Jos olisit kysynyt tuota 50- luvulla, olisin vastannut -53 Kaiser. Sen nopeusmittari ylsi ainoana kahteensataan, eli meidän poikien mielestä se kulki kahtasataa.
Pitääkö auton olla kaupasta ostettava tieliikenteeseen tarkoitettu?
Kyllä kaupasta aikoinaan ostettava ja tieliikenteeseen tarkoitettu, valmistusmäärä 12.055 kpl. Nopeus testattu, ei siis kuinka paljon on mittarissa. Eikä ole jenkki.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Ensimmäisen kerran autolla ylitettiin 200km/h jo v. 1906 ja höyrymoottorilla (Stanley Rocket). Se pysyi höyrymoottoriennätyksenä yli 103v ja rikottiin vasta 2009! http://en.wikipedia.org/wiki/Land_speed_record#History
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Nyt näkyy yleistyneen tuo nappistartti, joissakin jopa punaisen läpykän alla oleva nappula. En oikein keksi etuja virta-avainkäynnistykseen verrattuna kun siinä samalla saa rattilukon avattua, virrat päälle ja käynnistettyä. Nappistarttihan oli yleisin aina 50-luvulle asti, mutta miten muulla tavoin autoja on käynnistetty jos ei veiviä ja mäkistarttia lasketa?
Minä olen kanssa iloinen, että uudessa Avensiksessa startataan avaimella. Joskin paremmin varusteisissa malleissa on nappikäynnistys.
Ainakin jossain luistiventtiili moottoreissa oli käynnistys hoidettu pienellä ruutipanoksella. Joissain moottoreissa taas käynnistys hoidettiin apumoottorilla. Autoista en tiedä.
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Wanhassa riiselimersussahan oli vedettävä nuppi, kun veti niin ensin kytki hehkun ja kun veti vielä pidemmälle niin starttasi. Vanhassa sevissä oli käynistyspoljin joka kytki startin, eli tässä pari mitä olen itse käyttänyt.
Vedettävä nuppi oli myös Skodissa mallista 440 alkaen. Tuo käynnistyspoljin eli jalkastartti oli mm. vanhemmissa Skodissa sekä Pobedassa.
Tuon T-Fordin olin ajatellut säästää jokeriksi. Olen nähnyt kun sellainen käynnistetään polkaisemalla voimalla astinlautaa. Tuo edellyttää, että auto ei ole ollut muutamaa minuuttia kauemmin sammuksissa.
Muutamia muitakin jänniä tapoja jöytyy.
Tuota vipua yritin muistella. Ainakin 850 Fiatin pohjalta tehdyssä pikkupakussa oli tuollainen vipu, josta meni vaijeri taakse starttimoottorille, olisiko ollut myös Kasipätkässä ja Kusiaisessa.