Stalinin autot

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Stalinin autot

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Noista Stalinin Zisestä on täällä ollut juttua monessakin yhteydessä. Ennen N-liiton omaa autotuotantoa Stalin oli eritysen ihastunut Packardin Twin-Six- malleihin. Kun Packard väliaikaisesti lopetti kaksitoistasylinterisen valmistuksen, piti Josifin tyytyä Rolls Royceen ynnä muihin rahvaan autoihin. Sellaisia hankittiin 20-luvun puolivälissä kerralla 15 kpl. Kun Packard Twelve tuli tuotantoon alettiin suosia niitä. Noihin avovehkeisiin oli tehty muutamia terrori-iskuja, joten nuo Twelvet panssaroitiin eikä Josif enää juuri matkannut avoautossa.
Ennen neukkuautojen virallista esittelyä ne esitelttiin puoluejohdolle ja Stalin lähes aina käski muuttaa jotain pientä yksityiskohtaa. Tätä sitten korostettiin kuinka Isä Aurinkoinen oli osallistunut auton suunnitteluun.
Kun sitten alettiin kaavailla pienempää autoa, oli Kim-10 proton esikuvana ollut kaksiovinen Opel Kadett. Esittelyssä Stalin istutti takapenkille kaksi auton suunnittelijaa, istui itse kuskin paikalle ja komensi Berijan repsikaksi. Sen jälkeen hän pyysi takapenkkiläisiä poistumaan autosta. Siitä lähtien ei N-liitossa valmistettu lähes 40 vuoteen kaksiovista henkilöautoa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Puakki2

Re: Stalinin autot

Viesti Kirjoittaja Puakki2 »

Pavlovits kirjoitti:Noista Stalinin Zisestä on täällä ollut juttua monessakin yhteydessä. Ennen N-liiton omaa autotuotantoa Stalin oli eritysen ihastunut Packardin Twin-Six- malleihin. Kun Packard väliaikaisesti lopetti kaksitoistasylinterisen valmistuksen, piti Josifin tyytyä Rolls Royceen ynnä muihin rahvaan autoihin. Sellaisia hankittiin 20-luvun puolivälissä kerralla 15 kpl. Kun Packard Twelve tuli tuotantoon alettiin suosia niitä.

-Jos olisit katsonut "Detroidin sielunmessun" et olisi toistellut noita Göppelsin kertomuksia: 'Detroidin autoteollisuus oli kriisissä jo 1913 ja Packaard meni konkusrssiin?
Ainakin N-liitto osti Packaardin kokoamislinjan (Nykyään Packaard on Amerikan suurin raunio Maya-raunioiden jälkeen! Mustat viljelee kryytejä alueella)
Vuonna 1933? Stalin piti kuuluisan puheensa: "Meillä ei ollut autoteollisuutta, nyt meillä on. Meillä ei ollut traktoriteollisuutta, nyt on, jne. Neuvostoliitosta on tullut Teollisuusvaltio"
Fordin vanha kokoamislinja oli paikallaan, ja Teatteri, kuului melua kun varkaat irroitti putkia ja heittivät ne hissikuiluun, kuparikatto oli varastettu, poliiseja ei riitä?
Opas kuljetti kuvaajaa seinissä olevien aukkojen kautta.
Detroidissa oli sodan jälkeen noin 3 milj. asukasta, nyt enää 800 000, valkoiset muuttivat kaupungin ulkopuolelle, mustat nuoret polttaa huvikseen taloja, yhdessä yössä saattaa olla 70 tulipaloa. Nuori musta poika "ihmetteli: olen tuhonnut kotikaupunkiani?"

Noihin avovehkeisiin oli tehty muutamia terrori-iskuja, joten nuo Twelvet panssaroitiin eikä Josif enää juuri matkannut avoautossa.
Ennen neukkuautojen virallista esittelyä ne esitelttiin puoluejohdolle ja Stalin lähes aina käski muuttaa jotain pientä yksityiskohtaa. Tätä sitten korostettiin kuinka Isä Aurinkoinen oli osallistunut auton suunnitteluun.
Kun sitten alettiin kaavailla pienempää autoa, oli Kim-10 proton esikuvana ollut kaksiovinen Opel Kadett. Esittelyssä Stalin istutti takapenkille kaksi auton suunnittelijaa, istui itse kuskin paikalle ja komensi Berijan repsikaksi. Sen jälkeen hän pyysi takapenkkiläisiä poistumaan autosta. Siitä lähtien ei N-liitossa valmistettu lähes 40 vuoteen kaksiovista henkilöautoa.


-Stalinin vasenkäsi oli vioittunut lapsena, kerrotaan isän pahoinpidelleen juovuksissa, Aino Kuusinen kertoo Stalinin tulleen noutamaan heitä avoautollaan, Aino oli puussa diktaattorin saapuessa, ja jatkot vietettiin kolmisin laivalla, Aino kertoo pelänneensä, kun Josif humaltui ja alkoi tanssia kaukasialaisia rytmejä.
Harmi, että Aino oli aikansa lapsia, eikä paljastanut, täytyikö myös pylly paljastaa? Polina Semtsuzinalla ja Stalinilla oli vetoa toisiinsa, ja Polina lienee ollut syyllinen Nadezdan itsemurhaan, vähän aikaisemmin juhlissa Stalin oli heitellyt Polinaa leivänmuruilla, ja Nadezda oli poistunut ovet paukkuen, Polina perässään.
Naiset oli kävelleet Kremlin pihalla ja Nadezda "oli rauhoittunut", Polina palasi juhliin, Nadezda ampui itsensä!/"Jumala syöksee enkelinsä" kirjassa Aino kertoo:"Näin Stalinin vasemmankäden peukalon jäljen Nadezdan kaulalla, hän oli kuristanut vaimonsa". Kertoiko Aino noin, vai lisäsikö saksalainen haamukirjoittaja omasta päästään? kirjuri ei tiennyt surkastuneesta vasemmasta kädestä!
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Stalinin autot

Viesti Kirjoittaja samarai »

Pavlovits kirjoitti: Kun sitten alettiin kaavailla pienempää autoa, oli Kim-10 proton esikuvana ollut kaksiovinen Opel Kadett. Esittelyssä Stalin istutti takapenkille kaksi auton suunnittelijaa, istui itse kuskin paikalle ja komensi Berijan repsikaksi. Sen jälkeen hän pyysi takapenkkiläisiä poistumaan autosta. Siitä lähtien ei N-liitossa valmistettu lähes 40 vuoteen kaksiovista henkilöautoa.
Olisiko kuitenkin puolta vähemmän tuo aika: 20v. ? - ajateltuna jos Kim-10 prototyyppi valmistui v. 1940 ja ZAZ-965:n tuotanto puolestaan alkoi v. 1960. Ja Kim-10:n esikuvana taisi olla paremmin Ford Prefect, Moskvits 400 taas Opel Kadett K38:n replika.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Stalinin autot

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tuo varmaan pitää paikkansa. Olisihan nuo vuosiluvut pitänyt tarkistaa. Kun autontekijöille selvisi, että Euroopassa aletaan satsata pieniin autoihin, otettiin esikuvia sekä Saksasta että Englannista. Molemmissa maissa ymmärrettiin, että sodan jälkeen tarve tuollaisille kansanautoille on suuri. Ei tuota 401 Mossea kyllä ensiksi kansanautoksi miellä.
Tuosta politiikkapuolesta minä en ymmärrä mitään.
Packard-historiasta olen antanut kertoa itselleni vähän erilaista tarinaa kuin nuo konkurssi- ym. jutut, mutta tiedä niistä, en ole ollut näkemässä enkä kokemassa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Puakki2

Re: Stalinin autot

Viesti Kirjoittaja Puakki2 »

Neuvostoliitosta on kerrottu monenlaista juttua, tämä Pavlovitsin kertoma lienee yksi niistä? Kerron nyt omani jonka lähteenä TV-dokumentti "Detroitin sielunmessu". Siinä aloitetaan Packaard tehtaan raunioilta, "ne ovat suurimmat rauniot amerikan mantereella Maya-raunioiden jälkeen.
Detroidin autoteollisuuden vaikeudet alkoivat jo 1913, nähtävästi Packaardin tuotanto lopetettiin ensimmäiseksi? N-liitto osti Packaardin tuotantolinjan!
1933 Stalin piti kuuluisan puheensa:"....,Meillä ei ollut autoteollisuutta, nyt meillä on, ym.ym. Neuvostoliitosta on tullut teollisuusvaltio"
(Kaksi pjatiletkaa oli vaikuttanut, kenr. Tippelskirch Historiassaan mainitsee:" 2-viisivuotissuunnitelmaa loi metalliteollisuuden, jolla N-liitto saattoi voittaa sodan")
Tuosta Stalinin "hienostelusta" on kuvaava esimerkii tyttäreltä Svetlanalta: "Palasin Moskovaan kun saksalaiset ajettiin kaupungin luota pois, kerroin isälle olosuhteista Kuibyshevissä. Meillä on siellä oma koulukin...!
Tyttären innokkaan selostuksen katkaisi Stalinin karjaisu:"Kurjat! Eihän pääkaupungin eliitin lapsien sovi käydä koulua maalaisjunttien kanssa,_tiedän kenen tekosia tämä on, kyllä minä hänelle näytän"
Vastaa Viestiin