VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Tämäkin etenee jollakin lailla. Muut hommat ovat vähän jarrutelleet etenemistä, mutta sen verran tapahtumia että tilasin Trafilta ajoneuvon historiaselvityksen viime viikolla.
Tänä aamuna kolahti kirje luukusta. Auto on poistettu rekisteristä 2.5.1991 eli muistelin aloitusviestissä oston tapahtuneeksi pari vuotta liian aikaisin.
Parasta aikaa selvittelen saisinko varattua etukäteen itselleni alkuperäisen rekisteritunnuksen. Tympeä homma jos vapaana oleva tunnus ehtii mennä esim uuteen 500-sarjan Bemariin... :lol:
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Minä hommasin KRIINIin alkuperäisen rekkarin. Kertoivat, että eipä noita poistettuja tunnuksia juuri "uusiokäytetä".
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Upea juttu, toivotaan että saat alkuperäiset kilvet!
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Sain kuin sainkin alkuperäiset kilvet. :D

Soitto Trafiin ja keskustelua katsastuskonttorin kanssa - alkuperäiset kilvet voi tilata jo etukäteen vaikka auto on poistettu aikoinaan rekisteristä
ja tällä hetkellä entisöinnin alla. Rekisteröintikatsastuksessa auton pitää olla tieliikennekelpoinen, eli säilyttävät kilvet konttorilla.
Konttori on velvollinen säilyttämään kilpiä 3kk. Sovin että säilyttävät hieman pidempään tässä erityistapauksessa.
Pitää käydä kuitenkin vajaan 3kk päsätä tsekkaamassa etteivät vain hävitä.

Mukava kun tulee täydellinen "Matching numbers" eli valmistenumero, moottori ja alkuperäinen rekisteritunnuskin.
Avatar
pressa
Viestit: 10446
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja pressa »

JPM kirjoitti:...ja alkuperäinen rekisteritunnuskin.
Mutta kun on ollut välillä pois rekisteristä, niin muistaakseni silti lisätieto kentässä lukee edellinen rekisteritunnus. Tyhmintähän tässä on kun edellinen tunnus on sama kuin nykyinenkin.
Verronen
Lada kerhon jäsen
Viestit: 167
Liittynyt: 20.2.2011 21:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja Verronen »

pressa kirjoitti:
JPM kirjoitti:...ja alkuperäinen rekisteritunnuskin.
Mutta kun on ollut välillä pois rekisteristä, niin muistaakseni silti lisätieto kentässä lukee edellinen rekisteritunnus. Tyhmintähän tässä on kun edellinen tunnus on sama kuin nykyinenkin.
Juu näin se menee. Kaksi tuollaista reilun 10 vuotta seissyttä olen laittanut vanhalla tunnuksella kilpiin.
4X4 -08
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Jostain löytyi taas kipinää, projekti jatkuu. Just tulin tallista sisälle ruokataukoa pitämään. Pohjan hitsailut meneillään.
Ensi viikko on syyslomaa, jospa sitä ehtisi tallissa olla useampaankin otteeseen.
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Syysloma lopuillaan ja onneksi tallissa on jotain tapahtunutkin. Saldona vänkärin puolen helman takapää sekä tankkikotelon pohjan parsiminen. Lisäksi pienempiä hiplailuita sinne tänne.
Tässä muutama foto.

Kuva
Helmakotelon rakentelua.

Kuva
Helmakotelo valmis hiontaa lukuun ottamatta. Vedenpoistoaukko ja pellinsauma kuten alkuperäisessäkin oli.
Tuo sauma tekisi silti mieli hitsata umpeen ettei ruoste iske väliin. Reikähän on koristelistaa varten.

Kuva
Tankin pohjan rakentelua. Lokari oli tältäkin puolelta alanurkasta aivan läpiruostunut joten suht isolta alalta menee pellit uusiksi.
Naputtelin tuon pohjapalan suorasta pellistä. Vielä pitää viimeistellä pinta tasaisemmaksi, ona onkin vasta peltiruuveilla heftissä.
Osan muodolla on tässä osassa iso merkitys, tankin pohjassa on kumipehmuste joka tulee tuon uran pohjalle.

Eilen soittelin myös konttorille kilpien perään. Alkuperäiset tunnukset ovat tallessa, ja kirjeessä lukee "säilytetään kunnes auto on valmis". :D
Kova suunnitelma on saada mätähommat valmiiksi tämän vuoden puolella, heti alkuvuoteen 2014 maalaus ja sitte niputtamaan.
Katsotaan miten tavoite pitää.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tätä katsellessa huomaa minkälainen ääliö on itse noissa peltihommissa! :shock: Miksen ole älynnyt käyttä kori-/peltiruuveja hitsaushommissa?

Tähän nähden helppoja paikkoja olen tehnyt, mutta välillä on ollut lähes mahdotonta saada paikkojen reunoja pysymään paikallaan ja kohdakkain. Lankaa on roiskunut ihan turhaan kun on yrittänyt mahdottomia ja on pitänyt tehdä sama "sauma" monta kertaa.

Muissa kohteissa olen kyllä käyttänyt luovastai koriruuveja ja hyvällä menestyksellä.

Tämän "oivalluksen" jälkeenhän tässä ihan odottaa seuraavia hitsausurakoita ja niiden helppoutta. :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Nuo peltiruuvit on ihan näppärä kikka pitämään osia paikoillaan siellä missä päällekkäiset pellit sallitaan, korirakenteissahan näin monesti on.
Pintapeltejä en hitsaa päällekkäin vaan puskuun, pitäisi raaskia ostaa niitä Glekoja.

Peltihommat etenee. Isoimmat ihan selkeät lahopaikat on nyt kohtapuoliin käyty läpi. Jotta en tee turhaa työtä, pitää päästä hiekkapuhallushommiin.

Tänään suunnittelin tallin nurkan muuttamista hiekkapuhalluskammioksi. Pitää ostaa rakennusmuovia ja vähän 20x40mm rimaa
ja rakennella väliseinä talliin ja kulkuovi. Ulkona vain sataa lotuuttaa joten tallissa tuo on puhallettava. Sotkuinen homma mutta minkäs teet....
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Tämmönen tuli tästä nurkasta. Ihan joka ryppyä ei pohjasta jaksa oikoa koska jää alustamassojen alle piiloon.
Hitsisaumoja ehkä rälläkällä vähän siloitella. Roiskeläpän kiinnikkeet vielä puuttuu.
Kuva
Avatar
jta
Viestit: 4432
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja jta »

Tuohon peltien väliaikaseen kiinnittämiseen hitsauksen aikana niin ihan nuo perus kolmio magneetit on päteviä. Ja niillä kun saa suorat kulmat sun muut tehtyä niin on helppo esim. kehikoita hitsailla jne. ja muutenkin saa pellit pysymään toistensa tasalla tai sitten tarvittaessa kun laittaa pienen pellin palan väliin niin saa hitsattavan pellin upotettua aavistuksen syvemmälle kuin pinta pelti on esim. reiän tukkimisessa tai vastaavassa niin saa helposti paklattua.

On se vaan hienoa kattella kun jotkut jaksaa tehdä kunnolla nämä pelti työt. Itellä meinaa monesti loppua motivaatio näiden pelti töiden kans. Tälläkin hetkellä ei kiinnosta sitten yhtään tehdä peltitöitä tuossa projektissa niin tuokin vain venyy ja venyy.
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Tänä iltana oli vuorossa vasemman takavalon alle ja alapuolelle jäävän alueen ruostevaurioiden korjaaminen.
Jostain kumman syystä tämä kohta on molempien takavalojen alla ruostunut erittäin pahoin. Ilmeisesti vettä päässyt valon taakse
ja siellä sitten alkanut muhiminen. Toisaalta valaisimen aukkojen takana oleva vahvikepalkki on virheetön.

Enivei, läpiruostunu alue näytti vielä pari tuntia sitten tältä:
Kuva

Leikkasin ruostekohdan pois, ja pellistä naputtelemalla uusi korjauspala, kuvassa vielä väliaikaiseti ruuveilla paikoillaan.
Vielä pitää hieman viimeistellä muotoa pokkausten kohdalta ennen kuin hitsaan kiinni. Tuon pyöreän upotuksenkin muka kopioin vaikka sillä ei taida olla mitään merkitystä koska jaa merkin alle piiloon.
Kuva

Täytyy sanoa että nyt on projekti edistynyt erittäin hyvin ja isoin harppauksin kuukauden aikana.
Jos tahti jatkuu niin tammi-helmikuussa on maalaushommat hyvinkin ajankohtaisia.
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Sovittelin peräluukkua paikoilleen, ja ihmetyttää reunan muoto. Olisko jollakin laittaa valokuvaa ladan takapäästä, rekisterikilven kohdalta kun luukku kiinni.
Mietityttää onko tuohon joku päkännyt joskus kun takavalojen kohdalla on peräpeili luukun reunan kanssa linjassa, mutta keskelle mentäessä tasaisesti noin 1,5cm syvemmällä. Luulisin että tasalla pitää olla koko matkalta.
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Itse itselleni vastaten, KVG :lol:

Tämmöinen kuva löytyi:
Kuva

Lukon kohdalta on peräkontin reuna ja peräpelti samassa tasossa.
Eli minun ladan perään on törmätty ja se on vähän sisässä. Ei muuta kuin tunkilla oikomaan.
Vastaa Viestiin