Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
niva1700
Viestit: 134
Liittynyt: 4.5.2012 20:37
Paikkakunta: turku

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja niva1700 »

vaihtanut paremmat sivupeilit oviin ja laittanut panoraamapeilin taustapeiliin
Avatar
jta
Viestit: 4436
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja jta »

Äiteen maksalaatikkoon vaihtelin kesärenkaat alle ja samalla kuskinpuolen kallistuksenvakaajan puslat kun huomauttivat katsastuksessa että on irti.

Ja noista Ladan irtokaasareista olen rakennellut toimivaa kaasaria. Oli noissa Jaccezilta ostetuissa kaasareissa rakenneltu kaasari mikä oli muutettu mekaanisesti aukeavaksi tuon alipaineella toimivan sijaan niin jos saisi tuosta sovellettua nappikseen toimivan kaasarin. Tuntuu tuo alkuperänen olevan jo aika sohlo kun ei meinaa saada säätöihin oikein mitenkään.
Avatar
degen
Viestit: 1314
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja degen »

Eilen piti keksiä jotain tekemistä ja säädinpä ladan venttiilit sillä heittokellotyökalulla. Hiljainen tuli ja säätö on helppoa eikä tarvi tolskata lukitusmutterinkaan aikaansaaman välyksen muutoksen kanssa. Siinä säätämisessä on vaan pikku hankaluutena se, että monasti keinuvipujen päät ovat epämääräisen muotoisia eikä sitä jalkaa saa siihen asetettua kunnolla vaaditulle etäisyydelle max. 2 mm keinun pääst vaan vähän kauemmaksi, vähän yli 2 mm päähän tasaiselle pinnalle. Tavoitevälyksen 0,15 mm saavuttamiseksihan kellon lukemaksi on saatava 0,52 mm max. 2 mm keinun päästä, joten hivenen pitäisi ennakoida. Lisäksi keinuvipua nostettaessa pitää huomioida se, että se välys mitataan silloin, kun vipu pysähtyy ensimmäisen kerran ilman kummoista voimankäyttöä.
Sillä haarukalla pystyy nimittäin nostamaan vipua peräti parikin milliä, mutta tuolloin menee väärin.
Asian laita lienee niin, että enemmän nostaessa venttiili menee jo raolleen.
Ostin säätöä varten Stahlwillen pidemmät 13 ja 17 mm lenkit, jottei nuljaa muttereita. Näillä vermeillä onnistui mainiosti.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
jta
Viestit: 4436
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja jta »

jta kirjoitti: Ja noista Ladan irtokaasareista olen rakennellut toimivaa kaasaria.
Eipä menny hukkaan tämä rakentelu. Kaasarin vaihdon jäljiltä keskikulutus noin 9,85 litraa mikä sisältää kärryn kans ajoa huonolla tiellä, moottoritie ajoa yli 100km/h nopeuksilla ja lappu lattiassa kiihdyttelyä aika paljon. Suurin osa kuitenkin taajama/kaupunki ajoa. Eli tuostakin vielä voidaan alemmas päästä kun muutetaan ajotapa takaisin taloudelliseksi. Vertailun vuoksi vielä aikasempia kulutuksia jotka on ollu siinä 11-13 litran välillä sievemmällä ajolla.
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2699
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

jta kirjoitti:
jta kirjoitti: Ja noista Ladan irtokaasareista olen rakennellut toimivaa kaasaria.
Eipä menny hukkaan tämä rakentelu. Kaasarin vaihdon jäljiltä keskikulutus noin 9,85 litraa mikä sisältää kärryn kans ajoa huonolla tiellä, moottoritie ajoa yli 100km/h nopeuksilla ja lappu lattiassa kiihdyttelyä aika paljon. Suurin osa kuitenkin taajama/kaupunki ajoa. Eli tuostakin vielä voidaan alemmas päästä kun muutetaan ajotapa takaisin taloudelliseksi. Vertailun vuoksi vielä aikasempia kulutuksia jotka on ollu siinä 11-13 litran välillä sievemmällä ajolla.
Ei voi käsittää tuollaisia lukemia, ainakaan Lemmellä ajaessa. Kaikki kiihdytykset lappu lattiassa, maantiellä rajoitusten mukaan lievällä ylinopeudella ja ohi mennään jos edellä menevän vauhti ei miellytä. Suomen teillä kulutus 7-7,5 l/100 km matka-ajossa. Jos oikein pihistelisi niin saattaisi päästä alle 7 litran kulutuksiin, mutta kiihtyvyyttä satasen vauhtiin mitattaisiin kalenterilla ei kellolla eikä kyllä yhtään ohitusta tehtäisi. Oma polla ei vaan tuollaista ajotapaa kestäisi tuntia pidempään. Unkarin reissulla viime kesänä motareilla auton omasta tahdosta mentiin mittarin mukaan 130 km/h ja takakontti täynnä tavaraa, kulutus n. 10/100 km. Onko autoni rikki kun vie näin vähän kun ajotapakaan ei taloudellinen ole.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Kuulostaa nuo kulutuslukemat kyllä omaan korvaakin kyllä kovilta. Mielipuolisella ajolla menee kopeika (1200, kärjellinen sytty ennakkosäädöllä ja säädettu weber 32 DGR) 8-8,5l/100km ja pääsin nätisti ajamalla viime kesänä pari kertaa alle 7l/100km. Itse huomasin että jos sytty renaa yhtään, niin nousee kulutus reippaasti että ehkä siihenkin kannattaisi perehtyä? Kärjellisen kanssa olen käyttänyt 0,5mm rakoa tulpissa ja 8-10 asteen ennakkoa.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
jta
Viestit: 4436
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja jta »

Tässä on kyllä perus asiat kunnossa eli sytkäosat kunnossa ja säädössä. Tää yksilö on aina ollu suht. janoinen. Jarrutkaan ei laahaa eikä mitään. Sen huomasin ainakin aiemmin värkätessä että kun tulppien kärkiväliä pienenti niin huonommin alko käymään eli saa pysyä vakiona. Tällä hetkellä tosin eroa on nokan ajoituksessa mutta sillä ei kyllä ollu vaikutusta kulutukseen ainakaan vanhalla kaasarilla. Ja onhan tuolla matka-ajossa päästy 7,6 litran keskikulutuksiin jo vanhalla kaasarilla ja kohtuu kuormalla mutta nuo taajamakulutukset on ollu aivan hirveitä. Tällä nykyisellä kaasarilla en ole matkaa vielä päässy ajaan mutta se puute korjataan nyt viikonloppuna.

edit: Ja webruahan nyt ei kannata verrattakkaan näiden vakio kaasareiden kanssa. Sillä varmasti pääsee helpommin pienempiin lukemiin.
Evreka
Viestit: 467
Liittynyt: 24.8.2008 20:45

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja Evreka »

Puhdistin mutterinvääntimestä vasarakoneiston. Oli kerännyt harmaata vaseliinin oloista tököttiä täyteen, varmaankin veden ja öljyn sekoitusta. Puhdistuksen jälkeen voitelu paineilmaöljyllä ja kasaan. Ilmapuolelle en koskenut. Kipinä puhdistukseen tuli kun ei meinannut saada rengaspultteja auki, sama kone uutena katkoi hidastelematta samanlaisia pultteja :lol: Nyt en katkottavaksi pultteja löytäny, mutta ainakin rengaspultit aukesi nätisti joten ei hajonnut korjaamalla. Kiinnipäin "päräyttämällä" meni kireämmälle kuin ennen, joten jotain meni oikein.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2015
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Nyt kun ostin vihdoinkin niitä virtalukon ympäryskumeja niin pitihän sellainen combiin laittaa paikalleen. Tuossa kun oli puhetta kulutuksesta niin minä tekemisenpuutteessa listasin kännykkään talteen kirjoittamani tankkaukset koneelle ja 7,95 l/100km on Combin keskikulutus.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2015
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Tekemisen puutteessa tuli laitettua Combin valoja kuntoon. Oikea takavalo tästä on ollut aina vähän himmeämpi ja siitä aina silloin tällöin joku muistaa mainitakin. Nyt kun siihen itsekin perässä ajellessa kiinnitin huomiota niin pitihän sille tehdä jotain.
Vika oli hyvinkin yksinkertainen, lasin tiiviste on niin haperoa, että hiekka kulkeutuu polttimoille ja heijastinpinnoille ja vielä combin viistoperäisyys tehostaa hiekan pöllyämistä. Jostain syystä tämä oikeanpuoleinen oli likaisempi vaikka tiivisteet oli kummallakin puolella yhtä heikot. Lopuksi vielä vaihdoin toiset lasit kun nykyiset oli jotain uustuotantoa, jotka ei istu hyvin.

Sitten vielä seinää vasten suuntasin ajovalot. Vasemmanpuoleinen näytti ihan liian alas ja valokuviokin oli outo. Viime katsastuksessa ne siitä sanoivatkin mutta päästivät läpi kun ei häikäise muita. Otin polttimon pois niin se oli juuresta vääntynyt vinoon. Ei ihmekkään että valokuvio on huono.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3661
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja AI »

Vaihdoin ihan uuden kaasuttimen takavetoiseen. Kun olin kaiken saanut paikoilleen pumppasin käsivivulla kohokammiota täyteen mutta rupesi letkun päästä ruikkimaan, alkuperäinen klemmari ei näköjään kiristynyt tarpeeksi. Olisihan tuonkin voinut kokeilla ennen kuin ilmanputsarin paikoilleen laittoi, no eihän se ole kuin seitsemällä mutterilla kiinni. Kun sain klemmarin vaihdettua ja putsarin takaisin niin oli koeajon aika, muuten hienosti toimi mutta kaasupoljin toimi nykäyksittäin, siihen auttoi kaasuttimen kuulan joka tulee vipuun kiinni rasvaus. Seuraavana päivänä lähdin uudestaan ajamaan. Ensimmäiseen risteykseen hiljentäessä alkoi nykimään ja kytkin pohjaan painettuna sammui, ei tyhjäkäyntiä! Eikä hirveän helposti käynnistynytkään. No, perille ajelin ja takaisin tullessa kaupassakin kävin, huonosti käynnistyi ja savutti. Nytkytellen kotiin pääsin ja konepelti auki, imusarjan vuotoputkesta sananmukaisesti vuoti bensaa eli kaasutin tulvii. Laadukas laite kun toimi reilut 30 km, eivätkä edes nykyään halpoja ole. No, eipähän tekemisen puute pääse yllättämään kun fiksaamista riittää!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3661
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja AI »

Sain tutkittua kaasutinta. Kun auton laittoi käymään alkoi bensa lorisemaan kurkuissa, ihme että se sentään kulki kotiin asti. Kannen ruuvit ainakin kiinni oli, muuta en osannut sille tehdä kuin irrottaa sen ja laittaa toisen tilalle. Iltasesta jos kävisi ajamassa sillä lenkin.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3661
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja AI »

Toiseen kertaan vaihdetulla kaasuttimella nyt reilut sata kilometriä ajoa eikä tulvi. Pitäisi siitä tulvivasta kaasuttimesta ne kannen viisi ruuvia avata josko sieltä jotain ymmärtäisi.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
jta
Viestit: 4436
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja jta »

Ensimmäisenä tulee mieleen että joko kohon säätö väärä eli bensapinta liian korkea tai sitten yksinkertaisesti neulaventtiili ei vain pidä. Ei olisi ensimmäinen kerta kun uusi neulaventtiili vuotaa. Niin vai olisiko tuosta pykineestä bensaletkusta päässy joku muru tuonne neulaventtiilin väliin?


Moottoripyörään vaihtelin akun kun se sattui kuolemaan kesken starttauksen. Eipä ole ennen noin laakista menny akku. Yleensä ovat hiipuneet pikkuhiljaa. Samalla kun muutenkin piti se puoli pyörää purkaa niin purin lähes kaikki katteet irti ja kävin puhdistus sprayn kanssa lähes kaikki sähköliittimet läpi mihin vain pääsi käsiksi ilman ettei tarvinu enää enempiä purkaa.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Tekemisen puutetta ei ole. mutta Nivan pesin ja vahasin ja ekakerran 4 vuoteen vahasin ovien karmit ja ovien sisäpellit.. ei varmaan ole milloinkaan saaneet vahaa tai muutakaan pintoihinsa...110 farkusta helmamassoja irroittelin painepesurilla, jokohan lakan hioisi karheaksi että maali/massa tarttuisi kunnolla.. millähän maalilla ovien alaosa mustauksen on tehdas tehnyt tai maahantuoja kun se ei ole irti mistään. helmassa hopea ja lakkka on massan alla.
Vastaa Viestiin