Tietokilpailukysymys

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Tietokilpailukysymys

Viesti Kirjoittaja samarai »

Pavlovits kirjoitti:Jos minun nuoruudessani olisi ollut kahtasataa kulkevia autoja ei tässä kirjoiteltaisi.
Tästä tuli mieleen kysyä, koska tuli ensimmäisenä tehdastuotantoon "kahtasataa kulkevia autoja"? :)
Ja mikä auto?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tietokilpailukysymys

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Jos olisit kysynyt tuota 50- luvulla, olisin vastannut -53 Kaiser. Sen nopeusmittari ylsi ainoana kahteensataan, eli meidän poikien mielestä se kulki kahtasataa.
Pitääkö auton olla kaupasta ostettava tieliikenteeseen tarkoitettu?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Tietokilpailukysymys

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kyllä kaupasta aikoinaan ostettava ja tieliikenteeseen tarkoitettu, valmistusmäärä 12.055 kpl. Nopeus testattu, ei siis kuinka paljon on mittarissa. Eikä ole jenkki.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Tietokilpailukysymys

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Aloitetaampas, bmw 2002 tii....Jensen?
warre 353w sedan,
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tietokilpailukysymys

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Jo Eltsussa 50- luvun alussa ajettiin vehkeillä, jotka kulkivat vakiona kahtasataa.
Voi löytyä vanhempiakin. Jos ei, niin pitää alkaa googlaamaan.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Tietokilpailukysymys

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kyllä tuo "Eltsu" vastaus kelpaa mainiosti varsinkin ajallisesti, ei tarvitse alkaa enää googlailemaan. :)

Haettu auto oli Jaguar XK120 ja vuosi 1949.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fa ... ction_cars


Ensimmäisen kerran autolla ylitettiin 200km/h jo v. 1906 ja höyrymoottorilla (Stanley Rocket). Se pysyi höyrymoottoriennätyksenä yli 103v ja rikottiin vasta 2009!
http://en.wikipedia.org/wiki/Land_speed_record#History
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tietokilpailukysymys

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Nyt näkyy yleistyneen tuo nappistartti, joissakin jopa punaisen läpykän alla oleva nappula. En oikein keksi etuja virta-avainkäynnistykseen verrattuna kun siinä samalla saa rattilukon avattua, virrat päälle ja käynnistettyä. Nappistarttihan oli yleisin aina 50-luvulle asti, mutta miten muulla tavoin autoja on käynnistetty jos ei veiviä ja mäkistarttia lasketa?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Tietokilpailukysymys

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Minä olen kanssa iloinen, että uudessa Avensiksessa startataan avaimella. Joskin paremmin varusteisissa malleissa on nappikäynnistys.


Ainakin jossain luistiventtiili moottoreissa oli käynnistys hoidettu pienellä ruutipanoksella. Joissain moottoreissa taas käynnistys hoidettiin apumoottorilla. Autoista en tiedä.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tietokilpailukysymys

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Minulle tuli mieleen muita tapoja käynnistää starttimoottorillinen auto kuin avain ja nappi.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
pressa
Viestit: 10420
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Tietokilpailukysymys

Viesti Kirjoittaja pressa »

Wanhassa riiselimersussahan oli vedettävä nuppi, kun veti niin ensin kytki hehkun ja kun veti vielä pidemmälle niin starttasi. Vanhassa sevissä oli käynistyspoljin joka kytki startin, eli tässä pari mitä olen itse käyttänyt.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Tietokilpailukysymys

Viesti Kirjoittaja AI »

Eikös T-Fordin saanut käyntiin eturengasta potkaisemalla? (Vähän aiheen sivusta kun ei ole starttimoottorillinen)
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tietokilpailukysymys

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Vedettävä nuppi oli myös Skodissa mallista 440 alkaen. Tuo käynnistyspoljin eli jalkastartti oli mm. vanhemmissa Skodissa sekä Pobedassa.
Tuon T-Fordin olin ajatellut säästää jokeriksi. Olen nähnyt kun sellainen käynnistetään polkaisemalla voimalla astinlautaa. Tuo edellyttää, että auto ei ole ollut muutamaa minuuttia kauemmin sammuksissa.
Muutamia muitakin jänniä tapoja jöytyy.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Tietokilpailukysymys

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Mäki startti. remelillä takapyörästä. jossakin oli vipu käsijarrun vieressä.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tietokilpailukysymys

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tuota vipua yritin muistella. Ainakin 850 Fiatin pohjalta tehdyssä pikkupakussa oli tuollainen vipu, josta meni vaijeri taakse starttimoottorille, olisiko ollut myös Kasipätkässä ja Kusiaisessa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Tietokilpailukysymys

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Ehkä 500 ja 126 oli
Vastaa Viestiin