1200L napa/jarrulevy ongelma

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Revolver

1200L napa/jarrulevy ongelma

Viesti Kirjoittaja Revolver »

Moi!

Nyt pitää kysyä raadilta ohjeita kun itse en osaa paikallistaa ongelmaa. Tilanne on että nappisilmän vasen etujarrulevy vipottaa. Toisin sanoen heittää pystysuunnassa. Ensin ajattelin että ongelmana on vanha jarrulevy joka on kiertynyt taikka vanhat huonot laakerit. Vaihdoin uudet laakerit ja uuden jarrulevyn mutta ongelma ei poistunut.
Itse rajasin ongelman kahteen mahdollisuuteen. Joko itse napa on huono tai sitten akseli jossa napa pyörii. Kallistuisin enemmän akselin puolelle koska napa nyt vaan on metallimötikkä joten en oikein näe miten se olisi voinut vioittua. Mutta jos akseli on vänkyrä niin eikös sitten koko napa/jarrulevysetti pääse vipottaa?

Onko muilla ollut vastaavanlaista ja miten ongelma on korjattu?

Kiitos vastauksista!
VAZ-21013

Сделано в СССР
pressa

Re: 1200L napa/jarrulevy ongelma

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kuinka paljon pystyheittoa on?? Etunavan puhdisus ja sitten levy paikalleen, keskität kunnolla ennekuin lukitusruuvit kiristät...
Revolver

Hmm, nyt en ole varma teknisen sanastoni tasosta. Onkohan nyt kyse pystyheitosta sittenkään. Siis napa/jarrulevy tekee seuraavan liikkeen: \ | / jos tuo nyt mitään selventää? Liikkeen näkee toki paremmin kun jarrulevy on kiinni navassa mutta sen näkee myös napaa pyöritäessä ilman levyä.
Levy viipottaa niin paljon että sen takareuna ottaa kiinni jarrukilpeen.
VAZ-21013

Сделано в СССР
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

No eihän se ole pystyheittoa kun ei ole pystysuunassa! No jos otat jarrulevyn pois navalta ja pyörität naspaa niin onko siinä navassa sivuttaisheittoa kuinka paljon? Ja oletko varmasti nyt puhdistanut sen navan pinna (mihin jarrulevy vastaa) täysin ruosteettomaksi? Ravistaako jarrut pahasti jarrutettaessa?
Revolver

Jep, ei ole kyse pystheittoa. Kiitos Pressa oikaisusta!

Napa on huolellisesti putsattu ruosteesta. Sivuttaisheittoa navassa on, kuinka paljon millimetreissä en osaa sanoa mutta selvästi nähtävissä silmällä. Heiton siis näkee kun pyörittää napaa kädellä ilman jarrulevyä. Sen myös tuntee että napa ei pyöri tasaisesti koko kierrosta.
VAZ-21013

Сделано в СССР
Revolver

Hieman päivitystä tilanteeseen.

Napa ja uusi jarrulevy on tällä hetkellä paikallisella konekorjaalla syynissä. Tarkistaa sorvissa onko navan laipassa (jossa reität pyöräpultteja varten) heittoa. Päivitän tilannetta kunhan olen saanut sieltä vastausta!
VAZ-21013

Сделано в СССР
Vastaa Viestiin