1200L vm.88 Kaasutin ongelma

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
JanneF

1200L vm.88 Kaasutin ongelma

Viesti Kirjoittaja JanneF »

Hei,

Ongelmat alkoivat kun pitkään seisoneella ladalla lähdin painamaan kotia päin reilun kahdensadan kilometrin matkaa. Noin tunnin ajettua alkoi lada nykiä 100 km/h nopeuksilla ja matkan edetessä vauhti vain hidastui ja kotiin päästyä kulki enää vain noin 80 km/h kaasupohjassa ja nyki oikein tuntuvasti. Tuli sitten kaasari avattua ja puhdistettua ja kasattua uusiksi, mutta nyt ongelmana on, että bensaa tuppaa tulemaan hiukan liikaa eli kun auton laittaa pyörimään niin bensaa tulee loputtomiin ja auto tukehtuu ja kusee bensaa noin minuutin huohotin putken kautta. Nyt siis epäillään, että kohon neulassa olisi vikaa? Saakohan näin vanhaan kaasariin enää mistään korjaussarjaa, mieluiten pk-seudulta, jotta saisi sen neulan vaihdettua? Voiko neulan toimivuuden testata jollain tavalla ja tuleeko, jotain muuta vikaa teille mieleen joka aiheuttaisi tämmöisen oireen? Kaasari on Ozon, jos en aivan väärässä ole.
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

Re: 1200L vm.88 Kaasutin ongelma

Viesti Kirjoittaja jonir »

Kyllähän tuo tulvivalta kaasarilta kuulostaa, eiköhän se uudella koholla/neulaventtiilillä kuntoon tule. Ainakin toveri PöyhöinKuusaalt myi minulle kaasarinkorjaussarjan joka sisälsi myös ko. osan. Luultavasti saat varsin pian tähän viestiin vastaukseksi joltakulta tarjouksen uudesta osasta.
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2929
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Re: 1200L vm.88 Kaasutin ongelma

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Itsellä kävi toisinpäin korjaussarjan kanssa, sen uusi neula jumitteli aina välillä ja tuloksena samat oireet, kuin sulla. Joku sanoi näitä olleen silloin tällöin uusien osien kanssa. Lopulta laitoin vanhan neulaventtiilin takaisin ja homma pelasi. Toivottavasti sulla menee toisinpäin. Ei sitä oikein saanut testattua, koska ainakin se venttiili liikkui ihan normaalisti, ei siinä tuntunut mitään vastuksia.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1200L vm.88 Kaasutin ongelma

Viesti Kirjoittaja pressa »

JanneF kirjoitti:Tuli sitten kaasari avattua ja puhdistettua ja kasattua uusiksi, mutta nyt ongelmana on, että bensaa tuppaa tulemaan hiukan liikaa
Eihän kaasuttimen kantaa kohoineen laskettu pöydälle oikeinpäin puhdistuksen yhteydessä?? Tällä klassisella virheellä kohon kieli taipuu ja bensanpinta tulee törkeän ylös tai jopa tulvan puolelle... Eli säädä bensan pinta alemmaksi.
naksu007
Viestit: 111
Liittynyt: 19.6.2011 21:56
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: 1200L vm.88 Kaasutin ongelma

Viesti Kirjoittaja naksu007 »

Olisko kiihdytyspumpunkalvo rikki?
Lada 1500S axtec vm94
Lada on kunnon ralliauto sutii ja paukkuu!
Kuva
JanneF

Re: 1200L vm.88 Kaasutin ongelma

Viesti Kirjoittaja JanneF »

pressa kirjoitti:
JanneF kirjoitti:Tuli sitten kaasari avattua ja puhdistettua ja kasattua uusiksi, mutta nyt ongelmana on, että bensaa tuppaa tulemaan hiukan liikaa
Eihän kaasuttimen kantaa kohoineen laskettu pöydälle oikeinpäin puhdistuksen yhteydessä?? Tällä klassisella virheellä kohon kieli taipuu ja bensanpinta tulee törkeän ylös tai jopa tulvan puolelle... Eli säädä bensan pinta alemmaksi.
Jep, näinhän siinä oli päässyt käymään :( nyt näköjään myös on tiivisteetkin alkaneet vuotaa kun on sen verran tullut kaasaria ronkittua, että pitää niitäkin alkaa vaihtamaan, ehkä kuitenkin jo aikakin kaasariakin vähän huoltaa kun se 20 vuotta on rauhassa saanut olla 8)
JanneF

Re: 1200L vm.88 Kaasutin ongelma

Viesti Kirjoittaja JanneF »

Nyt on ladaan laitettu kaasarinkorjaus sarjaa ja pelittää kuulemma täysin. :) Nyt ei muutakuin auto leimalle ja talviunille. Kiitos kaikille vastauksista!
Steroz
Viestit: 113
Liittynyt: 26.6.2012 12:28
Paikkakunta: Nivala

Re: 1200L vm.88 Kaasutin ongelma

Viesti Kirjoittaja Steroz »

Mulla on sellanen ongelma vm 87 1200 nappiksen kanssa että kiihdytyspumpun kohdalta tiputtaa bensaa, ei heti kun käyntiin laittaa mut pikkulenkin jälkeen tulee tippoja suoraan imusarjan päälle. Just tänään kyseisen auton ostin ja edellinen omistaja vaihto eilen kyseisen ongelman takia kaikki tiivisteet kaasariin. Ei auttanu mitään, olisko jollain hyvää vinkkiä että mikä vois olla avuksi? niin ja ei minun mielestä pitäis syödä bensaa tuohon malliin kun mitä tänään haku reissulla meni (4-6L 20-25km)
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 1200L vm.88 Kaasutin ongelma

Viesti Kirjoittaja jta »

Vaan onko kiihdytyspumpun kalvoa vaihdettu? Tuohan sieltä todennäköisesti vuotaa.
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 1200L vm.88 Kaasutin ongelma

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Neulaventtiili jumittaa?
Jos on tarvikepumppu, se antaa liian ison paineen?
Kiihdystyspumpun takaiskuventtiili ei toimi? Tämän voi tarkistaa irroittamalla kaasarin kannen ja sen alla olevan kiihdytyspumpun venttiilin. Irtoinaisena sitä heiluttaessa pitäisi kuulua helinää. Jos ei kuulu niin liotukseen yön yli ja uusi yritys.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Steroz
Viestit: 113
Liittynyt: 26.6.2012 12:28
Paikkakunta: Nivala

Re: 1200L vm.88 Kaasutin ongelma

Viesti Kirjoittaja Steroz »

THI-900 kirjoitti:Neulaventtiili jumittaa?
Jos on tarvikepumppu, se antaa liian ison paineen?
Kiihdystyspumpun takaiskuventtiili ei toimi? Tämän voi tarkistaa irroittamalla kaasarin kannen ja sen alla olevan kiihdytyspumpun venttiilin. Irtoinaisena sitä heiluttaessa pitäisi kuulua helinää. Jos ei kuulu niin liotukseen yön yli ja uusi yritys.
Nyt tulee tyhmä kysymys, onko nappisessa samantapainen bensapumppu kuin kanttisessa? Eli siis se käsi pumppaus mahdollisuus? Tuossa sitä ei nimittäin ole, eli onko sellainen se tarvike pumppu?
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2700
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: 1200L vm.88 Kaasutin ongelma

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Sama bensapumppu kaikissa kaasutin koneissa. Alkuperäisessä on vipu käsipumppausta varten, tarvikemallissa ei.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Steroz
Viestit: 113
Liittynyt: 26.6.2012 12:28
Paikkakunta: Nivala

Re: 1200L vm.88 Kaasutin ongelma

Viesti Kirjoittaja Steroz »

Mulla on sitten tarvike pumppu. Jos niillä on taipumusta tuottaa liikaa painetta niin onko kukaan kokeillu että laittais lisä tiivisteen pumpun ja lohkon väliin? Yksi entinen autokorjaaja sano että sillälailla pystyy vähentämään painetta ja kuulemma pitäis toimia. Ainut ongelma on ettei kiinnostais kokeilla näillä pakkasilla pihalla mut jos jollain on kokemusta ja tietoa että toimiiko ja kuinka paljon tiivistettä pitäis suunnilleen lisätä niin ilomielin otan tietoja vastaan.
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1200L vm.88 Kaasutin ongelma

Viesti Kirjoittaja pressa »

Steroz
Viestit: 113
Liittynyt: 26.6.2012 12:28
Paikkakunta: Nivala

Re: 1200L vm.88 Kaasutin ongelma

Viesti Kirjoittaja Steroz »

Voiko tuohon ostaa jostain jotain säätölevyjä vai pitäskö kokeilla tiivisteellä? Ja onko näin että tiivistettä/liuskoja pitäis lisätä tuohon alemmassa kuvassa olevaan kohtaan B? jos näin on niin oikeastikko sen pitäis olla sen 0,70-0,80mm. Ei oikein tuo venäjän kieli ole hallussa ja google kääntäjällä tulee suht kehnoja vastauksia.
Vastaa Viestiin