2105 1500 -> b200ET tekniikan vaihto (laillisesti)

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
ladajarno

2105 1500 -> b200ET tekniikan vaihto (laillisesti)

Viesti Kirjoittaja ladajarno »

Morjesta vaan hyvät laata immeiset.
Mie oon uus tiällä foorumilla ja ensimmäisen ladan ostin vuosi sitten.
Nyt päätin kuitenki kaverien (BMW-miesten) kuittailuiden takia hommata siihen lisää potkua.

Ostin tuossa 740 Volvon 2.0 turbo koneella, jonka olen päättänyt asentaa ladaani.
Kävin ensin paikallisella konttorilla juttusilla ja totesivat että miksipäs ei, jos saat teholaput joissa tehoa on alle 101 hevosvoimaa (30% ylitys). (tietenkin saan koska mulla on megavirtti ohjaamassa moottorin toimintoja)

Joten ei muutakun tuumasta toimeen.

Purettiin viime viikonloppuna volvosta moottori ja samalla ladasta oma tekniikka pois (poislukien taka-akseli ja jarrusylinteri)

Sitten vaan sovittamaan volvon konetta laraan.
Eihän se ihan helposti menny, piti leikata reikää rintapeltiin ja laajentaa kartaanitunnelia jotta saatiin sopimaan, mutta meni sinne kuitenkin. (tehtiin toki korvaavat ja vahvistavat muodot takasin) Moottorin korvakkeet piti tehdä uusiks, mutta se oli pikku juttu.
Syyläri ja akuu siirrettiin tilanpuutteen vuoksi takakonttiin ja konepeltiin tehtiin "skuuppi" cooleria varten. Samoin konttiin asennettiin "kisatankki".

Nyt ollaan siinävaiheessa että kartaani on paikallisella koneistajalla teetettävänä ja sähköjä ollaan rakentamassa (ladan omat sähköt kun on mitä on)

Tavoite olisi vielä elokuussa päästä ajelee ja näyttämään pemarimiehille mistä se kana pissii.

Volvon kone on siis B200ET (156hp) ja vaihteistona 5-lovinen nappivitosella.

lisää kuvia rojektista tulee kunhan saan tuon digikameran juttelemaan tämän uuden kompuutterin kanssa.

Kertokaa mitä mieltä koko hommasta olette, ja jos on vinkkejä em. homman tehneiltä miehiltä niin kertokaa niitäkin.

tästä siis lähdettiin: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater

t jarppi
Avatar
kappa12
Viestit: 346
Liittynyt: 27.6.2008 13:33
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: 2105 1500 -> b200ET tekniikan vaihto (laillisesti)

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Mielenkiintoinen projekti, kansa kaipaa kuvia toteutuksesta...
Avatar
pressa
Viestit: 10418
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2105 1500 -> b200ET tekniikan vaihto (laillisesti)

Viesti Kirjoittaja pressa »

ladajarno kirjoitti:jos saat teholaput joissa tehoa on alle 101 hevosvoimaa... Volvon kone on siis B200ET (156hp)
Siis hyväksyvätkö sillä konttorilla moottorin 156hp kun siitä vain esittää dynolapun että "kuristin" sen 101hp? Eiväkö vaadi papereita tuosta kuristamisesta?
Avatar
kappa12
Viestit: 346
Liittynyt: 27.6.2008 13:33
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: 2105 1500 -> b200ET tekniikan vaihto (laillisesti)

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

pressa kirjoitti:
ladajarno kirjoitti:jos saat teholaput joissa tehoa on alle 101 hevosvoimaa... Volvon kone on siis B200ET (156hp)
Siis hyväksyvätkö sillä konttorilla moottorin 156hp kun siitä vain esittää dynolapun että "kuristin" sen 101hp? Eiväkö vaadi papereita tuosta kuristamisesta?
Tuohan muuttuu omavalmistemoottoriksi jos siihen on tehty muutoksia, elikkä vaihdettu moottorinohjaus...
En oo asiaan perehtyny, mutta ajattelisin että tämä riittää omavalmistemoottorin määritelmään...
Avatar
pressa
Viestit: 10418
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2105 1500 -> b200ET tekniikan vaihto (laillisesti)

Viesti Kirjoittaja pressa »

Tässä topikissa on nuo kaikki mitä tarvitsee tietää kun lähes kaksisataa heppaisen ladan laittaa kilpiin: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... *&start=30
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: 2105 1500 -> b200ET tekniikan vaihto (laillisesti)

Viesti Kirjoittaja START »

kyllä kai sen jossain saa leimattua.
laillista tai ei mutta typeriä sääntöjä voi tulkita myös typerästi pää asiahan on että se on leimassa kyseisellä tekniikalle:)
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: 2105 1500 -> b200ET tekniikan vaihto (laillisesti)

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Hieno rojekti! Ei muutaku Ladalla kärkeen kiilaten sitten ;)
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
ladajarno

Re: 2105 1500 -> b200ET tekniikan vaihto (laillisesti)

Viesti Kirjoittaja ladajarno »

Tässä muutama kuva itse laitteesta (uudempia kuvia laitan kunhan saan koneelle saakka ensin ne)
http://kuvaton.com/k/YKna.jpg
http://kuvaton.com/k/YKnY.jpg
http://kuvaton.com/k/YKny.jpg

Ja kiitosta vaan kaikille kannustuksesta :)
Avatar
ladaani_
Lada kerhon jäsen
Viestit: 192
Liittynyt: 13.11.2007 17:40
Paikkakunta: Lempäälä City

Re: 2105 1500 -> b200ET tekniikan vaihto (laillisesti)

Viesti Kirjoittaja ladaani_ »

En tiedä muista konttoreista mutta Lempäälässä ainakin kaatuisi tuohon iskutilavuuteen, volvon konehan on 2 litrainen. Ei twin camiakaan saa kaksi litraisena laillisesti ladan pellin alle...
Käyttisprojekti: Samara -96 1500i 3d
Ikuisuusprojekti: Lada 1200L -89

antti.eeva@elisanet.fi
http://www.youtube.com/watch?v=HcddVKbg ... re=related
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: 2105 1500 -> b200ET tekniikan vaihto (laillisesti)

Viesti Kirjoittaja Mara »

Kannattaa varmaan vaihtaa paikkakuntaa, jos tuo on linjaus sielläpäin.
On nimittäin ihan yössä tuo käytäntö.
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: 2105 1500 -> b200ET tekniikan vaihto (laillisesti)

Viesti Kirjoittaja START »

niin 1700+25% ei siis mitään estettä
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
MrKz
Viestit: 575
Liittynyt: 28.12.2012 19:41
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: 2105 1500 -> b200ET tekniikan vaihto (laillisesti)

Viesti Kirjoittaja MrKz »

siis le fu? siis ladaan saa laittaa koneen jossa vakiona yli 100,8hv jos se luokitellaan omavalmistemoottoriksi? Itse tiedustelin Omegan 20se (120hv) laittoa Ladaan jos dynotan siitä sallitun tehomäärän (alle 100,8hv) mutta olivat sitä mieltä että ei onnistu,pitää olla tehokkain eli lada 1700 + 20% eli 100,8hv niin saa lailliseksi.. eli jos minä nakkaan omegan koneen kylkeen turbon ja meqasquirtin ja dynotan 98hv niin saan sen lailliseksi?! vai onko tämä sitä konttorikohtainen paikkakunnasta riippuen ja kuinka korruptoinut katsuri sattuu kohdalle
Lada 21044 1700i -96
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Re: 2105 1500 -> b200ET tekniikan vaihto (laillisesti)

Viesti Kirjoittaja Qulle »

MrKz kirjoitti:siis le fu? siis ladaan saa laittaa koneen jossa vakiona yli 100,8hv jos se luokitellaan omavalmistemoottoriksi? Itse tiedustelin Omegan 20se (120hv) laittoa Ladaan jos dynotan siitä sallitun tehomäärän (alle 100,8hv) mutta olivat sitä mieltä että ei onnistu,pitää olla tehokkain eli lada 1700 + 20% eli 100,8hv niin saa lailliseksi.. eli jos minä nakkaan omegan koneen kylkeen turbon ja meqasquirtin ja dynotan 98hv niin saan sen lailliseksi?! vai onko tämä sitä konttorikohtainen paikkakunnasta riippuen ja kuinka korruptoinut katsuri sattuu kohdalle
Ilmeisesti juurikin näin - vaihda konttoria suosiolla... palveluammatissahan ne inssit nykyisin on.
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 2105 1500 -> b200ET tekniikan vaihto (laillisesti)

Viesti Kirjoittaja veli samara »

tämä toiminee vissiin toisinkinpäin? Lähinnä ladan 1700 koneeseen laitetaan kaasari ja turbo -> omavalmiste? lueskelin muita sivuja aiheesta niin, muut olivat vaihdelleet vielä kansia ja veivejä yms koneeseen. Jolloin kone on varmasti omavalmiste. eli 1200:sen kansi vielä päälle.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
MrKz
Viestit: 575
Liittynyt: 28.12.2012 19:41
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: 2105 1500 -> b200ET tekniikan vaihto (laillisesti)

Viesti Kirjoittaja MrKz »

Elikkäs käviköhän mulle nyt niin että kun kävin A-Katsastuksessa kysymässä aiheesta lada 1200--> opel c20ne 8v,näytettiin punaista valoa,mutta jos menen tuonne ylivieskan puolelle safarille niin saan muutoskatsastettua ladan vaikka tolla omegan koneella + säädettävä ruisku = omavalmistemoottori,konelan todistus ja dynolappu 100hv ja leima lappuun? A-katsastus kuitenkin isomman konsernin katsastusasema eikä yksityinen niin ovat siellä tarkempia,ainakin a-katsastuksen inssisetä itse puhui kun jututin että nykyään ovat niin tarkkoja koska jos saavat tietää korkeammalla taholla että on jättänyt ilmoittamatta jos valo palanut tai joku vastaava yms. pienempi vika,josta pitää tehdä korjauskehotus,jättää tekemättä,niin tulee hirveä paperisota ja selvitys,miksi jättänyt tämän tekemättä joten on nykyään on tarkempi vaikkei välillä kiinnostaiskaan..

Eli pitäsköhän käydä jossakin mukavemmassa konttorissa vierailemassa ja kysymässä tota opelin koneen laittoa ja jos näyttää vihreätä valoa, kaverilta opelin kone hakemaan ja ahdinta kylkeen 8)

ja tossa taannoin tarinan kuulin nivalan konttorilta nappisilmästä jossa 2l tc turbotekniikka ja eivät nivalassa hyväksyneet,mutta mennyt nappisilmäänsä näyttää ylivieskassa niin siellä ei ollut mtn ongelmaa
Lada 21044 1700i -96
Vastaa Viestiin