Ei ole kokemusta, mutta jos tankkauspisteitä olisi lähistöllä niin tottakai kokeilisin miten lada toimisi
Eikö siinä ole 95 % etanolia ja loput lisäaineita/vettä?
Noin kylmiltään arvelen, että vesi on polttoaineessa tarkoituksellisesti. Etanolidieseleissä on tyypilliseti hyvin suuri puristussuhde (esim. Scaniassa ε=28), seurauksena myös suuri palamispaine ja -lämpötila, eli suuri typen oksidien määrä. Vesi alentaa lämpötilaa ja helpottaa NOx-päästöjen hallintaa.
Jahas vai että tällästä kiisseliä tulee tarjolle. Pystyyköhän tätä tankkaamaan perinteiseen dieseliin?
Aihe kiinnostaa koska käyttöautona on mulla nyt W124 200D.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Tuo vesimäärä on siinä etanolissa siitäkin syystä, että tuon puhtaammaksi sitä ei juuri saada perinteisesti tislaamalla. 100-prosenttista siitä ei taida millään saada, mutta hinta pomppaa dekadilla, kun lähestytään tuota satasta.
Tov. lada.h.s, alkoholien ongelma dieselmoottoreissa on syttyvyys. Normaalissa dieselissä RED95 ei toimine lainkaan. Syttyvyys voidaan hoitaa esim. hyvin suurella puristussuhteella (Scanian suoraruiskutteisessa 28) tai syttyvyydenparantajalisäaineistuksella (mitä RED95:ssä ei ymmärtääkseni ole).
***
Veden poistaminen etanolista on - toisin kuin täällä arvellaan - suhteellisen yksinkertaista ja halpaa. Mitä tulee etanolin "vettä imevään" ominaisuuteen, on etanoli tässä suhteessa tavallisen dieselöljyn luokkaa. Hommaa voi kokeilla laittamalla pöydälle avoimeen lasiin kossua tms. ja katsomalla, kuinka vesi-alkoholiseos kohta tulvii lasin reunojen yli - näinhän Esson baarin takahuoneessa tehtäneen.