VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja samarai »

"Eilen vaihdoin 1971 (IFO-11) rikkoontuneen kaasuttimen toimivaan"

Lähtikö se sillä vanhalla kaasuttimella kuitenkin käyntiin? En kyllä oikein usko, ettei puolivuotta vanhoilla bensoilla lähde Lada käyntiin. Kokeilitko antaa suoraan hörppyjä?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Koita laittaa lohkikseen. Kuulostaa pöljältä, mutta yksi pata oli kerran niin huonona pitkästä seisonnasta, että vain lohkiksen käyttö autto sen ekan kerran tulille seisonnan jälkeen. Sen jälkeen pelas normaalisti.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja AI »

Ei se sillä vanhallakaan kaasuttimella käymään lähtenyt, silloin kaadoin myös hörpyn suoraan sisään. Sen takia tokikaan kaasutinta en vaihtanut vaan kun se talvella hajosi ryypyn osalta. Ja kolmenkymmenen asteen helteessä ei kyllä ihan ensimmäiseksi mieleen tullut laittaa lohkolämmitintä päälle! Ja bensan vanhenemiseenkaan en nyt ihan oikein usko, tuo KZL-9 tuli tankattua marraskuussa ja hyvin lähti huhtikuussa käymään. Mutta tämä -71 on kyllä auringonpaisteessa lämpimässä seisonut touko- ja kesäkuun. Seuraavaksi kokeilen sitä uudella bensalla laittamalla bensapumpulta letkun suoraan kanisteriin tai irtotankkiin.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Eipä se 1971 lähtenyt tuoreella bensallakaan käymään. Otin sitten tulpat irti ja ne olivat mustan nokikerroksen peitossa, siinä Solex-kopiossa oli ollut ryypyn kanssa ongelmia ja todellakin rikkaalla on käynyt. Teräsharjalla putsasin tulpat ja laitoin paikoilleen. Heti lähti käymään. Kytkin sitten bensatankilta tulevan letkun takaisin bensapumppuun ja käytin useamman minuutin ja hyvin kävi. Ajamaan en vielä päässyt kun en saanut kaasuvipua paikoilleen kun vipstaakia joka tulee tuohon venttiilikoppaan en vielä löytänyt kun on erilainen kuin tuossa rikkinäisessä kaasuttimessa ollut.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Hieno juttu että sait toimimaan Ladan. Naapurimaan oloja jos ajattelee, tuskin lada kovin kranttu on bensan iän suhteen...
warre 353w sedan,
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja AI »

Pari tapahtumaa KZL-9:n kanssa. Viiden hengen kuormalla ylämäessä nykäisi pari kertaa. Kotona tarkastin tulpat jotka olivat aivan karstoittuneet, kuten epäilinkin. Teräsharjalla putsasin ne ja laitoin paikoilleen. Ei ole sen jälkeen nykinyt vaikka olen kokeillut ylämäkeen liian isolla vaihteellakin ajella. Poika sai oikean etuoven sisäkahvan poikki. Autotallissa jossain on ehjiä mutten löytänyt joten "lainasin" pihassa lojuvasta 1700i:stä. Vähän eri mallinen kahva mutta ei haitanne. Kuskin penkki rutisee, jalan etureuna alkaa irtoamaan pohjasta, pitää joku päivä käyttää hitsarilla ennen kuin irtoaa kokonaan. Samalla pohjasta pitää ainakin yksi reikä paikata kun tulee aavistuksen vettä sisälle. Ja ehkä oviakin vähän paikata, kuskin oven alareunaan on ilmestynyt reikä, takaovessa on ollutkin kaksi pehmeää kohtaa mutta katsastusmies ei ole niistä mitään sanonut vaikka kolme kertaa olen katsastanut.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja AI »

Nyt oli iso remontti. Muistaessani säädin tyhjäkäynnin kohdilleen. Eipä säätövaraa paljon ollut, kiinnipäin ruuvia kääntäessä ei tapahdu mitään mutta viitisen kierrosta auki kääntäessä asettui käynti paremmalle tasolle. Lisää jos ruuvia aukaisee tyhjäkäynti alkaa taas pienentyä. Ehkä sitä sata kierrosta minuutissa lisää tuli mutta käyhän nätimmin.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja AI »

Nyt on 1971 ajokunnossa. Posti toi kaipaamani nippelin venttiilikoppaan ja kaasupolkimen liikkeet välittyvät kaasuttimelle asti. Vielä pitää startin herätejohto vaihtaa kun välillä ei tapahdu mitään kun avaimesta kääntää, abiko-liitin on melkoisen löysä, sitä kun käy moottorin ja startin välistä liikuttelemassa niin startti alkaa taas toimia. Vasemmasta takajalkatilasta löytyi vähän hitsattavaakin. Katsoo nyt katsastanko tänä kesänä vai jätänkö ensi kesälle, käyttöä kun autolle ei varsinaisesti nyt ole.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja AI »

KZL-9: Nyt kun tuon jarrunestesäiliön on pitänyt täytenä niin vuotopaikka löytyi. Pääsylinterin juurestahan sitä jalkatilaan valuu. Pitää käydä ostamassa uusi ja vaihtaa.
IFO-11: Startin herätejohdon vaihdoin. Vaikeimman kauttahan sekin meni. Vanhan sai kyllä helposti pois mutta uutta ei sitten millään saanut paikoilleen kuin irrottamalla koko startti paikoiltaan. Perin tiukka liitin on tuossa uudessa johdossa. Ainakin vielä tuossa pihassa starttaillessa nyt toimii kunnolla. Ja kädet oli sitten kyynärpäitä myöten rasvassa. Katsastusta varten vielä se takalattian reikä paikattava sekä oikeanpuoleisen raidetangonpään suojakumi vaihdettava. Ruiskuttelin sen mutterin sokkaan irrotusöljyä josko vaikka sokan joskus saisi irtikin, nyt se ei ainakaan suosiolla irronnut.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

KZL-9

Viesti Kirjoittaja AI »

Vaihdoin eteen tilapäisrenkaat ja tänään käyn rengasliikkeessä laitattamassa noille omille vanteille paremmat renkaat, siksi irtopyörille kun tuppaa maksamaan enemmän jos auto pitää nosturille ajaa. Nuo tilapäisrenkaat olisivat muuten ihan hyvät mutta kun ovat sisärenkailla ja kokemus on osoittanut että ne puhkeilee omia aikojaan pari kertaa vuodessa. Alla olleissa nokialaisissa vielä pintaa reilu milli olisi ollut. Samalla kiristelin laakereita kun kummassakin oli väljää. Kummasti suorempaan kulkee uraisella tiellä. Huono vaan kun ei nuo oikein tahdo kireällä pysyä kun on mutterit täynnä lovia ja olka-akselitkin on joku edellinen omistaja murjonut lovet hajalle! Pitänee mutterit hitsata kiinni. Hitsarille tulikin asiaa kun eilen nousin autosta ja kuului pam, kuskin penkin vasen puoli irtosi sitten lattiasta. Etureuna onkin jo pari viikkoa ollut irti. Olisi tuo nyt vielä viikon verran saanut kestää kun taitaa kaikki hitsarit kesälomilla vielä olla. Kiva ajella kun penkki heiluu!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja AI »

Paremmat renkaat laitatettu vanteille, kustansi 20€. Autoon en niitä vielä laittanut kun alkoi vettä satamaan kun kotiin pääsin. Hitsareita kävin etsimässä. Ensimmäisessä pajassa oli hitsarille iskenyt ryyppykausi päälle, kestää kuulemma yleensä viikon-pari. Toisessa paikassa oli ovi lukossa eli mitä ilmeisemmin vielä kesälomalla. Kolmas hitsari ei ole vielä sähköpostiin vastannut. Ehkä tuonne penkin alle voisi halkoa sovitella niin ei heilu...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

KZL-9

Viesti Kirjoittaja AI »

Nyt ei penkki heilu. Se sekä nuo vähäiset muut ruostevauriot on tänään hitsattu. Hitsari löytyikin noin kahden kilometrin päästä. Eikä edes suuremmin ihmetellyt kun pyörännapojen mutterit hitsasi kiinni! Ei niitä toki kunnolla hitsattu, sen verran vain että pysyvät paikoillaan ja tarpeen vaatiessa saa rälläköityä taas auki. Noita pölykapseleita ei koskaan saisi antaa vieraan ihmisen lyödä paikoilleen, noin kilometrin ajon jälkeen kuskin puoleinen irtosi eikä löytynyt kun pyöri pellolle joka kasvoi pitkää heinää. Pitää varmaan syksyllä käydä ihmettelemässä josko se löytyisi. Onneksi noita on muutama varastossa mutta patinoituneita ei oikein enää löydy eikä hyvää tähän laiteta.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

KZL-9

Viesti Kirjoittaja AI »

Lauantaiaamuna töihin lähtiessä laturin hihna piti kunnon vinkunaa, pitkistä valoista syttyi vain toinen, olikohan vasemmanpuoleinen, sulakkeita käpälöimällä toinenkin syttyi. Eilen kiristelin hihnan, kumma juttu, vasta pari viikkoa sitten sen tarkistin ja ei luistanut. Valojen sulakkeen taas kerran teräsharjalla putsailin sekä pidikettä puukonkärjellä yritin putsailla. Käsijarrun vaijeria kiristin kun kahva nousi jo aivan ylös ennen kuin piti. Pientä ongelmaa oli tuonkin homman kanssa. Vasemmalle pyörälle menevä vaijeri liikkui ihan kevyesti mutta oikeanpuoleista ei saanut käsin liikkumaan lainkaan, kahvaa vetäessä kuitenkin pyörä lukittuu. Heittoa tuohon systeemiin varmasti jäi mutta 70 % heittohan tuohon sallitaan joten olkoon nyt noin. Perän öljyä selvästi tuo joskus on vuotanut, mahdollisesti/toivottavasti joskus menneinä aikoina sillä hiekalla molemmat takapyörät menee kunnon jarrutuksessa kyllä lukkoon. Ehkä sinne jarrurummun sisään voisi ennen katsastusta vilkaista. Muutenhan tämä laite (KZL-9) olisi valmis katsastukseen, keskiviikkona 31.7. olisi ensimmäinen mahdollinen päivä kun sitä voisi käydä paperien mukaan näyttämässä mutta silloin on kyllä työpäivä. 30.11. mennessähän tämä pitäisi katsastaa.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

KZL-9

Viesti Kirjoittaja AI »

Kävin juuri katsastuskonttorilla. 53 euroa maksoi ja ei kelvannut. Ainoa vika oli tuo oikea takajarru, joku 40 % heittoa. Kaukovalon merkkivaloa ihmetteli kun ei toiminut. Tarkastuskorttiin kirjoitti että jälkitarkastus 10 €. Eli pitää se taka-akselin stefa vaihtaa sekä jarrukengät ja käyttää uudelleen näytillä.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
sergei 1200L
Viestit: 431
Liittynyt: 14.11.2005 22:29
Paikkakunta: tampere

Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972

Viesti Kirjoittaja sergei 1200L »

Olisit sanonut että, morjes.. kilpiä kyllä piisaa.. :D
Vastaa Viestiin