Talvirengasasiaa

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Yllätyin että BF Goodrich 
g-Force 
Stud sai TM:ssä noinkin huonot pisteet, tuollaiset oli Puntossa ja minusta ne olivat vallan mainiot.

Nissaniin tilasin 175/65/14 Hakkapeliitta 5:set, tällaiset olen jo kerran aiemmin ostanut uutena ja niihin olin tyytyväinen sen mitä 3v pyörivät alla. Viimetalvena ostin Ooppeliin Hakkapeliitta 7:at, mutta ne eivät minusta olleet yhtä hyvät ajaa, pitoa tietysti oli kyllä, nämä menivät auton mukana, vitoset olivat myös 100€ halvemmat per sarja joten niihin kallistuin, 140e lisäsijoituksella olisi saanut kasit...

Itseasiassa tein tilauksen viikko sitten ja huomenna on vanteille laiton aika.. katsoin juuri nyt niin kaikkien hinnat ovat laskeneet siitä kun itse tilasin :? Nyt 7 sarja on 60€ kalliimpi kuin 5 ja 8 sarja on 100e kalliimpi kuin 5. Noh, vitosissa hinta ei ole juurikaan laskenut, 11,50€ sarjaa kohti.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Mitenhän muuten nuo Hakkapeliitta 8:t yleensä pärjäävät vanhempiin malleihin verrattuna? Uusien säädösten tullessa käsitin, että renkaiden pidosta joudutaan väistämättä tinkimään, kun teiden pintoja pitää säästää ja melutasoa laskea... Onkohan 8-malli kuitenkin parempi ominaisuuksissan kuin edeltäjänsä? Toki pitää lukea tuo TM:n testi, en ole vielä lukenut.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja manni »

JohnDoe kirjoitti:Onkohan 8-malli kuitenkin parempi ominaisuuksissan kuin edeltäjänsä? Toki pitää lukea tuo TM:n testi, en ole vielä lukenut.
Nokian itsensä mukaan tuo on kaikessa edeltäjäänsä parempi.
Avatar
pinpate
Viestit: 244
Liittynyt: 28.12.2006 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja pinpate »

Lainaan YLEN uutisista:
"- Uusilla nastarenkailla on hyvä suorittaa rauhallinen sisäänajo sulalla tiellä, että se nasta asettuu oikein. Silloin nasta kerkeää asettua hyvin paikalleen ja se pysyy sitten käytössä vuosien saatossa paikallaan. Lämpötilat ovat jo sen verran alhaisia, ettei minkäänlaista ylimääräistä kulumista ei tarvitse pelätä, rengasyrittäjä Pentti Määttä toteaa.

Sisäänajo koskee vain uusia nastarenkaita. Käytetyissä renkaissa nastat ovat jo löytäneet paikkansa. Nykyisillä nastarenkailla ajetaan noin kolmesta neljään talvea. Uusille nastarenkaille sisäänajo tekee vain hyvää. Turha revittely kannattaa unohtaa."

Koska kaikki kirjoitettu on tietysti totta, laitoin uudet Hakkapeliitta kasit alle. Perästä kuuluu... :roll:
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja manni »

Olen huomannut tuon sisäänajojutun pätevän myös kitkarenkaisiin sekä tavallisiin pyörän renkaisiin.

Pyöräilen talvisinkin nastattomilla renkailla. Pidon kanssa pärjää kun renkaiden kumi on asfaltin karhentamaa, pakasta otettu rengas on vaarallisen liukas.

Kitkoissa oli huomio että kannettaa muutamat sadat kilometrit ajaa uusilla renkailla sulalla ennen talvea.
Avatar
Amatööri
Lada kerhon jäsen
Viestit: 136
Liittynyt: 14.11.2004 23:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja Amatööri »

Minulla on Bridgestone Noranza 2 talvirenkaat. Täytyy sanoa että olin kyllä tyytyväinen. Nastat pysyivät hyvin, pidossa ei valittamista.
Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja manni »

Lattarauta kirjoitti:Mitenkä suuri ero laadussa on Nokian 5 ja Nokian 8 renkaiden välillä?
Testejä, missä olisi ollut nuo samaa aikaa mukana, on miltei mahdoton löytää.

Talvirenkaissakin on kuitenkin vuosien varrella ollut yllättävän paljon kehitystä, edellisen vuoden testivoittaja harvemmin on testikolmikossa enää seuraavana vuotena.
Avatar
Jome
Viestit: 128
Liittynyt: 2.10.2003 10:35
Paikkakunta: Nokia

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja Jome »

JohnDoe kirjoitti:Mitenhän muuten nuo Hakkapeliitta 8:t yleensä pärjäävät vanhempiin malleihin verrattuna? Uusien säädösten tullessa käsitin, että renkaiden pidosta joudutaan väistämättä tinkimään, kun teiden pintoja pitää säästää ja melutasoa laskea... Onkohan 8-malli kuitenkin parempi ominaisuuksissan kuin edeltäjänsä? Toki pitää lukea tuo TM:n testi, en ole vielä lukenut.
Uusissa säädöksissä ei sanota, että pidosta täytyy tinkiä. Nastojen määrä on pienempi esim. 205/55R16 koossa ennen nyt 136 nastaa, nyt uusissa 130 nastaa. Paitsi jos todistat, että nasta ei kulutu tietä suuremmalla nastamäärällä enempää kuin pienellä, saa laittaa enemmän nastoja. Esim HKPL 8: ssa on 190 nastaa ja nastoja on koko pinnan leveydeltä kun aikasemmin keskinastat oli kielletty. Pito HKPL 7: kaan verrattuna on monta pykälää parempi...
Cadillac Deville Concours -95
Lada 2105 -94
Avatar
degen
Viestit: 1307
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja degen »

Tänään kävin Pirkkalan Rengaskaupasta tekemässä alustavan kaupat Nokian Hakkapeliitta 8:eista tohon kombiin, kokoa 175/70 R13.
Töineen 386 euroa. Ei mielestäni kauheen paljon. Vianorilla olis ollu 430 euroa sama satsi.
Kerralla kunnolliset renkaat niin ei tarvi katua.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1307
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja degen »

Noita Hakkapeliitta 8:ja voi vaan kehua. Pitoa niin pirusti kombin alla. Suosittelen! Kulutuskin tuntuu pysyvän aisoissa, jos vertaa aikaisempiin Hakkapeliitta kymppeihin.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja Jokari »

degen kirjoitti:Noita Hakkapeliitta 8:ja voi vaan kehua. Pitoa niin pirusti kombin alla. Suosittelen! Kulutuskin tuntuu pysyvän aisoissa, jos vertaa aikaisempiin Hakkapeliitta kymppeihin.
Sitä samaa olen itsekin naureskellut kun peilijäinenkin tie tuntuu nykyään lähinnä vain hieman niljakkaalta.

Niin ja mulla koko 185/60/15.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
pinpate
Viestit: 244
Liittynyt: 28.12.2006 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja pinpate »

Terve!

Kyllä Hakkapeliitta 8:t ovat osoittautuneet ominaisuuksiltaan hyviksi.
Totutusajo asfaltilla kyllä venyi tänä vuonna pitkäksi - haittaa siitä ei kyllä ollut.

Pitoa siis on mukavasti, mutta silti: Katsokaamme katua, ettei tarvitse katua, kun en katsonut katua! :?
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Hakkapeliitta 8 nyt myös hankittu toiseen Saabiin, toisen mukana tuli uudenkarheat 7-malliset, joten niitä ei tarvitse uusia. Uudemmassa Saabissa taas oli mukana kitkat, joita en viitsinyt ottaa käyttöön lainkaan, vaikka näyttäisivät olevan vain yhden talven ajetut elleivät jopa ihan käyttämättömät. Testeissä nuo Continentalit on arvosteltu ihan hyviksi kitkoiksi, mutta omissa olosuhteissa niille ei ole käyttöä talvella. Ehkä ajan kesärenkaina loppuun jossain vaiheessa - myyminen tuskin kannattaa. Katsotaan siis, onko Hakkapeliitta 8:n ja 7:n välillä käytössä merkittäviä eroja, toki ovat eri sukupolven autoissa alla, mutta kuitenkin.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1995
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Yli budjetin meni, mutta ostin Combiin Hankookin 155/80R13 nastarenkaat.
Pääseepähän näillä toivottavasti harrastekäytössä sen kymmenen vuotta eteenpäin, toisin kuin käytettyjä ostamalla.
Kuviokin mukavan vanhanaikainen.
Kuva
Samaan syssyyn ostin sitten samanmerkkiset kesärenkaat 165 leveänä.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3650
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Talvirengasasiaa

Viesti Kirjoittaja AI »

Missäs tuollaisia museorenkaita uutena myydään? Itsellä KZL-9:ssä oli alla samanlaiset ja muistaakseni olivat vuodelta 1996.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Vastaa Viestiin