Lada Niva - 1990 kärjellisellä sytyksellä, ei saa kipinää

Nelivetoiset Lada Niva ja 4x4 mallisto
Avatar
nivailija
Viestit: 1047
Liittynyt: 26.3.2004 16:44
Paikkakunta: Helsinki

Lada Niva - 1990 kärjellisellä sytyksellä, ei saa kipinää

Viesti Kirjoittaja nivailija »

Kas niin - aika herätellä Nivaa pitkästä talvihorroksesta. Yritin kuumeisesti etsi valmiita vastauksia ja neuvoja eri hakuehdoin, mutta valitettavasti en bongannut niitä. Pahoitteluni siis, jos tätä asiaa on puitu jo sadassa eri viestiketjussa.

Syksyllä 2013 auto laitettiin suoraan käytön jäljiltä seisomaan normaaliin tapaan. Seuraavana päivä auto ei yksinkertaisesti käynnistynyt. Sen verran osasin omatoimisesti katsoa, että tulpille ei tule kipinää. Virranjakaja on vaihdettu 2012, samoin puola, joten en usko ongelman olevan niissä. Startti kyllä pyörittää vinhasti ja akussa on virtaa. Kaikki johdot ovat kunnolla kiinni. Puola tuntuu hieman lämpimältä pidemmän starttailuyrityksen jälkeen.

Auttakaa toveria hädässä! Mistä kannattaa lähteä vikaa etsimään? Joskus muinoin olen kuullut jotakin hypoteesia virtalukon pohjan olevan ongelma starttaamisessa.. onko näin?
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Avatar
pressa
Viestit: 10447
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lada Niva - 1990 kärjellisellä sytyksellä, ei saa kipinä

Viesti Kirjoittaja pressa »

Avaa virranjakaja ja tarkista ensimmäiseksi aukeaako kärjet? Jos ei niin suurenna kärkiväliä. Sitten tarkistat että puolalle tulee sähkö kun starttaat, siis virtakynällä siitä plus johdosta.
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Lada Niva - 1990 kärjellisellä sytyksellä, ei saa kipinä

Viesti Kirjoittaja Mara »

Kondensaattori sökönä, ellei em. jutuissa ole vikaa, sanoisin lonkalta.
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
nivailija
Viestit: 1047
Liittynyt: 26.3.2004 16:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lada Niva - 1990 kärjellisellä sytyksellä, ei saa kipinä

Viesti Kirjoittaja nivailija »

Luulin jos osuneeni kultasuoneen, kun sain selville, etteivät kärjet avaudu! Sain ronklattua niihin oikean välyksen ja aloitin rohkeasti starttailemaan. Kipinää ei edelleenkään tullut.

Onko se kondensaattori siinä virranjakajassa sellainen pieni alumiininen lieriönmuotoinen härpäke, josta lähtee yksi johto? Mikä sen funktio on?
Virtakynää vielä etsiskelen, niin pääsen katsomaan tuleeko puolalle virtaa.
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Avatar
pressa
Viestit: 10447
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lada Niva - 1990 kärjellisellä sytyksellä, ei saa kipinä

Viesti Kirjoittaja pressa »

Tarkista nyt vielä jakaja auki kun joku startaa että kärjet aukeavat ja myös sulkeutuvat. Kärkien pyyhdäisy hiomapaperillakaan ei olisi pahitteeksi.
Avatar
nivailija
Viestit: 1047
Liittynyt: 26.3.2004 16:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lada Niva - 1990 kärjellisellä sytyksellä, ei saa kipinä

Viesti Kirjoittaja nivailija »

Kärjet tarkistettu, aukeavat ja sulkevat niinkuin pitääkin.

Löysin myös virtakynän jolla yritin tutkia puolan kuntoa. En tiedä toiminko oikein, mutta laitoin toisen pään akun miinusnapaan ja toisen puolan plus napaan. Tuloksena tasainen valo virtakynässä - myös starttauksen aikana. Kokeilin tätä samaa myös akun plusnavalta, yhdistäen virtakynän puolan miinusnapaan. Taas tulokseksena tasainen valo, riippumatta siitä pyörittääkö starttia vai ei. Eikö sen valon pitäisi "sykkiä" ikäänkuin sytyksessä?

Laitoin myös uuden puolan paikoilleen, mutta ei mitään muutosta mihinkään.

Onko jossain oikosulku?
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Avatar
degen
Viestit: 1312
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Lada Niva - 1990 kärjellisellä sytyksellä, ei saa kipinä

Viesti Kirjoittaja degen »

Kondensaattori voi olla oikosulussa, koska se on kärkien rinnalla ja sen tehtävä on estää kärkiä palamasta niiden liikkuessa.
Silloin virtakynässä palaa jatkuva valo kanssa. Kyseinen osa on halpa, muutama euro.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
pressa
Viestit: 10447
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lada Niva - 1990 kärjellisellä sytyksellä, ei saa kipinä

Viesti Kirjoittaja pressa »

Toki kannataa nyt heti tarkistaa se virranjakajan johdon läpiviennin ruuvin eriste, siis se missä on kiini kärkien ja kondensaattorin johto. Joskus on ollut liitin huonosti eristimellä ja koskettanut runkoon, ja siksi oikosulku...
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Lada Niva - 1990 kärjellisellä sytyksellä, ei saa kipinä

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Nii tai sitten ostat kärjettömän sytytyksen H:75€(sarja) ja pääset monesta vaivasta!
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
nivailija
Viestit: 1047
Liittynyt: 26.3.2004 16:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lada Niva - 1990 kärjellisellä sytyksellä, ei saa kipinä

Viesti Kirjoittaja nivailija »

Kiitos vinkeistä! Jatkan ongelman tutkintaa.

Kärjettömästä sytytyksestä sen verran, että aikaisemmin autossa oli sellainen kiinni. En tiedä oliko sitten kakkoslaatuisia osia, mutta oli pakko vaihtaa takaisin kärjelliseen, kun ohjainboksi sanoi sopimuksen irti hapettumien yms. johdosta. Yhden puolankin se poltti rikki.
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Avatar
degen
Viestit: 1312
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Lada Niva - 1990 kärjellisellä sytyksellä, ei saa kipinä

Viesti Kirjoittaja degen »

Oliko kärjettömän sytkän kanssa käytetty kärjellisen puolaa? Silloin se palaa.
Kyllä se kärjetön on huomattavasti toimintavarmempi ja kaikin puolin muutenkin parempi.
Osat on olleet sekundaa jos niitä menee paljon.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
nivailija
Viestit: 1047
Liittynyt: 26.3.2004 16:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lada Niva - 1990 kärjellisellä sytyksellä, ei saa kipinä

Viesti Kirjoittaja nivailija »

Nyt Niva taas laulaa iloisesti!

Vika oli kärkien ja virranjakajan välisessä kiinnityksessä. Näiden välissä ollut muovieriste oli jotenkin sulanut, jolloin koko homma oli oikosulussa.

Kiitos kaikille asiantuntevista neuvoista!
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Vastaa Viestiin