
Hutiloitko? Lähiaikoina vaarana jopa parin tonnin ikävä
Hutiloitko? Lähiaikoina vaarana jopa parin tonnin ikävä
Tyypillinen moka, peräkärrin vanteet änketty lataan. 

Elämä on laiffia.
Re: Hutiloitko? Lähiaikoina vaarana jopa parin tonnin ikävä
Jännä ett nyt tuossa kuvan nappiksessa on rekkari näkyvissä, viime vuonna kun uutisoitiin tuosta samasta autosta, niin kilpi oli peitossa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: Hutiloitko? Lähiaikoina vaarana jopa parin tonnin ikävä
Kaverilla aikoinaan 929 Mazda ja siinä valuvanteet ja peltivanteen pultit väärällä kartiolla. Niin kerran oli meinannut rengas karata ja sen jälkeen äijjä kiristi renkaat joka päivä.. Muttei raskinut ostaa oikean laisia pultteja..turvallisuudesta ei olisi hyvä tinkiä paljon.
Re: Hutiloitko? Lähiaikoina vaarana jopa parin tonnin ikävä
Ainut kerta kun mun autosta on lähteny ajos rengas irti, on ne renkaat ollu rengasliikkeen jäljiltä... Jotenkin aina särähtää korvaan nuo lehtijutut joissa kehotetaan jättämään renkaidenvaihto ammattilaisten huoleksi... Joko ne jää löysälle tai sitten ne vedetään pyssyllä niin tiukkaan että saadaan pultit venähtämään...
Re: Hutiloitko? Lähiaikoina vaarana jopa parin tonnin ikävä
Se on,kun laitetaan 4*100 jakoiset autoon,jossa on 4*98 jako kuitenkinile kirjoitti:Tyypillinen moka, peräkärrin vanteet änketty lataan.


Re: Hutiloitko? Lähiaikoina vaarana jopa parin tonnin ikävä
Minä kun jo luulin otsikon perusteella, että pyörän irtoamisesta oltaisiin alettu sakottamaan.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Hutiloitko? Lähiaikoina vaarana jopa parin tonnin ikävä
Oiskohan ihan rapakympin vaiko jopa hiivatin 4x98 vanteet ainakin takana tuossa nappiksessa..
Njet problem, normal katastroof 

Re: Hutiloitko? Lähiaikoina vaarana jopa parin tonnin ikävä
Ihan on tuon mahtavan etuvetoisen Ladan vanteet.
Rengasliikkeissä yms. nähtyä:
- Pyöränpultti katkottu (hakattu kiinnipäin ajatuksissaan kunnon pulttipyssyllä) kukaan ei ota vastuuta
- 4 pulttiä viidestä ihan löysällä heti tuoreeltaan
- Pulttipyssyllä kiinni 600 Nm ja varoiksi naksutellaan momenttiavaimella sataseen, varmasti naksahtaa. Tälläista jopa merkkiliikkeessä 103€/h työstä, tehtaan manuaali sanoo alumiinivanteet kiinnitettävä 130 +-10 Nm. Metrin varrella lähti irti talven jälkeen.
- Aina ei riitä metrin varsikaan jos vedetään niin kiinni että pultin kartio sorvaa peltivanteeseen itselleen tilaa ja talvi vielä tuo lisämausteensa asiaan korroosion muodossa. 2 metrin varsi ja 200kg niin jo aukesi.
- Jos vanteen keskireikä ahdistaa, niin pulteilla menee paikoilleen. Pysyy vaikka ilman pultteja tuon jälkeen pyörä kiinni.
Rengasliikkeissä yms. nähtyä:
- Pyöränpultti katkottu (hakattu kiinnipäin ajatuksissaan kunnon pulttipyssyllä) kukaan ei ota vastuuta
- 4 pulttiä viidestä ihan löysällä heti tuoreeltaan
- Pulttipyssyllä kiinni 600 Nm ja varoiksi naksutellaan momenttiavaimella sataseen, varmasti naksahtaa. Tälläista jopa merkkiliikkeessä 103€/h työstä, tehtaan manuaali sanoo alumiinivanteet kiinnitettävä 130 +-10 Nm. Metrin varrella lähti irti talven jälkeen.
- Aina ei riitä metrin varsikaan jos vedetään niin kiinni että pultin kartio sorvaa peltivanteeseen itselleen tilaa ja talvi vielä tuo lisämausteensa asiaan korroosion muodossa. 2 metrin varsi ja 200kg niin jo aukesi.
- Jos vanteen keskireikä ahdistaa, niin pulteilla menee paikoilleen. Pysyy vaikka ilman pultteja tuon jälkeen pyörä kiinni.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Hutiloitko? Lähiaikoina vaarana jopa parin tonnin ikävä
Ladoissa on onneksi tiheä 1,25 mm nousuinen kierre, joka ei edes kestä moista kiristämistä, vaan korkkaa ennemmin. Harvakierteisissä osaa joskus kyllä olla rengasliikkeiden jäljiltä uskomattoman tiukassa vanteiden pultit tai mutterit.
Japseissa ym. pinnapultillisissa vehkeissä sitten katkeaa nuo pultit jos liikaa kiristää. Eräs kaveri kerran ihmetteli kun katkesi pultti, kun kuulemma kiristi "vain metrin jatkovarren päällä seisten". Moukan tuuria ettei katkennut jo vähemmästäkin.
Vaan edelleenkään en kyllä ymmärrä miten se rengas voi vauhdista irrota. Yleensä vanne irtoaa navasta ja rengas pysyy tukevasti vanteen ympärillä - harvemmin renkaan huuli lopsahtaa vanteen reunan yli kesken ajon tai muutenkaan pääsee vanteelta irti itsekseen, paitsi tietysti sellaisissa vehkeissä joissa on halkaistava vanne.
Japseissa ym. pinnapultillisissa vehkeissä sitten katkeaa nuo pultit jos liikaa kiristää. Eräs kaveri kerran ihmetteli kun katkesi pultti, kun kuulemma kiristi "vain metrin jatkovarren päällä seisten". Moukan tuuria ettei katkennut jo vähemmästäkin.
Vaan edelleenkään en kyllä ymmärrä miten se rengas voi vauhdista irrota. Yleensä vanne irtoaa navasta ja rengas pysyy tukevasti vanteen ympärillä - harvemmin renkaan huuli lopsahtaa vanteen reunan yli kesken ajon tai muutenkaan pääsee vanteelta irti itsekseen, paitsi tietysti sellaisissa vehkeissä joissa on halkaistava vanne.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Hutiloitko? Lähiaikoina vaarana jopa parin tonnin ikävä
Tuohon otsikkoon.. Arvelen ettei pari tonnia riitä. Jos vaikka 100 tonnin mesestä rengas irtoaa ja sillä sitten lepikkoon survaisee ja se vaikka lunastus kuntoon menee... Sitten jos kuski vielä päihdeitten alaisena.. Ja vakuutus ei korvaa..
Mulla takapotku paketti vokkelo. Siitä sai repiä vanteet irti väkisin. Aina tarvitsi metrin jatkon ja aina hyppiä varrelle painoksi. Olivat kuulemma itse kiristyvää mallia... Ilmeisesti pultit tai mutterit laitettava ensimmäiselle kierteelle että voivat kiristyä itse....
Mulla takapotku paketti vokkelo. Siitä sai repiä vanteet irti väkisin. Aina tarvitsi metrin jatkon ja aina hyppiä varrelle painoksi. Olivat kuulemma itse kiristyvää mallia... Ilmeisesti pultit tai mutterit laitettava ensimmäiselle kierteelle että voivat kiristyä itse....
Re: Hutiloitko? Lähiaikoina vaarana jopa parin tonnin ikävä
^Mikä on paketti vokkelo?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Hutiloitko? Lähiaikoina vaarana jopa parin tonnin ikävä
Vw transborter 1988 2.1l bokseri moottorilla. Joka sijaitsee takana. Eli on takapotku.. Oli entinen poliisi koiraauto ja sen jälkeen rekisteröity 9 hengen bussiksi. 112hevosvoimaa. Moottoritiellä ei vauhdinpitäminen 150ei ollut vaikeaa...
Re: Hutiloitko? Lähiaikoina vaarana jopa parin tonnin ikävä
esimerkiksi transkopteri


Re: Hutiloitko? Lähiaikoina vaarana jopa parin tonnin ikävä
Kiitoksia pressa avusta.. Hyvä kuva joskus parempi kuin tuhat sanaa..