Virittäjän käsikirja 1

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
HilloVohveli

Virittäjän käsikirja 1

Viesti Kirjoittaja HilloVohveli »

Saako kyseistä kirjaa enää mistään?

Onko muita hyviä kirjoja mitä kannattaisi hankkia? :)
HilloVohveli

Re: Virittäjän käsikirja 1

Viesti Kirjoittaja HilloVohveli »

http://www.suomalainen.com/nelitahtimoo ... ID=2081190''

Tuo oli ainoa mitä löysin :D

''Nelitahtimoottorin virittäminen'' onko kenelläkään kokemusta tuosta?
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Virittäjän käsikirja 1

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Löytyy kyseinen moottorin viritys kirja. Eipä oikeen iskenyt minuun, kun lukenut noita vanhempia opuksia.
Kirjassa kerrotaan esim miten asennetaan vapaavirtaus-suodatin, tai miten pakosarjan vaikuttaa moottoriin. Mutta ei mitään siitä miten ne suunnitellaan moottoriin sopivaksi, kuten vanhoissa käsikirjoissa. Kerrotaan miten nokka-akseli toimii, mutta ei taaskaan mitään siitä millainen nokka sopii mihinkin moottoriin.

Vanhat opukset on todella hyviä.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Virittäjän käsikirja 1

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Kaiken näköisillä Pas...a teoksilla sitä saadaan rahaa huijattuakin :lol:
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: Virittäjän käsikirja 1

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

mullakin on monelaista virityskirjaa hyllyssä ja oon ne kerran lukenut läpi mutta kaikista paras opettaja on monen vuoden kokemus :lol:
ei noista kirjoista mitää hyötyy ollut.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Virittäjän käsikirja 1

Viesti Kirjoittaja START »

mää en ole ikinä edes avannut moisia, saatika omistanut. ja ilmeisesti se oma tietämättömyys ei siis johdu siitä etten ole lukenut moisia.
itse olen panostanut tuohon kantapäänkautta opiskeluun, se on ainoa oikea tie huipulle :wink:
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
matomaukka
Viestit: 164
Liittynyt: 6.1.2012 20:10
Paikkakunta: Kouvostoliitto / kuusaa / mäksä

Re: Virittäjän käsikirja 1

Viesti Kirjoittaja matomaukka »

Kyllä noista hyötyä on. Moponkin virittämiseen löytyi kirjastosta aikoinaan saman teoksen tekijän ohjeistusta ja tuli testattua asioita jotka sitten toimi.

Ei noita kukaan kiellä lukemaan, ideoitahan niistä saa.

jos testailla haluaa niin virittäminen kannattaa _aloittaa_ sellasista paikoista, joista pystyy oman tekemisensä kumoamaan.

Itse aloitan aina alustasta. kyllä sitä vakioautollakin pystyy itsensä tapattamaan huonojen jarrujen ja lörpön alustan takia.

muokkaus:

nii joo, jos vaikka vastais itseaiheeseen.

Itse löysin nuo kirjat aikoinaan Valkealan kirjastosta.
"älä lyö kiinni sitä, se on paskana"
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Virittäjän käsikirja 1

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

matomaukka kirjoitti:kyllä sitä vakioautollakin pystyy itsensä tapattamaan

.
Jos itsemurhaa hautoo niin siihen löytyy paljon halvempia ja parempia keinoja kuin auto! Eikä kyllä itselle ole koskaan ollut "vititys" hommissa päätavoitteena hengen lähtö?
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

separi
Viestit: 144
Liittynyt: 19.7.2009 2:57
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Virittäjän käsikirja 1

Viesti Kirjoittaja separi »

Teorian oppii kirjoista ja käytännön sitten omalla rakentelulla. Tämä Ladan virittely tuntuu usein olevan sitä luokkaa, että tehdään tiettyjä toimenpiteitä, koska tiedetään niiden parantavan moottorin ominaisuuksia, mutta ei ole mitään käryä miksi. Jälkimmäiseen kysymyksen vastauksen saa kaikenlaisista opuksista. Perusopuksia saa lainattua kuntien kirjastoista. Esim. Graham Bellin kirjat ovat ihan kohtalaisia. Syvällisempään moottoritekniikan tuntemiseen löytyy apua tietysti netistä ja yliopistojen kirjastoista.

Ehdottomasti paras käytännöllinen virittämisen oppikirja on Guy Croftin itsensä julkaisema ja kustantama opus, jota saa tilattua mieheltä itseltään. Siinä käsitellään hyvin yksityiskohtaisesti virimoottorin rakentamisen ja suunnittelun perusteita.

Valitettavan usein törmää käytettyihin ja "viritettyihin" moottoreihin, joiden tekijöillä ei ole ollut minkään valtakunnan ymmärrystä moottorin rakentamisesta. Lopputulos on sitten nähtävissä pölhöjen moottorimuseossa. Yleisena periaatteena kannattaa pitää sitä, että osaa vastata aina kysymykseen "miksi?". Tällöin on jatkuvasti kartalla siitä, mitä on tekemässä. Moottorin virittämisestä liikkuu hyvin paljon mututietoa, jolla ei ole mitään todellista teoriapohjaa.

Lisäksi kannattaa tutustua termodynamiikan perusteisiin ja kriittisiin termeihin, kuten nakutus (eri asia kuin "detonaatio"), dynaaminen puristussuhde, volumetrinen hyötysuhde ja sylinteripaine.
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Virittäjän käsikirja 1

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Juurikin tuo virittäjän käsikirja selventää todella hyvin kysymyksen -> miksi?
Ja sieltä löytyy paljon sellaista pieniäkin asioita joita voi helposti parantaa moottorista. Ja kun omistaa kaikki kirjat voi etsiä joka kirjasta jotain pientä tekemistä omaan autoon, mikä ei paljoa vaadi. Niin kaikki yhdessä vaikutus "suurenee"
Alustaa käsittelevä opus on on hyvä, mutta vaatii muutaman kerran lukemista uudelleen. Jää jotain päähänkin.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Vastaa Viestiin