Tuli loppuviikko vapaaksi niin vaihdoin syylärin autoon. Miten niin vaihdon tarpeessa? Nesteetkin pysyi (vielä) sisällä. Uusi on ~10cm pidempi, autossa on kuitenki kiinnityspiste isommallekin. Olisiko lämpimille seuduille tarkoitettu suurempi, tai isommalle koneelle. Videopätkä, vähän lamellit hapertuneet
Oishan tuo nyt vielä vuoden pari menny. Vastaavassa kunnossa oli yhdessä pikku mazdassa jäähdytin kun vaihdettiin. Ei ihme että meinasi keittää normaaliajossakin.
Sisemmät ja ulommat raidetangon päät vaihdettu molemmille puolille ja samalla se välitankokin. Selvisi nyt miksi tuo ohjaus oli niin kankea ja toimi pykälittäin. Oli tuon välitangon toinen nivel täysin jäykistyny. Ei liikkunu edes 4 kilon moskalla hakatessa. Nyt kun vielä saisi käytettyä sen verran huoltamolla että saisivat säätää renkaankulmat kohdilleen. On ne ainakin suunnilleen oikealla tontilla jo kun ei puolla ja kulkee ratti suorassa mutta vielä vähän meinaa hakea.
Samalla kun kerta vauhtiin pääsi niin vaihdoin 1,7 koneen nokka-akselin tuon vakion tilalle kun ei tuo työtä juurikaan tee lisää venttiiliensäädön yhteydessä. Saa vaan taas muuttaa tuota nokan ajotusta pykälällä kun tuolla vakio ajotuksella taas karkasi ne vähäsetkin alaväännöt. Tosin tällä nokalla on tuolla vakio ajotuksellakin huomattavasti parempi alavääntö kuin 1200 mallin nokalla. Ja vielä samalla kun oli rojut levällään niin vaihtelin nyt kaasariin 170 pääsuuttimen kakkoskurkulle ja ilmasuuttimen 170. Vielä pitää venttiilit säätää uudelleen kun jostain syystä alko taas naputtaan 10km ajon jälkeen. Onkohan tuolla jo jotain vikaa kun eihän tuo nyt voi joka kerta mennä pieleen tuo säätö.
1974 Ladan rämisevää kuskin oven verhoilua meinasin korjata. Ovipahvin yläpuolinen rosterilista on toisesta päästä irti. Avasin oven ja näin konepellin avausvaijerin pään lattialla. Kahvaa tässä ei olekaan vaan vaijeri on korvattu rautalangalla jota vetämällä konepelti aukeaa. Tällaisen virityksen tein reilut viisi vuotta sitten kun Ladan ostin, kahva on edelleen hanskalokerossa irrallaan. En kyllä ymmärrä miten se irrota voi mutta joku edellinen omistaja sen on irti saanut! Yritin avata pihtien kanssa konepellin aukosta mutta jostain kumman syystä rautalanka oli sieltäkin poikki! Rautalankalenkillä sen noin viiden minuutin ähräyksen jälkeen sain lopulta auki. Virittelin samanlaisen rautalanka virityksen tilalle ja jätin ylimääräisen hännän josta sen voi pihdeillä nykäistä auki jos taas katkeaa. Sittemmin muistin että se ovipahvi jäi edelleen korjaamatta...
Tänään vaihdoin combiin takajarrujen paineensäätimen. Pitkä nesteputki lähti irti ongelmitta, lyhyempi oli niin jumissa että se piti vaihtaa kokonaan uuteen, kun en jaksanut tapella sen kanssa. Täytyy sanoa, että tuo koko säädinpaketti ja sen kokoonpano on täys #¤%&?#¤#. Kuka #¤%& apina on sijoittanut sen niin, että nesteputket tekee tolkuttoman jyrkän silmukan, kun sen olisi voinut sijoittaa silleen, että ne #¤%& putket on suorina siinä kiinni?
Säätöön löytyi ladan erikoistyökalu, jonka avulla säätäminen on simppeli homma.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Vaihdoin paripäivää sitten Kytkimen Poljinsylinterin Nivaan , kun entinen sylinteri vähän temppuili.. Oirehtien silleen että kun polkimen painoi pohjaan niin poljinta nostaissa,,, poljin nousi mutta mäntä ei seurannut nousua 100% sesti,,niin auto ikään kuin hyökkäsi tai oli kuin hyppybensaa olisi olut tankissa.. pahinta oli kun se vika ei ollut jatkuva vaan satunainen niin aika kakka homma ajella. Mutta vaihto oli helppo ja nyt on hyvä ajella.
111 ladaan laitoin samaran etu sisälokasuojat ja massaa alle..omat laitoin Samaran lokarien alle.. Saas nähdä millaisen äänieristyksen saa aikaiseksi vai koveneeko ääni... Sen näkee sitten kun otan vehkeen käyttöön...
Pikkuhiljaa alkaa taas saamaan ropausintoa takaisin. Eilen käytin agresta sylinterin irti ja totesin että kiertokangen alapään laakerit on vähän väljät. Ollu tosin uudesta asti kun on aina vlillä kalahdellut. Kiinalaista halpislaatua kun on niin ei paljoa jaksa alkaa vaihteleen kun vielä kerta toimii. Samalla kun sylinteri oli kourassa niin hieman siistin pakokanavaa kun oli valujälki aika karkiaa ja melkonen pykälä oli jätetty aukon reunalle niin sen tasottelin. Käytin vielä kaasarinkin auki ja putsasin. Alko käymään heti paremmin. Vielä kun sais tuon röpötyksen kuormalla pois. Yhtä jippoa vielä jossain välissä kokeilla.
Tänään säätelin daadasta taas nokan ajotusta yhden pykälän verran aikasemmalle. Samalla säädin tuon yhden naputtavan venttiilin. Aika kivasti tuo lisää alavääntöä tuo 1700i:n nokka tuolla ajotuksella eikä syö ylhäältä vetoja niin paljon kuin vakio nokalla. Kiva ajaa kun vetää kolmosellakin pikkukierroksilla ihan pintakaasulla. Tulee 1200 koneesta ihan erilainen luonteeltaan.
Itse pidän umpiot aina mahdollisimman hyvinä. Vaihdan jos on vähääkään sanomista
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Kyllähän tuo vähän hävettää että pääsee pikkuhiljaa kaikki rapistuun kun tuollainen pikkujuttukin tuntuu olevan pitkässä kuusessa tehdä. Kuitenkaan kun menny tuossakaan kun se puol tuntia kun nuo vaihto. Viimeaikoina ollu tuollanen mittariston polttimon vaihtokin jo suuri työ mutta josko se tästä taas kun alkaa päivät piteneen.
Vaihdoin omaan käyttikseeni kaasupolkimen. Olen nyt onnistunut särkemään 2 kpl kaasupolkimia W124 korisista Mersuista...
Piti vaihtaa kun sain siskoltani negatiivista palautetta polkimen puuttuessa, siellä oli vaan se pelkkä tanko josta kyllä pystyi kiihdyttämään.
No 200D...
Ja kaasupolkimen alla oleva rajoitin nuppikin on mennyt tuhannen kappaleiksi... On kai tullut joskus painettua kaasua vähä reippaammin
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990