Löytyy kyseinen moottorin viritys kirja. Eipä oikeen iskenyt minuun, kun lukenut noita vanhempia opuksia.
Kirjassa kerrotaan esim miten asennetaan vapaavirtaus-suodatin, tai miten pakosarjan vaikuttaa moottoriin. Mutta ei mitään siitä miten ne suunnitellaan moottoriin sopivaksi, kuten vanhoissa käsikirjoissa. Kerrotaan miten nokka-akseli toimii, mutta ei taaskaan mitään siitä millainen nokka sopii mihinkin moottoriin.
mullakin on monelaista virityskirjaa hyllyssä ja oon ne kerran lukenut läpi mutta kaikista paras opettaja on monen vuoden kokemus
ei noista kirjoista mitää hyötyy ollut.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
mää en ole ikinä edes avannut moisia, saatika omistanut. ja ilmeisesti se oma tietämättömyys ei siis johdu siitä etten ole lukenut moisia.
itse olen panostanut tuohon kantapäänkautta opiskeluun, se on ainoa oikea tie huipulle
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Kyllä noista hyötyä on. Moponkin virittämiseen löytyi kirjastosta aikoinaan saman teoksen tekijän ohjeistusta ja tuli testattua asioita jotka sitten toimi.
Ei noita kukaan kiellä lukemaan, ideoitahan niistä saa.
jos testailla haluaa niin virittäminen kannattaa _aloittaa_ sellasista paikoista, joista pystyy oman tekemisensä kumoamaan.
Itse aloitan aina alustasta. kyllä sitä vakioautollakin pystyy itsensä tapattamaan huonojen jarrujen ja lörpön alustan takia.
muokkaus:
nii joo, jos vaikka vastais itseaiheeseen.
Itse löysin nuo kirjat aikoinaan Valkealan kirjastosta.
matomaukka kirjoitti:kyllä sitä vakioautollakin pystyy itsensä tapattamaan
.
Jos itsemurhaa hautoo niin siihen löytyy paljon halvempia ja parempia keinoja kuin auto! Eikä kyllä itselle ole koskaan ollut "vititys" hommissa päätavoitteena hengen lähtö?
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Teorian oppii kirjoista ja käytännön sitten omalla rakentelulla. Tämä Ladan virittely tuntuu usein olevan sitä luokkaa, että tehdään tiettyjä toimenpiteitä, koska tiedetään niiden parantavan moottorin ominaisuuksia, mutta ei ole mitään käryä miksi. Jälkimmäiseen kysymyksen vastauksen saa kaikenlaisista opuksista. Perusopuksia saa lainattua kuntien kirjastoista. Esim. Graham Bellin kirjat ovat ihan kohtalaisia. Syvällisempään moottoritekniikan tuntemiseen löytyy apua tietysti netistä ja yliopistojen kirjastoista.
Ehdottomasti paras käytännöllinen virittämisen oppikirja on Guy Croftin itsensä julkaisema ja kustantama opus, jota saa tilattua mieheltä itseltään. Siinä käsitellään hyvin yksityiskohtaisesti virimoottorin rakentamisen ja suunnittelun perusteita.
Valitettavan usein törmää käytettyihin ja "viritettyihin" moottoreihin, joiden tekijöillä ei ole ollut minkään valtakunnan ymmärrystä moottorin rakentamisesta. Lopputulos on sitten nähtävissä pölhöjen moottorimuseossa. Yleisena periaatteena kannattaa pitää sitä, että osaa vastata aina kysymykseen "miksi?". Tällöin on jatkuvasti kartalla siitä, mitä on tekemässä. Moottorin virittämisestä liikkuu hyvin paljon mututietoa, jolla ei ole mitään todellista teoriapohjaa.
Lisäksi kannattaa tutustua termodynamiikan perusteisiin ja kriittisiin termeihin, kuten nakutus (eri asia kuin "detonaatio"), dynaaminen puristussuhde, volumetrinen hyötysuhde ja sylinteripaine.
Juurikin tuo virittäjän käsikirja selventää todella hyvin kysymyksen -> miksi?
Ja sieltä löytyy paljon sellaista pieniäkin asioita joita voi helposti parantaa moottorista. Ja kun omistaa kaikki kirjat voi etsiä joka kirjasta jotain pientä tekemistä omaan autoon, mikä ei paljoa vaadi. Niin kaikki yhdessä vaikutus "suurenee"
Alustaa käsittelevä opus on on hyvä, mutta vaatii muutaman kerran lukemista uudelleen. Jää jotain päähänkin.