VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Täällä Minimanissa maksoi muistaakseni vähän yli vitosen ja Tokmannilla taisi olla 4,95e, paketissa raspi, painantatyökalu ja kolme paikkaa.
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Eipä niillä auton kanssa juuri mitään teekään, mutta moottoripyörässä ko. pullot voi olla hyvinkin tarpeelliset. Nuo välineet pulloineen löytyy monesta jo tehtaan jäljiltä työkaluboksista.AI kirjoitti:Tuollaista voisi harkita. Motonet näkyy 20 € tuollaisesta pyytävän ja mukana on jotain hiilidioksidipulloja, mitähän ihmettä niilläkin tehdään? Ilmeisesti rengasta täytetään.
Ts. ei ole varapyörää ja rengas on paikattava tienposkessa ja täytettävä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Onneksi: "Venäjänmaa antaa lapsilleen..." myös halpoja renkaan paikkauksiaa..., Venäjä on halpatyömaa. 

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3655
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Rengas on nyt paikattu. Olisiko pitänyt antaa jollekin venäjänkävijälle mukaan niin olisi pari euroa säästänyt kun se olisi siellä paikattu? 

VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3655
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Töissä huomasin että takapenkin oikea reuna on märkä. Takaikkuna oli raollaan joten ajattelin että siitä on sopivassa kulmassa satanut vettä sisään. Laitoin penkin päälle läjän paperia kuivikkeeksi. Päivällä sitten huomasin että kuivikkeissa oli likaista vettä. Raotin penkkiä ja löysin selkänojan ja ovitiivisteen välistä pienen reiän. Tänään pihassa tutkin tarkemmin ja reikä on joku 30 senttiä pitkä mutta kapea. Ensiavuksi tungin siihen muovipussin ettei ihan lorisemalla vedet sisälle ajaessa tule. Täytyy ottaa töihin lämpöpuhallin ja kittipurkki mukaan ja tehdä siihen hieno kittipaikka joka toivottavasti kestää kevääseen saakka. Tuolla pihassa vesisateessa on vähän hankala ruveta paikkailemaan. Täytyy keväällä sitten hitsauttaa se kunnolla kun käy talven jäljiltä muutkin ruostevauriot läpi, en moista viitsi erikseen lähteä paikkauttamaan.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3655
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
1971
Eipä tarvinnutkaan töihin lähteä kittipurkin ja lämpöpuhaltimen kanssa. Ulkona olikin sateetonta ja lokari oli kuiva joten kittailin sen tuossa pihassa. Vähän jäykkää oli kitti kun oli kylmässä tallissa mutta ehkä se kiinni pysyy.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3655
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
1971 IFO-11
Viikko sitten havaitsin että oikea takarengas oli täydessä lastissa vajaapaineisen oloinen. Hain siihen ilmaa ja ei ainakaan vielä ole silminnähden vajaantunut. Täytynee muutaman viikon välein hakea siihen ilmaa.
Tyhjäkäynti alkoi ontumaan ja sammuilikin välillä. Ensimmäiseksi ajattelin irrottaa tyhjäkäyntisuuttimen ja rassata sen puhtaaksi. Eilen aamuna töissä sisällä sitten avasin konepellin. Kaasuttimessa onkin tuossa paikassa solenoidi joka estänee jälkikäyntiä. Sitä kokeilin ja oli ihan löysällä. Sen kun käänsi kireälle niin tyhjäkäyntikin alkoi toimia. Kerrankin helppo korjaus.
Öljyä on johonkin hävinnyt. Reilut 3000 km ajettu öljynvaihdon jälkeen ja puolessa välissä Min- ja Max- viivojen välissä pinta. Eihän tähän koneeseen ole koskaan muistaakseni tarvinnut öljyä lisätä!
Tyhjäkäynti alkoi ontumaan ja sammuilikin välillä. Ensimmäiseksi ajattelin irrottaa tyhjäkäyntisuuttimen ja rassata sen puhtaaksi. Eilen aamuna töissä sisällä sitten avasin konepellin. Kaasuttimessa onkin tuossa paikassa solenoidi joka estänee jälkikäyntiä. Sitä kokeilin ja oli ihan löysällä. Sen kun käänsi kireälle niin tyhjäkäyntikin alkoi toimia. Kerrankin helppo korjaus.
Öljyä on johonkin hävinnyt. Reilut 3000 km ajettu öljynvaihdon jälkeen ja puolessa välissä Min- ja Max- viivojen välissä pinta. Eihän tähän koneeseen ole koskaan muistaakseni tarvinnut öljyä lisätä!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3655
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Lada 1971, IFO-11
Aika tylsää tarinaa, 1971 toimii vaan. Eilen tuli 5000 km täyteen öljynvaihdon jälkeen tasan kolmessa kuukaudessa. Lisäsin öljykanisterin jämät koneeseen kun minimimerkki alkoi lähestyä. Oikeaan takarenkaaseen parin viikon välein pitää hakea ilmaa, täytyy keväällä korjauttaa jossain.
Ihmettelin suurelta tuntuvaa polttoaineen kulutusta, kovimmilla pakkasilla laskin tankkausvälin, n. 350 km kulutuksen ja oli noin 9,5 litraa/100 km. Lienee ihan normaali kun oli kylmäkäynnistyksiä, lyhyttä ajoa, työajoa ym. epätaloudellista ajoa. Kilometrit vaan jostain huomaamatta mittariin ilmestyvät! Lohkolämmitintä en ole käyttänyt kun lähtee tuolla uudella akulla käymään samallalailla on plussakeli tai -20. Parina aamuna olisi kyllä ihan järkevää lie ollut käyttää mutta tuo uudenmallinen Defan liitin on niin anuksesta ettei sitä kylmässä ja pimeässä jaksa konepellin alla sohia paikoilleen kun johtokin on ihan jäykkä. Se vanha isompi liitin oli kyllä paljon parempi, johtokin oli oikeata kumia kun pysyi taipuisena pakkasillakin. Mielessä kyllä on käynyt että jättäisi lämmittimen johdon paikoilleen ja jotain kautta ulkopuolelle mutta kun nuo pakkasetkin loppuivat. Ehkä sitten ensi talvena.
Ihmettelin suurelta tuntuvaa polttoaineen kulutusta, kovimmilla pakkasilla laskin tankkausvälin, n. 350 km kulutuksen ja oli noin 9,5 litraa/100 km. Lienee ihan normaali kun oli kylmäkäynnistyksiä, lyhyttä ajoa, työajoa ym. epätaloudellista ajoa. Kilometrit vaan jostain huomaamatta mittariin ilmestyvät! Lohkolämmitintä en ole käyttänyt kun lähtee tuolla uudella akulla käymään samallalailla on plussakeli tai -20. Parina aamuna olisi kyllä ihan järkevää lie ollut käyttää mutta tuo uudenmallinen Defan liitin on niin anuksesta ettei sitä kylmässä ja pimeässä jaksa konepellin alla sohia paikoilleen kun johtokin on ihan jäykkä. Se vanha isompi liitin oli kyllä paljon parempi, johtokin oli oikeata kumia kun pysyi taipuisena pakkasillakin. Mielessä kyllä on käynyt että jättäisi lämmittimen johdon paikoilleen ja jotain kautta ulkopuolelle mutta kun nuo pakkasetkin loppuivat. Ehkä sitten ensi talvena.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3655
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Sain sunnuntaina erikoisen puhelun. Olin ohittanut jonkun mustakilpisellä Ladalla ja soittaja/ohitettu halusi ostaa Ladan.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3655
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Kävin pihalla tutkimassa kuinka tuo 1972 KZL-9 on talvehtinut. Vähän vettä oli kuskin jalkatilaan jostain vuotanut, laittelin sanomalehteä sitä pois imemään. Kokeilin jarrupoljinta ja se ei mennyt pohjaan vaikka niin pelkäsin kun pääsylinteri on pitkin viime kesää (ja sitä edellistä) vuotanut, nestesäiliö toki oli tyhjentynyt ja sen täytin. Vaihdoin myös n. 5000 km ajetun öljynsuodattimen reilut 30.000 ajetun tilalle. Ensi viikolla jos ilmat lämpenee niin voisi kokeilla käynnistää ja kohta jo liikenteeseen ottaa kun ei tästä taida talvea enää tulla.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3655
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Viime viikolla käynnistin KZL-9:n. Samalla lailla kuin edellisinäkin keväinä, ilmanputsarin kansi pois, kanisterista bensaa ja starttaus. Hyvin käynnistyi eikä ollut akkukaan tyhjentynyt. Vähän edes takaisin pihalla ajelin ja toimivaksi totesin. Talvi vaan sitten tuli takaisin joten käyttöönotto nyt vähän sitten viivästyykin.
IFO-11:sta huomasin että apparin puolelle etulattialle oli vuotanut jäähdytysnestettä. Olipa sitten pitkäikäinen keraaminen raana! Reilut 10 tkm ajettu ja nyt jo vuotaa. Kokeilin siinä keskellä olevaa mutteria ja se oli aivan löysä, kierroksen verran meni kiinni. Kiristyksen jälkeen se ei enää ole tippaakaan vuotanut. Tuohon pitää varmaan laittaa toinen mutteri päälle ja kiristää ne toisiinsa. Ilmeisesti tuota ei kaikin voimin kannata kiristää kun on keraamiset sisuskalut? Jollakinhan oli täällä kuva josta lie oli tuo mutteri kokonaan tipahtanut ja lorissut vedet lattialle. Laatuvehkeitä!
IFO-11:sta huomasin että apparin puolelle etulattialle oli vuotanut jäähdytysnestettä. Olipa sitten pitkäikäinen keraaminen raana! Reilut 10 tkm ajettu ja nyt jo vuotaa. Kokeilin siinä keskellä olevaa mutteria ja se oli aivan löysä, kierroksen verran meni kiinni. Kiristyksen jälkeen se ei enää ole tippaakaan vuotanut. Tuohon pitää varmaan laittaa toinen mutteri päälle ja kiristää ne toisiinsa. Ilmeisesti tuota ei kaikin voimin kannata kiristää kun on keraamiset sisuskalut? Jollakinhan oli täällä kuva josta lie oli tuo mutteri kokonaan tipahtanut ja lorissut vedet lattialle. Laatuvehkeitä!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3655
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Olihan tässä 1971:ssä toinenkin vika. Kuskin penkki hieman heilui ja rutisi kun siihen istui. Luulin että penkin jalka on irronnut lattiasta, ei olisi ensimmäinen kerta Ladassa, mutta olikin vain ruuvi löystynyt. Sen kun kiristi niin lakkasi heilumiset ja rutinat. Myös öljyä lisäsin pari-kolme desiä mitä autotallissa olleessa ikivanhassa jämäkanisterissa oli. Seuraavaksi kun menee lähelle minimiä niin onkin kai jo öljynvaihdon paikka sillä jämäpurkkeja ei enää ole paitsi jotain muun merkkistä ja laatuista öljyä.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3655
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
1971: Kesärenkaat vaihdoin parisen viikkoa sitten. Seuraavana päivänä kuului takaa oikealta kauhea suhahdus, luulin että rengas tyhjeni mutta ei. Olisiko voinut bensatankin huohotusletkussa olla jokin tukos joka aukesi. Kuitenkaan suhaus ei ole uusiutunut.
1972, KZL-9: Tiistaina otin tämän käyttöön kun oli hyvä ilma. Nastolan ABC:llä kävin bensaa tankkiin ja ilmaa renkaisiin hakemassa ja ihmettelin ilmamittarin asteikon karkeajakoisuutta, 0,5 baaria oli viivojen väli. Vasemmassa eturenkaassa oli muita pienempi paine. Joku päivä kun kerkiää niin täytyy käydä oikealla huoltoasemalla tarkistamassa uudestaan mittarilla jossa on 0,1 barin tarkkuudella oleva asteikko. Kaupan pihassa huomasin auton alla pienen lammikon. Jarrunestesäiliön ja pääsylinterin välinen letku takajarrujen puolelta tihkui jarrunestettä läpi. En illalla kuitenkaan alkanut vaihtamaan letkua kun ei se sylinteri kuitenkaan tyhjenemään pääse vaikka säiliö tyhjenisikin. Mutta nyt tänään sen kerkiän vaihtamaan. Ja hyvin eilen työreissun toimi, ei mitään ongelmia, aamukahdelta lähdin ja iltakahdeksalta tulin takaisin.
1972, KZL-9: Tiistaina otin tämän käyttöön kun oli hyvä ilma. Nastolan ABC:llä kävin bensaa tankkiin ja ilmaa renkaisiin hakemassa ja ihmettelin ilmamittarin asteikon karkeajakoisuutta, 0,5 baaria oli viivojen väli. Vasemmassa eturenkaassa oli muita pienempi paine. Joku päivä kun kerkiää niin täytyy käydä oikealla huoltoasemalla tarkistamassa uudestaan mittarilla jossa on 0,1 barin tarkkuudella oleva asteikko. Kaupan pihassa huomasin auton alla pienen lammikon. Jarrunestesäiliön ja pääsylinterin välinen letku takajarrujen puolelta tihkui jarrunestettä läpi. En illalla kuitenkaan alkanut vaihtamaan letkua kun ei se sylinteri kuitenkaan tyhjenemään pääse vaikka säiliö tyhjenisikin. Mutta nyt tänään sen kerkiän vaihtamaan. Ja hyvin eilen työreissun toimi, ei mitään ongelmia, aamukahdelta lähdin ja iltakahdeksalta tulin takaisin.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: Lada 1970, 1971, 1972 & 1972
Nastolan "uudella" Nesteellä oli ainakin viime viikolla ehjät ilmamittarit jotka näyttää 0,1 baarin tarkkuudella
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3655
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
1972 KZL-9
Letku vaihdettu. Että noi alkuperäiset tehtaalla asennetut klemmarit on hauskoja aukaista, varsinkin kun tuolla nestesäiliöiden välissä on niin hyvin tilaa pihtien kanssa pyöritellä. Kehnoja on alkuperäiset letkut kun jo 42 vuotta vanhoina alkaa tihkumaan läpi, kytkimen vastaava letku on vielä alkuperäinen. Sen verran homma meni pieleen että sylinteri oli vielä seuraavana päivänäkin märkä ja jonkin verran nestettä hävinnyt säiliöstä. Nuo ABA-merkkiset pienet klemmarit ovat vähän liian järeää tekoa ja jäykkiä ettei oikein tiedä milloin ne ovat tarpeeksi tiukalla ja oli nyt sitten jäänyt vähän löysälle. Liian tiukkaankaan ei arvaa kiristää kun sitten uppoaa letkun sisään ja alkaa taas vuotamaan.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974