E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Venäjältä! Suomessa olen joku vuosi sitten nähnyt Teboililla viimmex sellaisen 10L kannun ja oli tupla hinta bensiiniin nähden, silloin tällöin on jossain ollut 200L tynnyreitä vielä myynnissä €/L?
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
- pavlik morozov
- Viestit: 1149
- Liittynyt: 11.3.2013 22:00
- Viesti:
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
kannattaisko muuttaa petroolitraktori käymään etanolilla. tosin puristukset ei riittäis ja pikku ahdin vaatis paineistetun kaasuttimen esim vaakasolex oishan noita saabeista ja volvoista jääny. isompi suutin vaan mukaan ja niissähän saa neulalla säädettyä seosta kaiketi 

Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Jos tuossa on oikeasti Boschin anturi, ei tuon purkin arvo voi olla paljoakaan, joten tuskin kovin kummoista tietotekniikkaa sisältää.
Moottorinohjainhan menee vapaaehtoisesti pois lambdaohjauksesta kun kaasua runttaa vähän reilummin, joten se ei ole tuon purkin ominaisuus, vaikka sivut vähän siihen suuntaan antavat ymmärtää.
Varsinkin etanolikäytössä tuon hyöty jää kyllä minulle hieman hämärän peittoon, polttoaineen määräähän pitäisi saada hieman lisättyä, eikä vähennettyä entisestään.
Muutenkin tuo sivusto saa niskavillat pystyyn, amatöörimäinen tekele, luvataan paljon, mutta mitään faktoja ei esitetä. Saati sitten selitetä edes perustoimintaperiaatetta järkevästi. Tuoltahan puuttuu enää taikasanat "free energy" "make easy money" ja "HHO". Ups, HHO siellä jo olikin
Huomattavasti halvemmalla saanee säädettävän bensapaineensäätimen, joka oikeasti auttaakin jotain etanolikäytössä.
Moottorinohjainhan menee vapaaehtoisesti pois lambdaohjauksesta kun kaasua runttaa vähän reilummin, joten se ei ole tuon purkin ominaisuus, vaikka sivut vähän siihen suuntaan antavat ymmärtää.
Varsinkin etanolikäytössä tuon hyöty jää kyllä minulle hieman hämärän peittoon, polttoaineen määräähän pitäisi saada hieman lisättyä, eikä vähennettyä entisestään.
Muutenkin tuo sivusto saa niskavillat pystyyn, amatöörimäinen tekele, luvataan paljon, mutta mitään faktoja ei esitetä. Saati sitten selitetä edes perustoimintaperiaatetta järkevästi. Tuoltahan puuttuu enää taikasanat "free energy" "make easy money" ja "HHO". Ups, HHO siellä jo olikin

Huomattavasti halvemmalla saanee säädettävän bensapaineensäätimen, joka oikeasti auttaakin jotain etanolikäytössä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Sillai siitä voisi olla hyötyä, kun tuo nostaa signaalijännitettä. Kun etanolikäytössä moottorinohjain ei pysty syöttämään tarpeeksi tavaraa että lambdan signaali pysyisi tarpeeksi korkeana ja tästä tulee vikakoodi laiha seos tai lambdasignaalijännite alhainen.mush kirjoitti: Varsinkin etanolikäytössä tuon hyöty jää kyllä minulle hieman hämärän peittoon, polttoaineen määräähän pitäisi saada hieman lisättyä, eikä vähennettyä entisestään.
Eli tuo "purkki" voisi saada aikaan sen että moottorinohjaimelle tulisi mukavia arvoja lambdalta vaikka seos todellisuudessa olisikin laihalla. Näinollen auto pelais ilman vikakoodeja käyden laihalla seoksella silloin kun lambdasäätö on pelissä.
Kylmäkäynnistykseen ja täyskaasuunhan tuolla ei siis olisi vaikutusta.
Joo tuo sivusto näyttää kyllä vähän keskeneräiseltä

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Kyllä siellä ohjaimella on raja-arvot on jonka jälkeen se ei "ymmärrä" mitä tapahtuu ja sytyttää vikavalon. Näin esimerkiksi isommat suuttimet tai korkeampi bensapaine palauttaa tilanteen ohjaimen kannalta takaisin ohjearvoihin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Juuri näin!mush kirjoitti:Kyllä siellä ohjaimella on raja-arvot on jonka jälkeen se ei "ymmärrä" mitä tapahtuu ja sytyttää vikavalon. Näin esimerkiksi isommat suuttimet tai korkeampi bensapaine palauttaa tilanteen ohjaimen kannalta takaisin ohjearvoihin.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Ei kaikissa, ja siksi se vikavalo monessa syttyy kun etanoolilla mennäöän.Lattarauta kirjoitti:Onko uudemmissa autoissa laajakaista?
Edit: Ylläpito siirsi yleisen Etanolikeskustelun tänne Lada-topicista.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA
Kyllä, eli Lada ketjussa puhutaan miten ja millä muutoksilla Lada toimii. Yleinen etanolikeskustelu kattaa kaikki moottorisahat ja muut etanoliasiat.Lattarauta kirjoitti:Miksi ihmeessä samasta asiasta on kaksi ketjua, onko toinen Autoille ja toinen ladoille...
- pavlik morozov
- Viestit: 1149
- Liittynyt: 11.3.2013 22:00
- Viesti:
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
tyhymä maaorja kysyy kun ei löytäny vastausta suoraan:
onko ruisku takavetoladaan ehdoton ei etanolille tai bensan seassa ½-½ tai täytyykö vaihtaa esim tulipellin viertä tuleva kangaspäälysteinen letku tms.
sori nyt näppiksestä on osa numeroista ym pimeenä kun tuo paapushka kaato tsajut läppärille...
onko ruisku takavetoladaan ehdoton ei etanolille tai bensan seassa ½-½ tai täytyykö vaihtaa esim tulipellin viertä tuleva kangaspäälysteinen letku tms.
sori nyt näppiksestä on osa numeroista ym pimeenä kun tuo paapushka kaato tsajut läppärille...

Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Etanoli vastaukseen vastaus riippuu siitä keneltä kysyy. Aikoinaan maahantuoja konela/delta antoi lausunnon ettei edes 95E bensaakaan (jossa siis mahdollisesti 10% etanolia) saa Ladaan laittaa. Tälläkin foorumilla monella oli pahoja ongelmia tuon bensan kanssa, itse olen sitä omassa Ladassani käyttänyt ongelmitta. 50% etanoliseos ei käy Ladaan kun virallisesti kysytään, mutta silti useat henkilöt (kuten minä) ovat sillä ja kovemmilakin seoksilla ajelleet. Kylmäkäynnistys on huonompi kovilla etanoliseoksilla ja mahdollinen syötön korjaus (suurentaminen) voidaan tehdä lämpötilatunnistin tietoa muuttamalla. Kerholehdessäkin on ollut juttua ja myös siitä miten vuosien saatossa bensassa on ollut jopa 30% metanolijohdannaisia, ja silloin ei kenelläkään autot hajonneet kun sitä ei tiedetty...
- pavlik morozov
- Viestit: 1149
- Liittynyt: 11.3.2013 22:00
- Viesti:
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
spasiba, pitääpä ruveta kehittelemään tuota sorretunvoimalla ajamista tuohon ruisku kaksyksnolseiskaiivanaan.
miten käytännössä toteutetaan tuo lämpötila anturi säätö tuleeko sinne joku potikka väliin
miten käytännössä toteutetaan tuo lämpötila anturi säätö tuleeko sinne joku potikka väliin
Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Mukava katsella näitä viinaketjun alkujuttuja. Melkoisia kauhujuttuja maalailtiin ja mielipiteet olivat aina ehdottomia totuuksia.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Niin ja suurin osa näistä "Tietäjistä" jotka kertoi esim: E10 vaaroista/sopimattomuudesta mihinkään laitteeseen, niin eivät omanneet minkään moista tietoa/kokemusta kyseisestä asiasta.
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
On siitäkin aikaa kun Teboil Terralla Autoja tukkoon saatiin. Eniten kärsi kuulemma Ooppelit ja Peugeot... ei mulla ollut Terrallakaan ongelmia Ladassa.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Teboilin tarra liimasi venttiilit auki (eli "en muista mikä" lisäaine) jäi venttiilin varsiin ja yön aikana tartutti ne ohjuriin, autoa käynistäessä ei jousi jaksanut ventiilejä painaa kiinni. Tämä ilmiö oli pahin niissä autoissa joissa oli tiukat ventiilinohjurit. Samaa lisäainetta oli lähes kaikkien huoltamoketjujen bensoissa, myös Esson. Toki Esso laittoi lisäainetta noin kolmanneksen vähemmän kuin Teboili.