. Ratin kannattaa olla ääriasennossa vasemmalle käännettynä vaseliinia lisätessä, jolloin hammastangon hammaspintaan ulottuu hyvin laittamaan rasvaa.

Se hammastangon päittäisvälyshän ei aiheuta ohjaukseen klappia. Aika monissa vanhoissa autoissa vain hammastanko on ajan myötä kuivunut ja kolisee sen takia. Varmaan se päittäisvälyskin kuluu ajon myötä ihan vähän suuremmaksi, mutta ei sitä normaalisti kiristää tarvitse.

Ja jos kuitenkin päädyt kiristämään hammastangon vastetta, niin se kiristys on siellä ohjausvaihteen alapuolella. Liika kiristys tekee luonnollisesti ohjauksesta raskaan.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Hammastangossa ei kuulu olla päittäis- eikä muutakaan välystä. "Välys" on nolla tangon jousikuormitteisen tukikappaleen ansiosta. Tukikappaleen säätö tarkastetaan esim. taivuttamalla tankoa 500 N voimalla ja mittaamalla pään liike, ks. korjaamokäsikirja.

Hammastangon voiteluun sopii litiumsaippuapaksunteinen NLGI 1 -luokan voitelurasva; normaali NLGI 2 aikaansaa tarpeetonta jäykkyyttä pakkasilla. Sopiva rasvamäärä on n. 20 cm^3.

Vaseliinia ei hammastankoon ole syytä laittaa.

Etuveto-Ladojen hammastanko on melko huoleton laite. Veikkaan, että kolina aiheutuu jostain muusta kuin tangosta.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Eikös vaseliini noin yleisesti ainakin puhekielessä ole yleisnimitys kaikille voiteluaineille, joilla on sellainen viskositeetti, etteivät painovoimaisesti valu alaspäin?

Ja jäykkähän se ohjaus on ääripakkasilla joka tapauksessa :roll:

Ja onhan siinä hammastangossa välystä oltava. Poikittaisvälystä on siitä vasteen jousesta huolimatta. Pompuissahan se nimenomaan kolkottaa, kun jousi antaa sen verran periksi että hammastanko pääsee vähän liikkumaan poikittaissuuntaisesti. Jumissahan se ohjaus olisi jos ei mitään välystä olisi missään. Monissa vanhoissa autoissa olen huomannut tuon kolisevan hammastangon.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Vaseliini on sitä, mitä sivellään kasvoihin ja kuulemani mukaan muihinkin kehonosiin. Puhekielessä toki käytetään tätä virheellistä nimitystä, mutta kun näitä ohjeita saattavat lukea nekin, jotka eivät tätä sanastoa tunne...

Kuva

Sikäli kuin olen etuveto-Ladoilla ajannut (noin 500 Mm, kylmimmillään -40 °C) en ole havainnut ohjausta sen ihmeemmin jäykäksi. Miksi se nyt pitäisi jostain syystä "vaseliinein" jäykistää?

Hammastangon välyksestä minä ja auton valmistaja olemme eri mieltä tov. Smopin kanssa. - Samalla logiikalla olisivat mm. etuveto-Ladojen kaikki pyörätkin jumissa, kun niiden pyöränlaakereiden välys on suuren esijännityksen takia nolla (itse asiassa hieman negatiivinenkin).

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Eivätkös etuveto-Ladojen laakerit ole siinä vaiheessa optimikireydessään, kun sisäkoolit koskettavat toisiaan? Mistä se esijännitys tulee? Siellähän on paraboloidikartion muotoiset laakerikoolit ja niiden välissä kuulat. Piirsin havainnollistavan kuvan: http://aijaa.com/GoLEKF

Kuva

Kai noiden kuulien ympärillä nyt jonkinlainen minimaalinen välys on? Muutenhan ne menisivät pyöriessään soikeiksi.

Taidetaan tarkoittaa tässä välyksellä jotenkin eri asiaa, tai eri välystä :)
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Jotta sisäkehät saadaan koskettamaan toisiaan, on kehitettävä melkoinen akselinsuuntainen ruuvivoima, kiristysmomentti > 200 Nm. Silloin välys menee ensin nollaksi ja sitten "negatiiviseksi", ts. osissa tapahtuu muodonmuutoksia.
Smoppi kirjoitti:Kai noiden kuulien ympärillä nyt jonkinlainen minimaalinen välys on? Muutenhan ne menisivät pyöriessään soikeiksi.
Totta kai ne menevät "soikeiksi". - Ja mikä kamalinta, niin tapahtuu myös esijännityksettömissä pyöränlaakereissa, viimeistään silloin kun ajoneuvo lasketaan pyöriensä varaan. Jos siellä kuulien ympärillä olisi aina välystä, ei laakeri pystyisi kantamaan minkäänlaista kuormaa.

Tervetuloa koneenelinopin ihmeelliseen maailmaan!

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Wurtilla ainakin on vaseliinia laakereille ja muuhun voiteluun.
Wurth saBesto voiteluvaseliini 1 =Mineraaliöljypohjainen litiumrasva yleiskäyttöön.
Käyttökohteet Yleisvaseliini rulla-,kuula-ja liukulaakereiden voiteluun sekä yleisvoiteluun.
NLGL-luokka2
K2K-30 Din 51502 mukaan.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Ja höpsis.

Kyseinen Würthin markkinoima tuote on tavallinen yleisrasva. "Vaseliini"-nimitys pakkauksessa ym. ei tässä tapauksessa kerro itse tuotteesta, vaan tekstin laatijan asiantuntemuksesta.

Sama koskee näitä monia "vesivaseliineja" yms.

Tietyti on myös mahdollista, että vaseliini-nimitystä käytetään tarkoituksella, kun ostajat ovat kuitenkin suurimmaksi osaksi Esson baarin teknisen koulutuksen saaneita.

***

Oikea vaseliini (kutsutaan myös petrolaatumiksi, vaseliini kun on erään yhtiön kauppanimi) on hyytelömäistä maaöljytislettä. Sitä käytettiin aikanaan voitelutarkoituksiin. Sianihraakin käytettiin, joten voitelurasvaa voitaisiin yhtä hyvin kutsua "ihraksi" kuin "vaseliiniksi".

Lisää vaseliinista: http://www.vaseline.us/

Lisää voitelurasvoista esim: http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/kun ... asvat.html

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Asian tuntemuksesta en tiedä ..Mutta Purkin kyljestä kirjoitin tiedot... Mulle ainakin vesivaseliini on vesivaseliiniä. Ja Ihra sianrasvaa. Autotarvike liikkeessä jos kysyy vaseliiniä laakereille niin jotakin mönjää saa..joka tarttuu sormiin ja vaatteisiin.. Että vaseliiniä aijjon kysyä liikkeestä edelleenkin. Veneeseen sopivaa ja moottori kelkkaan sopivaa jos joskus kelkan omistan.
Vesi vanhin voitehista ja huonoin.
calmari

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja calmari »

Aito ja alkuperäinen Jaskan Ex leimattu tänään, itehän en autoa aikaisemmin ees oo katsastanu :-) taakse joutu vaihtamaan sylinterin, parkin poltin oli pimeenä ja vikakoodeissa oli 1606, helpot oli laittaa samana päivänä, huolettomia kilometrejä.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Hyvä että auto pelaa,harmi olisi kymmenvuotiasta viedä paaliin.Paljonko on tullut kilometrejä kolmessa vuodessa?
Vastaa Viestiin