VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3660
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: 1200L 1980 entisöinti
Kyllä omissa ainakin ihan tasaisesti on:
http://lada1970.1g.fi/kalusto_mu-874/mu ... 07_191.jpg
http://lada1970.1g.fi/kalusto_aec-224/aec-224_043.jpg
http://lada1970.1g.fi/kalusto_oy-903/oy-903_020.jpg
http://lada1970.1g.fi/kalusto_kzl-9/kzl-9_2013_022.jpg
http://lada1970.1g.fi/kalusto_ifo-11/ifo-11_05_016.jpg
http://lada1970.1g.fi/kalusto_mu-874/mu ... 07_191.jpg
http://lada1970.1g.fi/kalusto_aec-224/aec-224_043.jpg
http://lada1970.1g.fi/kalusto_oy-903/oy-903_020.jpg
http://lada1970.1g.fi/kalusto_kzl-9/kzl-9_2013_022.jpg
http://lada1970.1g.fi/kalusto_ifo-11/ifo-11_05_016.jpg
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: 1200L 1980 entisöinti
Kiitos AI !
Tuossa AEC-224:ssa saattaa olla vähän samaa efektiä kuin minulla. Mutta useaa kuvaa on uskominen eli tasalla kuuluu olla.
Kävi mielessä, on saattanut perä sujua myös korigrillissä pyöritellessä. Minulla oli juuri kontin yläreunassa ylimääräinen tuki.
Nyt se tuki on poistettu. Kokeilin jo oikaisua pullotunkilla, hienosti oikenee.
Tuossa AEC-224:ssa saattaa olla vähän samaa efektiä kuin minulla. Mutta useaa kuvaa on uskominen eli tasalla kuuluu olla.
Kävi mielessä, on saattanut perä sujua myös korigrillissä pyöritellessä. Minulla oli juuri kontin yläreunassa ylimääräinen tuki.
Nyt se tuki on poistettu. Kokeilin jo oikaisua pullotunkilla, hienosti oikenee.
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3660
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: 1200L 1980 entisöinti
Enpäs tuota aiemmin olekaan hoksannut että tuossa peräpelti olisi painunut. Tässä kuvassa näkyy selvemmin:
http://lada1970.1g.fi/kalusto_aec-224/aec-224_034.jpg
Näyttäisi kyllä että luukkukin olisi ihan vit... llaan.
http://lada1970.1g.fi/kalusto_aec-224/aec-224_034.jpg
Näyttäisi kyllä että luukkukin olisi ihan vit... llaan.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3660
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: 1200L 1980 entisöinti
Tänään tuota takaluukkua katselin tarkemmin ja peräpelti on ihan suora mutta luukku on kaareva. Olkoon.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: 1200L 1980 entisöinti
Heitämpä lusikan tähän soppaan myös.Itselläni -88 nappis, ja takapelti on tasaisesti kaarella luukun sisäpuolella keskeltä.Kolaroimaton perä.Eiköhän tuo lukkomekanismi määrittele sen, voiko takapeltiä vetää suoraksi.Ja voiko luukkua viedä vastaavasti eteenpäin.Rupeaa ottamaan etunurkista kiinni.
Red Angry Bird
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3660
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: 1200L 1980 entisöinti
Tässä kyllä on ihan suora takaluukku ja peräpelti:
http://lada1970.1g.fi/kalusto_kzl-9/kzl-9_2010_010.jpg
http://lada1970.1g.fi/kalusto_kzl-9/kzl-9_2011_087.jpg
http://lada1970.1g.fi/kalusto_kzl-9/kzl-9_2011_112.jpg
http://lada1970.1g.fi/kalusto_kzl-9/kzl-9_2010_010.jpg
http://lada1970.1g.fi/kalusto_kzl-9/kzl-9_2011_087.jpg
http://lada1970.1g.fi/kalusto_kzl-9/kzl-9_2011_112.jpg
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: 1200L 1980 entisöinti
Hommat jatkuu. Kori on nyt hiekkapuhalluskunnossa. En ala korjaamaan lopuja mahdollisia paikattavia kohtia ennen kuin hiekkapuhallus on tehty. Monessa kohtaa on ehkä nyt tehty turhaa työtä eli vaihdettu peltiä kokonaan kun hiekkapuhallus + maalaus olisi riittänyt.
Tallin puolta pitää saada tyhjäksi hiekkapuhalluksen aiheuttaman pölyn ja sotkun takia. Puhaltelin loppuja pieniä alustan osia hiekapuhalluskaapissa, jotka sinne mahtuivat. Taka-akselin tukitangot, etupalkki (etusilta, apurunko tms mikä onkaan oikea nimi) sekä simpukoiden välinen yhdystanko.
Epoksit pintaan ja kuivumaan. Illalla tarkoitus vetää vielä mustat pintaepoksit. Etupalkki oli pirullinen puhallettava ja maalattava, melkoisia katvealueita. Pitää laittaa kunnolla kotelosuojaa sisään maalauksen jälkeen.
Tässä akselin tukitangot. Puslat on mielestäni oikein hyvässä kunnossa, en ala suotta vaihtamaan.

Tässä etupalkki kuivumassa. Laittelin jakkaran päälle ja taakse pellit ja eteen 2kW puhallin töhöttämään lämpöä. Lämpö nousee kuvassa näkyän anturin mukaan noin 45 asteeseen eli ei tarvi odotella montaa tuntia kun epoksit kuivahtaa. Pienille osille pitää tällaista "tee-se-itse uunitusta" käyttää jatkossakin.

Tallin puolta pitää saada tyhjäksi hiekkapuhalluksen aiheuttaman pölyn ja sotkun takia. Puhaltelin loppuja pieniä alustan osia hiekapuhalluskaapissa, jotka sinne mahtuivat. Taka-akselin tukitangot, etupalkki (etusilta, apurunko tms mikä onkaan oikea nimi) sekä simpukoiden välinen yhdystanko.
Epoksit pintaan ja kuivumaan. Illalla tarkoitus vetää vielä mustat pintaepoksit. Etupalkki oli pirullinen puhallettava ja maalattava, melkoisia katvealueita. Pitää laittaa kunnolla kotelosuojaa sisään maalauksen jälkeen.
Tässä akselin tukitangot. Puslat on mielestäni oikein hyvässä kunnossa, en ala suotta vaihtamaan.
Tässä etupalkki kuivumassa. Laittelin jakkaran päälle ja taakse pellit ja eteen 2kW puhallin töhöttämään lämpöä. Lämpö nousee kuvassa näkyän anturin mukaan noin 45 asteeseen eli ei tarvi odotella montaa tuntia kun epoksit kuivahtaa. Pienille osille pitää tällaista "tee-se-itse uunitusta" käyttää jatkossakin.
Re: 1200L 1980 entisöinti
Vielä ei ole hiekkapuhallusta tehty, ollut sellainen luova kolmen viikon tallitauko. Lentsua ja muuta kiirettä.
Tässä vähän stooria kuskin oven osalta. Alkuperäinenhän oli totaalisen laho, joten jo ennen projektin aloittamista ostin varaosaoven
noin kolme vuotta sitten. Ovi paljastui koesovituksessa hieman salmiakin muotoiseksi, se ei istunut nätisti ovi aukkoon, vaan tupakki
ikkunan kohdalle kaareen jäi liian iso rako. Ensimmäinen homma oli vääntää ja kumivarasalla "hienosäätäen" saada ovi oikean muotoiseksi.
Ja ei tämä varaosaovikaan ollut ruosteen osalta yhtään parempi kuin kolme alkuperäisovea - alareuna aivan laho. Kahdesta ensin korjatusta ovesta viisastuneena opin sen että alareunan peltiä kannattaa vaihtaa noin 10 senttiä korkeasti vaikka ruostevauriot ovat matalammat. Näin menetellen
hitsausvetelyiden oikominen onnistuu paremmin kun sauman kohtaa pääsee vasaroimaan kunnolla.
Tässä muutama kuva alareunan korjauksesta. Tuttuun tyyliin hylkäsin valmiit korjauspalat (jotka minulla nyt olisi ollutkin) ja suorasta pellistä..
Ensin pintapelti alareunasta pois. Kanttauksista hiotaan hiomalaikalla taivutus auki, ja viivottimella merkaten suikale pois, leikkaus 1mm laikalla.
Tässä leikattu 7cm kohdalta, huomaa kuinka ovipahvia vasten tuleva peltireunus on vielä vasaroinnin edessä. Uusi viiva onkin jo piirretty 10 sentin kohdalle: (edit: nyt hoksasin että tässähän on takaovi, no periaate aivan sama..)

Pintapellin pois oton jälkeen uusin ensin alareunan suoran osuuden, siis oven etu- ja takareunan välisen suoran osuuden.
Tässä korjauspala kantattuna ja puristimilla paikoillaan hitsausta varten.

Tämän jälkeen korjattiin lahot kulmapyöristykset.
Sitten hionta hitsisaumasta molemmin puolin, kevyt hiekkapuhallus kohta piiloon jääviin kohtiin ja happopohjamaalit pintaan:

Seuraavaksi hitsataan kuvassa näkyvä kevyesti kuperaksi vasaroitu korjauspintapelti paikoilleen. Laittelen siitä vaiheestakin kuvia jos tässä taas saisi intoa päälle.
Tässä vähän stooria kuskin oven osalta. Alkuperäinenhän oli totaalisen laho, joten jo ennen projektin aloittamista ostin varaosaoven
noin kolme vuotta sitten. Ovi paljastui koesovituksessa hieman salmiakin muotoiseksi, se ei istunut nätisti ovi aukkoon, vaan tupakki
ikkunan kohdalle kaareen jäi liian iso rako. Ensimmäinen homma oli vääntää ja kumivarasalla "hienosäätäen" saada ovi oikean muotoiseksi.
Ja ei tämä varaosaovikaan ollut ruosteen osalta yhtään parempi kuin kolme alkuperäisovea - alareuna aivan laho. Kahdesta ensin korjatusta ovesta viisastuneena opin sen että alareunan peltiä kannattaa vaihtaa noin 10 senttiä korkeasti vaikka ruostevauriot ovat matalammat. Näin menetellen
hitsausvetelyiden oikominen onnistuu paremmin kun sauman kohtaa pääsee vasaroimaan kunnolla.
Tässä muutama kuva alareunan korjauksesta. Tuttuun tyyliin hylkäsin valmiit korjauspalat (jotka minulla nyt olisi ollutkin) ja suorasta pellistä..
Ensin pintapelti alareunasta pois. Kanttauksista hiotaan hiomalaikalla taivutus auki, ja viivottimella merkaten suikale pois, leikkaus 1mm laikalla.
Tässä leikattu 7cm kohdalta, huomaa kuinka ovipahvia vasten tuleva peltireunus on vielä vasaroinnin edessä. Uusi viiva onkin jo piirretty 10 sentin kohdalle: (edit: nyt hoksasin että tässähän on takaovi, no periaate aivan sama..)
Pintapellin pois oton jälkeen uusin ensin alareunan suoran osuuden, siis oven etu- ja takareunan välisen suoran osuuden.
Tässä korjauspala kantattuna ja puristimilla paikoillaan hitsausta varten.
Tämän jälkeen korjattiin lahot kulmapyöristykset.
Sitten hionta hitsisaumasta molemmin puolin, kevyt hiekkapuhallus kohta piiloon jääviin kohtiin ja happopohjamaalit pintaan:
Seuraavaksi hitsataan kuvassa näkyvä kevyesti kuperaksi vasaroitu korjauspintapelti paikoilleen. Laittelen siitä vaiheestakin kuvia jos tässä taas saisi intoa päälle.
Re: 1200L 1980 entisöinti
Ovet on nyt kaikki valmiita ja koesovitettu. Valokuvia tuli otettua harmittavan vähän.
Tänään aloitin hiekkapuhaltamisen. Melkoinen pöly mutta sen kanssa pärjää. Kompura pörisee varastohuoneessa jossa ikkuna auki.
Autotallin puolella kanavapuhallin imee tallia alipaineeseen joten pölyt pysyy tallissa. Päässä tietenkin pölynsuodattimin varustettu puolinaamari ja muut suojaimet. Tänä iltana en ehtinyt kuin tunnin puhaltaa, keula on aika lailla nyt puhallettu. Pari iltaa niin pitäisi olla puhallukset tehty ja sen jälkeen tarkistaa vaatiiko jokin kohta vielä uutta peltiä.
Sen jälkeen alkaa mukava vaihe eli maalaaminen. No pakkeloinnista en niin välittäisi mutta tehtävä se on sekin..
Kova tohina on päällä ja tavoite että auto katsastetaan tämän vuoden puolella.
Tänään aloitin hiekkapuhaltamisen. Melkoinen pöly mutta sen kanssa pärjää. Kompura pörisee varastohuoneessa jossa ikkuna auki.
Autotallin puolella kanavapuhallin imee tallia alipaineeseen joten pölyt pysyy tallissa. Päässä tietenkin pölynsuodattimin varustettu puolinaamari ja muut suojaimet. Tänä iltana en ehtinyt kuin tunnin puhaltaa, keula on aika lailla nyt puhallettu. Pari iltaa niin pitäisi olla puhallukset tehty ja sen jälkeen tarkistaa vaatiiko jokin kohta vielä uutta peltiä.
Sen jälkeen alkaa mukava vaihe eli maalaaminen. No pakkeloinnista en niin välittäisi mutta tehtävä se on sekin..

Kova tohina on päällä ja tavoite että auto katsastetaan tämän vuoden puolella.
Re: 1200L 1980 entisöinti
Hitaammin se aina etenee mitä kuvittelee alkuun. Joka tapauksessa tänä iltana aloitin maalaushommat. Pohjaan tuli ruiskutettua happopohjamaalia. Huomenna sitten epoksia jos hyvin käy. Nyt on tosiaan kaikki ruosteet korjattu, joten luulisi että uuteen työvaiheeseen pääsy tuo uutta intoa.
Re: 1200L 1980 entisöinti
Hyvä juttu että homma etenee.
Ei pitäis märkiä heti kun pohjat on tehty kunnolla.
Ei pitäis märkiä heti kun pohjat on tehty kunnolla.
Re: 1200L 1980 entisöinti
Pitkästä aikaa vähän kuvia foorumin täytteeksi.
Tässä sisältä tilannetta. Lattioissa happo + pohjaepoksi. Vänkärin takaa lattia oli terve, siksi sille ei ole tehty mitään.

Ja pohjanäkymää. Sama juttu, happo + epoksi ruiskutettu. Seuraavaksi alkuperäissävyinen akryyli, sellainen vaalean beige.
Helmat tietenkin pakkeloitava siistiksi.

Peräkonttiin piti vaihtaa vielä koko leveydeltä suikele tuohon takareunaan. Hiekkapuhallus paljasti "kauniin" pitsireunuksen.

Hommat etenee nyt taas mukavalla pöhinällä. Eilen sain vanteiden hiekkapuhalluksen viimeisteltyä kaapissa.
Tänään olisi tarkoitus niihin ja taka-akseliin vetää happo.
Tässä sisältä tilannetta. Lattioissa happo + pohjaepoksi. Vänkärin takaa lattia oli terve, siksi sille ei ole tehty mitään.
Ja pohjanäkymää. Sama juttu, happo + epoksi ruiskutettu. Seuraavaksi alkuperäissävyinen akryyli, sellainen vaalean beige.
Helmat tietenkin pakkeloitava siistiksi.
Peräkonttiin piti vaihtaa vielä koko leveydeltä suikele tuohon takareunaan. Hiekkapuhallus paljasti "kauniin" pitsireunuksen.
Hommat etenee nyt taas mukavalla pöhinällä. Eilen sain vanteiden hiekkapuhalluksen viimeisteltyä kaapissa.
Tänään olisi tarkoitus niihin ja taka-akseliin vetää happo.
-
- Viestit: 431
- Liittynyt: 14.11.2005 22:29
- Paikkakunta: tampere
Re: 1200L 1980 entisöinti
Seuraavaksi otat projektiksi hienon jenkin.. Saat körötellä sillä sitten joskus.. (Lue: kun ikää alkaa tuleemaan)
Todella komeaa jälkeä.!!!!!!!
Todella komeaa jälkeä.!!!!!!!
Re: 1200L 1980 entisöinti
Eli suoraan sanottuna Ladan entisöinti on hukkaan heitettyä aikaa ja arvotonta puuhastelua??? Miksi pitää tällä foorumilla olla jos jenkity on niin paljon parempia? Vai eikö siellä voi mennä pätemään että, koittakaas entisöidä tai shopata mosse?sergei 1200L kirjoitti:Seuraavaksi otat projektiksi hienon jenkin...